דרגון בול Z: ברולי: הסופר סאיין האגדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרגון בול Z: ברולי: הסופר סאיין האגדי
ドラゴンボールZ 燃えつきろ!!熱戦・烈戦・超激戦
כרזת הסרט ביפנית
כרזת הסרט ביפנית
מבוסס על "דרגון בול Z"
בימוי שיגיאסו יאמאוצ'י עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי צ'יאקי אימדה
יושיאו אנזאי
תסריט טקאו קויאמה עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Tamio Hosoda עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה שונסוקה קיקוצ'י עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה טואי אנימציה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה טואי אולפני אנימציה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה יפןיפן6 במרץ 1993
ארצות הבריתארצות הברית26 באוגוסט 2003
משך הקרנה 72 דקות
שפת הסרט יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פנטזיה, שונן אנימה, אמנויות לחימה
הכנסות 30 מיליון דולר
סרט קודם דרגון בול Z: סופר אנדרואיד 13
סרט הבא דרגון בול Z: בוג'אק משוחרר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרגון בול Z: ברולי: הסופר סאייה האגדיאנגלית: Dragon Ball Z: Broly – The Legendary Super Saiyan, ביפנית: ドラゴンボールZ 燃えつきろ!!熱戦・烈戦・超激戦) הוא סרט קולנוע יפני מסוגת האנימה. את הסרט ביים שיגיאסו ימאוצ'י. היה זה הסרט השמיני המבוסס על הסדרה "דרגון בול Z".

הסרט יצא לאור בבתי הקולנוע היפניים ב-6 במרץ 1993, ולאחר מכן עשתה גרסה אנגלית את דרכה אל בתי הקולנוע בצפון אמריקה ב-26 באוגוסט 2003. הסרט גם דובב לעברית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הסרט, נראה כי הגלקסיה הדרומית ביקום מושמדת כמעט לחלוטין על ידי סופר סאיין מסתורי, והמלך קאיו, השליט של הגלקסיה הצפונית בה נמצא כדור הארץ, מודאג מאוד מהמצב.

זמן קצר לאחר מכן, בכדור הארץ, סון גוקו הולך יחד עם אשתו צ'י-צ'י במטרה לרשום את בנם גוהאן לבית ספר יוקרתי (ביוזמתה של צ'י צ'י). באמצע ראיון הקבלה לבית הספר, המלך קאיו מתקשר עם גוקו באופן טלפתי ומסביר לו בבהילות על הסכנה הנשקפת, וגוקו מחליט באמצע הריאיון להשתגר אל הכוכב של המלך קאיו, לעיני צ'י צ'י הנזעמת והמראיינים ההמומים.

באותו הזמן, שאר חבורת לוחמי ה-Z נמצאת בפיקניק בפארק, כשלפתע נוחתת באמצע הפארק חללית מסתורית ומתוכה יוצא סאיאני העונה לשם פאראגוס, שמזמין את וג'יטה לכוכב בשם "כוכב וג'יטה החדש" כדי שיהיה מלכם. וג'יטה מסרב, אך לאחר שפאראגוס מספר לו על אגדת הסופר סאיין האגדי שזורע הרס ברחבי היקום, וג'יטה נענה בחיוב לאחר שהובטח לו כי יזכה להילחם ולעצור אותו. וג'יטה מחליט לטוס יחד עם פאראגוס לכוכב המרוחק. כשהם חושדים בכוונותיו של פאראגוס, מצטרפים למסע טראנקס מהעתיד, גוהאן, קרירין, מאסטר רושי (השיכור) ואולונג.

