דרך המלכים (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרך המלכים
The Way of Kings
אורות הסער
אורות הסער
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
הוצאה
הוצאה ספרי טור עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2010
מספר עמודים 1,353 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תאריך 2014
תרגום צפריר גרוסמן
פרסים
100 ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה הטובים ביותר של NPR עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים גנזך אורות הסער
הספר הבא רסיסים של אור
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-7653-2635-5
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרך המלכיםאנגלית: The Way of Kings) הוא הספר הראשון בסדרת הפנטזיה "גנזך אורות הסער" של ברנדון סנדרסון, העוקב אחר התפתחויות פוליטיות ואינדיבידואליות ביבשת רושאר - בעיקר סביב המלחמה המתחוללת בין ממלכת אלת'קאר הפדרטיבית ועשרת נסיכויות הבת שלה לבין גזע הפרשנדים.

שמו של הספר, "דרך המלכים", מתייחס לספר הגות עתיק באותו השם שהעסיק רבות את המלך גאבילר לפני מותו.

דרך המלכים מורכב מפרלוג אחד לסדרה, פרולוג אחד, אפילוג אחד, 75 פרקים, ו-9 הפוגות. הספר יצא לאור ב-31 באוגוסט 2010 בהוצאת TOR[1] וזכה בפרס גמל לפנטזיה ל-2011. הספר הבא אחריו בסדרה הוא "רסיסים של אור".

כתיבת הספר ופרסומו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברנדון סנדרסון החל לעבוד על "דרך המלכים" בסוף שנות ה-90 כתחביב שלא נועד לפרסום, וסיים את הטיוטה הראשונה בשנת 2002[2]. פרסום הספר התעכב מכיוון שסנדרסון החליט להתמקד בטרילוגיית "הערפילאים"[3]. ב-10 ביוני 2010 פורסמו הפרולוג, שלושת הפרקים הראשונים, והקדמה מאת סנדרסון, באתר האינטרנט של הוצאת TOR.

בהקדמה הסביר סנדרסון על תהליך הכתיבה שהתחיל כ"סיפורו של בחור שעשה את הבחירה הנכונה", אולם לאחר שסיים לכתוב את הספר, חזר ושכתב את הספר, הפעם, כשהדמות הראשית בוחרת את הבחירה הלא נכונה, ובכל זאת מגיעה בסוף למקום הנכון. מטרתו של סנדרסון הייתה להראות ש"הבחירה הנכונה" היא לא בהכרח הטובה ביותר[4].

ב-8 ביולי 2010 פורסמו שלושת הפרקים הבאים (4–6) בפורמט אודיו בלבד באתר ההוצאה, וב-5 באוגוסט 2010 פורסמו פרקים 9 ו-11. TOR אמרו שהם דילגו על פרקים 7, 8 ו-10 מכיוון שהם רצו להתמקד בסיפור של קאלאדין, אחת הדמויות המרכזיות. ב-26 באוגוסט 2010 פורסמו פרקים 12 ו-13 באתר ההוצאה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחמה החלה לאחר שהפרשנדים שלחו את סזת' להתנקש בגאבילר, מלך אלת'קאר, בערב בו שני העמים חתמו על הסכם שלום. הסיפור עוקב במיוחד אחר ארבע דמויות עיקריות: דאלינאר קולין, אחיו של המלך שנרצח, מצביא והנסיך הנעלה השולט באחת הנסיכויות הגדולות; קאלאדין מבורך הסער, עבד נמלט עם עבר מסתורי, שנמכר לצבאו של הנסיך סאדיאס בתפקיד נושא גשרים; שאלאן דאבאר, בת אצולה מג'אה קבד, אשר מקווה להיהפך למתלמדת של ג'סנה קולין, אחייניתו המשכילה והמוערכת של דאלינאר קולין, במטרה לעזור למשפחתה שנקלעה לקשיים כלכליים; סזת' בן בן ולאנו ("המתנקש בלבן"), איש מסתורי בן העם השיני, לוחם מוכשר שיכול לשלוט בכוח המשיכה והורג את כל מי שאדוניו (שמתחלפים לאורך הספר) מורים לו.

