דמדומים (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמדומים
Twilight
כריכת הספר דמדומים
כריכת הספר דמדומים
מידע כללי
מאת סטפני מאייר
איורים גוסטבו ריוז'י עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות 20
סוגה נוער, פנטזיה, רומן
מקום התרחשות Forks עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה

Little, Brown (הוצאה מקורית)

ספריית הפועלים (מהדורה עברית)
תאריך הוצאה 2005
מספר עמודים 512 (בכריכה קשה)[1]
544 (בכריכה רכה)[2]
416 (בגרסה העברית)
הוצאה בעברית
תרגום רחל אהרוני
סדרה
הספר הבא מולד הירח
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002615092
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דמדומיםאנגלית: Twilight) הוא רומן פנטזיה לנוער אשר נכתב בידי הסופרת סטפני מאייר. זהו הספר הראשון בסדרת ספרי "דמדומים", העוסקת באהבתם של בת אנוש וערפד. הסדרה כוללת שלושה ספרים נוספים: "מולד הירח", "ליקוי חמה", ו"שחר מפציע". הספר דמדומים מציג לראשונה את דמותה של איזבלה "בלה" סוואן בת ה-17, שעוברת מהעיר פיניקס אל העיירה פורקס שבמדינת וושינגטון ומוצאת את עצמה בסכנה כשהיא מתאהבת בערפד, אדוארד קאלן.

הספר הפך לרב-מכר מיד עם צאתו לאור בשנת 2005 והגיע למקום החמישי ברשימת רבי-המכר של "הניו יורק טיימס" כחודש לאחר מכן. בהמשך הגיע למקום הראשון. כבר באותה שנה, "דמדומים" זכה בתואר 'ספר הילדים המצליח ביותר של שנת 2005' של המגזין Publisher's Weekly. בנוסף, היה הספר הנמכר ביותר בשנת 2008, והשני הנמכר ביותר בשנת 2009 (ספר ההמשך "מולד הירח" היה הנמכר ביותר). הספר תורגם ל-37 שפות שונות.

עם צאתו לאור זכה "דמדומים" לביקורות חיוביות רבות. המבקרים תיארו אותו כ"רומן אפל שחודר לנשמה" ושיבחו אותו בשל "התפיסה המדויקת של תחושות המתבגרים לגבי מתח מיני וניכור". מצד שני, בביקורות חדשות יותר, מספר מבקרים חשבו שמשיכתה של בלה אל אדוארד הייתה "מבוססת על קסם יותר מאשר על אופי" ושבלה היא דמות נשית חלשה. למרות זאת, כמעט כל המבקרים, בין אם שיבחו את הספר או לא, הסכימו על היותו תופעה ספרותית.

גרסה קולנועית לספר יצאה לאקרנים בשנת 2008. הסרט היה הצלחה מסחרית, עם הכנסות של יותר מ-392 מיליון דולר ברחבי העולם, ו-157 מיליון דולר נוספים ממכירות סרטי DVD בצפון אמריקה, החל מיולי 2009.

פיתוח והשראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון הראשוני לכתיבת הסדרה הגיע מחלום שחלמה הסופרת, בו "ילדה ממוצעת" ו"ערפד זוהר ויפהפה" ניהלו שיחה באחו. בחלום, דיברו השניים על הקשיים הרבים בסיפור האהבה שלהם, משום שהערפד נמשך במיוחד לריח הדם שלה ומתקשה למנוע מעצמו להרוג אותה.

בראיון שערכה שאנון הייל עם סטפני מאייר, סיפרה הסופרת על החלום שממנו הכל התחיל. "החלום התרחש בקרחת יער," סיפרה, "והיה שם כל-כך הרבה אור. החלום היה מאוד, מאוד צבעוני... הייתה התמונה היפהפייה הזו, הילד הזה, זוהר כולו באור, ומדבר עם הילדה הרגילה הזו... הילדה הקשיבה, ואני הקשבתי, והוא היה זה שסיפר את הסיפור. הסיפור היה בעיקר על כמה הוא רצה להרוג אותה - ועם זאת, כמה הוא אוהב אותה."