פאראגוס וחלליתו מגיעים לכוכב שם הוא מכיר לחבורה את בנו, ברולי, ויחד הוא ווג'יטה הולכים לחפש אחרי אותו הסופר סאיין האגדי. שאר החבורה מטיילת בכוכב העוין שם הם פוגשים את השאמוסיאנים, גזע של חייזרים נמוכי קומה, שמועסקים בעבודות פרך. השאמוסיאנים טוענים שפאראגוס הביא אותם לשם בכוח מכוכב הבית שלהם כדי שיהיו עבדיו, באיום כי אם לא יעשו כן הוא ישמיד את כוכב הבית שלהם. החבורה נלחמת כנגד חבורה של נוגשי עבדים שמתעללים בשאמוסיאנים, כשלפתע מגיע גוקו באמצעות טכניקת ההשתגרות המהירה שלו - גלי האנרגיה שהוא עקב אחריהן מהכוכב של המלך קאיו הובילו אותו לכאן.

לאחר מכן וג'יטה וברולי חוזרים חזרה מהמסע שלהם בכוכב, לאחר שנכשלו במציאת הסופר סאיין האגדי. בארמון של פאראגוס וג'יטה כהרגלו מפגין זלזול מובהק בגוקו כשהם נפגשים, אבל כשברולי קלט את גוקו לראשונה, הוא התחיל לבהות בו בצורה נזעמת והתחיל להתנהג מוזר. באותו הלילה ברולי מתקיף את גוקו בזעם בלתי נשלט בזמן שגוקו ושאר החבורה ישנים, אך נעצר על ידי פאראגוס, שמתברר ששולט בהתפרצויות הזעם של ברולי באמצעות מכשיר מיוחד. המונולוג של פאראגוס לאחר המאורע מגלה לצופים שגוקו וברולי נולדו באותו היום בכוכב וג'יטה, ושלברולי, שהיה מוטרד מהבכי הצרחני והבלתי פוסק של גוקו בחדר התינוקות בו שהו שניהם, קיבל טראומה קשה כתוצאה מכך ועל כן פיתח שנאה תהומית ובלתי הגיונית כלפי גוקו.

עד מהרה לוג'יטה נמאס מכל הסיפור והוא פונה ללכת חזרה לכדור הארץ. באותו זמן שאר החבורה מגיעים לפאראגוס ומעמתים אותו עם האמת על הניצול וההתעללות בעבדים השאמוסיאניים בכוכב. העימות נקטע ברגע שברולי, ששוב קלט את גוקו, נכנס להתקף זעם ומאבד שליטה לחלוטין, ובהתקף הזעם שלו הוא מצליח להשתחרר משליטת אביו בכך שהוא גורם למכשיר השליטה להישבר. פרץ הזעם האדיר והבלתי נשלט גורמים לברולי להשתנות לצורה האולטימטיבית שלו: הסופר סאיין האגדי. בעזרת הכוח הברוטלי שלו, ברולי פונה להתנפל על גוקו ולהכות אותו קשות. שאר לוחמי הZ מנסים לעזור לגוקו, אבל אף אחד לא יכול לעמוד כנגד כוח אדיר שכזה. רק וג'יטה ההמום נשאר בצד.

פאראגוס מגלה לווג'יטה כי ברולי הוא בעצמו הסופר סאיין האגדי. הוא מספר לוג'יטה שברולי נולד עם רמת כוח של 10,000. הוא גילה לו שהמלך וג'יטה ציווה על עבדיו להרוג אותו ואת התינוק, אך באותו זמן פריזה פוצץ את כוכב וג'יטה וכל מי שהיה על הכוכב נהרג חוץ מפאראגוס ובנו התינוק שהצליח לייצר בלא מודע מגן סביבו. עם הזמן ברולי גדל והפך לילד פרא חסר שליטה ובעל כוח אדיר שמפוצץ כוכבי לכת בשביל הכיף, ועיוור את אביו בעין אחת בזמן שהאחרון ניסה להשתלט על התקפי הזעם שלו. בעזרת מדענים חייזריים הוא הצליח להרכיב מכשיר לשליטה מוחית, ובעזרתו התחיל לאמן את ברולי למטרה אחת ויחידה: נקמה במלך וג'יטה ובבנו שניסו לחסל אותם. הוא מגלה לוג'יטה שכל הסיפור שבגינו הוא הביא אותו לכוכב היה תרמית ובקרוב יגיע כוכב שביט שישמיד את הכוכב יחד עם כל מי שנמצא עליו חוץ מברולי הבלתי מנוצח.

