דן הרמון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
דן הרמון
Dan Harmon
הרמון בכנס קומיק-קון, 2014
הרמון בכנס קומיק-קון, 2014
לידה 3 בינואר 1973 (בן 51)
מילווקי, ויסקונסין, ארצות הברית
שם במה Dan Harmon עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Daniel James Harmon עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1996
עיסוק תסריטאי
מפיק
שחקן
קומיקאי
ראפר
מקום לימודים
יצירות בולטות קומיוניטי (2009–2015)
ריק ומורטי (2013–הווה)
בן או בת זוג
  • Erin McGathy (15 בנובמבר 20142015) עריכת הנתון בוויקינתונים
  • Cody Heller עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס האמי לבידור בפריים‑טיים על מוזיקה ומילים מקוריות יוצאות מן הכלל (2009) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל ג'יימס "דן" הרמוןאנגלית: Daniel James "Dan" Harmon; נולד ב-3 בינואר 1973) הוא תסריטאי, מפיק, שחקן, ראפר וקומיקאי אמריקאי. הרמון יצר, כתב והפיק את הסיטקום "קומיוניטי" של NBC (2009–2015) ויצר וכתב יחד עם ג'סטין רוילנד את סדרת האנימציה המצליחה "ריק ומורטי" (2013–הווה).

הרמון הוא אחד מהמייסדים של הרשת האלטרנטיבית לטלוויזיה וקולנוע Channel 101, שהתחיל כפסטיבל בו מגישים סרטים קצרים שמטרתם לאפשר חופש יצירתי שאינו מוגבל על ידי הנחיות של רשתות גדולות. ב-2013, הרמון פרסם ספר בשם "אתה תהיה מושלם כשתמות" ("You'll Be Perfect When You're Dead"), שמבוסס על אנקדוטות ופרסומים שלו ברשתות חברתיות.[1]

בנוסף הרמון מפיק את הפודקסט השבועי "הרמונטאון", החל מ-2011, שהתחיל בשעשועונים בסגנון של מי השורה הזאת והתפתח בהמשך לפודקסט שמניח שכאשר יהיו מושבות במאדים, הרמון ייסד את הרמונטאון, יהיה ראש העיר וייקח איתו את המעריצים שלו לשם. הפודקסט כולל ראיונות ושיחות עם שחקנים, כותבים ומפיקים שונים על נושאים אקטואליים, קומדיה ועוד.[2][3]

נעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמון נולד במילווקי, ויסקונסין. הוא סיים את לימודיו בתיכון בבראון דיר, שמוקם בבראון דיר, פרבר של מילווקי, ופקד את אוניברסיטת מרקט, אותה עזב טרם השלמת התואר.[4] לאחר מכן למד הרמון לתקופה קצרה בקולג' הקהילתי "גלנדייל", בהשפעת חברתו, על-מנת שהם יוכלו לבלות יותר זמן יחד.[4] מאוחר יותר בקריירה שלו, הרמון ישתמש בזכרונותיו מגלנדייל כדי ליצור את הבסיס לסדרה קומיוניטי שמתרחשת בקולג' קהילתי בשם "גרינדייל".[5]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו (1996–2008)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמון התחיל להופיע ולפעול ב-1996 ב"קומדי ספורט מילווקי", יחד עם מי שיהיה שותפו היצירתי, רוב שרב, במסגרת קבוצת האלתור "The Dead Alewives". במסגרת זו הרמון הופיע וכתב מערכונים יחד עם שרב, ועלה למופעי סטנדאפ ב"קומדי ספורט מילווקי", אותם הוא נהג לסיים עם שיר על אוננות. בעקבות קשריו עם הקומיקאים השונים שהכיר בתקופה זו, נכנס הרמון לפיתוח של תכנים טלוויזיוניים. הוא יצר פיילוט לסדרה "Heat Vision and Jack" (בכיכובם של ג'ק בלק ואוון וילסון) ועוד כמה הפקות לערוץ 101, בהם השתתפו דרו קארי, שרה סילברמן ועוד. ביולי 2006, הרמון כתב יחד עם שרב את התסריט לסרט ""בית המפלצות". בין 2007 ל-2009, הוא הפיק במשותף עם שרב את "התוכנית של שרה סילברמן" עבור ערוץ קומדי סנטרל ואף היה הכותב הראשי במספר פרקים. בין 1994 ל-2008, שרב כתב ופרסם סדרת חוברות קומיקס בשם "Scud: The Disposable Assassin", לה הרמון תרם וכתב חלק מהחוברות, וכן לסדרת ההמשך "La Cosa Nostroid".