העלילה מתרחשת ביבשת רושאר, בעולם שבו מתחוללות דרך קבע סערות אימים, התרבות האנושית, הטכנולוגיה, חוקי הפיזיקה, הצמחים ובעלי החיים שונים ומוזרים.

  • חרבות רסיס ושריונות רסיס - כחיקוי של כלי הנשק של אבירי האור הקדמונים, הם כלי נשק בעלי תכונות חריגות שהופכות את נושאיהן לכמעט בלתי־מנוצחים בקרב.
  • כלכלה - כלכלת רושאר מבוססת על אבני חן, שנטענות באור כשהן נחשפות לסערות אימים. לאחר שהסופה טוענת אותן, האבנים זוהרות לתקופה של כשבוע.האבנים משמשות בסיס לטכנולוגיות שונות.
  • דת - הדת העיקרית ביבשת היא הדת הוורינית שלה יש אדיקויות (מעין כתות או מסדרים) שונות. דתות נוספות, כמו התשוקות, נחשבות לעבודת אלילים.
  • מיתולוגיה - האגדות מדווחות על מגוון יצורים אגדיים, בהם אבות הריק - האויב שהביא על בני האדם את החורבן וההרס כל כמה מאות שנים, ואבירי האור - מסדר אגדי של לוחמים בעלי כוחות שהגן על בני האדם, ונטש אותם אחרי החורבן האחרון. האופי הלא ברור של האגדות והסיפורים, הפך את אבירי האור לדמויות שנויות במחלוקת - מצד אחד הן מוערכות כחזקות מאוד ושליחות של האל; ומצד שני הם נחשבים לבוגדים שנטשו את בני האדם ואת האלים כשהפסיקו להגן על בני האדם.
  • מעמדות - מדינת אלת'קאר שבה מתרחשת העלילה העיקרית, היא מדינה בעלת חברה מעמדית, המתחלקת לאצילים בהירי העיניים, ולשאר העם כהי העיניים.
חלק גדול מהסדרה מתמקדת באנשי אלת'קאר וג'אה קבד. שתי האומות האלה מחלקות את האנשים למעמדות המבוססים בעיקר על צבע עיניהם - כהי העיניים (עם צבע עיניים כהה כגון חום, ירוק כהה, אפור פחם) משויכים למעמד הנאהן, ויהיו בעיקר איכרים (ואפילו עבדים). ובהירי העיניים (עם צבע עיניים בהיר כגון כחול, צהוב, ירוק, וכו') משויכים למעמד הדאהן, ויהיו בעיקר אצילים, ובדרך כלל משכילים יותר. לנאהן ולדאהן יש עשר דרגות בתוכם. בני הנאהן העשירי יהיו עבדים, ואילו בני הנאהן השני הם אזרחים מלאים בעלי זכות לנסוע ממקום למקום.
במערכת הדאהן, בהירי העיניים שבדאהן העשירי נחשבים רק למעט יותר טובים מכהי העיניים, ואיש או אישה כהי עיניים עשויים אפילו להתחתן עם משפחה בהירת עיניים מהדאהן העשירי. הדאהן הראשון מורכב מהמלך ומשפחתו, וכל אדם מעל הדאהן הרביעי הוא לורד בהיר/בעלים של שטחים, רכוש, משרתים, אחוזות, וכו'. לדהאן השני נוספים כל האנשים (בהירי עיניים וכהי עיניים) שהצליחו להשיג חרב רסיס.
  • מנהגים - בתרבות האלת'קארית גברים מיועדים ללחימה בעיקר, ואינם מתעסקים כלל בלמידה - עד כדי כך שאינם יודעים קרוא וכתוב. נשים הן מלומדות, וקצינים רבים מחזיקים לבלריות הקוראות וכותבות עבורם. קריאה וכתיבה בידי גבר נחשבים לפחיתות מעמד, למעט במקרים של אנשי דת, שליחים ומלומדים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבר הרחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שנים רבות היו עשרת המבשרים. המבשרים היו בעלי כוחות אדירים, והקימו את עשרת מסדרי אבירי האור, שהגנו על רושאר מפני ההתקפות החוזרות ונשנות של אבות הריק (החורבנות), כפי שציווה עליהם אדון-הכל. בין כל חורבן הם היו נכנסים אל התופת (אם הם מתו במהלך החורבן הם חזרו לשם אוטומטית) על מנת לשמור על מנהיגי אבות הריק בפנים תוך שהם סופגים מהם עינויים. ברגע שאחד מהם ויתר ונכנע התחיל חורבן. בהתחלה עברו מאות שנים בין חורבן לחורבן, אך בסופו של דבר הזמן התקצר לשנים בודדות. לאחר אחת המלחמות, המבשרים החליטו לזנוח את ברית השבועה מכיוון שלא יכלו לשאת זאת עוד, ולהשאיר את האנושות לבד, בתקווה שיחד איתם יעזבו גם אבות הריק. רק מבשר אחד נותר - טאלנאלט'אלין, שמכונה גם "גיד האבן" ו"מבשר המלחמה", שנשאר בתופת וספג עינויים במשך 4,500 שנה. טאלנאלט'אלין גם היה היחיד מבין המבשרים שאף פעם לא נכנע לעינויים בתופת. לאחר זמן גם אבירי האור נטשו את משמרתם באירוע שנקרא בהיסטורית רושאר 'הבגידה' כאשר הם משאירם מאחוריהם רק את הנשקים ושריונות שלהם שנקראים נשקי ושריונות רסיס, והאנושות נותרה לבדה.

