דר גולן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דר גולן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 20 בנובמבר 1983 (בן 40)
אשדוד, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה דר יעקב גולן
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1999
עיסוק אמן
www.dargolan.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דר גולן (באנגלית: Dar Golan) (נולד ב-20 בנובמבר 1983 באשדוד, ישראל) הוא מעצב גרפי, אמן ומוזיקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולן נולד בשם דר יעקב גולן ב-20 בנובמבר 1983 בעיר אשדוד שבישראל. דר הוא בנם השלישי מבין ארבעת ילדיהם של לינה ומשה גולן. אמו, לינה גולן, היא אמנית בינלאומית המוכרת בעיקר מתחום הציור. האב, משה, הוא מהנדס אשר ניהל מספר מסעדות ובתי קפה. אחיו הבכור, אלעד, הוא מהנדס תוכנה. אח נוסף הוא המלחין והיוצר ניב גולן ואחיו הצעיר, תום גולן הוא מתופף (לשעבר בלהקת סטנגה) ומתכנת.

פעילות מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1999 הקים גולן, יחד עם שלושה חברים מספסל הלימודים, להקה בשם "אלרגיה", הלהקה התאפיינה בשירים הומוריסטיים בעברית והופיעה בעיקר באשדוד ובסביבה. עד שנת 2003 כל חברי הלהקה, פרט לדר, התחלפו ושמה של הלהקה השתנה לסטנגה.

ב-2005 גולן וחבריו החדשים ללהקה, נועם האוזמן, תום גולן ויואב מצ'ולסקי מחליטים להקליט אלבום בכורה באופן עצמאי, בהפקתו המוזיקלית של אורן ברזילי. האלבום נקרא "מה שבא לאט הולך מהר", כלל 10 שירים ויצא לאור בתחילת שנת 2007 תחת לייבל עצמאי שהקימה להקת סטנגה בשם "זבל זין הפקות". הלהקה החלה להופיע באופן אינטנסיבי ברחבי הארץ, בין היתר בפסטיבלים כגון "רוק עצמאות", "בראשית", "בומבמלה" ו"שיר היונה" וזכתה פעמיים בתואר "תגלית השנה" ברציפות.

ב-2009 הוחתמה סטנגה על חוזה הקלטות מלא על ידי חברת התקליטים אן אם סי, וחברה למפיק יפתח שחף (היהודים), לטובת הקלטת דיסק ראשון. הלהקה הוציאה שני סינגלים ("בואי כפרה" ו"טרנזיסטור"), הסינגלים התקבלו יפה ברדיו אך לא לאורך זמן.

ב-2011 נפרדות דרכיהן של סטנגה ואן אם סי. הלהקה הודיעה על הפסקת פעילות.

בשנת 2013 שחרר גולן אלבום סולו ראשון בשם "הקלטות מהחדר'שלי" דרך אתר Bandcamp. האלבום כלל הקלטות ביתיות ל-18 שירים וסקיצות לשירים אשר נאספו במהלך שנות הפעילות של להקת סטנגה ולא שוחררו מעולם.

בדצמבר 2016 שחרר סינגל כפול בהוצאה עצמית עם השירים "מי הביא יותר כלים למטבח" ו-"דברים רעים".

אמנות ועיצוב גרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך כל התקופה בה פעלה להקת סטנגה, היה גולן אמון גם על הצד הוויזואלי שלה. גולן יצר שפה גרפית ייחודית ללהקה ושילב אותה בפוסטרים להופעות, קליפים, חולצות, עטיפת האלבום וסינגלים.

לאחר פירוק הלהקה החל גולן לפתח את קריירת העיצוב ואף למד במשך שנתיים באחד מבתי הספר הגבוהים לאמנות ועיצוב. בו זמנית החל לעצב שפות ויזואליות ללהקות אחרות מהארץ ומחו"ל.

בשנת 2011 ו-2012 זכה להשתתף בתערוכות של "טמבור" ועמותת "לצאת מהקופסה" ואף השתתף מספר פעמים בפרויקט "הגלויה הסודית" של יריד "צבע טרי".

בשנת 2014 זכה גולן במקום הראשון בתחרות העיצוב הבינלאומית QuadAward בקטגוריית פרינט ובמקום השני בקטגוריית עיצוב לוגו.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2014 התחתן עם המעצבת הגרפית מעיין סרדה ובשנת 2016 נולד בנם הבכור. הם מתגוררים בתל אביב.

גולן מנהל חנות אונליין שבה הוא מוכר את יצירותיו.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מה שבא לאט הולך מהר (2007)
  • הקלטות מהחדר'שלי (2013)
  • סינגל כפול (ללא שם) (2016)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]