פרק 13 של הספר, החלום עצמו, היה הפרק הראשון שסטפני כתבה. לדבריה, היא הייתה חייבת להמשיך ולגלות אם הילד המנצנץ הרג את הילדה בסופו של דבר. היא החליטה להמשיך את הספר עד סופו, והוסיפה לרעיון המקורי סיפור רקע ועלילות משנה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל כאשר בלה סוון עוברת מפיניקס שבאריזונה לפורקס שבוושינגטון כדי לחיות עם אביה, צ'ארלי, לאחר שאמא התחתנה שנית. בפיניקס בלה השתדלה שלא להתבלט, ולכן הייתה מתוסכלת לגלות שבתור פנים חדשות בעיירה קטנה, היא מושכת הרבה תשומת לב בבית הספר החדש. היא מתיידדת במהירות עם מספר תלמידים, ביניהם ג'סיקה סטנלי, מייק ניוטון ואנג'לה וובר.

ביומה הראשון בבית הספר, מופתעת בלה לגלות יחס קריר משותפה למעבדה בשיעורי הביולוגיה, אדוארד קאלן. אדוארד, נער בעל יופי בלתי אנושי, עושה מאמצים להתרחק מבלה, ואף מנסה לשנות את מערכת השעות שלו כדי שלא ילמדו יחד. על פי סימנים שונים כמו מגעו הקר של אדוארד ועיניו שצבען השתנה, ובמיוחד לאחר ששמעה אגדות מקומיות שמספרות על ערפדים בעלי מאפיינים דומים, בלה מגיעה למסקנה שאדוארד ומשפחתו הם ערפדים.

אף על פי שהיא חושבת שהוא רוצח ושותה דם של בני אדם, היא עדיין נמשכת לאדוארד קאלן, ולכן היא שמחה לגלות שבני משפחת קאלן בוחרים לשתות רק דם של חיות. ככל שמתקדם הסיפור, מתאהבים השניים זה בזה ונאלצים להתמודד עם בעייתם העיקרית: בלה היא אנושית ולרוע המזל ריחה מושך את אדוארד וכך גדלה תאוותו לדמה. לאורך כל הספר, נלחם אדוארד בתשוקה שלו להרוג אותה. הוא משתמש בכל שליטתו העצמית כדי להתגבר על המשיכה והם מצליחים להישאר יחד. בדומה לשאר הערפדים שהם בעלי כוחות על, אדוארד מסוגל לקרוא מחשבות, אך מתברר שבלה היא האדם היחיד שאת מחשבותיו הוא לא מסוגל לקרוא.

המצב היציב לכאורה של מערכת היחסים בין אדוארד ובלה נהרס כשקבוצה של ערפדים זרים מגיעה לפורקס. הקבוצה מונה שלושה ערפדים: לורנט, שהוא מבוגר ומאופק יותר, ג'יימס, שהוא ערפד גשש ואכזרי במיוחד, וויקטוריה, בת זוגו של ג'יימס. הערפדים הזרים פוגשים את משפחת קאלן ומצטרפים אליהם במשחק בייסבול. המשחק משתבש כאשר הרוח נושבת בעורפה של בלה, וג'יימס מריח את דמה ומנסה להרוג אותה. לאחר שבני משפחת קאלן הגנו עליה מפניו, הוא מחליט לצוד אותה בתור אתגר.

