דרוונט (נהר, דרבישייר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדרוונט ליד האתרסייג'
מאגר דרוונט
ליד קאלוור
ליד בית המועצה של דרבי

הדרוונט (אנגלית: Derwent) הוא נהר הזורם במחוז דרבישייר שבאנגליה. הנהר זורם לאורך 80 קילומטרים ונחשב לאחד מיובליו של נהר טרנט, אליו הוא חובר דרומית לעיר דרבי. לאורך רוב אורכו הוא זורם דרך אזור פיק דיסטריקט. רוב נתיבו של הנהר, למעט העיר דרבי, כולל נוף כפרי. עם זאת, לנהר היו שימושים רבים עבור תושבי הסביבה, ובין מטלוק לדרבי הוקמו מפעלי הכותנה התעשייתיים שהיו חלק מערש המהפכה התעשייתית. כיום משמש הנהר מקור מים עבור הערים הסמוכות, והעמק שדרכו הוא זורם משמש נתיב תחבורה ותקשורת חשוב באזור רמות פיק דיסטריקט.

העמק הוא אתר תיירות פופולרי בזכות תכונות הנוף שלו. החלק העליון שלו עובר דרך הפארק הלאומי פיק דיסטריקט, ואילו החלק האמצעי משתרע מסביב לעיר הספא העתיקה מטלוק באת'.

הנהר הוא בית גידול עבור מינים רבים של בעלי חיים ופרחי בר.

מסלול הנהר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצא הנהר נמצא במקום הנקרא האודן מור, במרחק של כעשרה קילומטרים מזרחית לגלוסופ. הוא זורם דרך עמק דרוונט העליון שבו שלושה מאגרי מים הנמצאים על נתיב אחד. שלושת המאגרים (בכיוון מורד הזרם) הם מאגר האודן, מאגר דרוונט ומאגר ליידיבאואר. מאגר האודן מוזן גם על ידי נהר וסטנד, ואילו מאגר ליידיבאואר מוזן על ידי נהר אשופ. בשני המקרים הצטלבות הנהרות שהוזכרו ביחד עם נהר דרוונט מוסתרת מתחת למאגרים המתאימים.

בהמשך מסלולו עובר הנהר ליד הכפר במפורד, שם הוא מצטלב עם נהר נוח. לאחר ההצטלבות הוא זורם דרך האתרסייג', גרינדלפורד, קאלוור ובאסלו, ולפני שהוא מצטלב עם נהר ואי ברוסלי הוא עבר דרך אדמות האחוזה של בית צ'אטסוורת'. לאחר שהנהר עובר דרך דארלי דייל הוא מגיע למטלוק, שם מצטלב עמו הנחל בנטלי ברוק. לאחר מכן זורם הנהר דרך הכפרים מטלוק באת', קרומפורד, ווטסטנדוול ואמברגייט, שם מצטלב עמו נהר אמבר.

לאחר אמברגייט זורם הנהר ליד העיירה בלפר והכפרים מילפורד ודאפילד. לאחר מכן הוא עובר ליד הכפר דארלי אבי, ומשם זורם לכיוון מרכז העיר דרבי. הדרוונט מסתיים באזור דרוונט מאות', במרחק של 1.6 קילומטר מזרחית לכפר שארדלו, שם הוא זורם לתוך נהר טרנט. בסופו של דבר מגיעים מי הנהר לים הצפוני דרך מפרץ האמבר.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטע הנהר שלפני דרוונט מאות' ועד דרבי הפך לנתיב ניווט לפי חוק של הפרלמנט הבריטי מ-1720, ונפתח באופן רשמי ב-1721. התנועה פסקה ב-1795, וזכויות הניווט נרכשו על ידי הבעלים של תעלת דרבי המתחרה. הנהר אינו פעיל יותר מבחינת ניווט, אך חלקו העליון משמש חותרי קיאקים וסירות קאנו, המשתמשים במהירות הזרימה הגבוהה ובנתיבו העקלתוני ליד מטלוק באת'.

הנהר שימש גם כמקור אנרגיה עבור מפעלי הכותנה שנבנו בקטע שבין מטלוק באת' לדרבי. בין המפעלים הללו ניתן למנות את מפעל קרומפורד של ריצ'רד ארקרייט, שהיה מפעל הכותנה הראשון בעולם המבוסס על מים, ואחד מהאתרים הראשונים שלהם נודעה חשיבות בהתפתחות המהפכה התעשייתית. חידושיו של ארקרייט, ביחד עם מספר מתחרים מקומיים, הם הבסיס להכרזה של אונסק"ו על מפעלי עמק דרוונט כאתר מורשת עולמית.

מאגרי האודן ודרוונט שבחלק העליון של הנהר נבנו בתחילת המאה ה-19 על מנת לספק מים לשפילד, נוטינגהאם, דרבי ולסטר. בנייתו של מאגר ליידיבאואר הסמוך הסתיימה ב-1945, ונועדה להקל את העומס שנבע מהביקוש הגבוה למים. המים זרמו מהמאגרים הללו לאורך 45 הקילומטרים של אמת המים של עמק דרוונט, הבנויה במקביל לנהר. כמו כן, הנהר מזין באופן לא ישיר את מאגר קרסינגטון, באמצעות תחנת שאיבה הנמצאת באמברגייט ומופעלת בזמן שזרימת המים בנהר עולה על סף מסוים. כשזרימת המים יורדת מתחת לסף המים משוחררים בחזרה דרך אותה מערכת תעלות ואמות מים, ובכך מאפשרת שאיבת כמות גדולה יותר של מים במעלה הזרם בחודשי הקיץ החמים. כל המאגרים מנוהלים על ידי חברת סוורן טרנט.

עמק הנהר הוא נתיב תחבורה חשוב. בין דרבי ורוסלי עובר העמק לאורך כביש A6, שהיה הכביש העיקרי שחיבר בין לונדון למנצ'סטר לפני הקמת מערכת הכבישים המהירים. לאורך העמק עוברים גם קווי רכבת שחיברו בין דרבי לשפילד ולמנצ'סטר, כשהראשון מגיע עד אמברגייט והאחרון עד רוסלי. קו שפילד פועל כחלק מקו מידלנד הראשי, אך קו מנצ'סטר נקטע באזור מטלוק ב-1968, והקטע שבין אמברגייט למטלוק הוא חלק מקו עמק דרוונט, המורכב ממסילה חד-נתיבית. בין אמברגייט לקרומפורד עוברים הנהר, הכביש והמסילה במקביל לתעלת קרומפורד, שבעבר הייתה מחוברת למנצ'סטר באמצעות מסילת הרכבת קרומפורד והיי פיק.

אחד ממועדוני ההוקי שדה הוותיקים ביותר בדרבישייר קרוי על שם הנהר. מועדון ההוקי דרוונט הוקם ב-1897, וערך את משחקיו על גדות הדרוונט באזור דארלי דייל, לפני שעבר לשחק בווירקסוורת'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]