דיפאיינט (NX-74205)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדיפאיינט בקרב; מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

הדיפאיינט (במקור: Defiant; שם מלא: NX-74205 USS Defiant) מסדרת הדיפאיינט (Defiant Class) היא ספינת חלל בדיונית בסדרת הטלוויזיה מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 ובסרט הקולנוע מסע בין כוכבים 8: המפגש. זוהי החללית המובילה מהדגם שלה (Defiant Class), ואחת מספינות המלחמה הייעודיות הראשונות של הפדרציה[דרוש מקור]. הדיפאיינט הופיעה לראשונה בפרק הראשון של העונה השלישית של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 – "החיפוש, חלק ראשון", ולאחר מכן – לקחה חלק משמעותי בהמשך התפתחות הסדרה, ובעיקר – במלחמת הפדרציה בדומיניון. בעוד הדיפאיינט המקורית נהרסה לחלוטין במהלך העונה השביעית של הסדרה, צי הכוכבים שלח אל תחנת החלל חלל עמוק 9 ספינה מחליפה, מאותו הדגם, בשם "סאו פאולו". אולם, לאחר היתר מיוחד, שונה שמה של ספינה זו להיות "דיפאיינט".

בפרק התשיעי של העונה השלישית של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 – "דיפאיינט" – גול דוקאט מתאר את הספינה כ"אחת מספינות המלחמה החמושות ביותר ברביע". בסרט מסע בין כוכבים 8: המפגש מתאר אותה ויליאם רייקר כ"ספינה קטנה וקשוחה".

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיפאיינט תוכננה תחילה על ידי המעצב האמנותי של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 ג'ים מרטין, בסיועם של המפקח על האפקטים החזותיים גארי האטזל ובונה המודלים טוני מיינינג'ר. לדבריו של המפיק והתסריטאי רוברט יואיט וולפה, התוספת של הדיפאיינט לסדרה נועדה לפתור את הבעיה שבשימוש בחלליות מדגם "Runabout", שהן צפופות מאוד. במהלך יצירתם של העיצובים המקוריים, ההתייחסות לספינה היה כאל "Runabout מורחבת יותר", אולם עיצובים מסוג זה הוחלפו, בסופו של דבר, בעיצוב ספינת חלל, במלוא מובן המילה, אשר שמה הוא "וליאנט" (במקור: Valiant; בתרגום לעברית: אמיצה). שם זה נפסל, בסופו של דבר, על מנת למנוע בלבול עם וויאג'ר – ספינת החלל בסדרה מסע בין כוכבים: וויאג'ר, ששמה גם כן מתחיל באות "V". במשך זמן זה הייתה כוונה לשמור על השם "וליאנט" כשם הדגם של הדיפאיינט. השם "וליאנט" ניתן מאוחר יותר לספינה אחת מדגם "דיפאיינט". באחד מפרקי הסדרה מסע בין כוכבים: וויאג'ר מוצג עיצוב מוקדם של הדיפאיינט, עם שינויים קלים, כספינה "אקווינוקס" מדגם "נובה".

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור הרקע של הספינה מתואר בפרק בו הופיעה לראשונה – "החיפוש, חלק ראשון", הפרק הפותח את העונה השלישית. הדיפאיינט היא אב טיפוס לספינת מלחמה, שפותח במקור כדי להתמודד עם איום הבורג על הפדרציה. באופן רשמי, דגם זה מוגדר כספינת ליווי, על מנת למנוע את התפיסה כי צי הכוכבים בונה ספינות מלחמה, בעוד שמשימותיו המוצהרות העיקריות הן שמירה על השלום וחקר החלל הלא-ידוע. בעקבות פלישת הבורג, הפדרציה אישרה פרויקט לשיפור היכולות ההתקפיות וההגנתיות של צי הכוכבים. הדיפאיינט הייתה התוצאה הסופית של פרויקט זה. בפרק "דיפאיינט" (פרק 9, עונה 3), מספר בנג'מין סיסקו כי היה אחראי על בנייתה והיה שותף לעיצובה של "הדיפאיינט", בעת ששירת ב-"אוטופיה פלנישיה" – מספנות צי הכוכבים שעל מאדים, בין השנים 2367–2369.