כדי להסיח את דעתו של ג'יימס, בלה בורחת לפיניקס עם אליס וג'ספר, בעוד שאר בני המשפחה מפזרים עקבות מוטעים בכיוון ההפוך. בעודה מסתתרת בפיניקס מקבלת בלה שיחת טלפון, שבה היא שומעת את אמה מבוהלת וקוראת לעזרה, וג'יימס אומר שאם לא תבוא אל המקום שבו הוא נמצא - סטודיו ישן לבלט - הוא ירצח את אימה. בלה מחליטה להסגיר את עצמה, אך כשהיא מגיעה לסטודיו ג'יימס מסביר לה שהוא כלל לא חטף את אימה, ולצורך שיחת הטלפון השתמש בהקלטה ישנה שלה. הוא נושך את בלה וכמעט הורג אותה, אך שאר בני משפחת קאלן מגיעים במהירות, מצילים אותה והורגים את ג'יימס. לאחר שהם חוזרים לפורקס, בלה ואדוארד הולכים כזוג לנשף סיום שנת הלימודים שלהם, שם בלה מספרת לאדוארד שהיא רוצה להפוך לערפדית.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

איזבלה מארי "בלה" סוואן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלה היא תלמידת בית ספר תיכון, חיוורת, בעלת שיער חום, ועיניים בצבע שוקולד. מתארת עצמה כחסרת קואורדינציה. הוריה, צ'רלי ורנה, נישאו בתום לימודיהם ולאחר שנה נולדה בלה. לאחר תקופה הוריה התגרשו ובלה עברה לגור עם אמה בפיניקס בזמן שאביה נשאר לבדו בפורקס. בלה הייתה מבלה בכל שנה חודש מחופשת הקיץ ואת חופשת חג המולד אצל אביה אך מגיל 14 היא החליטה שאינה מעוניינת לבוא פעם נוספת לפורקס, וההסדר פסק. בלה שונאת קור ורטיבות ומתקשה להסתגל לתנאים בפורקס, שבה הגשם לא מפסיק לרדת. היא עוברת לגור עם אביה אחרי שאמה נישאת מחדש לפיל, שחקן בייסבול חובב שמרבה לנסוע, ובעקבות המעבר של בלה אמה תוכל להצטרף אליו בנסיעותיו.

בלה מגלה שכול מכריו של אביה בפורקס מודעים לבואה, ובימים הראשונים מגלה שהם מעוניינים בחברתה. בבית הספר שהיא מצטרפת אליו היא מכירה את בני משפחת קאלן, ובהיותה סקרנית כלפיהם, ובמיוחד מעוניינת במידע על אדוארד, היא מנסה לשאוב מידע מכל מקור אפשרי סביבה אודותיהם. ובסופו של דבר מגלה כי שבט האינדיאנים הסמוך-שבט קווילוט-מתאר את משפחת קאלן כערפדים בסיפוריו.

בהדרגתיות מתחילה בלה לבלות יותר ויותר עם משפחת קאלן, מתיידדת עם המשפחה ומתחילה לצאת עם אדוארד.

אדוארד אנת'וני מייסן קאלן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארד הוא ערפד בן 117 שנה. הוא נולד בשנת 1901 בשיקגו. כאשר היה בן 17, הוריו מתו ממגפת השפעת הספרדית. קארלייל טיפל בו ובמשפחתו ולאחר בקשתה של אמו של אדוארד שיעשה כל שביכולתו על מנת להציל את בנה, הוא הופך אותו לערפד. זמן קצר לאחר הפיכתו לערפד הבין קארלייל כי לאדוארד יש כישרון לקרוא מחשבות. אדוארד שומר על סגנון דיבור ומנהגים מחייו האנושיים בתחילת המאה ה-20.

משפחתו המאמצת של אדוארד, משפחת קאלן, עברה לפורקס מאלסקה לפני כמה שנים. משפחת קאלן לא שותה דם אדם, אלא דם של חיות, ולכן הם מכנים את עצמם "צמחוניים". אדוארד מרד בעבר בקארלייל וכעס עליו שדיכא את התיאבון שלו ושתה דם של רוצחים ואנסים לעתיד, אך מכיוון שלא רצה להחשב "מפלצת" לפי תיאורו, הפסיק.

