דן דוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן דוד
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 23 במאי 1929
בוקרשט, ממלכת רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 בספטמבר 2011 (בגיל 82)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית עלמין כפר שמריהו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע איש עסקים וממציא
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מכונת צילום של "פוטו-מי" באירלנד

דן דוד (23 במאי 1929 - 6 בספטמבר 2011) היה איש עסקים ונדבן יהודי, מייסד פרס דן דוד.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם דן גולדנטל כבן יחיד לאלפרד, מהנדס במקצועו, ואליסה (ליזי), דוקטור לפילוסופיה בבוקרשט שברומניה. אביו הגיע לרומניה משווייץ. לטענתו, את החוש העסקי קיבל מסבתו ובגיל 10 יצא עם נהגו של אביו, קנה סיגריות בזול בכפרים ומכרן ביוקר במרכז העיר. בגיל 14 למד לכרוך ספרים ומכר ספרים משומשים לאחר שכרך אותם מחדש. הוא החל את לימודיו בבית ספר ממלכתי, אולם בשנת 1941, עם הצטרפות רומניה ללחימה לצד גרמניה, הוצא משם בגלל היותו יהודי וגם אביו פוטר ממשרתו. הוא עזר לכלכלת הבית במתן שיעורים פרטיים במתמטיקה. בשנת 1944 הצטרף לתנועת הנוער הציוני עם חבריו. דוד סיים את בית הספר התיכון היהודי בבוקרשט. לאחר מכן נשלח לארגן קן חדש של הנוער הציוני בעיר בקאו. בסוף 1947 היה מעורב בארגון העלייה לארץ ישראל.

בתחילת שנת 1949 נישא לדורותיאה (שהכיר בקיץ 1946) והחל בלימודי כלכלה באוניברסיטת בוקרשט. במהלך לימודיו עלו רעייתו והוריה לישראל. אף על פי שדוד ניסה לבקש אשרת יציאה ולעלות גם הוא, הוא סורב בכל פעם על ידי השלטונות. לבסוף התגרשו השניים בעקבות בקשתה של דורותיאה.

לאחר שסיים לימודיו עבד כצלם עיתונות. כאשר הגיש בקשה לצאת מרומניה לסיקור אירוע ספורטיבי במערב גרמניה נעצר על ידי הסקוריטטה ונחקר במשך שבוע על פעילותו הציונית. לאחר מכן פוטר מעבודתו בהוראת השירות החשאי. הוא מצא משרה בעיתון אחר, שם הכיר עיתונאית אוסטרית בשם מיה פישר ונישא לה ב-1955. בשנת 1958 הגיש בקשה לצאת את רומניה לצורך איחוד משפחות עם קרוביו בצרפת.

בשנת 1960 קיבל אישור יציאה ועזב עם רעייתו, אמו ושתי הסבתות את רומניה לפריז (אביו נפטר עוד ברומניה). בפריז ראה תאי צילום וגילה שתאים מודרניים יותר מיוצרים בבריטניה. משם עלו באוגוסט אותה שנה לישראל בספינה תיאודור הרצל. בישראל שינה את שם משפחתו ל"דוד", כשם המשפחה של אבי סבו.

הצלחה עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1961 החליט לעבור לצד העסקי של הצילום. הוא קיבל הלוואה בת 200,000 דולר מיהודי צרפתי ויצא באוניה לחברת "פוטו-מי אינטרנשיונל" בבריטניה. מן החברה רכש תא צילום אחד וזיכיון בלעדי לתפעולו בישראל. בעקבות ההצלחה הראשונית, רכש תאים נוספים ותוך זמן קצר רכש גם את זיכיון ההפצה באיטליה, שם השתקע עם רעייתו ושם הקים את חברת Dedem Automatica. לאחר כשנה רכש את זיכיון ההפצה בספרד, ובשנת 1968 הצליח לרכוש את הזיכיון להפצת תאי הצילום ביפן. לטענתו, מבחינה כלכלית, הזיכיון ביפן היה ההצלחה הכי גדולה שלו. הקים את חברת "פומט" לצילום אוטומטי עצמי של תמונות, ממנה עשה את הונו. ב-1962 נכנס לשותפות עם חברת "פוטו-מי אינטרנשיונל" והיו בבעלותו עשרים אחוזים מהחברה, החברה נסחרת בבורסה של לונדון. החברה מפעילה כיום 27,000 תאי צילום אוטומטיים ברחבי העולם. דן דוד המציא פטנטים רבים בתחום הצילום והצבע.

בשנת 1978 נפטרה אשתו במפתיע במהלך חופשה משותפת. דוד הכיר את רעייתו השלישית, השחקנית גבריאלה לבית פליישמן, אצל מוסקו אלקלעי ורעייתו, רודיקה, שהייתה הסוכנת של פליישמן. השניים נישאו ב-1979 ונולד להם בן משותף, אריאל.

בין השנים 1983 עד 1987 ניהל את חברת ההשקעות "פוטו-מי פיננשל סרוויסס". בשנת 1997 נכנס לשותפות בקרן הגידור GLG, בעקבות המלצה של מייסד הקרן, נועם גוטסמן. מאוחר יותר שימש שם כחבר הדירקטוריון.

נדבנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-90 תרם להקמת בניין דן דוד בקמפוס אוניברסיטת תל אביב. בנוסף, הקים קרנות למלגות עבור תלמידי הפקולטה לניהול. בשנת 2000 הקים את "קרן דן דוד" אשר לה הון של מאה מיליון דולר. סכום כסף זה שימש בין השנים 2021–2002 להענקת שלושה פרסים מדי שנה (פרסי דן דוד), כאשר שוויו של כל אחד מהשלושה היה מיליון דולר. החל מ-2022 החלה הקרן להעניק 9 פרסי דן דוד כאשר שוויו של כל אחד מהם הוא 300,000 דולר.

קברו של דן דוד, בבית הקברות בכפר שמריהו

דן דוד נפטר בלונדון בגיל 82, ונטמן בבית הקברות בכפר שמריהו. הותיר אחריו את רעייתו ובנו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]