דן רובינשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן רובינשטיין
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1940 (בן 84 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1960–2017 (כ־57 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דן רובינשטיין (נולד ב-1940) הוא צייר ישראלי-שווייצרי. בן בכור להורים פליטי גרמניה הנאצית, נשוי לסופרת מרתה רובינשטיין ואב לשניים.

גדל בנתניה, ובהגיעו לגיל 11 פקדה אותו מחלה קשה שהטילה את צילה וחותמה על חיי המשפחה וגרמה לכך שמרבית שנותיו עברו עליו בבתי חולים. מגיל 20 ובמשך כארבע שנים רותק כליל למיטה, כאשר מחלתו הובילה אותו להתעמקות בפילוסופיות שונות, בייחוד בזו של הרמב"ם.

בשנת 1963 פרסם העיתונאי אהרן אבן-חן במעריב כתבה תחת הכותרת "דני רוצה להיות בריא". כתבה זו הביאה את דן לקליניקה שהתמחתה בשיטות הריפוי הטבעי בציריך, שם החל לצייר. הנושאים שהעסיקו אותו לראשונה היו העולם צר האופקים הסובב אותו, החדר הקטן, אגרטל הפרחים, נעליים, אליהן התגעגע לאחר 5 שנים במיטה.

דרכו האמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנה של טיפול אינטנסיבי הצליח שוב לעמוד על רגליו וללכת, שנת 1967 הייתה ציון דרך בה פגש באקראי בבעל גלריה בציריך שהציג ומכר את עבודותיו לראשונה. החלה הכרות עם המוזיקאי והכנר יהודי מנוחין ועם הצייר אוסקר קוקושקה, שדרבנו אותו לצייר ולהמשיך בדרכו האמנותית.

את אומנות התחריט למד בבית ספר לאומנות בציריך ב-1969 ובמשך שנים מעטות הוא צייר וחרט כ-150 תחריטים. הוא פיתח רגישות וחשיבות רבה לרישום, נושאי עבודתיו הן בעיקר מוזיקאים, דיוקנאות בני אדם ובהשראת התנ"ך הוא משלב אותיות עבריות והנסתר בהן עם סיפורים תנכיים אשר משמעותן עבורו רבה. עם הצבעים והצורות הוא מעניק לצופה את הרצון להתבונן ולהבין מעבר לחוויה הרגשית.

בשנת 1973 העלה 5 תערוכות יחיד בארצות הברית. יצירתו האומנותית "מגילת אסתר" אותה סיים בשנת 1977 הכוללת 13 תחריטים, לרבות ספר ב4 שפות. ותוכנה הפילוסופי המעמיק מצאה את מקומה בין השאר כחומר לימוד בבתי ספר, פרק חשוב בחייו של האומן. בשנת 1981, כהוקרה על עבודה זו הוא זכה בציריך ובזל לפרסי אמנותי ע"ש שטיינברג ולוואיון.

ב-1982 הוזמן להציג ברויאל פסטיבל הול בלונדון. התערוכה נפתחה על ידי יהודי מנוחין שטבע מטבע לשון באומרו "דן נולד שלוש פעמים: לראשונה על ידי אימו בשנייה לאחר שהתגבר על מחלה קשה ובשלישית כשהחל להביע עצמו בציור." באותה שנה הוזמן להציג במוזיאון ספרטוס בשיקגו אשר קיבל כתרומה על ידי אספנים משיקגו את אוסף התמונות על מגילת אסתר.

ב-1993, לאחר 4 שנות עבודה על 5 חלונות הויטראז'ים "בראשית", לקראת העברת החלונות ארצה, הוצגה היצירה, שמונה-עשר מטרים רוחבה, ו-3 מטר גובהה במוזיאון לאומנויות יפות של ציריך, במעמד ראש עיריית ציריך (נשיא קרן ירושלים בשווייץ, נכון ל-2007) מר אסטרמאן ושגריר ישראל מר רפאל גביר. בחמשת ימי התצוגה ביקרו את תערוכת הויטראזים כ-12 אלף מבקרים.

במעמד טדי קולק חנך בבית החולים הירושלמי "משגב לדך" את תצוגת חלונות הויטראז' "בראשית", הפרושׂים על-פני 30 מ"ר, תרומת הנדבן הגרמני אדי הובר. ארבעה ויטראז'ים מייצגים בצורה פיגורטיווית-סימלית פרקים מספר בראשית ודלת הכניסה מוקדשת לתולדות בית החולים. מתוך מספר מועמדים והצעות נבחר דן רובינשטיין ב-1997 לעצב 13 חלונות ויטראז', בשטח של 40 מ"ר. בכנסייה קתולית בשטפה, עיירה על גדות אגם ציריך. התצוגה על טהרת התורה, 6 החלונות בצד השמאלי מתייחסים לנושא חסד, רחמים ואהבה - אברהם, יצחק, יעקב, יוסף ודוד. 7 החלונות בצד הימני - מוקדשים למשה רבינו - לצדק ומשפט.

מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

Zu Gast in Israel - איור ספר בישול אומנותי טקסט: יוטה ראדל בהוצאת Weingarten בגרמניה 1984

Allegro con Spirito - על הפסטיבל של יהודי מנוחין בגשטאאד שבשווייץ (הוא אייר ואשתו מרתה כתבה, גרמנית אנגלית 1988). הוצאת Edition Eden, Zürich.

David Leontschik -(הוא אייר ואשתו מרתה כתבה, גרמנית 1992). הוצאת Edition Eden, Zürich.

Genesis - צילומים ורישומים על חלונות הוויטראז' במשגב לדך, הקדמה: טדי קולק טקסט: מרתה רובינשטיין באנגלית וגרמנית. הוצאת Edition Eden, Zürich.

Tango Macho -(הוא אייר ואשתו מרתה כתבה, גרמנית 2001).הוצאת Edition Eden, Zürich.

Von Gnade und Recht will ich Singen - צילומים ורישומים על 13 חלונות ויטראזים בשטפה שבשווייץ. הוצאת Edition Eden, Zürich.

Gott ist Polyglott - (הוא אייר ואשתו מרתה כתבה, גרמנית 2001).הוצאת Edition Eden, Zürich.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]