אדוארד מתואר בסדרת הספרים כיפה תואר, בדומה לשאר בני משפחתו ולערפדים בכלל, וכמקסים, מנומס, נחוש, ועקשן מאוד. אדוארד מאמין שהוא מפלצת כי נשמתו נלקחה ממנו כשהפך לערפד.

אדוארד פוגש את בלה סוואן, בת אנוש שאת מחשבותיה הוא לא מצליח לקרוא. יש ביניהם חיבור ראשוני, אמנם לא בצורה הטובה ביותר אבל היחסים ביניהם היו לא רגילים והיה ניצוץ, משהו מיוחד, כשהם התחילו להכיר השנאה של אדוארד כלפי בלה התחלפה באהבה ודאגה והוא מתאהב בה. אדוארד הזהיר את בלה שלא כדאי לה להתיידד עמו אולם היא מתעלמת מכך. הוא מאוד מגונן עליה ונוטה להגזים במצבים בהם ביטחונה בסיכון. יחד עם שאר בני משפחת קאלן, אדוארד מסכן את חייו ומציל אותה מספר פעמים.

ג'ייקוב "ג'ייק" בלאק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקוב נולד בלה-פוש - שטח ששיך לשבט אינדיאני עתיק יומין, וצבע עורו מתואר כאדמדם-חום. אמו של ג'ייקוב נפטרה בצעירותו, ויש לו שתי אחיות . ג'ייקוב מתואר בספרים כגבוה מאוד, מתנשא לגובה של מעל ל-2 מטר עם שרירי גוף עבים, כמו של שרירן. ג'ייקוב חובב מכונאות ומכוניות. בילדותו בילה ג'ייקוב עם בלה במהלך חופשות הקיץ השנתיות שלה בפורקס בדיג וטיולים.

ב"דמדומים" לג'ייקוב יש תפקיד שולי יחסית. בלה מפלרטטת איתו כדי לסחוט ממנו מידע, והוא מספר לה אודות אגדות השבט על "היצורים הקרים", על אף שהדבר נאסר בהסכם בין הערפדים לאנשי הזאב. הסיפור בעל התיאורים הרבים מוביל את בלה לתשובה האמיתית לגבי זהותו של אדוארד - הוא ערפד. בילי בלאק, אביו של ג'ייקוב, מתנגד לכך שבלה תתחבר עם הקאלנים ושולח את ג'ייקוב לנשף הסיום כדי להזהיר את בלה.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קארלייל קאלן

ראש משפחת קאלן. אחראי ליצירתם של רוב הערפדים במשפחתו. תמיד הוא שינה אנשים לערפדים רק כאשר אותם אנשים היו על סף מוות. קארלייל שולט בעצמו לחלוטין כאשר הוא בא במגע עם דם והוא אף עובד בתור רופא בבית החולים של פורקס. קארלייל הוא אדם חביב ודואג לכולם. בן זוגה של אסמה.

  • אסמה קאלן -

קפצה מצוק בעקבות מות תינוקה. היא גססה כאשר קראלייל שינה אותה. משמשת כדמות האם במשפחת קאלן. הערפדה השנייה שהצטרפה למשפחת קאלן. בת זוגתו של קארלייל.

  • אליס קאלן

היא מחבבת את בלה מהרגע הראשון והן הופכות בהמשך לחברות. הפיכתה לערפדה הוא בגדר מסתורין כיוון שאינה יודעת מי או מתי שינו אותה. בסוף הספר, היא מתגלה בעזרתה של בלה, שהוכנסה לבית משוגעים בשל חזיונותיה, והתאהב בה ערפד. ג'יימס רצה לשתות את דמה, והערפד שהתאהב בה נשך אותה לפניי שג'יימס יוכל להרע לה. לאליס יש כישרון - היא יכולה לראות את העתיד של בני אדם וערפדים, אשר משתנה בהתאם להחלטות האינדיבידואליות שמשתנות. הערפדה החמישית שהצטרפה למשפחת קאלן. בת זוגתו של ג'ספר.