קומיוניטי (2009–2012; 2014–2015)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קומיוניטי

הסדרה "קומיוניטי", שעלתה ברשת NBC ב-2009, התחילה כרעיון שמבוסס על החוויות האמיתיות של דן הרמון, בזמן שניסה להציל את הקשר עם החברה לשעבר שלו. הרמון וחברתו החליטו להירשם למכללה הקהילתית "גלנדייל" שבלוס אנג'לס (בסדרה המכללה נקראת "גרינדייל"), בה למדו ספרדית יחד. הקשר לא החזיק מעמד, אבל החוויה סייעה לו לפתח את הרעיון לסדרה בה עו"ד אגואיסט שמרוכז בעצמו, מוצא את עצמו נאלץ ללמוד בקולג' קהילתי, ומפתח קשרי חברות לא צפויים עם קבוצת לימוד שהקים במקור כדי להתחיל עם אחת הבנות בקורס ספרדית למתחילים. כל אחד מפרקי הסדרה נכתב לפי מודל הכתיבה שהרמון פיתח שנקרא "מעגל הסיפור", שנועד לפתח בצורה אפקטיבית ויצירתית סיפור מובנה ואחיד. הרמון היה המפיק המוביל ("שואו-ראנר") של הסדרה במשך שלוש העונות הראשונות שלה שזכו להצלחה ביקורתית ומסחרית רבה, אולם פוטר בידי הרשת[3] לפני העונה הרביעית עקב סכסוכים פומביים עם השחקן צ'בי צ'ייס,[6] והתנהלות שנתפשה כבלתי מקצועית ובלתי הולמת. לאחר שהעונה הרביעית קיבלה ביקורות קשות ממבקרים ומקהל המעריצים של הסדרה, הרמון חזר לסדרה לעונה חמישית,[7] שלאחריה רשת NBC ביטלה את הסדרה. בלחץ מעריצים, הסדרה לבסוף חודשה לעונה שישית ואחרונה, הפעם תחת יאהו.[8] העונה השישית, הייתה קצרה יותר (13 פרקים) והסתיימה ב-2 ביוני 2015.

Harmontown (2011–2019) ו-Harmonquest (2016–הווה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 במאי 2011 החל הרמון לארח תוכנית חודשית בשם "הרמונטאון" ("Harmontown"), שהנוגשה גם בפודקאסט, בשידור חי מחנות ה-"Meltdown Comics" בהוליווד. לאחר שפוטר מתוכנית הטלוויזיה קומיוניטי, התוכנית הפכה שבועית. את התוכנית אירח בשיתוף עם ג'ף דייוויס. בתוכנית ניהלו השניים פינה קבועה של משקי תפקידים שולחניים, בתחילה מבוכים ודרקונים, ובהמשך מרוצללים בעזרתו של אשף המשחקים ספנסר קריטנדן. הפינה היוותה השראה לסדרת אנימציה שהוצאה מאוחר יותר על ידי הרמון וקריטנדן, "HarmonQuest". הרמנוטאון אירחה קומיקאים ושחקנים כמו אוברי פלזה, אריק איידל, ג'ייסון סודייקיס, ראיין סטיילס ועוד. כמו כן, הרמון אירח את אשתו דאז, הפודקאסטרית ארין מקגתי (Erin McGathy). הרמון ודייוויס יצאו לסיבוב שידורים ברחבי ארצות הברית באוסטין, נאשוויל, ברוקלין, רוד איילנד ועוד. הסבב הפך לסרט דוקומנטרי בשם "Harmontown", ששודר בשידור בכורה בפסטיבל הסרטים של אוסטין, SXSW ב-8 ברמץ 2014. ב-10 בספטמבר 2019 הוכרז בחשבון הטוויטר של הסדרה שהיא מגיעה לסיומה. הפרק האחרון שלה שודר ב-5 בספטמבר 2019.

