דניאל בולו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל בולו
Daniel Boulud
לידה 25 במרץ 1955 (בן 69)
סן-פייר דה שאנדייה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
www.danielboulud.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל בולוצרפתית: Daniel Boulud; נולד ב-25 במרץ 1955) הוא שף ומסעדן צרפתי, בעל מסעדות בניו יורק, לאס וגאס, פאלם ביץ', מיאמי, ונקובר ובייג'ינג. הוא נודע במיוחד בשל המסעדה הנושאת את שמו, דניאל, בעיר ניו יורק.

דניאל בולו נולד בסן-פייר דה שאנדייה, צרפת, גדל בחווה מחוץ לליון והתלמד אצל שפים צרפתים בעלי שם כמו רוז'ה ורז'ה, הוא רכש לעצמו מוניטין בניו יורק, בתחילה כשף ולאחרונה כמסעדן. חברת הניהול שברשותו, The Dinex Group, כוללת כעת שש מסעדות ו- Feast & Fêtes, קייטרינג. המסעדות כוללות את דניאל, קפה בולו, DB ביסטרו מודרן, בר בולו, DBGB קיצ'ן ובר בעיר ניו יורק. הוא גם הקים את קפה בולו בפאלם ביץ' ואת בראסרי דניאל בולו בלאס וגאס, שמחזיק בכוכב מישלן. שתי המסעדות הנושאות את שמו הן דניאל ודניאל בולו בראסרי.

רקע קולינרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו בן חמש עשרה, זכה בולו להכרה המקצועית הראשונה בחייו. הוא עלה לגמר תחרות צרפת כשוליה הקולינארית הטוב ביותר. בולו התחנך בצרפת אצל רוז'ה ורז'ה, ז'ורז' בלאן, ומישל גראר ואחרי כן בקופנהגן לפני שנהפך לשף פרטי עבור הנציבות האירופית בוושינגטון די. סי..

הוא עבר לעיר ניו יורק, שם פתח את פולו לאונג' במלון ווסטבורי ואז את לה רג'נס במלון פלאזה אתנה. בשנים 1986–1992 הוא היה השף המבצע של לה סירק. בתקופת כהונתו בתפקיד, נעשתה המסעדה לאחת מבעלות הניקוד הגבוה ביותר בארץ.

מסעדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסעדתו הראשונה הייתה דניאל אותה פתח ב-1993, באפר איסט סייד, מנהטן. הוא העבירה מקום ב-1998 לשדרת פארק ברחוב ה-65 לאולם שעוצב בהשראת הרנסאנס של ונציה ואכלס בעבר את מסעדת לה סירק. באתר שהיה משכנה של מסעדת דניאל המקורית השיק את קפה בולו.

הוא פתח עוד מסעדות רגילות ב- theater district של מנהטן ב-2001. DB ביסטרו מודרן וב-2003 את קפה בולו השני בפאלם ביץ', פלורידה. דניאל בולו בראסרי נפתח ב-2005 בתוך Wynn Las Vegas. בינואר 2008 פתח השף את בר בולו, ביסטרו צרפתי הממוקם בסמוך למרכז לינקולן בעיר ניו יורק. הוא פתח את מזו בולו א פקין בבייג'ינג, סין ביולי 2008. הוא פתח את לומייר בוונקובר, קנדה בינואר 2009 ויפתח[דרושה הבהרה] את DBGB קיצ'ן ובר, בראסרי אירופאי, בעיר ניו יורק בשלהי 2009. [1] [2] [3] [4] ביוני 2009 התגלה שבולו שואף להשיק את המיזם הבא שלו בלונדון ושכעת הוא מחפש כמה אפשרויות לשם כך. [5] אחרי שעבר שיפוצים, קפה בולו מיועד להיפתח מחדש בשלהי ספטמבר 2009[דרושה הבהרה] עם בר פליידס, הקרוי על שם המסעדה אותה קפה בולו החליף, שיצורף לו.[6]

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן מה אחרי הפתיחה דורגה מסעדת דניאל כאחת מעשר המסעדות הטובות בתבל לפי International Herald Tribune. מגזין בון אפטיט הכתירו כשף השנה ומסעדת דניאל קיבלה את אות טופ טייבל מהמגזין גורמה, היא זכתה לדירוג של ארבעה כוכבים מהניו יורק טיימס, לפרס גראן אוורד מהוויין ספקטייטור, ולדירוג המקסימלי בעיר ניו יורק עבור הבישול, השירות והעיצוב ממדריך זגאט.

דניאל בולו זכה בפרס ג'יימס בירד כשף הטוב ביותר בעיר ניו יורק בשנת 1992 בעת היותו השף המבצע של מסעדת לה סירק. קרן ג'יימס בירד תכתיר את דניאל בולו שוב כ"שף המצטיין של השנה" ב-1994 וכ"המסעדן המצטיין" ב-2006 עבור מסעדת דניאל. באפריל 2007 הוענק לו פרס הקולינאריה ההומניטרי באו"ם מטעם קרן Adopt-a-Mine Field. נשיא צרפת נתן לבולו את אות לגיון הכבוד במרץ 2006 כאות הוקרה לתרומתו לקידום תרבות צרפת.