הקרב ממשיך להשתולל וגוקו, גוהאן וטראנקס מהעתיד מוכים קשות על ידי ברולי, ולא יכולים אפילו לגעת בו. ברולי משמיד בקלות תוך כדי זה את כוכב הבית של השאמוסיאנים, שרחוק מאוד מהכוכב שבו הם נמצאים. העזרה מגיעה מפיקורו, שנותן לכל לוחמי הZ הפצועים שעועיות קסם שמחזירים להם את כוחותיהם, ומדרבן את וג'יטה לצאת ולהילחם, אבל גם וג'יטה ופיקורו מובסים בקלות על ידי ברולי. פאראגוס שמאס בבנו שיצא מכלל שליטה מנסה להימלט מהכוכב עם חללית, אבל ברולי מגיע ומועך את החללית ובכך מוחץ את אביו למוות ומשליך את החללית לכוכב השביט המתקרב.

גוקו מאתגר את ברולי שוב פעם, אבל שוב מוכה קשות פעם אחר פעם. השביט ממשיך להתקרב לכוכב. למרות זאת לגוקו יש תוכנית, הוא מבקש מכל הלוחמים שנמצאים בזירה להעביר לו את האנרגיה כדי שיוכל לא רק לשרוד את מתקפותיו של ברולי אלא גם להביס אותו. כולם מעבירים את האנרגיה לגוקו פרט לוג'יטה שלא עושה זאת בגלל הגאווה הסאיאנית שלו. ברולי פונה לחסל את גוקו, ובאותו הרגע וג'יטה משתכנע ומעביר לגוקו את האנרגיה שלו. גוקו לא רק שמצליח לעצור את המכה הניצחת שברולי עמד להנחית עליו, אלא גם מצליח להביס את ברולי ולפוצץ אותו לחלקים למראית עין.

לאחר תבוסתו של ברולי, השביט עומד להתנגש בכוכב, ורגע לפני שהוא מתנגש גוקו מצליח לשגר את כולם לחללית של תאגיד קפסולה. גוקו והחבורה חוזרים לכדור הארץ... לידיה של צ'י צ'י שעדיין נזעמת מהיעלמותו המוזרה של בעלה.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות מדבב ביפנית מדבב בעברית מדבב באנגלית
סון גוקו מאסאקו נוזאווה אבי מאיר וענונו שון שמל
סון גוהאן תובל שפיר סטפני נדולני
פיקורו טושיו פורוקאווה צביקה שוורצברג כריסטופר ר. סאבאט
וג'יטה (מקיטה) ריו הוריקאווה עמי מנדלמן
טראנקס העתידי טאקאשי קוסאו לירון לב אריק וייל
קרירין מאיומי טאנאקה שמחה ברבירו סאני סטרייט
בורמה הירומי צורו יפעת זנדני צפריר טיפאני וולמר
צ'יצ'י נאוקו וטאנאבה אורלי טרי סינתיה קראנז
ברולי בין שימאדה שי זורניצר ויק מיגנוגנה
פאראגוס יימאסה קאיומי עפרון אטקין דיימון קלארק
המלך קאיו ג'וג'י יאנאמי יהויכין פרידלנדר שון שמל
אולונג נאוקי טאטסוטה חנן רוזן בראד ג'קסון
המלך וג'יטה מאסאהארו סאטו אלי לולאי כריסטופר ר. סאבאט
קריין ג'וג'י יאנאמי דב רייזר קייל הרברט

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת הדיבוב האמריקני של הסרט

היות שהסרט הופק כמעט במלואו על ידי אולפני טואי, הוא איננו מבוסס על המאנגה "דרגון בול" שכתב אקירה טוריאמה. על כן הוא לא נחשב כחלק מהקאנון העלילתי של יקום דרגון בול, ולכן קשה למקם את אירועי הסרט על ציר הזמן הרשמי של הזיכיון. עם זאת, הרעיון לדמותו של ברולי הגיע מאקירה טוריאמה עצמו, שאף עיצב בעצמו את הדמות לצורך הסרטים.

