דמות שאינה שחקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוביות המשמשות במשחקי תפקידים; שליט המבוך נעזר בקוביות על מנת להפעיל את הדמויות בלי שחקן.

במשחקי תפקידים ובמשחקי וידאו, דמות שאינה שחקן או דמות בלי שחקן (דב"ש) (באנגלית: Non-player character, ראשי תיבות: NPC) היא כל דמות הקיימת במשחק, שאינה נשלטת על ידי שחקן אנושי. במשחקי וידאו, לרוב ל-NPC יש בינה מלאכותית. לדמויות אלו מספר תפקידים כמו הנחיית דמויות השחקן, אתגור ושימוש כאויב או יריב, מוכרי ציוד וחברים לצוות ועוד תפקידים רבים.

במשחקי תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי תפקידים (לא ממוחשבים) הדמויות משוחקות על ידי שליט המבוך (שה"מ). שליט המבוך ישתמש בדמות בלי שחקן (דב"ש) בשביל שישמש כתוכן ההרפתקאה, כלומר, כל האינטראקציה של הדמויות שאינן עם איתני הטבע היא עם דב"ש. נהוג להבדיל בין אויב פראי של הדמויות, לדוגמה, מפלצת שתתקוף את השחקנים, ובין דמות תבונית שאיתה יש להם אינטראקציה, לדוגמה, דמות מורה דרך, או אפילו אויבים איתם יש לדמויות אינטראקציה כמו שודד הנותן לדמויות את האפשרות לשלם כופר או להילחם. בעצם ההבדל בין דב"ש למפלצת הוא שהאינטראקציה עם אויב היא רק להילחם, בעוד שדב"ש נותן לשחקן יותר דרכים לקיים איתו אינטראקציה, ולא כולן כוללות אלימות או לחימה.

במשחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למשחקי תפקידים, NPC היא כל דמות במשחק שהשחקן יוצר איתה קשר נוסף מלבד קרב. במשחקי וידאו דפוס הפעולה של הדמות מוכתב בתכנות המשחק, ולכן אפשרויות הפעולה של הדמות הוא מצומצם יותר מאשר במשחק תפקידים לא ממוחשב. בנוסף ישנן דמויות במשחקי וידאו שתפקידם הוא ליצור אווירה, לדוגמה אזרחי עיר שותקים ששם בשביל ליצור אווירה של עיר הומת אדם, והם אינם משפיעים על המשחק.

רוב משחקי הווידאו מאפשרים דרגות קושי בדמויות ללא שחקן כאשר הם באים בתור אויבים, וכן רמת הקושי עולה בדמויות ללא שחקן ככל שהשלב יותר גבוה.

ככינוי גנאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באינטרנט, NPC משמש לעיתים קרובות כעלבון כלפי אנשים מסוימים שאינם מסוגלים לגבש מחשבות או דעות משלהם, או שהם מתנהגים כ"שוחים עם הזרם" וחסרי יכולת החלטה.[1] הביטוי מופיע גם כמם אינטרנטי בדמות הקריקטורה "ווג'אק" המופיעה עם פנים אפורות, אף מחודד והבעת פנים ריקה וחסרת רגש[2].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ What is NPC, the new favourite insult used by Trump fans?, The Independent, ‏2018-10-17 (באנגלית)
  2. ^ NPC Wojak, Know Your Meme
ערך זה הוא קצרמר בנושא משחקים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.