דנה טרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דנה טרס
Dana Terrace
לידה 8 בדצמבר 1990 (בת 33)
קונטיקט, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Co-op High School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אלכס הירש (20152022) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דנה טרסאנגלית: Dana Terrace; נולדה ב-8 בדצמבר 1990) היא אנימטורית, קָרִיקָטוּרִיסטית, תסריטאית, במאית, מפיקה ומדבבת אמריקאית. מפורסמת בעיקר כיוצרת של הסדרה הפופולרית של ערוץ דיסני "בית הינשוף", במסגרתה הכניסה את הדמות הראשית הביסקסואלית הראשונה אי פעם של דיסני, דמות זו של לוז מבוססת על עצמה וקרויה על שם שותפתה למגורים בתקופת לימודיה באוניברסיטה. בנוסף הייתה אמנית סטוריבורד של הסדרה "גרוויטי פולס", וביימה את החידוש של הסדרה "אגדות ברווזים" ב-2017, אשר נקרא "סיפורים של ברווזים". ביצירתה הושפעה מסדרות מצוירות שצפתה בהן בילדותה וממשחקי וידאו ששיחקה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרס נולדה ב-1990 בעירה האמדן, קונטיקט, ארצות הברית. בילדותה למדה בבית ספר קתולי סנט ריטה. היא יצרה את ספר האנימציה הראשון שלה כבר בגיל עשר, על הדמות של "פיקאצ'ו". אביה של טרס, תומאס טרס, היה עורך דין ונהרג בתאונת דרכים כשהייתה בת 11. טרס הייתה רקדנית במשך עשר שנים.היא סיימה תיכון שיתופי לאמנויות ומדעי הרוח בניו הייבן, קונטיקט.

השכלה ותחילת פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרס למדה תואר באנימציה בבית הספר לאמנות חזותית בניו יורק, שם ציירה כשמונה שעות ביום והחלה לפרסם את עבודותיה בבלוג שלה באתר טאמבלר. ב-2011 בשנתה השנייה ללימודים הייתה מעורבת, יחד עם שותפתה למגורים, לוז בטיסטה, ביצירת סרט האנימציה הקצר "בלאנדרשטיין" שהיה פרויקט הסיום של הבמאי זאק בליסימו.

ב-2012, במהלך השנה השלישית ללימודיה, היא יצרה והוציאה סרט מצויר קצר בשם "קיקבול". הסרט זכה להערכה רבה וזכה במלגה מהמועצה הלאומית לביקורת סרטים בארצות הברית.

ב-2013, כפרויקט סיום הלימודים, היא הוציאה את סרט האנימציה השני שלה בשם "מיראז" יחד עם איכר מיידגן. מיידגן כתב את העלילה בעוד שטרס עיצבה ואיירה את הדמויות. על הסרט נאמר כי הוא בוצע ללא דופי, הוא הוצג בפסטיבל לוס אנג'לס לסרטים קצרים וזיכה את טרס ומיידגן בפרס מלגת בוגרים. בראיונות לאחר הסרט ציינה טרס כי היא אוהבת אנימציה, וכי היא רואה עצמה כיוצרת סרטי אנימציה בעתיד וכן כי תשמח לשתף פעולה עם מיידגן גם בעתיד.

ב־2014 השתתפה בכנס אנימציה בקליפורניה עם נייט סווינהארט בו מכרה הדפסים וחפצים עם ציוריה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התמחות ועבודה בגרוויטי פולס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2013 סיימה טרס את לימודיה בבית הספר לאמנות חזותית והיא התקבלה להתמחות קיצית בסטודיו "JibJab" לאמנות חזותית. שם פגשה את אחד מיוצרי הסדרה "גרוויטי פולס" אשר ראה את הסרט "מיראז", וכך היא הצטרפה לסדרה בתור אחראית סטוריבורד, תפקיד אותו החלה ב-2014.

ב-2017 היא התראיינה וציינה כי היא הגיעה לגרוויטי פולס כי אנשים בסדרה ראו ואהבו את מה שפרסמה בבלוג שלה ושהתקבלה לעבודה עקב זה שהסכימה לעשות כל סוג של אנימציה בכל סצנה. העבודה על גרוויטי פולס הייתה העבודה המקצועית הראשונה שלה בתחום האנימציה שם היא למדה איך לעשות storyboard, איך לעבוד בצוות ואיך לפתח חזון ברור. היא הייתה שותפה ביצירת אנימציה לסדרה עצמה. ב-2019 סיפרה כי הייתה לה חויה נפלאה בסדרה וכי היא לא הייתה יכולה לבקש חויה מוצלחת יותר.

ב-2018 היא ציירה בדיו ספר גרפי שכתב אלכס הירש, בן זוגה לשעבר, המבוסס על סדרת הטלוויזיה "גרוויטי פולס", "גרוויטי פולס: אגדה אבודה".

סיפורים של ברווזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017 ביימה טרס כמה פרקים של הסדרה "סיפורים של ברוזים" (DuckTales) והפכה את דמותה של "וובי וונדרקוואק" לדינאמית יותר. בשלב זה היא הרגישה כי היא רוצה ליצור סדרה משל עצמה כיון שהיא לא חשה מסופקת מבחינה יצירתית.

