האחווה הסטודנטיאלית הגאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האחווה הסטודנטיאלית הגאה
פעילות תא סטודנטים
התאגדות תא סטודנטים
תחום להט"ב, אקטיביזם
מדינה ישראלישראל ישראל
מייסדים ארז וינר ומתן בן יוסף
מנכ"ל עו"ס דניאל סימון
מנהל פעילות עומר גרוסמן
תקופת הפעילות 2014–הווה (כ־10 שנים)
נוצר מתוך האגודה למען הלהט"ב בישראל
אתר האחווה הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האחווה הסטודנטיאלית הגאה היא התארגנות סטודנטיאלית להט"בית הפועלת בכ-30 קמפוסים אקדמאיים בישראל במסגרת תאים סטודנטיאלים. האחווה משותפת לאגודה למען הלהט"ב, התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל ופר"ח.[1]

נכון לשנת 2021 צוות האחווה מונה כ-60 מלגאים וארבעה שכירים [דרוש מקור] אשר מקיימים את הפעילות ברחבי הארץ. הצוות מורכב מסטודנטיות וסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה אשר מוכרים על ידי המל"ג.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנת 2014, התקיימו ברחבי המוסדות האקדמיים בישראל מגוון התארגנויות סטודנטיאליות של קהילת הלהט"ב. בשנת 2010 הקימו מחדש ארז וינר ומתן בן יוסף את התא גאה באוניברסיטת תל אביב. לאחר כשלוש שנות פעילות, יצרו המנחים קשר עם תאים נוספים ברחבי הארץ, התא הגאה במכללת תל-חי, התא הגאה במכללת ספיר, סגול - קבוצה להט"בית של סניף באר שבע והדרום של אגודת הלהט"ב והתא הגאה בחיפה. את הרעיון להקמת ארגון ארצי הגה אורון רז שהיה רכז התא הגאה בחיפה. וינר ובן יוסף יצרו קשר עם אגודת הלהט"ב והתאחדות הסטודנטים. התאחדות הסטודנטים בניהול ראשי תאי אופק של מפלגת העבודה, פנתה לאגודה הלהט"ב והציעה מחדש את מלגות עוצמה, שניתנו לסטודנטים הנותנים עזרה בלימודים לבני-נוער להט"בים בסיכון.

לאחר מספר פגישות נוצרה הנהגה משולשת בראשות ארז וינר, מתן בן יוסף ולוטם קורן מנחת התא הגאה במכללת תל-חי, למה שיהפוך לאחווה הגאה. בספטמבר 2014 נערך סמינר הדרכה ראשון ל-15 אנשים שעתידים להקים תאים גאים ברחבי הארץ. שם הארגון התקבל כחצי שנה לאחר תחילת הפעילות ולקראת הסמינר הארצי הראשון של האחווה. רק בשנה השנייה התאים השונים החלו גם הם להיקרא "אחוות".[2]

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות האחווה היא ארצית ומנוהלת על ידי סניף ארצי שעובד תחת מסגרת ארגונית של התאחדות הסטודנטים ולאגודה למען הלהט"ב. סניפי האחווה מחולקים לאזורים המרוכזים ביחד, ובכל קמפוס תא נפרד. הפעילות מנוהלת על ידי מתנדבים ורכזים הממומנים במלגות.[1][3]

