דן בלן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן בלן
Dan Balan
לידה 6 בפברואר 1979 (בן 45)
קישינב, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות מולדובה, ארצות הברית, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1998 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת פופ, רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רומנית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים סוני מיוזיק עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס גרמופון הזהב עריכת הנתון בוויקינתונים
www.danbalan.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דן בלן

דן בלןרומנית: Dan Bălan, יליד 6 בפברואר 1979) הוא זמר מולדובי, פזמונאי ומפיק, והמוזיקאי המולדבי הראשון והיחיד עד כה שהיה מועמד לפרס גראמי על כתיבת השיר "Live Your Life". מייסד וחבר להקת הבנים המולדובנית O-Zone (אנ'), שכתב והפיק את הלהיט הבינלאומי של הלהקה, "Dragostea Din Tei", שיר שהגיע לפסגת המצעדים ביותר מ-30 מדינות ומכר מעל 12 מיליון עותקים ברחבי העולם. כמו כן, כתב וביצע את השירים ללהיטים "Chica Bomb",‏ "Justify Sex" ו-"Freedom".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלן נולד בקישינב, מולדובה הסובייטית. אביו, מיכאי בלן, הוא דיפלומט שכיהן כשגריר מולדובה בישראל וכיום מכהן בתפקיד בכיר במשרד הביטחון המולדובני. אימו, לודמילה בלן, מנחת טלוויזיה פופולרית. אחותו, סנדה בלן (ילידת 1984) אף היא מנחת טלוויזיה. סבו מצד אימו נשלח בתקופה הסובייטית לעונש מאסר בסיביר.

כלי הנגינה הראשון שלו היה אקורדיון יד-שנייה שקיבל בגיל 11 ומאז החל להתעניין לעסוק במוזיקה. בלן למד בבית ספר למוזיקה, אך הוריו דחקו בו שילמד משפטים באוניברסיטה. זמן קצר לאחר שהלך בעקבות עצתם, עזב את הלימודים והצטרף ללהקת מטאל גותי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דן בלן בהופעה, 2012

בשנת 1996 בלן הופיע באולם קונצרטים בקישינב עם חברי להקתו. הוריו שנכחו בהופעה התרשמו והחליטו לרכוש לו סינתיסייזר משוכלל. הוא החליט לעזוב את הלהקה לאחר זמן קצר וטען כי לא התחבר למוזיקת המטאל.

פריצת הדרך המשמעותית של בלן בתחום המוזיקה היה הקמת להקת O-Zone (אנ') בשנת 1999. כמעט מיד עם הקמת הלהקה, החבר הנוסף בה, פטרו ג'ילוהבצ'י, החליט לפרוש ממנה. בלן ערך אודישנים וקיבל ללהקה את ארסניי טודירש ואת ראדו סירבו (אנ'). השיר המפורסם של הלהקה הוא "Dragostea Din Tei" (מוכר ברשת בשם שיר ה"נומה נומה") משנת 2003, והוא השיר שהקנה להם הכרה בינלאומית. השיר כבש את מצעדי הלהיטים בלמעלה משלושים מדינות. מעל 12 מיליון עותקים של השיר נמכרו ברחבי העולם ומדינות רבות באירופה הוציאו לו תקליט זהב ופלטינום. בנוסף לכך, השיר זכה להיות הלהיט הנמכר ביותר ביפן ובאירופה בשנים 2004 ו-2005. במרוצת השנים, למעלה מ-2,000 אמנים שונים שרו את השיר בגרסאות שונות במעל 14 שפות. להקת O-Zone התפרקה בשנת 2005, בשיא ההצלחה וההכרות בה, ההופעה האחרונה של חברי הלהקה נערכה ברומניה.

בלן פתח בקריירת סולו והפיק להיטים גדולים שכבשו את מצעדי הלהיטים ברחבי אירופה. בהם ניתן למנות את השיר "Chica Bomb" שיצא בשנת 2010. השיר הגיע למקום ה-7 במצעד הלהיטים הבריטי והפולני, מקום 6 במצעד הצ'כי ומקום 8 במצעד ההונגרי. בשנת 2007 הוציא את הלהיט "Mm Ma Ma" (מתוך הדיסק שנקרא "Crazy Loop"), שיר שהגיע למקום הראשון במצעד הלהיטים הרומני, ומקום 18 במצעד הגרמני.

בשנת 2008 כתב את השיר "Live Your Life" עבור הראפר האמריקאי T.I.‎, השיר בוצע בהשתתפות ריהאנה ומכר מעל 5.5 מיליון עותקים בעולם. השיר הגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד הוט 100 האמריקאי, מקום שני במצעד הסינגלים הבריטי, מקום שלישי במצעד הסינגלים האירי ומקום רביעי במצעד האירופי, אירופה הוט 100. לחן השיר מזכיר מאוד את שיר ה"נומה נומה" של להקת O-Zone, ובנוסף לפזמון של שיר זה האמנים שרים עצות שונות. בלן גם כתב וביצע שירים ברומנית וברוסית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דן בלן בוויקישיתוף