אף על פי שבתחילה תוכננה ספינת החלל להיות מהירה ובעלת יכולות תימרון גבוהות על אף חימושה בנשק עוצמתי רב, בסופו של דבר התברר כי לספינה נשק רב מדי, וצריכת אנרגיה גבוהה מדי, בשביל ספינה בגודל שלה. היה צורך לבצע שינויים רבים בספינה, על מנת לשמור על שלמותה ולמנוע ממנה להיקרע לשתיים. הספינה תוכננה במיוחד לקרב, והיא כוללת תותחי פאזה חדשניים, חמושה בטורפדות-קוונטום, בנוסף לטורפדות-פוטון, פייזרים סטנדרטיים, ומערכת הגנה בעלת קיבולת גבוהה. נכס נוסף של הספינה הוא השריון שלה, המאפשרת לה לספוג נזק מינימלי בלבד מפגיעות מרובות מצד האויב, גם כאשר מערכת ההגנה איננה פעילה. העיצוב הפנימי של הספינה נתפס כדי ספרטני, ביחד לסטנדרטים של צי הכוכבים של אותה התקופה, שכן הספינה לא נועדה לשאת בני משפחה של אנשי הצוות, אין בה מעבדות למחקר מדעי או אולמות "הולודק", ויכולות המרפאה מוגבלות, יחסית. חדר מגורי צוות מורכב ממיטת קומתיים אחת ומממשק מחשב כללי. בחדר מגורים ליחיד יש משכפל-מזון, אולם חדר האוכל הוא המקום המועדף לאכול על אנשי הצוות במהלך משימות.

עם הזמן, ככל שהאיום מצד הבורג פחת, וככל שבדיקות המערכות המשיכו להיכשל (במיוחד בכל הקשור לתפוקת מנוע הספינה), הפרויקט החל להיתקע, עד אשר נעצר כליל. אולם מספר שנים מאוחר יותר, בעקבות העבודה שנעשתה בחלל עמוק 9, דגם זה נכנס בסופו של דבר לתהליך של ייצור, עם לפחות חצי תריסר ספינות בשירות מבצעי פעיל משנת 2374 ואילך.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות המפגש הראשון של צי הכוכבים עם הג'מהדאר בשנת 2370, קפטן סיסקו פנה אל צי הכוכבים בבקשה לקבל פיקוד על הדיפאיינט, על מנת שיהיה מוכן טוב יותר למפגש הראשון הצפוי להתקיים עם מנהיגי הדומיניון. צי הכוכבים הסכים, והדיפאיינט הוצבה בחלל עמוק 9 תחת פיקודו של סיסקו. בכך, הדיפאיינט איפשרה לצוות התחנה לנסוע מהר יותר, רחוק יותר, ועם יותר כוח אשר מאשר ניתן עם חלליות ה-Runabout מדגם "דנובה". לספינה אין מפקד קבוע, אולם לרוב סיסקו או וורף משמשים כקפטן הדיפאיינט.

הדיפאיינט היא ספינת צי הכוכבים הראשונה אשר נושאת באופן חוקי מכשיר הלטה. בתחילה, המכשיר, אשר סופק על ידי הרומולאנים, הופעל על ידי קצין רומולאני שהוצב על סיפון הדיפאיינט. בהמשך, הסכם בין הפדרציה לבין הרומולאנים הגביל את השימוש במכשיר ההסוואה לרביע גמא בלבד, בתמורה לכל מידע מודיעיני שייאסף על הדומיניון על ידי צי הכוכבים. עם זאת, במספר הזדמנויות שונות, נעשה שימוש בלתי חוקי במכשיר ההסוואה, בכך שהופעל גם ברביע אלפא.

