האוניברסיטה הרפואית בקייב

האוניברסיטה הרפואית בקייב
Київський медичний університет
תמונת הכניסה למבנה הראשי של האוניברסיטה
תמונת הכניסה למבנה הראשי של האוניברסיטה
אוניברסיטה
מוטו NOLI NOCERE
תקופת הפעילות 1992–הווה (כ־32 שנים)
קמפוס רחוב בוריספולסקה, ורחוב דרך חרקוב 121 קייב
בעלי תפקידים
נשיא ד"ר אלכסנדר פקינביץ'
סגן נשיא פרופ' כרנישביץ' אנטולי לאונידוביץ'
רקטור פרופ' מיסט יוסצ'נקו
דקאן פרופ' סטדניק ולדימיר
סטודנטים
כ־3500[1]
מיקום
מיקום קייב, אוקראינה
מדינה אוקראינהאוקראינה אוקראינה
קואורדינטות 50°26′23.64″N 30°30′44.28″E / 50.4399000°N 30.5123000°E / 50.4399000; 30.5123000
kmu.edu.ua
(למפת קייב רגילה)
 
האוניברסיטה הרפואית בקייב
האוניברסיטה הרפואית בקייב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האוניברסיטה הרפואית בקייב - KMU היא מוסד להשכלה גבוהה, אוניברסיטה פרטית למקצועות הרפואה והבריאות בעיר קייב שבאוקראינה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוניברסיטה הרפואית בקייב הייתה לאוניברסיטה הפרטית הראשונה לרפואה שהוקמה במדינת אוקראינה (ובברית המועצות בכלל) בשנת 1992 עם סיום התפרקות ברית המועצות. מייסדה, ד"ר ולרי פוקנביץ' (Pokanevich Valeriy) ייסד את המוסד מתוך מטרה לשלב בלימודי הרפואה הקונבנציונלית גם קורסים אודות רפואה עממית מבוססת מדע, כמו פיטותרפיה (Phytotherapy) ושילוב מעט קורסי בחירה על רפואה אלטרנטיבית, מתוך מטרה לתת לתלמידים כלים מגוונים לטיפול בחולים. קורסים ברפואה אלטרנטיבית באוניברסיטה זו הן כחלק מקורסי בחירה בלבד, ומקבילות לקורסי העשרה במדעי הרוח שנוטלים סטודנטים למדעים מדויקים בשאר אוניברסיטאות העולם.

במקור שמה המלא היה KMU UAFM - "האוניברסיטה הרפואית בקייב של החברה האוקראינית לרפואה עממית". מאוחר יותר אופי האוניברסיטה שונה, ובשנת 2009[2] שמה נקבע כ-KMU - 'האוניברסיטה הרפואית בקייב'.

לעיתים קרובות קיים בלבול בין אוניברסיטה זו, לאוניברסיטה השנייה הוותיקה והגדולה יותר האוניברסיטה הלאומית לרפואה בקייב ע"ש בוגומולטס (Bogomolets National Medical University - NMU) דבר הגורם לעיתים בלבול בקרב המועמדים הזרים. האוניברסיטה הרפואית בקייב, נחשבת יחסית לאוניברסיטה קטנה לרפואה.

נשיא האוניברסיטה כיום הוא ד"ר אלכסנדר פוקנֶביץ', מומחה לטראומה אורתופדית ובנו של מייסד האוניברסיטה ד"ר ולרי פוקנביץ'[3]. רקטור האוניברסיטה הוא פרופ' בוריס ייבנוב.

המוסד נמצא בקטגוריה הגבוהה של מוסדות להשכלה גבוהה באוקראינה, ורמת האקרדיטציה שלו היא 4, שהיא הגבוהה ביותר בסולם האקרדיטציה המקומית[4]

כמו כן, האוניברסיטה משמשת כמקום מרכזי לבחינות TOEFL, SAT, iBT האמריקניות בקייב, וזאת בהסמכתו ורישיונו של הארגון האמריקאי לבחינות והערכה ETS[5]. האוניברסיטה היא היא המרכז הראשון באוקראינה שהוסמך לבצע בחינות אמריקניות אלו כבר ב-2004[6].

פרקטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים הקליניות כיתות הסטודנטים ממוקמים במספר בתי חולים המרוחקים זה מזה בקייב; בדרך כלל קיימת חפיפה במתקנים הקליניים של האוניברסיטה השנייה, אוניברסיטת בוגמולטס. כאשר הבניין הראשי הוא במתחם בית החולים מס' 1 בקייב (בתי החולים בקייב ממוינים במספרים לא על פי איכותם אלא במספרים סידוריים). בנוסף לכך לסטודנטים המבצעים סטאז' או התמחות ("אינטרנטורה" או "אורדינטורה" בהתאמה) מתבצעת פרקטיקה גם בבתי חולים פרטיים יוקרתיים בקייב, תמורת תשלום עבור ההתמחות, בשונה ממדינות אחרות מערביות שבה המתמחים מקבלים שכר. בין בתי החולים הפרטיים שעמהם האוניברסיטה מקיימת שיתוף פעולה: בית החולים בוריס (Boris), דוברובוט (Dobrobut), המרכז הרפואי הישראלי לאונקולוגיה (LISOD) ועוד קליניקות ובתי חולים ייעודיים (נשים, ילדים, עור, קרדיולוגיה וניתוחי לב וכו') הנחשבים לבתי החולים המתקדמים בתחומם באוקראינה בכלל ובקייב בפרט.