ב־2017 עבדה כאחראית סטוריבורד עבור סרט האנימציה "פלונטר: לפני שהכל התחיל". בבימוים של טום קולפילד וסטיבן סנדובל. סנדובל יעבוד איתה יחד מאוחר יותר על בית הינשוף.

בית הינשוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הינשוף

לאחר מספר שנים שעבדה בערוץ דיסני טרס החלה לפתח סדרה משל עצמה. הרעיון הראשוני עלה כבר בשנת 2016 והתקדם לכדי רעיון ממשי מספר חודשים לאחר שהחלה לעבוד על "סיפורים של ברווזים".

הרעיון בבסיס הסדרה היה על נערה שמגיעה לעולם אחר ולומדת קסמים ממכשפה מבוגרת יותר, הרעיון הזה הפך מאוחר יותר לסדרה "בית הינשוף".

הדמות הראשונה שיצרה הייתה גברת הינשוף וביססה אותה על דמויות נשיות במשפחתה כולל דודותיה, אמה וסבתה. הדמות של "לוז נוסדה" נקראה על שם לוז בטיסטה שהייתה שותפתה למגורים.

שם הסדרה "בית הינשוף" ניתן לה בגלל המסתורין העופף ינשופים. העבודה על בית הינשוף החלה ב-23 בפברואר 2018, והוצגה לראשונה ב-10 בינואר 2020, בערוץ דיסני בארצות הברית. עוד קודם ליציאתה הסדרה אושרה לעונה שנייה ב-21 בנובמבר 2019.

הצגה של דמויות להט"ב בבית הינשוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הינשוף זכה לשבחים על התיאור של מערכת יחסים להטב"קית בין הדמויות של לוז נוסדה ואמיטי בלייט. במהלך עונתה השנייה, הסדרה זכתה לשבחים גם על הכללת דמות א-בינארית וככל הנראה טרנסג'נדרית, בדמותם של ריין וויספרס. טרס משתמשת באופן פעיל בטוויטר כדי לאשר זהויות להטב"ק של דמויות. על אף שדיסני התנגדה בתחילה להצגת מערכת יחסים קווירית בתוכנית, טרס זכתה בסופו של דבר לתמיכתם, וזקפה את השינוי התודעתי לעקשנותה.[1][2]

טרס סיפרה למגזין ואניטי פייר במרץ 2021 שהיא הייתה פתוחה לגבי המחשבה שלוז תהיה דו מינית ולכלול דמויות להט"ב עוד במהלך פיתוח התוכנית. מאוחר יותר נאמר לה שהיא לא יכולה "לקיים שום סוג של עלילה הומוסקסואלית בין הדמויות הראשיות". טרס אמרה בתגובה, "נתתי לעצמי להתעצבן, להתפוצץ לחלוטין ולצאת בסערה מהחדר. החיים קצרים ואין לי זמן לפחדנות, הייתי מוכנה לעבור לשטחי מרעה ירוקים יותר אם צריך". שבוע או שבועיים לאחר מכן, היא קיבלה אישור והיא מתארת את האולפן כתומך מאז.

כלי תקשורת כמו CNN ו-Deadline הביעו תמיכה בתיאורים אלה, בעוד שאתרים שמרניים כמו One Million Moms התנגדו לרעיון, וגינו את ערוץ דיסני על הכללת זהויות להטב"ק בסדרה.

משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2021 טרס שימשה אמנית סטוריבורד לסרט "משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות", בבימויו של מייק ריאנדה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 2015–2022 הייתה במערכת יחסים עם יוצר "גרוויטי פולס", אלכס הירש. באפריל 2022 היא צייצה בטוויטר כי השניים נפרדו.

טרס פרסמה כי היא ביסקסואלית ב-2017 והכניסה את דמותה הביסקסואלית של לוז נוסדה לבית הינשוף. היא ציינה במספר ראיונות כי לוז מושפעת בעיקר מדמותה שלה עצמה. היא משתמשת בכינוי הגוף she/her (היא).

כבר בילדותה גילתה התעניינות בציירים כגון ג'ון באואר (אנ'), רמדיוס וארו, והירונימוס בוש. בילדותה נהגה לצפות בסדרות מצוירות כגון "בנות הפאוור פאף", "סאות' פארק", ו"משפחת סימפסון" שנתנו לה השראה בהמשך. בנוסף הושפעה מאנימציה יפנית כגון "הנסיכה מונונוקי", סרטי "סטודיו ג'יבלי" וכן מהדמות המצוירת "גארפילד".

טרס חברה במפלגה הדמוקרטית בארצות הברית. היא תומכת בזכויות נשים להפלה, בנישואים חד מיניים, במהגרים, וברפואה חופשית לטרנסג'נדרים אמריקאיים. היא ידועה ככזו שלא מפחדת להביע את דעותיה הפוליטית בפומבי ולהתראיין עליהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דנה טרס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]