שם האחווה שנת הקמה מקורות
האחווה הגאה בטכניון
TechnoQueers
2001 [4]
האחווה הגאה תל חי 2010 [5]
האחווה הגאה האקדמית גליל מערבי [6]
האחווה הגאה מכללת כנרת [7]
האחווה הגאה גורדון [8]
האחווה הגאה מכללת אורנים [9]
האחווה הגאה - אוניברסיטת חיפה [10]
האחווה הגאה באוניברסיטת תל אביב
LGBTau
[11]
האחווה הגאה בשנקר
LGBTQ Shenkar
[12]
האחווה הגאה - אגודת הסטודנטים המרכז הבינתחומי
IDC PRIDE Club
2014 [13]
האחווה הגאה באוניברסיטת בר־אילן [14]
האחווה הסטודנטיאלית הגאה באריאל
אריאל גאה בכם
[15]
האחווה הסטודנטיאלית הגאה רופין [16]
האחווה הסטודנטיאלית הגאה-בית ברל [17]
האחווה הירושלמית הגאה[18] [19]
האחווה הגאה בבצלאל [20]
האחווה הגאה - קמפוס עין כרם [21]
האחווה הגאה בן-גוריון 2015 [22]
האחווה הגאה בפקולטה לחקלאות [23]
האחווה הגאה מכללת ספיר [24]
האחווה הגאה ויצמן
WIS LGBTQ Association
[25]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמצא כי כמחצית מהסטודנטים מהקהילה הגאה אינם חשים ביטחון במוסד הלימודים, אינם חושפים את זהותם המינית והמגדרית במסגרת הלימודים (60%) וכן חשופים בשיעורים של יותר מ-26% להטרדות מיניות במסגרת הלימודים.[26] מחקרים שנערכו במוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל מראים כי לאקלים ולתרבות ארגונית במוסדות להשכלה גבוהה יש השפעה גדולה לתרומה להישגים של סטודנטים, ליצירתיות ולקידום מטרות ההשכלה הגבוהה. על פי אותם המחקרים אקלים מיטבי יכלול גם יצירה של סביבה בה מתקיים גיוון של סטודנטים ושל מרצים, בין היתר מבחינת זהות מגדרית ונטייה מינית.[27]

מוסדות להשכלה גבוהה מהווים שלב קריטי בגיבוש הזהות של צעירים – לקשרים שצעיר יוצר עם קבוצת השווים ישנה משמעות מכרעת בגיבוש הזהות הגאה שלו ובביצוע סינתזה עם שאר הזהויות שלו. על כן, האחווה פועלת ליצירת חיבור בין הזהות הגאה, הזהות המקצועית (הדיסציפלינה הנלמדת) והזהות האזרחית (המעורבות החברתית הנדרשת מכל פרט בחברה).

פעילות האחווה במוסדות הלימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל מוסד קיימת קהילה אשר נפגשת במתכונת המתאימה לאופיו של מוסד הלימודים בו היא פועלת. מרבית הקהילות נפגשות אחת לשבוע ופועלות כקהילות חברתיות ומשימתיות. במהלך המפגשים המשתתפים זוכים לקבוצת שייכות ונהנים מפעילות חברתית לצד עיסוק בנושאים שונים, כמו זהות גאה, זכויות להט"ב, מנהיגות, מעורבות חברתית, מגדר, זכויות נשים, מודלים להקמת משפחה, קהילות בחברה הישראלית ועוד. עם הפרויקטים שהאחווה מקיימת נמנים:

  • כנסים וימי עיון בנושאים הנוגעים לתחומי הלימוד - חינוך בראי להט"בי במכללות לחינוך, מודלים של משפחות בלימודי עבודה סוציאלית, שיווק לקהילה הגאה בלימודי תקשורת.
  • פרויקטים ואירועים ייחודיים להעלאת המודעות בנושאים הנוגעים לקהילה הגאה - תערוכות, הוצאה לאור של עיתונים קווירים, כתיבת מערכי פעילות להתנסויות בהוראה, קיום שולחנות עגולים, ציון יום ההבנ"ה ואירועי גאווה.[28]
  • פרויקטים שמטרתם לקדם מרחב בטוח בתוך מוסדות הלימוד - הכשרות לסגל ההוראה ולסגל המנהלי, הגדרת שירותים לא ממוגדרים, הגברת השילוב של תכנים להט"בים בתוכניות הלימוד.

פרויקט קש"ת - רשת קהילות מגורים גאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשת היא רשת קהילות צעירים גאות שמטרתה לעודד התיישבות של חברי וחברות הקהילה הגאה בפריפריה הגאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל.

רבים מחברי וחברות הקהילה הגאה עוזבים את סביבת המגורים שלהם מיד עם סיום התואר לסביבות מגורים הנחשבות לנוחות יותר עבור הקהילה הגאה. קהילות קשת יוצרות מרכזים להט"בים מעורבים ומעורים בשכונה, אשר משפרות את האקלים עבור הקהילה הגאה. הסטודנטים והסטודנטיות עתידים לקבל ליווי, כיחידים וכקבוצה לאחר סיום התואר, על מנת שיוכלו להמשיך להשפיע ולהיטמע במרקם החיים המקומי.

