דראגה מאסין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דראגה מאסין
Драга Обреновић
לידה 23 בספטמבר 1861
Gornji Milanovac, נסיכות סרביה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 ביוני 1903 (בגיל 41)
בלגרד, ממלכת סרביה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Драга Милићевић עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה סרביה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה כנסיית מרקוס הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Svetozar Mašin (אוגוסט 18831886)
אלכסנדר הראשון (23 ביולי 190011 ביוני 1903) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית אוברנוביץ'
אב Panta Lunjevica עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מסדר מילוש הגדול
  • אביר הצלב הגדול של מסדר העיט הלבן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רצח המלך והמלכה

דראגיניה "דראגה" אוברנוביץ'סרבית: Драгиња "Драга" Обреновић‏; 11 בספטמבר 1864 - 11 ביוני 1903) הייתה אשתו של אלכסנדר הראשון, מלך סרביה. לפני נישואיה לאלכסנדר שימשה כאחת מנשות חצרה של אמו, נטליה אוברנוביץ'. נרצחה יחד עם בעלה במהלך ההפיכה בסרביה ב-1903.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דראגה נולדה ב-11 בספטמבר 1864 בעיר גורני מילאנובאץ (Gornji Milanovac) שבנסיכות סרביה. שמה המקורי היה דראגיניה לונגביץ'. אביה היה פנטליה לונייביצה, ואמה הייתה אנג'לייה לבית קולייביץ'. היא הייתה השישית מבין שבעה אחים. עברה עליה ילדות קשה; אמה הייתה שיכורה, ואביה סיים את חייו בבית חולים לחולי נפש. ב-1885 היא נישאה לסווצוזאר מאשין מהנדס אזרחי צ'כי יליד 1851, ומאז כינתה את עצמה "דראגה מאשין". בעלה נפטר כשנה לאחר מכן. לא היו ילדים, והשמועות גרסו שדראגה עקרה.

חרף העובדה שהייתה אלמנה בעלת משאבים מוגבלים מאוד, בשל יופייה ופיקחותה היא הצליחה להתקבל לעבודה כעוזרתה של המלכה נטליה אוברנוביץ', אשתו של מילאן הראשון, מלך סרביה. ב-1890 עזבה המלכה את סרביה בעקבות סכסוך עם בעלה, והתיישבה בווילה בעיר ביאריץ בצרפת. היא לקחה את מאשין עמה. ב-1897, ביקר בביאריץ בנה של המלכה אלכסנדר הראשון, מלך סרביה. אלכסנדר ומאשין התאהבו מיד, חרף העובדה שאלכסנדר היה צעיר ממנה ב-12 שנים. הם החלו להתכתב ביניהם, ובהמשך עזבה מאשין את עבודתה אצל המלכה, ועברה לבלגרד לשמש כפילגשו של המלך.

ב-1900 הודיעו אלכסנדר ומאשין על אירוסיהם. ההודעה התקבלה בתדהמה בסרביה, וגרמה לכך שהמלך נתפס כקל-דעת. כל הממשלה התפטרה במחאה. אבי המלך גלה מרצון לווינה ומת שם ב-1901. המלכה שלחה לו מכתב ובו כל השמועות המכוערות על מאשין שהצליחה ללקט. שר הפנים גינה את האירוסין בפומבי ונשלח לכלא. היחיד שאלכסנדר היה יכול לשאוב תמיכה ממנו היה ניקולאי השני, קיסר רוסיה אשר הסכים אף להיות השושבין בחתונה. החתונה התקיימה ב-23 ביולי 1900.

אלכסנדר הודיע כמה פעמים שהמלכה בהריון, אולם הודעות אלו התבדו בכל פעם מחדש, ורק חיזקו את הדעה שדראגה אכן עקרה, והגבירו את הזעם כלפי המלך, במיוחד בקרב הקצונה בצבא סרביה. זעם זה התגבר בעקבות שמועה על פיה עומד המלך להכיר באחד מאחיה של דראגה כיורשו. באוגוסט 1901 התארגן קשר של קצינים זוטרים אשר חפצו להדיח מהשלטון את בית אוברנוביץ' ולהחליפו בבית קראג'ורג'ביץ'. בין הקושרים נמנה גם גיסה לשעבר של דראגה, אלכסנדר מאסין. הזוג המלכותי היה אמור להירצח באמצעות סכינים משוחות ברעל, במהלך מסיבה ב-11 בספטמבר - יום הולדתה של דראגה. התוכנית נכשלה כיוון שהזוג לא הגיע למסיבה. כישלון התוכנית רק גרם לקושרים להרחיב את התוכנית מרצח פשוט להפיכה צבאית. בליל ה-28-29 במאי 1903 הלוח היוליאני (11-10 ביוני על פי הלוח הגרגוריאני) התנפלו הקושרים על הארמון, אשר שעריו נפתחו בפניהם בידי בוגדים מהמשמר המלכותי. אלכסנדר ודראגה מיהרו להתחבא בחדר נסתר בחדר השינה שלהם, אולם נמצאו סמוך לעלות השחר. הקושרים קראו למלך לצאת מהמחבוא, אולם הוא דרש מהם בתגובה לאשר את שבועת הנאמנות שלהם כלפיו. על פי גרסה אחת הם אכן נשבעו, בעוד על פי גרסה אחרת הם איימו לפוצץ את כל הארמון אם הזוג לא יצא. כך או כך, המלך והמלכה יצאו, כשהם לבושים רק חלקית. אחד הקושרים, קפטן מיכאילו ריסטיץ', ירה לכיוון המלך. המלכה קפצה וניסתה להגן עליו בגופה, אולם ריסטיץ' רוקן על שניהם את כל מחסנית האקדח שלו. קושרים נוספים הצטרפו לירי, ולאחר שווידאו שהזוג אכן מת, השחיתו את הגופות באמצעות כידוני רובים וחרבות. הגופות הושלכו מבעד החלון לערימת אשפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דראגה מאסין בוויקישיתוף
  • המלכה דראגה (בסרבית)