העבר הקרוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

סזת' בן-בן וולאנו, חסר האמת (הוא מחויב לציית למי שנושא את "אבן השבועה" שלו) משינובאר הוא בן לעם השיני ומשרת של גזע משונה שנקראים 'פרשנדים'. אותם פרשנדים חותמים על הסכם שלום עם המלך גאבילר, מלכה של אלת'קאר, אומה חזקה ברושאר. הפרשנדים פוקדים על סזת' שניחן בכוחות עתיקים ומסתוריים, ונושא חרב רסיס, להתנקש במלך בזמן חתימת ההסכם. המלך נרצח, הפרשנדים מודים באשמה, ומלחמה מתחילה.

הווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שש שנים לאחר שפרצה המלחמה בין האלת'ים לפרשנדים בחבל ארץ שנקרא 'המישורים המנופצים' עלילת הספר מתחילה, ועוברת בין כמה דמויות.

  • דאלינאר קולין, אחיו של המלך שנרצח, רואה איך מלחמת הנקמה על מות אחיו הופכת למרדף תחרותי וקטנוני בין עשרת הנסיכים הנעלים של אלת'קאר אחר כסף וכבוד. דאלינאר שמלציית לתקנות הקרב העתיקות ומקפיד על המשמעת של צבאו, מנסה לגרום לשאר הנסיכים להקפיד על התנהגות נאותה יותר, ומחפש לסיים את המלחמה חסרת התועלת. הוא רואה חזיונות במהלך סערות האימים, שבהם הוא רואה את אבירי האור הקדומים. שוב ושוב נאמר לו בחזיונות כי עליו לאחד את ההנהגה באלת'קאר אל מול אסון העתיד לבוא. הקרובים לדאלינאר מתחילים להטיל ספק בשפיותו ושוקלים מחדש את טענתו למנהיגות. בעקבות החזיונות כורת דאלינאר ברית עם נסיך נעלה אחר, סאדיאס, בקרבות מול הפרשנדים, אבל סאדיאס בוגד בדאלינאר באחד הקרבות ומותיר אותו ואת צבאו להילחם לבדם על אחד המישורים המנופצים ללא דרך מילוט. למזלם של דאלינאר קולין, אדולין בנו וצבא נסיכות קולין, קאלאדין וצוות אנשי הגשרים שבהנהגתו מחלצים את הצבא הלכוד ומסכלים את תוכניתו של סאדיאס.
  • קאלאדין "מבורך הסער" הוא כהה-עיניים שאומן מנעוריו כמנתח אך בעקבות שרשרת אירועים הוא מגויס לקרב מחוזות קטן של לורד מקומי בשם אמראם כדי להשגיח ולהגן על אחיו הקטן טיאן בשדה הקרב. בקרב השלישי שלו, קאלאדין לא מצליח להגן על אחיו שנהרג. קאלאדין נשבר, ומחליט להישאר בשדה הקרב, להגן על הטירונים, וחולם להשלח למלחמה האמיתית שמתרחשת במישורים המנופצים. במהלך קרב מאוחר יותר קאלאדין מצליח להרוג אויב עם שריון רסיס, ובזאת להציל את חייו של הלורד אמראם.
