דם-המכבים האדום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דם המכבים האדום)
קריאת טבלת מיוןדם-המכבים האדום
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: אסטראים
משפחה: מורכבים
סוג: דם-המכבים
מין: דם-המכבים האדום
שם מדעי
Helichrysum sanguineum
קוסטלצקי, 1833
עונת פריחה
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

דַּם-הַמַּכַּבִּים הָאָדֹם[1] (שם מדעי: Helichrysum sanguineum) הוא צמח רב-שנתי ממשפחת המורכבים. דם המכבים הוא גם הסמל של יום הזיכרון.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת תקריב של תפרחות עם תחילת בצבוץ הפרחים. ניתן להבחין בפרחים הצהובים מבצבצים מבין החפים האדומים.

דם-המכבים האדום הוא צמח רב-שנתי המגיע לגובה של 40–60 ס"מ. גבעוליו ועליו מכוסים לבד לבן. בתחילת החורף יוצאת שושנת עלים, ובאביב יוצאים ממנה גבעולים זקופים ומסתעפים, ובקצותיהם קרקפות פריחה. כל תפרחת עטופה בעלים קרומיים אדומים (חפים), הנראים כטיפות דם, ואינם נובלים גם לאחר שהפריחה מסתיימת. בסוף מאי מבשילות הקרקפות, ומבין החפים האדומים מבצבצים הפרחים עצמם - עשרות פרחים צינוריים שצבעם צהוב. ביוני הפרחים נפתחים וצבעם דוהה לצהבהב-חיוור כעין קש.

דם-המכבים האדום לקראת פריחה (משמאל) ובפריחה (מימין)

הקשקשים האדומים נשמרים זמן רב אחרי סיום הפריחה וצבעם אינו דוהה בייבוש. עובדה זו משותפת לכל המינים בסוג דם המכבים, והופכת אותם לנוחים לשימוש בסידורי פרחים יבשים. קטיף מוגבר לצרכים אלה הביא את הצמח לידי סכנת הכחדה. כיום דם-המכבים האדום מוכרז בישראל[2] כערך טבע מוגן על פי חוק, ואוכלוסייתו משתקמת.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם דם המכבים הוא אגדה לפיה פורח הצמח בכל מקום בו טיפת דם מדמם של המכבים נפלה לארץ. גרסאות דומות לאגדות מסוג זה מוכרות בתרבויות רבות.

מדבקת יום הזיכרון עם דם המכבים

דם-המכבים האדום הוא סמל של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.[3] מדבקה עם תמונת הצמח מחולקת ביום זה בבתי הספר, בטקסי הזיכרון ובבתי הקברות ונענדת על דש הבגד. החל משנת 2019, מפיצה עמותת "דם המכבים" סיכה עם הפרח ברחבי ישראל.[4][5][6] מנהג זה דומה לענידת פרח הפרג (Papaver rhoeas), האדום גם הוא, ביום הזיכרון הבריטי.

שמן דם-המכבים משמש לטיפול בגירויי עור ובבעיות חניכיים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דם המכבים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]