על פי המגזין Daizenshuu עלילת הסרט מתרחשת בזמן סאגת משחקי סל, בימים שחלפו מאז שגוקו יצא מחדר הזמן והנשמה עד לתחילת הטורניר של סל.[1]

דמותו של ברולי זכתה להצלחה ולפופולריות רבה שאף הביאו את טואי ליצור שני סרטי המשך, ברולי מכה שנית וביו-ברולי, שגם הם לא נחשבים חלק מהקאנון העלילתי של יקום דרגון בול. למרות הכל דמותו של ברולי עדיין מוערצת על ידי מעריצים רבים שחיכו במשך זמן רב להכנסת דמותו של הסאיאני בעל הכוח האדיר לקאנון של יקום דרגון בול, דבר שאכן קרה לאחר ההכרזה על הסרט דרגון בול סופר: ברולי כחלק מהעלילה של דרגון בול סופר, סרט שהתבסס על מאנגה של אקירה טוריאמה והופק על ידי טואי בשיתוף פעולה מלא עם טוריאמה.

לאחר יציאתו, הסרט נכלל במארזי הDVD של טואי, וביניהם "The Dragon Box" המארז שכלל את 13 סרטי דרגון בול Z . גם Funimation, הסטודיו האמריקני שהפיק את הדיבוב באנגלית, כלל את הסרט במארזי DVD, כשהמארז הנפוץ ביותר היה המארז שכלל את שלושת סרטי ברולי ("הסופר סאיין האגדי", "מכה שנית" ו"ביו ברולי") ביחד. הסרט אף זכה למספר רימסטרים לאורך השנים.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסקול עבור המקור היפני הולחן על ידי שונסוקה קיקוצ'י, שהלחין את המוזיקה גם עבור שאר האנימה. הפסקול של קיקוצ'י נשאר כמו שהוא גם בדיבוב העברי.

בדיבוב האנגלי של הסטודיו האמריקני Funimation, הפסקול של קיקוצ'י הוחלף בפסקול משלהם שהולחן על ידי המלחין מארק מאנזה, שהלחין גם את המוזיקה עבור הדיבוב האנגלי של דרגון בול GT. בפסקול שולבו גם שירי רוק ומטאל של להקות מוכרות, וקטעים אינסטרומנטליים שונים, שנקנו על ידיהם ברישיון והותאמו במיוחד לקטעים שבסרט. דבר דומה נעשה על ידי Funimation גם בסרטים שקדמו לו, לורד סלאג ונקמתו של קולר וגם בסרט המאוחר יותר ברולי מכה שנית. בהוצאות הDVD המאוחרות יותר שפאנימיישן הוציאה, ניתן לבחור האם לנגן את הסרט עם הפסקול המקורי היפני, או עם הפסקול האמריקני.

השירים שהופיעו בפסקול האמריקני: (מסודרים לפי סדר הופעתם)

  1. Tendril - Eternal Sacrifice
  2. El Gato - Lost in America (Part 1)
  3. Brave Combo - Dance of the Hours (Part 1 & 2)
  4. Pointy Shoe Factory - On Your Knees
  5. Pointy Shoe Factory - Bump in the Night
  6. Doosu - Louisiana House Fire. Mid 1950
  7. The Aleph - Lazarus
  8. Slow Roosevelt - Boys Lie, Girls Steal
  9. Spoonfed Tribe - Beetle Orange
  10. Dokodemo Doa - Fearful Yet Hopeful
  11. Pointy Shoe Factory - The Dub and the Dead
  12. Pantera - 10's
  13. Tendril - Invisibles
  14. Gravity Pool - Reach
  15. Gravity Pool - Won't Give In
  16. Haji's Kitchen - Day After Day
  17. Slow Roosevelt - Silverback
  18. Haji's Kitchen - Lost
  19. El Gato - Stained-Glass Windshield

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Daizenshuu 6: Movies & TV Specials, טואי אנימציה, 1995