דניאל, מסעדת הדגל שלו הנושאת את שמו בעיר ניו יורק, זכתה בשלושה כוכבי מישלן במדריך מישלן האדום לשנת 2010, הניקוד המקסימלי שמעניק המדריך. [7] בנוסף לכך, מסעדת דניאל בניו יורק קיבלה 19 מתוך 20 נקודות ממדריך גו מיו. [8] המסעדה נכללת במדריך השולחנות הגדולים בעולם. [9]

בשנת 2011 דורגה במקום ה-11 בעולם במשאל 50 המסעדות הטובות בעולם. [10]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בולו הנחה את תוכנית הטלוויזיה "After Hours with Daniel", המציגה מבט מאחורי הקלעים לנעשה במסעדה בארוחת הערב ואותה מגישים שפים. בולו סיים כעת לצלם את העונה השלישית של התוכנית, שמציגה את סצנת המסעדות בניו אורלינס ומיאמי. העונה הראשונה צולמה במסעדות בעיר ניו יורק והשנייה בחוף המערבי, במסעדות לוס אנג'לס.

בולו כיכב כשף בתוכנית הטלוויזיה Great Chefs. [11]

מעורבות קהילתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דניאל בולו תומך במספר פעולות צדקה המתמקדות בהקלת הרעב ובחינוך קולינרי. הוא היה חבר פעיל בחבר המנהלים של Citymeals-on-Wheels, ארגון שלא למטרות רווח שמספק ארוחות מזינות הנשלחות לביתם של קשישים חלשים בעיר ניו יורק, מאז 2003 והוא מנחה חגיגה שנתית עבור צדקה כל אביב. ב-13 באפריל 2008 דניאל בולו הנחה ארוחת ערב אינטימית של יום ראשון כדי לציין את יום השנה העשירי של Citymeals – אירוע גורמה שנתי אותו הוא מנחה מאז 1998.

קרן המלגות על שם דניאל בולו נוסדה בידי שותפו העסקי של השף, ג'ואל סמילו, ב-2005. הקרן מאפשרת לטבחים אמריקאיים צעירים ומבטיחים לימודים קולינריים בצרפת.

ב-2008 ביקש פול בוקיז מבולו לייסד מבנה כדי לבחור את נבחרת ארצות הברית של Bocuse d'Or, שביחד עם תומאס קלר וג'רום בוקיז מחבר הנאמנים של קרן בוקיז ד'אור ארצות הברית. תחרות בוקיז ד'אור הראשונה בארצות הברית התקיימה בספטמבר 2008. [12] [13]

סוגיות משפטיות והסדרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מאמר משנת 2007 במוסף האוכל של הניו יורק טיימס, דניאל בולו נתבע בידי עובדים בעבר ובהווה בשל אפליה בעבודה במסעדה הקרויה על שמו במנהטן. [14] העובדים טענו שבולו מנע מהם קידום במסעדת דניאל בגלל הגזע שלהם ומוצאם האתני ונקם בכמה שהתלוננו על כך. הוועדה הפדרלית להזדמנויות שוות בעבודה הגישה תביעה ונערכה חקירה בידי הלשכה לזכויות האזרח מטעם התובע הכללי של מדינת ניו יורק. בולו הגיע להסדר עם שבעה עובדים בהווה ובעבר שמוצאם מאמריקה הלטינית ובנגלדש ושילם $80,000 והסכים לבסס הסדרים עבור קידום שעליהם יפקחו EEOC ומשרד התובע הכללי של המדינה. [15] [16]

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Cooking with Daniel Boulud (1993)
  • Daniel Boulud’s Café Boulud Cookbook (1999)
  • Daniel Boulud Cooking in New York City (2002)
  • Daniel’s Dish, Entertaining at Home with a Four Star Chef (2003)
  • Letters to a Young Chef (2003)
  • Braise: a Journey Through International Cuisine (2006)

ב-2001 בולו הרשה לסופרת לסלי ברנר גישה כמעט בלתי מוגבלת למסעדת דניאל והתוצאה הייתה הספר מ-2002 The Fourth Star: Dispatches from Inside Daniel Boulud's Celebrated New York Restaurant שהעניק מבט פנימי לתוך מעשיו של השף וכיצד הוא פועל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דניאל בולו בוויקישיתוף

כתבות בעברית

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chef Daniel Boulud Lumière Vancouver Dinex Group
  2. ^ Lumière: The Chef and Restaurant Database (ChefDb)
  3. ^ Daniel Boulud: The Chef and Restaurant Database (ChefDb)
  4. ^ "The Deets on DBGB". Zagat.com. May 18, 2009.
  5. ^ Sharkey, Gemma (June 22, 2009). Michelin-starred chef Daniel Boulud set to open restaurant In London Caterersearch.com.
  6. ^ Squires, Kathleen (September 15, 2009). "Boulud's Bar Pleiades".
  7. ^ Fabricant, Florence (October 7, 2009). "Boulud Joins Michelin Pantheon". The New York Times.
  8. ^ The Irresistible Ascent of Daniel published by GAYOT.com
  9. ^ מסעדת דניאל במדריך השולחנות הגדולים בעולם
  10. ^ מסעדת דניאל במקום ה-11 במשאל 50 המסעדות הטובות בעולם בשנת 2011
  11. ^ Great Chefs Television
  12. ^ Lucchesi, Paolo, Eater.com (May 29, 2008). Now Is the Time for All Good Chefs to Come to the Aid of Their Country: Daniel Boulud
  13. ^ Reuters.com (September 28, 2008). Bocuse d'Or USA Announces Winner
  14. ^ Kim Severson & Adam Ellick. "Top Chef’s Kitchen Is Far Too Hot, Some Workers Say". The New York Times. January 17, 2007. (http://www.nytimes.com)
  15. ^ "Manhattan Restaurant to Settle EEOC National Origin Bias Suit". U.S. Equal Employment Opportunity Commission New York District Office Press Release July 31, 2007.
  16. ^ Adam Ellick. "Boulud Settling Suit Alleging Bias at a French Restaurant". The New York Times. July 31, 2007. (http://www.nytimes.com)