דניאל גורטלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל גורטלר
לידה 12 באפריל 1965 (בן 59)
תל אביב-יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת הנובר למוזיקה, תיאטרון ותקשורת עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
www.danielgortler.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל גורטלר (נולד ב-12 באפריל 1965) הוא פסנתרן ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורטלר החל את לימודיו אצל נעמי כהן, ובהמשך למד באקדמיה למוזיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל אביב ובבית הספר הגבוה למוזיקה בהנובר, בהדרכת פרופ' אריה ורדי. כמו כן למד בהדרכתו של כריסטוף אשנבאך. הוא הופיע כסולן עם תזמורות חשובות, בהן תזמורות הרדיו הסימפוניות של ברלין, בוואריה ושווייץ המערבית, התזמורת הפילהרמונית של צפון-מערב גרמניה, תזמורת העולם החדש והתזמורות הסימפוניות של אטלנטה, יוסטון, סן חוזה וסן פרנסיסקו, שם גם החליף בהתראה קצרה את מאריי פרחיה בנגינת הקונצ'רטו של שומאן בניצוח ואלרי גרגייב.

גורטלר הופיע עם כל התזמורות החשובות בארץ, לרבות התזמורת הפילהרמונית הישראלית, עם מנצחים כזובין מהטה, ואלרי גרגייב, כריסטוף אשנבאך, מייקל טילסון תומאס, יואל לוי, מנדי רודן, יורי אהרונוביץ', יואב תלמי, סטיבן סלואן ויוסטוס פראנץ. הוא השתתף בפסטיבלים של יוסטון, לוצרן, ישראל, מונפליה ושלזוויג-הולשטיין. גורטלר השתתף בהקלטת הווידאו של יצירתו של מארק נייקרוג "מבעד לוורדים" ביחד עם פנחס צוקרמן. הוא גם מופיע בקונצרטים של מוזיקה קאמרית וברסיטלים בכל רחבי העולם ומנגן בקביעות עם אמנים כמו הכנר ניקולאי זניידר, הכנר דייוויד גארת, הצ'לן סטיבן איסרליס וזמר הבריטון בו סקובהוס.

בשנת 1998 הופיע גורטלר ברסיטל הבכורה שלו בניו יורק באולם 92Y, ובו ניגן את כל מחזור השירים ללא מילים של מנדלסון, שאותו אף הקליט באלבום כפול. עוד הקליט עם הכנר ניקולאי זניידר לחברת ברטלסמן מיוזיק גרופ, ועם זמרת הסופרן שרון רוסטורף-זמיר תקליטור משירי שומאן ותקליטור משירי שוברט לחברת Romeo. כמו כן הופיע גורטלר במוזיאון המטרופוליטן ובמרכז לינקולן בניו יורק ובאולם וויגמור בלונדון. הוא הופיע עם התזמורת הפילהרמונית של לונדון ובסיורי קונצרטים בקוריאה וביפן.

גורטלר זכה בפרס הראשון בתחרות הבינלאומית בווינה דל-מר, צ'ילה (1987), ובתחרות הפסנתר הבינלאומית של ברמן (1991), בפרס השני בתחרות הבינלאומית של מינכן (1985), ובגיל 19 (1984) בפרס השלישי בתחרות הפסנתר הבינלאומית של ז'נבה. בשנת 1989 זכה בפרס ג'ינה בכאואר וכן זכה במענקי קלרמונט (1986-1984). בשנים 1977–1989 זכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל.

דניאל גורטלר הוא מרצה בכיר בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב, ומלמד בכיתות אמן באירופה ובארצות הברית. הוא מתגורר בניו-יורק עם בן זוגו, האדריכל צ'ארלס רנפרו.[1]

ב-1997 הוציא אלבום מיצירותיו של מנדלסון ללא מילים. ב-2011 הוציא אלבום מיצירותיו של שומן.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבות עיתונאיות
מיצירותיו
ביקורת

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]