כפי שמתואר במהלך הסרט מסע בין כוכבים: המפגש, בשנת 2373 הדיפאיינט לוקחת חלק מכוח משימה של צי הכוכבים אשר מנסה לעצור את הבורג בקרב בגזרה 001 (כדור הארץ). בעוד שרוב ספינות החלל של הפדרציה נהרסות כבר בתחילת הקרב, הדיפאיינט מצליחה לשרוד ולהמשיך להילחם בקוביית הבורג, בעוד שהיא מתקרבת אל כדור הארץ. עם זאת, בשלב זה של הקרב הדיפאיינט איבדה את מערכות ההגנה והנשק שלה, ועל כן מפקד הדיפאיינט באותה העת, לוטננט-קומנדר וורף, מורה על ההגאי להתכונן ולנווט את הספינה במסלול התנגשות במהירות גבוהה אל תוך הקוביה. פעולת "קמיקזה" שכזו נמנעה ברגע האחרון, כאשר האנטרפרייז-E מגיעה לשדה הקרב, מושכת את האש של הבורג, ומשגרת אל סיפונה את וורף ואת שאר אנשי הצוות השורדים של הדיפאיינט. אף על פי שספגה נזקים רבים, ללא אנרגיה, נסחפת בחלל, צוות האנטרפרייז-E קובע כי ניתן לתקנה. בטיוטה מוקדמת של התסריט הדיפאיינט מושמדת, אולם המפיק של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 אירה סטיבן באהר, התנגד להריסתה של ספינת הסדרה שלו, ולכן הרעיון נפסל[1].

בשנת 2375, הדיפאיינט נהרסת במהלך קרב מול גזע ה"ברין".

מספר חודשים מאוחר יותר, במהלך תכנון הפלישה של הפדרציה לשטחי קרדאסיה, ספינת החלל USS סאו פאולו (מס' רישום: NCC-75633) – ספינת חלל חדשה מדגם "דיפאיינט" – מוצבת בחלל עמוק 9. קצין המבצעים הראשי של צי הכוכבים מעניק אישור מיוחד לשנות את שמה של ה"סאו פאולו" ל"דיפאיינט". אף על פי שעל סיפון ה"סאו פאולו" ישנו שלט שעל פיו מס' הרישום של החללית הוא "NCC-75633", בכל צילומי החוץ של הספינה החדשה מופיע מס' הרישום "NX-74205". הסיבה לכך היא שברוב צילומי החוץ של ספינת החלל החדשה נעשה שימוש חוזר בחומר מצולם ישן יותר.

רון מור, מיוצרי מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9, אמר כי שמה המיועד של ספינת החלל החדשה אמור היה להיות "Defiant-A", אולם הוחלט אחר מסיבות תקציביות (שם חדש היה מונע שימוש חוזר במודל הגרפיקה הממוחשבת שכבר היה קיים). עם זאת, מור קבע כי ככל שזה נוגע לו – השינוי אכן קרה.

שמה של ה"סאו פאולו" נכתב בשפה האנגלית, באותיות אנגליות, ללא שימוש בטילדה.

ב-"מראה שבורה" – אחד מפרקי מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 (פרק 19, עונה 4) אשר עלילתו מתרחשת ב"יקום המראה", נראית גרסת יקום מקביל של הדיפאיינט, אשר נבנתה על ידי בני האדם המורדים. בביקורו הקודם ביקום "האמיתי", סמיילי (גרסת היקום המקביל של מיילס או'בריאן) גנב את התוכניות הדרושות לדיפאיינט מהמחשב של חלל עמוק 9, אולם בשל תקלות רבות בספינה (שחלקן מתוארות בתחילת העונה השלישית), המורדים חוטפים את בנג'מין סיסקו ואת בנו ג'ייק, על מנת שיתקנו את הפגמים בתכנונה של הדיפאיינט. שמה של ספינת חלל זו: "ISS Defiant".

במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספינת החלל הדיפאיינט היא אחת ממספר ספינות, אשר ניתנות לבחירה במסגרת משחק המחשב Star Trek: Legacy, שזמן ההתרחשות בו מקביל לזמן העלילתי של מסע בין כוכבים: הדור הבא.
  • ניתן לשחק בספינת חלל מדגם דיפאיינט במסגרת משחק האינטרנט Star Trek Online.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Braga & Moore.