האזור הפולני בעיראק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלוקת עיראק לאזורי כיבוש. האזור הפולני מסומן בוורוד

האזור הפולני בעיראקפולנית: Polska strefa w Iraku) היה כינויו של אזור בעיראק, אשר בין השנים 20032008 נוהל בידי צבא פולין מטעם נאט"ו.

ב-2003 הצטרפה פולין למדינות נאט"ו והכריזה מלחמה על משטרו של סדאם חוסיין. במלחמת עיראק שלחה שלחה לעיראק 2,500 חיילים, אשר צורפו לעוד חיילים מ-22 מדינות נוספות ליצירת הדיוויזיה הרב-לאומית מרכז-דרום. מכיוון שהכוחות הפולניים היו המשמעותיים ביותר בדיוויזיה, היא הייתה נתונה תחת פיקודם. לאחר סיום כיבוש הארץ, חולקה עיראק בידי מדינות ברית נאט"ו לארבעה אזורי כיבוש: הצפוני והאמצעי, בניהול צבא ארצות הברית, הדרומי בפיקוח צבא בריטניה, והמרכז-דרום בפיקוח צבא פולין.

אזור הכיבוש הפולני הקיף את המחוזות אל-קאדסיה, כרבלא, באבל וואסט. באזור זה נמצאה אוכלוסייה של כ-5 מיליון תושבים הפרוסים על פני 65,632 קמ"ר. הכוחות הפולניים עסקו בעיקר בלוחמה בטרור, ובהמשך שימשו גם כמאמנים ויועצים עבור הצבא והמשטרה של המדינה הדמוקרטית שהקימו המעצמות בעיראק. הבסיס הפולני הראשי היה בתחילה מחנה באבל, ובהמשך עבר למחנה אקו. עם זאת, ב-2004 החליטה ספרד להסיג את כל כוחותיה מעיראק, ובעקבות כך הסיגו גם מדינות מרכז אמריקה את חייליהן. בשל כך, נאלצו הפולנים להעביר את נג'ף לשליטת האמריקנים. בהדרגה החלו עוד ועוד מדינות לעזוב את האזור, ופולין עצמה החלה לצמצם את כוחותיה. ב-2005 היו באזור רק 900 חיילים פולנים. ב-2006 נאלצו הפולנים להעביר גם את באבל לאמריקנים. ב-2008 עזב אחרון החיילים הפולנים את עיראק ואזור הכיבוש בוטל. בסך הכל איבדה פולין 25 אנשים בלחימה בעיראק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]