כמו כן, לאוניברסיטה שיתוף פעולה עם בית חולים בקטוביץ' שבפולין, ומדי שנה בסמסטר קיץ או חורף סטודנטים המעוניינים לבצע פרקטיקה בפולין, שוהים בו למשך כחודש[7][8].

שיתופי פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי האוניברסיטה, קיימים איתה הסכמי שיתוף פעולה עם מגוון מוסדות אקדמיים בעולם, כמו למשל אוניברסיטת ניו-יורק בארצות הברית, אוניברסיטת קטוביץ' בפולין, ואוניברסיטאות נוספות בשווייץ, טוקיו, קרואטיה, רוסיה, אוסטריה יפן ועוד[9] ביולי 2015 הושג הסכם על הקמת קמפוס נוסף של האוניברסיטה בפולין, ובכך הפכה לאוניברסיטה הראשונה שלה קמפוס לימודים מחוץ לגבולות אוקראינה[10].

התכנית הבינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 ייסדה האוניברסיטה תוכנית באנגלית ללימודי רפואה כללית, המיועדת בעיקר לסטודנטים זרים. בתוכנית זו תלמידים ממדינות שונות ברחבי העולם. בשנת 2015 ייסדה האוניברסיטה נציגות רשמית בישראל במטרה לפנות לקהל יעד זה, אך לאחר פרסום ושיווק החליטה הנציגות לחדול ולנתק את הקשר עם אוניברסיטה זו בשל הפרת הסכמים.

האוניברסיטה מציעה כיום את התכנית המודרנית ללימודי רפואה ביותר באוקראינה בכלל ובקייב בפרט. לרשות האוניברסיטה קיים מבנה גדול וחדיש ובו כיתות מודרניות ואמצעי הוראה מודרניים יחסית. סטודנטים מדווחים על רמת שחיתות נמוכה ביותר ביחס לכל אוניברסיטה אחרת באוקראינה, וזאת בין היתר בשל השכר הגבוה שסגל ההוראה מקבל, ביחס לאוניברסיטאות אחרות, ובשל עושרה של האוניברסיטה שאינה מתוקצבת. יחד עם זאת, נשמעו תלונות וביקורות על התנהלות המוסד כלפי הסטודנטים הזרים, אך האוניברסיטה משדרת רושם שהיא בתהליכי התייעלות.

הרכב אוכלוסיית סטודנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמחצית מאוכלוסיית הסטודנטים היא מקומית, והשאר הם סטודנטים זרים מכארבעים מדינות שונות ובהן מדינות מזרח אירופה, מולדובה, רוסיה, פולין, ארצות הברית, בריטניה, איראן, בריטניה, טורקיה, גאורגיה, מרוקו, ערב הסעודית, ירדן, דרום אמריקה, דרום אפריקה, ארצות הברית, אך בעיקר מהודו ואפריקה.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוניברסיטה הקשיחה יחסית את תנאי הקבלה בשנים האחרונות עקב מספר גבוה של מועמדים המבקש להתקבל לאוניברסיטה זו. בנוסף לכך, עקב רפורמות שהממשל האוקראיני מנסה לקדם בשיפור שירותי הבריאות וניסוי ההתקרבות לאיחוד האירופי, לפי החוק האוקראיני שעבר שינוי בשנת 2017 נדרש מהמקומיים רף גבוה יחסית של ציון במבחן ידע ממשלתי שנקרא ЗНО (הכולל בין היתר ידע בכימיה, ביולוגיה ואנגלית) כדי להתקבל ללימודי רפואה.

הכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוניברסיטה רשומה על ידי IMED[11], דבר המקנה הכרה אוטומטית בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה ועוד, והמאפשר להיבחן בבחינות הרישוי ברפואה באותן המדינות[12]. בבריטניה קיימות רשימות שונות של אוניברסיטאות שתלמידיהן רשאים לגשת למבחן רישוי ברפואה. ברשימה אחת, מופיעות אוניברסיטאות שתלמידיהן אינם רשאים לגשת לבחינה, וברשימה שנייה אוניברסיטאות שתלמידיהן רשאים לגשת למבחן בבריטניה לאחר מילוי תנאים נוספים[13]. האוניברסיטה נשואת ערך זה הייתה למשך תקופת-מה ברשימה האחרונה, לדברי האוניברסיטה עקב נקמה של סטודנטים שנכשלו וסולקו ממנה. לאחר בדיקה של הרשויות הבריטיות על תפקודה של האוניברסיטה, היא הוצאה מרשימה זו ובריטניה מכירה באוניברסיטה זו כבכל שאר האוניברסיטאות בחו"ל שבהן היא מכירה[13].