תעשיות סטאר-ברנז[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך העונה הראשונה של "קומיוניטי" ייסד הרמון בשיתוף עם דינו סטמטופולוס, ששיחק את דמות סטאר-ברנז בקומיוניטי, את "תעשיות סטאר-ברנז" ("Starburns Industries"). בשנתם הראשונה, עבדו על פרק סטופ מושן לסדרה קומיוניטי ("Abed's Uncontrollable Christmas", עונה 2, פרק 11), שזיכה אותם בפרס אמי בקטגוריית "הישג אישי יוצא מן הכלל בתחום האנימציה". תעשיות סטאר-ברנז לקחו חלק גם ביצירת ריק ומורטי, וסרטי האנימציה "אנומליסה" ו-"בועות" ("Bubbles"). כמו כן, יצרו שתי סדרות Adult Swim: "Moral Orel" ו-"Mary Shelley's Frankenhole".

ריק ומורטי (2013–הווה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ריק ומורטי

דן הרמון וג'סטין רוילנד, נפגשו לראשונה בעקבות סרטון פרודי מונפש על "בחזרה לעתיד" שיצר רוילנד ב-2006 עבור פסטיבל "Channel 101", אותו הרמון ייסד. בעקבות פנייה שקיבל הרמון ב-2012, מנציגי ערוץ הטלוויזיה Adult Swim, במטרה לפתח איתו תוכנית טלוויזיה מונפשת, פנה הרמון לרוילנד והציע לו להרחיב את הסרטון שיצר, לסדרה. הרמון צוטט כי ההומור בסדרה והקונספט שלה מושפעים מסדרות האנימציה "משפחת סימפסון" ו"פיוצ'רמה", וכן מהסדרות הבריטיות "מדריך הטרמפיסט בגלקסיה" ו"דוקטור הו".[9] הסדרה עצמה עוקבת אחרי סיפורם של מדען אלכוהוליסט בשם ריק סנצ'ז ושל נכדו התמים מורטי סמית', במסעותיהם בין יקומים, ובמערכות היחסים המשפחתיות שלהם (שמות הדמויות הם משחק מילים על שמותיהם של הדמויות הראשיות מזיכיון הסרטים בחזרה לעתיד, דוק ומרטי). רוילנד מדבב את זוג הדמויות הראשיות, והשחקנים כריס פרנל, ספנסר גרמר ושרה צ'וק מגלמים את בני משפחתם (ג'רי, סאמר ובת', בהתאמה).

הסדרה שודרה לראשונה ב-2 בדצמבר 2013, וזכתה לביקורות משבחות.[10] בינואר 2014 היא חודשה לעונה שנייה, שהחלה ב-26 ביולי 2015.[11] הפרק הראשון של העונה השלישית שוחרר ב-1 באפריל 2017, ללא הודעה מוקדמת. שאר פרקי העונה שודרו מ-30 ביולי 2017 ועד 1 באוקטובר 2017. לאחר תקופה ארוכה של ספקולציות והעדר מידע על חזרת הסדרה גם ליוצרים עצמם,[12] במאי 2018 נודע כי ערוץ Adult Swim הזמין 70 פרקים נוספים של הסדרה, למספר לא ידוע של עונות. מאוחר יותר באותה שנה, בספטמבר בטקס האמי 2018, הסדרה זכתה בפרס "סדרת האנימציה הטובה ביותר" בטקס פרסי האמי 2018.[13] במאי 2019 נודע כי צפויה לעלות עונה רביעית בנובמבר 2019[14]

הסירנות של טיאטן (2012)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2017, יצאה הכרזה רשמית שהפרויקט הבא של הרמון יהיה עיבוד טלוויזיוני לספרו המפורסם של קורט וונגוט, הסירנות של טיטאן יחד עם איוון כץ.[15] התסריט הושלם במאי 2018[16] והרמון טוען שהפרויקט עדיין קיים בפודקסט שלו הרמונטאון,[17] אולם חדשות נוספות לא יצאו נכון למאי 2019.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011, בזמן שכתב את הדמות "עאבד" לסדרה קומיוניטי, הבחין הרמון במהלך מחקר שביצע שייתכן שהוא בעל תסמונת אספרגר. לאחר התייעצות עם רופא הבין שהוא עצמו על הספקטרום האוטיסטי. הרמון התייחס לזה בפודקאסט של קווין פולאק.

