דרכון צפון קוריאני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריכתו הקדמית של דרכון צפון קוריאני ביומטרי

הדרכון של הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה (בקיצור: דרכון צפון קוריאני) הוא מסמך נסיעה שניתן להנפיק לאזרחי קוריאה הצפונית לצורך נסיעות בין־לאומיות. מכיוון שרוב הצפון קוריאנים אינם מקבלים הזדמנויות לעזוב את ארצם, מונפקים הדרכונים לעיתים רחוקות.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרכונים המוקדמים ביותר של קוריאה הונפקו בשנת 1902 על ידי האימפריה הקוריאנית (אנ'), עם שני סוגים, דרכון מסחר ודרכון נסיעה. לדרכונים היה טקסט בסינית וכן תרגומים לאנגלית וצרפתית.

דרכונים צפון קוריאניים הונפקו לראשונה בשנות החמישים עם כיתוב בקוריאנית, רוסית וסינית, בעוד שבדרכונים כיום הכיתוב בקוריאנית ואנגלית בלבד.[2]

דרכון הנסיעות של האימפריה הקוריאנית, הונפק ב-1905.

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיסויי הדרכון בצבע כחול כהה עם סמל קוריאה הצפונית מעוטר במרכז. המילים "조선민주주의인민공화국" (קוריאנית) ו"הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה" (אנגלית) כתובות מעל הסמל, עם "려권" ו"דרכון" למטה.

סוגי דרכונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דרכון רגיל הוא דרכון בודד אשר המופק לאחר קבלת אישור מיוחד ונמסר לצפון קוריאנים המבקרים במדינות זרות מסיבות רשמיות, כגון, תחרויות ספורט ואקדמיה, נסיעות עסקים. דרכונים רגילים נלקחים בחזרה על ידי משרד החוץ לאחר החזרה לצפון קוריאה. הכריכה בצבע כחול כהה.
  • דרכון רשמי מונפק לצורכי מסחר ולנסיעות לחו"ל לצרכים כלכליים אחרים. כריכת הדרכון ירוקה.
  • דרכון דיפלומטי מונפק לבכירים ממשרד החוץ, הוועד המרכזי של מפלגת הפועלים של קוריאה ומשרדים אחרים הכפופים למפלגת הפועלים של קוריאה. עבור פקידים אחרים, רק סגני שרים ומעלה יכולים לקבל דרכון דיפלומטי. הכריכה אדומה.

יש להחזיר דרכונים רשמיים ודיפלומטיים ולשמור אותם במשרד הדרכונים, משם ניתן לשלוף אותם לכל נסיעות חוץ נוספות. דרכונים רגילים לעולם אינם מונפקים ללא אישור מיוחד וכל המחזיקים חייבים לבקש אשרת יציאה על מנת לצאת כחוק מהמדינה.

דרישות לאשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון למרץ 2022, לאזרחים צפון קוריאנים עם דרכונים צפון קוריאני הייתה גישה ללא אשרה או אשרה בהגעה ל-39 מדינות וטריטוריות. כך לדוגמה המדינה היחידה באירופה המאפשרת כניסה באמצעות דרכון צפון קוריאני ללא אשרה היא בלארוס. בכך מדורג הדרכון במקום ה-104 בעולם מבחינת חופש הנסיעה על לפי מדד הנלי לדרכונים.[3]

דרישות ויזה לאזרחי צפון קוריאה
  קוריאה הצפונית
  אין צורך באשרה
  אשרה ניתנת בנקודת הכניסה
  אשרה ניתנת בדואר אלקטרוני
  אשרה ניתנת בנקודת הכניסה או בדואר אלקטרוני
  נדרשת אשרה

דוגמאות לדרכונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרכון צפון קוריאני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Facts: The North Korean (DPRK) Passport • Passport-collector.com, Passport-collector.com, ‏0 באפריל 2018 (באנגלית)
  2. ^ "North Korea's passports, and how they use them". North Korea News. 29 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ The Henley Passport Index: Q1 2022 Global Ranking