דניס וורוננקוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניס וורוננקוב
Денис Николаевич Вороненков
לידה 10 באפריל 1971
גורקי, רוסיה הסובייטית, ברית המועצות
פטירה 23 במרץ 2017 (בגיל 45)
קייב, אוקראינה
שם מלא דניס ניקולאיביץ' וורוננקוב
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
אוקראינהאוקראינה אוקראינה
מקום קבורה בית הקברות זוורינצקוי, קייב
השכלה
מפלגה איחוד
עצמאי
המפלגה הקומוניסטית
דת פרבוסלבי
בת זוג מריה מקסאקובה
www.denisvoronenkov.ru
חבר בדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית
21 בדצמבר 20115 באוקטובר 2016
(4 שנים ו־41 שבועות)
ולדמיר פאנוב ←
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניס ניקולאייביץ' וורוננקוברוסית: Денис Николаевич Вороненков;‏ 10 באפריל 1971 בניז'ני נובגורוד - 23 במרץ 2017 בקייב) היה פוליטיקאי רוסי שכיהן כחבר הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית בין השנים 20112016. וורוננקוב היה חבר מפלגת איחוד בין השנים 20002003 וחבר המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית בשנים 2011 - 2016.

לאחר אי בחירתו לדומה הרוסית פעם נוספת בבחירות שנערכו בספטמבר 2016, עבר וורוננקוב לאוקראינה. שם נרצח ב-23 במרץ 2017 על ידי מתנקש[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ולימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וורוננקוב נולד בניז'ני נובגורוד שבשטחי הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית. בשל היותו בן לאיש צבא התקבל וורוננקוב לבית הספר הצבאי על שם המצביא הרוסי אלכסנדר סובורוב שבלנינגרד[2] (כיום סנקט פטרבורג). לאחר שסיים את לימודיו ב-1988 הצטרף וורוננקוב לצבא הסובייטי. בשנת 1995 הוא השיג תואר קצונה באוניברסיטה הצבאית של משרד ההגנה של רוסיה. בשנת 1999, באקדמיית מוסקבה של משרד הפנים של רוסיה הוציא וורוננקוב את התזה שלו וקיבל את התואר דוקטור למשפטים. בשנת 2009, הוציא וורוננקוב את התזה השנייה שלו באקדמיית החוק של רוסיה במשרד המשפטים של רוסיה.

קריירה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

וורוננקוב התקדם בסולם הדרגות הצבאי של כוחות היבשה הרוסיים עד לדרגה קולונל[3]. בשנת 1995, הצטרף וורוננקוב למשרד התובע הצבאי של רוסיה כחוקר. בשנת 1999, כאשר עזב את הצבא למען הפוליטיקה כבר היה סגן התובע.

קריירה ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000, החל וורוננקוב לעבוד בדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית. בשנת 2001, החל לכהן כיועץ של בית המשפט העליון של רוסיה ולאחר מכן מונה להיות סגן ראש עיריית נריין-מאר וסגן מושל מחוז הניינץ[2]. משנת 2004 ועד שנת 2007 עבד וורוננקוב למען השירות הפדרלי לשליטה בסמים של רוסיה[4]. בשנת 2010 מונה וורוננקוב לתפקיד פרופסור חבר במכון לסחר, חוק וכלכלות בינלאומיות בסנקט פטרבורג, המשרה האחרונה שלו לפני שפצח בקריירה פוליטית.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011, נבחר וורוננקוב לדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית דרך המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית בבחירות הפרלמנטריות[5]. כמחוקק הוא השתתף בהעברת חוקים שאסרו בעלות זרה של אמצעי תקשורת רוסיים, דבר שתואר כקיצוץ משמעותי בחופש העיתונות[6].

בהצבעה בדומה הממלכתית לסיפוח קרים הצביע וורוננקוב בעד הסיפוח. על כך חטף ביקורת מכלי תקשורת באוקראינה[5]. למרות זאת, וורוננקוב טען שלא היה בדומה הממלכתית באותו היום[6]. בשנת 2014, תמך וורוננקוב בעצמאותה של המדינה הפדרלית של נובורוסיה, דבר שהוסיף את הביקורת עליו מאוקראינה.

בבחירות הפרלמנטריות ברוסיה שנערכו בשנת 2016 הפסיד וורוננקוב את מקומו בדומה הממלכתית לאחר שהגיע רק למקום השלישי עם 13.99 אחוז מהקולות במחוז הבחירה שלו במחוז ניז'ני נובגורוד, הרבה אחרי מועמד רוסיה המאוחדת ולדמיר פאנוב שזכה ב-42.39 אחוז מהקולות[2].

המעבר לאוקראינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2016 לאחר שפרש מהדומה הממלכתית הודיע וורוננקוב על כך שוויתר על האזרחות הרוסית שלו ועבר לאוקראינה[7]. לאחר מכן, בחודש דצמבר קיבל וורוננקוב אזרחות אוקראינית[8]. וורוננקוב הודיע שאין בכוונתו להיכנס לפוליטיקה האוקראינית[6]. וורוננקוב הורחק מהמפלגה הקומוניסטית בסוף 2016[2].

לאחר המעבר לאוקראינה החל וורוננקוב לבקר בחריפות את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בשנת 2017 בריאיון לרדיו אירופה החופשית הוא ביקר בחריפות את המעורבות הרוסית באוקראינה. הוא השווה בין רוסיה תחת ולדמיר פוטין לגרמניה הנאצית וכינה את הפלישה לקרים בלתי חוקית וטעות. עוד הוא תיאר את האווירה ברוסיה כפחד מוחלט[6].

לפני מותו, עמד וורוננקוב להגיש עדות בעניינו של ויקטור יאנוקוביץ' שהרשויות באוקראינה פתחו נגדו בחקירות שונות.

ההתנקשות בחייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסביבות השעה 11:25 בשעון קייב, וורוננקוב צעד בפינת הרחובות שדרות טאראס שבצ'נקו ורחוב פושקין, סמוך לבית מספר 7 בשדרות שבצ'נקו סמוך למלון פרמייר פאלאס והיה בדרכו עם מאבטחו לפגוש את איליה פנומאריוב, חבר פרלמנט לשעבר. באותה נקודה הוא נורה למוות ב-23 במרץ 2017 בידי מתנקש, איש המשמר הלאומי של אוקראינה לשעבר, פאבל פרשוב, שנורה על ידי מאבטחו של וורוננקוב ומת לאחר מכן על שולחן הניתוחים בבית החולים[9]. ב-25 במרץ וורוננקוב נטמן בבית הקברות זוורינצקוי בקייב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דניס וורוננקוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]