אני יודע שאני לא נורמלי, אבל אני חושב שהדבר החשוב הוא ש[...] התחלתי לגלות שיש לי יותר במשותף עם עאבד מאשר יש לי עם ג'ף[18]

בדצמבר 2013 הרמון הציע נישואים לחברתו ארין מקגתי. השניים נישאו בנובמבר 2014. הם הכריזו על גירושיהם באוקטובר 2015.

בשנת 2016 החל הרמון לצאת עם קודי הלר. בינואר 2019 הלר הציעה נישואים להרמון. כיום הזוג מאורס. הלר הציגה את מערכת היחסים ביניהם בסדרת הטלוויזיה "Dummy" של שירות הסטרימינג קוויבי, סדרה בכיכבובה של אנה קנדריק בתפקיד הלר, ודואל לוג בפקיד הרמון.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דן הרמון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ You'll Be Perfect When You're Dead: Collected Online Writings of Dan Harmon דף הספר באתר Goodreads
  2. ^ harmontown.com עמוד הבית של הפודקסט
  3. ^ 1 2 דידי חנוך, המסע המטורלל של יוצר הסדרה קומיוניטי, באתר הארץ, 30 בינואר 2013
  4. ^ 1 2 Rob Lowman, ‏Writer's stint in community college paid off in comedy series מתוך אתר www.jsonline.com, ‏4 בנובמבר 2009
  5. ^ Olsen Ebright‏, NBC's "Community" Based on Glendale Community College, מאתר nbclosangeles.com, 17 בספטמבר 2009
  6. ^ ynet, צ'בי צ'ייס עוזב את "קומיוניטי", באתר ynet, 22 בנובמבר 2012
  7. ^ ynet, יוצר "קומיוניטי" דן הרמון חוזר לעונה החמישית, באתר ynet, 1 ביוני 2013
  8. ^ ynet, קומיוניטי חוזרת לחיים: עונה 6 תעלה ביאהו, באתר ynet, 1 ביולי 2014
  9. ^ "Dan Harmon: 'Rick and Morty' will be the 'Doctor Who' of Adult Swim cartoons". Screener (באנגלית אמריקאית). 2013-11-25. נבדק ב-2017-02-11.
  10. ^ מאיה פז, ריק מבפנים מתוך אתר טיים אאוט, 1 באוגוסט 2017
  11. ^ "Rick and Morty Season 3: Everything We Know". Den of Geek (באנגלית). אורכב מ-המקור ב-2017-02-11. נבדק ב-2017-02-11.
  12. ^ מערכת tvbee, ‏יוצר "ריק ומורטי" חושף: עתיד הסדרה לא ברור, באתר ‏מאקו‏, 19 במרץ 2018
  13. ^ עידו ישעיהו‏, טקס פרסי האמי 2018: "משחקי הכס" ו"גברת מייזל המופלאה" זכו בפרסים הגדולים, באתר וואלה!‏, 18 בספטמבר 2018
  14. ^ Joe Otterson, Joe Otterson, ‘Rick and Morty’ Season 4 to Premiere in 2019, Variety, ‏2019-05-15 (באנגלית)
  15. ^ The Community and Rick and Morty creator zeroes in on his next project מתוך אתר consequenceofsound.net, ‏23 ביולי 2017
  16. ^ Dan Harmon’s ‘Sirens of Titan’ TV Show Is Still Happening, and It’s “Masterful” מתוך אתר inverse.com, ‏30 במאי 2018
  17. ^ WHAT HAVE DAN HARMON AND JUSTIN ROILAND BEEN UP TO SINCE RICK AND MORTY SEASON 3? מתוך אתר newsweek.com, ‏15 במאי 2019
  18. ^ Dan Harmon talks about Asperger's syndrome - Why Abed is a shaman [SubEng] [SubIta], נבדק ב-2021-05-10