על פי החוקים העתיקים קאלאדין היה יכול ליטול לעצמו את השריון וחרב הרסיס של האויב, ולהיות בעל מעמד של בהיר-עיניים בעצמו. עם זאת, הוא דחה את המתנה ובוחר להעניק אותה לאחד מחייליו. הלורד אמראם בוגד באמונו של קאלאדין ופוקד להרוג את כל מחלקתו, ולוקח את השריון והחרב לעצמו בטענה שהוא יעשה בהם שימוש יותר מועיל. כאות תודה לקאלאדין שהצילו הוא לא הורג אותו, אלא מקעקע במצחו סימן לעבד ומוכר אותו לעבדות באשמת עריקה. במהלך שנות עבדותו נקשרה לקאלאדין ספרנית רוח בשם סילפרניה, אשר משעשעת אותו, ומדברת איתו מפעם לפעם, וקאלאדין, המוצא בה נחמה מכנה אותה סיל.
לאחר מספר ניסיונות בריחה, קאלאדין מגיע למישורים המנופצים, אך לא כחייל כפי שחלם, אלא כעבד. קאלאדין מסופח אל 'אנשי הגשרים' - אנשים שתפקידם הוא לשאת את הגשרים שדרכם הצבא מתנייד מעל התהומות שבין המישורים. התמותה בקרב אנשי הגשרים היא גבוהה מאוד, עקב הימצאותם בחזית המלחמה ועקב העובדה שלא מסופקים להם מגנים. קאלאדין נכנס לצוות של גשר ארבע, שנחשב לגשר המקולל ובעל התמותה הרבה ביותר.
קאלאדין שורד ריצת גשרים אחר ריצת גשרים, ולבסוף מואס בחייו. הוא הולך לאחד התהומות בכוונה לקפוץ ממנו אל מותו, אך סיל מעודדת אותו לחיות ולמצוא מטרה לחייו. קאלאדין ממונה למפקד הגשר שלו, ומחליט לאמן את צוות הגשר שלו, ובכך להפחית את שיעור התמותה בגשר. לאט לאט הוא מצליח לגבש את הצוות בעזרת שני חברי צוות בשם טפט וסלע. קאלאדין מחפש כל הזמן דרכים חדשות להגן על הצוות, ובאחד הקרבות הוא מאלתר מגן מהגשר עצמו. התרגיל משבש את כל מהלך הקרב ובעקבות כך הוא מסתבך עם הפיקוד העליון של הצבא; הוא מגלה שלא סופקו לאנשי הגשרים מגנים בכוונה תחילה, כדי לעודד את הפרשנדים לירות עליהם ולפגוע בהם ולא בצבא הסדיר.
בעקבות הסתבכותו עם מפקדיו מושאר קאלאדין בחוץ בעת שמשתוללת סערת אימים, דבר שהיה אמור לגרום למותו, אך הוא נשאר בחיים ומגלה כוחות מופלאים שיש לו, שמזכירים לכמה מאנשי צוותו אגדות על אבירי האור. קאלאדין מבין שאין טעם להמשיך כצוות גשרים, ומחליט למצוא דרך לאנשיו להימלט מחייהם כאנשי גשרים. הוא מתחיל לאמן בסודיות את אנשי צוותו כלוחמים, בתקווה לברוח ולחיות כצבא קטן של שכירי חרב.