בשנת הפעילות תשפ"א הוקמה בבאר שבע קהילת המגורים הסטודנטיאלית הגאה הראשונה.[29] בשנת תשפ"ב הפרויקט התרחב גם לכפר סבא.[דרוש מקור]

פרויקט קמפוס בטוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

"קמפוס בטוח" הוא תו שניתן למוסדות לימוד אשר מקיימים תנאים של מרחב בטוח[30].

  • קידום ערכים של סובלנות, קבלת האחר ושוויון באמצעות שיח חיובי, סבלני ומכיל כלפי הקהילה.
  • יצירת סביבה חינוכית בטוחה ומכילה לסטודנטים גאים שתאפשר להם לממש את הפוטנציאל האקדמי שלהם.
  • עידוד יזמות ועשייה חברתית סטודנטיאלית גאה במוסדות האקדמיים ומחוצה להם.

פורומים מקצועיים באחווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחווה הסטודנטיאלית הגאה מפעילה פורומים מקצועיים-גאים בשיתוף ארגוני הקהילה הגאה. מטרות הפורומים הן לחזק את הזיקה בין הזהות המקצועיתֿ, אותה רוכשים הסטודנטים במהלך לימודיהם, לבין הזהות הגאה. כל פורום מהווה קהילה מקצועית-גאה כקרקע פורייה להתפתחות מקצועית וכמקור להנחלה וביסוס ידע אקדמי הנוגע לקהילה הגאה ורלוונטי למקצועות הלימוד בקרב כלל הסטודנטים והסטודנטיות באקדמיה הישראלית.

  • הפורום הסטודנטיאלי הגאה למקצועות הרפואה – פועל להעלאת המודעות בקרב סטודנטים למקצועות הבריאות לסוגיות ברפואת להט"ב וכן להנגשת מידע רפואי חיוני לסטודנטים מהקהילה הגאה. פועל בשיתוף פעולה עם החברה לרפואת להט"ב.[31]
  • הפורום הסטודנטיאלי הגאה למקצועות הטיפול – עוסק בייחודיות הטיפול עם אוכלוסיית הלהט"ב במטרה לקדם את רווחת הפונים ע"י התאמת המענים הרלוונטיים לצרכי אוכלוסייה זו ברחבי הארץ. מטרות הפורום הן הגברת השיח המקצועי בנושא, עידוד מחקר והטמעת ידע להט"בי במוסדות האקדמיים וכן הכשרת סטודנטים לעו"ס להתמודדות ולעיסוק עם סוגיות אלו.
  • הפורום הסטודנטיאלי למשפט ולהט"ב - בשנת 2024, הוקמה תכנית "לבנדר", להכשרת סטודנטים וסטודנטיות בתחום של משפט ולהט"ב, בין תיאוריה לפרקטיקה. תוכנית 'לבנדר' הוקמה כדי להוות מסגרת לסטודנטים וסטודנטיות למשפטים להעמיק בסוגיות משפטיות הנוגעות לקהילה הגאה, ליצור רשת של סטודנטים ואנשי מקצוע בתחום, וליצור חממה לעשייה חברתית.
  • הפורום הסטודנטיאלי למקצועות החינוך – פועל להעלאת המודעות בקרב סטודנטים לחשיבות העיסוק בסוגיות הנוגעות לקהילה הגאה בתחום החינוך. כמו כן, הפורום פועל למען חיזוק הקשר בין הזהות הגאה והזהות המקצועית של הסטודנטים כאנשי חינוך.
  • פורום פוליטי - קורס להכשרת פעילים ופעילות חברתיים (פעל בשנת תש"פ) – קורס בשיתוף עם "תשתית", בית הספר ליזמות חברתית של תנועת ישראל חופשית. במהלך הקורס המשתתפים רוכשים כלים למעורבות חברתית.

