דיצרתריום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדיצרתריום

שלד של דיצרתריום


איור אפשרי

תקופה
סוף אוליגוקן-מיוקן 33.9–11.6 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מפריטי פרסה
משפחה: קרנפיים
סוג: דיצרתריום
מינים
  • Diceratherium matutinum
  • Diceratherium annectens
  • Diceratherium armatum
  • Diceratherium tridactylum
  • Diceratherium niobrarense
שם מדעי
Diceratherium
מארש, 1875
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיצרתריום (שם מדעי: Diceratherium; משמעות השם: "בהמה בעלת שתי קרניים") הוא סוג נכחד של יונק ממשפחת הקרנפיים, אשר התקיים במהלך סוף האוליגוקן עד המיוקן של אירואסיה ואמריקה הצפונית 33.9 עד 11.6 מיליון שנה לפני זמננו. רבים מהם התגלו בארצות הברית ממונטנה עד לדקוטה הדרומית, לעיתים בקבוצה גדולה. הוא תואר לראשונה ב-1875 בידי החוקר האמריקאי עותניאל צ'ארלס מארש, על שם שתי הקרניים שבלטו מעל לסתותיו בקרבה רבה אחת לשנייה וייתכן שבלטו רק אצל הזכרים. נמצאו 5 מינים מהסוג.

הדיצרתריום היה קרנף קדום מאוד שהיה קרובו של האצרתריום והסובהירקודון והשתייך לאותה תת-משפחה: Aceratheriinae. הוא הכיל על הגולגולת שלו קרניים קטנות מאוד ולסתות צרות יחסית אך בעלות ניבים ארוכים שנראה נועדו להגנה. השיניים שלו היו דקות וחרוטיות עם דמיון לשיני שפנים והוא הותאם בעיקר ללעיסת עלים. הקרנף הבוגר הגיע לגובה 121 ס"מ ולאורך 231 ס"מ ולמשקל של 1 טון בממוצע, די קטן עבור קרנף אך היה הגדול שביונקי אמריקה הצפונית הקדומה.

למרות מבנה שיניו החרוטי הוא התאים דווקא לתזונה של צמחייה קשיחה ששררה בערבות העשב הקדומות, אך לצד אזורי יער רחבים בהם היו עלים רכים יותר. הקרנף התפתח לתזונה האחרונה בעת המעבר למיוקן. עם זאת הוא לא התאים לתזונה מעשבים קשים יותר וייתכן שבשל כך נכחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיצרתריום בוויקישיתוף