האוניברסיטה חברה מייסדת במרכז הבין-אוניברסיטאי למחקר ושיתוף פעולה עם מזרח ודרום מזרח אירופה (CIRCEOS) שמרכזה באיטליה, וחברה שותפה במרכז זה[14] יחד עם חמש אוניברסיטאות אחרות מאוקראינה וכ-50 אוניברסיטאות אחרות באירופה כגון פינלנד, הונגריה, רומניה, לטביה, צ'כיה, רוסיה, פולין ועוד[14].

הפקולטות ומבני האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקולטה לרפואה - לימודים לתואר ד"ר לרפואה (MD) במשך 6 שנים. מחלקות שונות להתמחויות ברפואה ולפוסט דוקטורט.

דיקן הפקולטה לרפואה - לשעבר, פרופ' ולדימיר סטדניק

הפקולטה לרפואת שיניים - לימודים לתואר ד"ר לרפואת שיניים (DMD) במשך 5 שנים. מחלקות שונות להתמחויות ברפואת שיניים ולפוסט דוקטורט. דיקנית הפקולטה היא פרופ' אירינה פצ'קובסקה[15].

הפקולטה לרוקחות - לימודים לתואר מוסמך ברוקחות במשך 5 שנים (נכון להיום תוכנית לימודים בשפה הרוסית/ אוקראינית בלבד). דיקנית הפקולטה היא פרופ' אלנה וזובאיה[16].

בשנת 2018 האוניברסיטה סינפה אליה פקולטה למדעים ביו רפואיים בעיר חרקוב, ובשנת 2019 פקולטה דומה בעיר דנייפר.

מבני האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה הראשי של האוניברסיטה ממוקם ברחוב בוריספולסקה 2 בקייב שם נמצאים חלק מהכיתות לשנים הפרה קליניות (ולעיתים רחוקות אף לשנים הקליניות), ומרכז הסימולציה הרפואית. לשם גם עברו רוב משרדי האוניברסיטה, הדקאנט, המחלקה הפיננסית, משרד הנשיא, והרקטור ועוד.

ברשות האוניברסיטה נמצא גם בניין בקמפוס ענק שבו גם בנייני בית החולים מס' 1 בקייב בסמוך לדרך חרקוב בקייב. בקמפוס זה נמצאים המחלקה לאנטומיה. המחלקה לאנטומיה פתולוגית (חדר נתיחות מתים), המחלקה להיסטולוגיה, המחלקה לביולוגיה, המחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה, המחלקה לפיזיולוגיה וביופיזיקה, המחלקה לפרמקולוגיה, המחלקה לכימיה תרופתית, המחלקה למחלות פנימיות, המחלקה לכירורגיה, המחלקה למיילדות וגינקולוגיה (בית חולים ליולדות), המחלקה למדעי הרוח, ועוד. מחלקות קליניות וכיתות נוספות מפוזרות בעוד כשבעה עשר בתי חולים ייעודיים בעיר.

הפקולטה לרפואת שיניים, לרבות כיתות ההוראה ומעבדות השיניים, ממוקמות ברחוב יוגן פוטיר 7 בקייב. הפקולטה לרפואת שיניים עברה שיפוץ מאסיבי לפני ארבע שנים והיא הפכה לפקולטה לרפואת שיניים הנאה והמתקדמת ביותר באוקראינה, ביחס לפקולטות הציבוריות. במבנה פקולטה זו קיימת מחלקה למבחני הסמכה אמריקאים כדוגמת TOFEL ואחרות.

בניין הפקולטה לרפואה בקמפוס בית החולים (תמונה לא עדכנית. עבר שיפוץ חלקי בשנתיים האחרונות).

מעונות האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעונות האוניברסיטה של הפקולטה לרפואה כללית ממוקמים ברחוב גורליבסקיה בסמיכות לבניין הראשי, במרחק של כ־7 דקות הליכה ממנו. החל משנת 2015, עקב מצוקת מקום במעונות הרשמיים, הנהלת האוניברסיטה חתמה על הסכם עם הנהלת אוניברסיטת אודסה למשפטים בקייב, על שימוש במעונות החדשים של אוניברסיטת אודסה שנבנו בסמוך לשנה זו. מעונות הפקולטה לרפואת שיניים ונמצאים במרחק שעה נסיעה מהפקולטה הראשית.

מעונות הפקולטה לרפואה כללית ברחוב גורליבסקה

עד לפני זמן לא רב, המבנה הראשי של הנהלת האוניברסיטה ממוקם היה במבנה עתיק וארכיטקטוני בן שתי קומות (מהחזית נראית קומה אחת) בעיר קייב ברחוב לֶבַה טולסטובה 9 שבמרכז העיר קייב, בסמוך לספריה הרפואית הלאומית של אוקראינה, מבנה זה היה בבעלותה של האוניברסיטה. בשנת 2019 האוניברסיטה מכרה את מבנה ההנהלה הראשית שהוא בעל ערך רב מבחינה נדל"נית בשל מיקומו במרכז העיר, כפי הנראה תמורת מיליוני דולרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]