פעילויות נוספות של האחווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קבוצות שייכות לסטודנטים המתמודדים עם שוליות מרובה – האחווה הסטודנטיאלית הגאה מפעילה קבוצות שייכות ייחודיות אשר מטרותיהן להוות קבוצות להט”ביות בעלות מאפיינים וצרכים דומים. הקבוצות מספקות הזדמנות לאנשים עם זהויות המתמודדות עם שוליות כפולה בקהילה הגאה להיפגש ולשתף פעולה. הקבוצות מקדמות את המודעות למענים הייחודיים של הקהילה ומהוות קהילה תומכת, מרחב הזדמנויות ללמידה והעצמה, וכן הזדמנות לפעול לשינוי חברתי. נכון לשנת 2024, האחווה מפעילה את האחווה הסטודנטיאלית הערבית הגאה בשיתוף בית אל מם וכן את האחווה הסטודנטיאלית הטרנסית בשיתוף המרכז הטרנסי.
  • קורס להכשרת פעילים ופעילות חברתיים – קורס בשיתוף עם "תשתית", בית הספר ליזמות חברתית של תנועת ישראל חופשית. במהלך הקורס המשתתפים רוכשים כלים למעורבות חברתית.
  • סמינר ארצי – אירוע שנתי הנערך בחודש אפריל מאז 2016 בהשתתפות כ-200 סטודנטים מכל הארץ. בסמינר המשתתפים עוברים תכנים הנוגעים לזהות הגאה, מנהיגות, אקטיביזם ומעורבות חברתית ולזהות המקצועית.
  • אירועים לציון חגים ומועדים – האחווה שמה דגש על יצירת אירועים אלטרנטיביים לתרבות הבילויים בקהילה הגאה אשר שמים דגש על המרחב הבטוח ועל פלטפורמות לשיח ולהכרות. בין האירועים מסיבת חנוכה, מסיבת פורים, מימונה, ל"ג בעומר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 קצת עלינו, באתר האחווה הסטודנטיאלית הגאה
  2. ^ ג'ורג' אבני, ‏זהירות, צבע טרי: התאים הגאים שצובעים את הקמפוסים בגאווה, באתר ‏מאקו‏, 22 באוקטובר 2015
  3. ^ האחוות שלנו, באתר האחווה הסטודנטיאלית הגאה
  4. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה בטכניון
  5. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה תל חי
  6. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה האקדמית גליל מערבי
  7. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה מכללת כנרת
  8. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה גורדון
  9. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה מכללת אורנים
  10. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה - אוניברסיטת חיפה
  11. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה באוניברסיטת תל אביב
  12. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה בשנקר
  13. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה במרכז הבינתחומי
  14. ^ אתר האינטרנט של האחווה הגאה באוניברסיטת בר־אילן
  15. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה באריאל
  16. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה רופין
  17. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה בית ברל
  18. ^ פעילה גם באוניברסיטה העברית וגם במכללת דוד ילין
  19. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הירושלמית הגאה
  20. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה בבצלאל
  21. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה קמפוס עין כרם
  22. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה בן-גוריון
  23. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה בפקולטה לחקלאות
  24. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה מכללת ספיר
  25. ^ עמוד הפייסבוק של האחווה הגאה במכון ויצמן
  26. ^ שילה, ג., רוגל, א., ופזמוני-לוי, א., מחקר אקלים מוסדות להשכלה גבוהה 2017 – מערכת ההשכלה הגבוהה מנקודת מבטם של סטודנטים מהקהילה הגאה בישראל, תל אביב: מכון מגנוס הירשפלד ואיגי, 2017.
  27. ^ Sokol, A., Gozdek, A., Figurska, I., & Blaskova, M., Organizational climate of higher education institutions and its implications for the development of creativity, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2015
  28. ^ גאווה בקמפוס, באתר ynet, 21 ביוני 2019
  29. ^ יהלי אוזן, לראשונה בארץ: כפר סטודנטיאלי גאה יקום בשנת הלימודים הקרובה בבאר שבע, באתר באר שבע נט, 26 במאי 2020
  30. ^ דניאל סימון, 5 צעדים ליצירת מרחב בטוח ללהט"ב בקמפוס, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, ‏2023-06-18
  31. ^ אדיר ינקו, גאווה מקצועית: סטודנטים לרפואה דורשים לעדכן חומרי לימוד בתחום רפואת הלהט"ב, באתר ynet, 19 בנובמבר 2020