באחד הקרבות, הגשר של קאלאדין נשלח עם צבאו של סאדיאס להילחם בפרשנדים במישור שנקרא המגדל, ופתאום באמצע הקרב סאדיאס נסוג לאחור, ומורה לכל הצבא ולאנשי הגשרים לחזור לבסיס. קאלאדין רצה לנצל את הנסיגה כדי להימלט יחד עם אנשי גשר ארבע. הספקות מתחילים לכרסם בו כשהוא רואה שדאלינאר ננטש מאחור, ואז סיל משכנעת אותו לחזור ולהציל את הצבא הנצור. הוא מחליט לחזור ולנסות לעזור לצבא המכותר לברוח. במהלך ההתקפה קאלאדין מוציא לפועל את כוחותיו, ומצליח לחפות על נסיגת צבאו של דאלינאר, ולהציל את דאלינאר עצמו מידי נושא רסיס פרשנדי. דאלינאר מכיר טובה לקאלאדין, וכשהם חוזרים למחנה, הוא קונה מסאדיאס את כל אנשי הגשרים, וממנה את אנשי גשר ארבע ליחידת המשמר שלו, ואת קאלאדין לקפטן.
  • במקביל מסופר על שאלאן דאבאר, מתלמדת צעירה המתמחה בחסותה של אחות המלך, ג'סנה. שאלאן באה מבית אצילים מרושש מג'אה קבד, אשר מטיל הנשמה שלו נשבר ועקב כך מצוי בסכנה של פשיטת רגל. שאלאן ביקשה להיות בת החסות של ג'סנה כדי לגנוב את מטיל הנשמה של ג'סנה. היא מצליחה לגנוב את מטיל הנשמה, ומנסה להפעיל אותו, אך לא מצליחה. באחת הפעמים היא מצליחה פתאום להפוך כוס לדם, ורואה מקום מוזר המלא כולו בחרוזים שחורים. לאחר זמן דבר הגנבה מתגלה, וכתוצאה מכך היא וג'סנה מסתכסכות. שאלאן מבינה שמטיל הנשמה של ג'סנה מזויף ונועד להסוות את יכולתה להטיל נשמה בכוחות עצמה, בלי המכשיר, וכתוצאה מזה שאלאן מבחינה כי גם לה יש את הכוח לעשות זאת. לאחר שהיא משתפת את ג'סנה בהבנתה ומספרת לה על אותו עולם מוזר, ג'סנה מסבירה לה שזהו מקום הנקרא צללעולם, ושיש להן כוחות של מסדרי אבירי האור. ג'סנה מחליטה לשתף את שאלאן במחקר שלה, ומגלה לה שהיא חקרה את הפרשנדים, והיא סבורה שהם אבות הריק שמוזכרים באגדות. עם הגילוי הזה, ג'סנה מחליטה לנסוע עם שאלאן אל המישורים המנופצים, ולספר לדודהּ, דאלינאר, על גילוייה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרקים העיקריים בספר מסופרים מנקודת המבט של כמה דמויות עיקריות, בזמן שקטעי המעבר מסופרים מנקודות מבטן של דמויות שונות (חלקן חוזרות ומופיעות, וחלקן לא).

