דמיטרי שמיאקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמיטרי שמיאקה
Дмитрий Юрьевич Шемяка
לידה 1420
פטירה 1453 (בגיל 33 בערך)
מנזר יורייב ליד נובגורוד
מדינה נסיכות מוסקבה
מקום קבורה Church of Saint George (Yuriev monastery) עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג אנסטסיה
שושלת רוריק
אב יורי דמיטרייביץ'
אם אנסטסיה
צאצאים Mariya Dmitriyevna
Ivan Dmitriyevich עריכת הנתון בוויקינתונים
נסיך מוסקבה
12 בפברואר 144617 בפברואר 1447
(שנה)
נסיך מוסקבה
7 ביולי 144526 באוקטובר 1445
(16 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דמיטרי שמיאקהרוסית: Дмитрий Юрьевич Шемяка‏; 14201453) היה נסיך מוסקבה בתקופת מאבק בין בני דמיטרי דונסקוי על כס הנסיך.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם שלו אינו ברור. קיימות שתי גרסאות - שהקמור הוא מילה טטרית שפרושה "תכשיט" או לפי הגרסה השנייה - פרוש השם הוא "בעל כוח גדול במיוחד".

בשנות ה-30 של המאה ה-15 הוא היה שותף פעיל במאבק אביו יורי דמיטרייביץ' ואחיו ואסילי הפוזל על כס נסיך מוסקבה. לאחר פטירתם, החל משנת 1436 הוא היה בראש המחנה.

ב-7 ביולי 1445 במהלך הקרב בין ואסילי השני, נסיך מוסקבה לבין הכוחות של חאנות קאזאן הנסיך נלקח בשבי. בהתאם לנוהג, כס נסיך מוסקבה הועבר לדמיטרי שמיאקה כי באותה התקופה הוא היה הבכור בין צאצאיו איוואן הראשון, נסיך מוסקבה. ואסילי השני הבטיח סכום כסף גדול לחאן, הצליח להשתחרר מהשבי ואף קיבל משוביו כוח צבאי שהיה צריך לעזור לו לחזור לשלטון. עם חזרתו של ואסילי למוסקבה, דמיטרי שמיאקה העביר לו את השלטון ללא בעיות וחזר לעיר אוגליץ' באזור מוסקבה. לצורך העברת כסף לשוביו ואסילי הגדיל מאוד את המיסים והדבר גרם להתמרמרות גדולה בקרב האצילים בנסיכות. רבים מהם ביקשו מדמיטרי לחזור למוסקבה. בתמיכתם, בפברואר 1446 הוא כבש את העיר והחל כהונה שנייה של שלטונו. מספר ימים לאחר מכך נתפס גם נסיך ואסילי. דמיטרי שמיאקה החליט לעוור אותו לאות נקמה על אחיו ואסילי הפוזל ושלח אותו לאוגליץ'. אבל השלום בין בני הדודים היה שברירי מאוד. בסוף שנת 1446 כוחות שתמכו בואסילי השני התקרבו למוסקבה וב-17 בפברואר 1447 הוא החזיר לעצמו את השלטון.

דמיטרי שמיאקה המשיך במאבק צבאי, אך ללא הצלחה והפסיד במספר קרבות. בשנת 1452 הוא הצליח להימלט לנובגורוד וככל הנראה הורעל שם בשנת 1453.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דמיטרי שמיאקה בוויקישיתוף