  • ג'ספר קאלן -

הערפד שסובל הכי הרבה משהותה של בלה בחברת הקאלנים, כיוון שהוא האחרון מבניהם שנגמל משתיית דם אנושי לאחר תקופה רבה ששתה את הדם של בני האדם. לג'ספר כוח שליטה ברגשות (הוא מרגיש את האנרגיה סביבו ומסוגל לשנותה). ג'ספר שונה על ידי מריה במשך מלחמת האזרחים ויחד איתה יצר צבא של "טירונים" (ערפדים שרק נוצרו). היה מאוהב במריה וחשב שגם היא בו. לבסוף הוא מבין שהיה בסך הכל כלי שרת בידה. הוא עוזב אותה. הערפד השישי שהצטרף למשפחת קאלן. בן זוגה של אליס.

  • רוזלי קאלן

היחידה ממשפחתה שלא מחבבת את בלה כיוון שהיא מקנאה בה בגלל זכות הבחירה שלה אם להישאר אנושית או להפוך לערפדה. קארלייל יצר אותה במטרה שתהא בת זוג לאדוארד אך היא רואה בו רק אח. היא מצאה את אמט כשדוב גריזלי תקף אותו והצילה את חייו. רוזלי היא אחת הערפדות היפות ביותר אך היא מרירה בשל האנושיות שנגזלה ממנה והאונס שעברה. הערפדה השלישית שהצטרפה למשפחת קאלן. בת זוגתו של אמט.

  • אמט קאלן

הערפד החזק ביותר, פיזית, במשפחת קאלן. רוזלי הצילה את חייו אחרי שעבר תקיפת דוב גריזלי. הערפד הרביעי שהצטרף למשפחת קאלן. בן זוגה של רוזלי.

  • צ'ארלי סוון

אביה של בלה, ומפקד המשטרה של פורקס. דואג ומגונן על בלה. צ'ארלי לא מחבב את אדוארד תחילה וחושב שחברתו של ג'ייקוב עדיפה לה.

  • ג'סיקה סטנלי

אחת מחברותיה של בלה, למרות שבסתר ליבה לא מחבבת אותה. ידועה כפטפטנית ורכלנית. יוצאת עם מייק ניוטון.

  • אנג'לה ובר

אחת מחברותיה של בלה. אנג'לה היא ילדה שקטה וביישנית והיא החברה החביבה על בלה יותר מכל חברותיה. יוצאת עם בן צ'ייני.

  • מייק ניוטון

אחד מידידיה של בלה. נער חביב ודברן. מאוהב בבלה, אך מאוחר יותר יוצא עם ג'סיקה סטנלי.

  • טיילר

אחד מידידיה של בלה בבית הספר. הוא הופך לידיד של בלה לאחר שכמעט דרס אותה עם מכוניתו ואף הזמין אותה לנשף.

  • ג'יימס

ערפד גשש שפוגש את בלה כשהוא חלק מלהקת ערפדים ומחליט לצוד אותה. בסוף הספר הראשון הוא נהרג על ידי משפחת קאלן. בן זוגה של ויקטוריה.

  • ויקטוריה

בת זוגו של ג'יימס וחלק מלהקתו. לאחר מותו של ג'יימס מנסה לנקום על ידי הקמת צבא ערפדים. בעלת כישרון מיוחד של הישרדות. נהרגת על ידי אדוארד בספר השלישי.

  • לורנט

חלק מלהקת הערפדים של ג'יימס. עזב את הלהקה לאחר שהתחיל המצוד אחרי בלה והצטרף למשפחה של טניה, ידידה של קראלייל מדאנלי. הוא הופך לבן זוגה של אירנה, אחותה של טניה. סיפר למשפחת קאלן על כך שג'יימס ירדוף אחר בלה בכל מקרה, משום שהוא גשש. נהרג בידי אנשי הזאב בספר השני.

כריכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטפני מאייר הסבירה, כי התפוח שעל העטיפה מסמל את הפרי האסור מספר בראשית. התפוח מסמל את האהבה האסורה של אדוארד ובלה, כמו הפרי של עץ הדעת. בנוסף, התפוח מסמל גם בחירה - בחירתה של בלה להקריב עצמה למען אהבתה לאדוארד במקום לעזוב אותו[3].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמדומים זכה בהכרה ובכבוד רב, לרבות:

  • בחירת העורך של "הניו יורק טיימס"
  • הספר הטוב של השנה במגזין "פבלישרס ויקלי"
  • נמצא ברשימת " Top Ten Best Book for Young Adults" ו" Top Ten Books for Reluctant Readers" של איגוד הספריות האמריקאי

גרסת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דמדומים (סרט)

דמדומים עובד לסרט על ידי Summit Entertainment ובוים על ידי קתרין הרדוויק. קריסטין סטיוארט משחקת את איזבלה סוון ורוברט פטינסון משחק את אדוארד קאלן. התסריט נכתב על ידי מליסה רוזנברג. הסרט יצא בארצות הברית ב-21 בנובמבר[4]2008 ובישראל ב-18 בדצמבר[5]. כל ספרי הסדרה עובדו לסרטים.

העיבוד הקולנועי, הספר דמדומים, וכן ספרים נוספים בסדרה, זכו למספר פרודיות, כגון Vampires Suck.

ספרים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר לסדרת "דמדומים", כתבה מאייר שני ספרים נוספים שעוסקים בעולם הערפדים:

שמש חצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאייר תכננה להוציא ספר המציג את אירועי דמדומים מנקודת מבטו של אדוארד קאלן, בניגוד ל"דמדומים" שנכתב מנקודת מבטה של בלה סוואן. מאייר נתנה לבמאית של "דמדומים", קתרין הארדוויק, ולרוברט פטינסון, המגלם את דמותו של אדוארד, לקרוא כמה פרקים מ"שמש חצות", בזמן צילום הסרט. 12 פרקים דלפו לאינטרנט וכתוצאה מכך עצרה מאייר את כתיבת הספר. אחר כך מאייר החליטה להוציא את כל הפרקים לאינטרנט. באתר הרשמי שלה יש אפשרות להוריד את הספר.

החיים השניים הקצרים של ברי טאנר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – החיים השניים הקצרים של ברי טאנר

"החיים השניים הקצרים של ברי טאנר" עוסק בקורותיה של ערפדה שנוצרה במהלך הספר השלישי בסדרת "דמדומים", ליקוי חמה. הספר תוכנן כתוספת למדריך הסדרה, אולם לאור גודלו החליטה מאייר להוציאו כספר נפרד[6]. הספר יצא לאור ביוני 2010 וכיכב ברשימת רבי המכר של העיתון USA Today.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Twilight (Hardcover)". Amazon.ca. נבדק ב-2008-07-23.
  2. ^ "Twilight (Paperback)". Amazon.ca. נבדק ב-2008-07-23.
  3. ^ "What's with the apple?". stepheniemeyer.com. נבדק ב-2008-02-08.
  4. ^ StephenieMeyer.com | The Official Website of Stephenie Meyer
  5. ^ דמדומים :: Seret.co.il
  6. ^ The Short Second Life of Bree Tanner: An Eclipse Novella, stepheniemeyer.com
"דמדומים" מאת סטפני מאייר
דמדומים
סרט
מולד הירח
סרט
ליקוי חמה
סרט
שחר מפציע
סרט - חלק 1, סרט - חלק 2
החיים השניים הקצרים של ברי טאנרMidnight Sun