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סזת' בן בן וולאנו - המתנקש משינובאר. הוא מתייחס לעצמו כ"חסר האמת" שחייב לשרת את אלו שנושאים את אבן השבועה שלו. הוא נושא חרב שנותנת לו את הכוח להשתמש בכוחות האוריים ואת היכולות של שועט רוחות. הוא שונא את העובדה שמכריחים אותו לרצוח, ובוכה לאחר שהמעשה הושלם.
  • קאלאדין "מבורך הסער" - לוחם כהה עיניים מאלת'קאר שמשרת בתור הקפטן של משמרו האישי של דאלינאר, ולפיכך הוא גם האחראי הישיר לאבטחתו של המלך אלהוקאר, אחיינו של דאלינאר. בעברו, קאלדין היה השולייה של אביו, ויועד ללמוד רפואה, אולם בסוף הצטרף לצבאו של הלורד אמראם. קאלאדין מגלה בהמשך שהוא "שועט רוחות"; הוא יכול להשתמש באור הסערה כדי להיות חזק יותר ומהיר יותר מאדם רגיל. מסתובבת לידו ספרנית בשם סיל.
  • דאלינאר קולין - דאלינאר הוא נסיך נעלה אלת'י, ודוד המלך. דאלינאר מנסה להקים קואליציה שתילחם באבות הריק.
  • שאלאן דאבאר - בהירת עיניים מדרגה נמוכה ממדינת ג'אה-קבד. המשפחה שלה מצויה בזמנים קשים לאחר מותו של אביה. היא הופכת לעוזרת והמתלמדת של ג'סנה על מנת לגנוב ממנה את מטיל הנשמה כדי להציל את משפחתה. שאלאן היא אורגת אור. היא יכולה, בעזרת מבט אחד, לזכור וליצור מחדש סצנה שהיא ראתה עם צבעי פחם ונייר, ומסוגלת להשתמש בכוח של מטיל הנשמה ללא מטיל נשמה. היא נוסעת למישורים המנופצים כדי ללמוד יותר על אבות הריק.
  • אדולין קולין - בנו הבכור של דאלינאר, לוחם חזק ומפקד בשטח של כוחותיו של דאלינאר, והמיועד לרשת אותו.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נאבאני קולין - אלמנתו של המלך המנוח גאבילר, אימו של המלך הנוכחי אלהוקאר, ומושא אהבת נעוריו של דאלינאר.
  • אלהוקאר קולין - מלך אלת'קאר, בנו של גאבילר המלך הקודם ואחיינו של דלינאר קולין.
  • ג'סנה קולין - מלומדת, אחותו של מלך אלת'קאר אלהוקאר ובתו של גאבילר המלך הקודם.
  • גאבילר קולין - מלך אלת'קאר הקודם, נרצח על ידי סזת' בן בן וולאנו.

הפוגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין חלקי הספר ישנם פרקים הנקראים "הפוגות" (Interludes), שעוסקים בדמויות שונות (לרוב דמויות משנה שמופיעות פעמים בודדות מחוץ להפוגות או לא מופיעות כלל). ההפוגות מספקות עוד מידע על רושאר ושאר היקום בו מתרחשת העלילה, וכוללות בתוכן רמיזות וקצי חוט לעלילה הנסתרת שמתרחשת מאחורי הקלעים.

מספר הפוגה שם עלילה הקשרים
1 אישיק דייג בשם אישיק החי במקום הנקרא 'האגם הטהור'. מנסה לעזור לשלושה זרים למצוא אדם מסתורי המחליף תחפושות ושמות. שלושת האנשים הם חברים ברסיס השבע-עשרה, האחד הקרוי "ישרי" הוא דמו מטרילוגיית הערפילאים, והאחד הקרוי "רטנני" הוא גאלדון מאלנטריס. השלישי הוא באון מהרומן הגרפי White Sand שלא תורגם לעברית. הם מחפשים את הויד/שנינות המלך.
2 נאן באלאט העלילה מסופרת מנקודת מבטו של אחיה הגדול של שאלאן באלאט ('נאן' פירושו "אח בכור") והרהוריו על מסעה של שאלאן.
3 תהילת הבורות לאחר שרצח את מלך אלת׳קאר, סזת׳ בן-בן ולאנו חסר האמת משינובאר ננטש על ידי אדוניו בצד הדרך, ומתגלגל מאדון לאדון, עד ששודד רוצח את אדונו האחרון, ולוקח עליו בעלות.
4 ריסן ריסן היא מתלמדת סוחרים ת'אילנית של סוחר מוזר שאוהב לסחור במקומות אקזוטיים. במהלך הפרק הם מגיעים לשינובאר, ומנהלים איתם סחר. לומדים מעט על ההיסטוריה של סזת׳, על שינובאר והמדינות השונות שיש ברושאר ומהם חסרי אמת.
5 אקסיאס המלקט אקסיאס הוא אימיאני, גזע החי אלפי שנים, ובעל מספר יכולות על טבעיות, ומטרתו של אקסיאס היא ללקט ולקטלג את כל מיני הספרנים הקיימים. באחת מהתחנות שלו אקסיאס נתקל בספרן ענק ומוזר הנקרא בפי בני העיר 'קוסיקש'-המגן. ככל הנראה הופיע בהפוגה בספר הבא מנקודת מבטה של ריסן וגם הוזכר בספר השלישי על ידי מלומד בשיחה עם ג'סנה קולין
6 יצירת אמנות סזת׳ בן-בן ולאנו, חסר האמת משינובאר מרוצה מחייו היחסית שקטים תחת אדונו השודד, עד שאדונו נרצח לפתע, והרוצח לוקח עליו בעלות באמצעות 'אבן השבועה'. האדון החדש טוען שסזת׳ לא ממש את הפוטנציאל הגלום בו, ופוקד עליו לרצוח רשימה של אנשים חשובים- כגון מלך ג׳אה קבד. ובכך לחולל סערה ברושאר.
7 באקסיל באקסיל ואחיו הם פושעים פשוטים הנגררים אחר אדוניתם המסתורית, הם פושטים בחשאי על ארמונות, ומשמידים את יצירות האומנות שם, דבר המתמיה מאוד את באקסיל, אך הוא חושש לשאול לפשר הדבר. הפרק נותן מידע על כוחה של שומרת הלילה, ואופן הענקת המשאלות. כמו כן, האדונית ככל הנראה היא אחת המבשרים הידועה בשם שאלאש.
8 ג׳ראניד ג׳ראניד ובעלה הם אדוקים שלקחו על עצמם מטרות - ג׳ראניד חוקרת ספרנים, ובעלה חוקר ומנסה להמציא מאכלים. בדרך מקרה הם מגלים שכאשר מודדים את הספרנים בדרך כלשהי, הם קופאים במקום ומפסיקים לזוז.
9 המוות לובש לבן סזת׳ בן-בן ולאנו חסר האמת משינובאר פורץ לארמונו של מלך ג׳אה קבד בזמן סעודה רבת משתתפים, וטובח בכולם בדרכו להרוג את המלך כפי שפקדו עליו. רגע לפני שמחסל את המלך הוא מגלה שהמלך ידע על בואו, והחליט לטמון לו מלכודת שגרמה להרג של הרבה אנשים על ידי סזת'. סזת׳ הנסער שכבר איבד את שפיותו מאשים את המלך בכל המוות, והורגו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ben Fulton, Author Brandon Sanderson's real-life fantasy, The Salt Lake Tribune‏ 27 באוגוסט 2010
  2. ^ ברנדון סנדרסון, The Way of Kings Prime - the 2002 alternate version, פרסום באינטרנט: Dragonsteel Entertainment, עמ' vii
  3. ^ Baffled Editor מתוך הבלוג של ברנדון סנדרסון, ה-12 במאי 2009
  4. ^ The Way of Kings: An Introduction מתוך אתר הוצאת הספרים של טור, ה-10 ביוני 2010