סקאי

(הופנה מהדף האי סקאי)
סקאי
An t-Eilean Sgitheanach
Skuyo
נתונים גאוגרפיים
מיקום צפון סקוטלנד
קואורדינטות 57°20′00″N 6°16′00″W / 57.333333333333°N 6.2666666666667°W / 57.333333333333; -6.2666666666667
ארכיפלג האיים ההברידיים
שטח 1,656.25 קמ"ר
אורך 80 קילומטר
רוחב 40 קילומטר
גובה מרבי 993 (Sgurr Alasdair) מטר
נתונים מדיניים
מדינה סקוטלנד
אוכלוסייה 10,008 (15 באוגוסט 2013)
אזור זמן UTC+0
עיר ראשית פורטרי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סקאיאנגלית: Skye) הוא האי הגדול והצפוני ביותר מבין האיים ההברידיים הפנימיים הצפוניים בסקוטלנד. בגאלית סקוטית האי נקרא An t-Eilean Sgithanach (האי המכונף). שמו האנגלי בא משמו בנורדית עתיקה - Skuyo, שהיה שיבוש של שמו הפיקטי Scitis, שם שמצוין במספר כתבים רומיים.

לפי מפקד שנערך באי בשנת 2001, מספר תושבי האי הוא 9,232. זהו גידול של 4% בעשר השנים שקדמו לכך, בניגוד לאיים סקוטיים רבים אחרים שאוכלוסייתם מידלדלת. לאוכלוסייה המקומית נוספים בחודשי הקיץ תיירים ומבקרים רבים. התעשיות הראשיות באי הן תיירות, חקלאות, זיקוק ויסקי, חליטה ובישול בירה. עיר הבירה של האי היא פורטרי, הידועה במיוחד בשל הנמל הציורי שלה.

סקאי ידוע בעיקר[דרוש מקור] בשל הנוף שבו, התרבות התוססת והמסורת שלו, וכן בשל מבחר חיות הבר שבו, כמו העיט הזהוב, העיטם לבן-הראש, האייל האדמוני והלוטרה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקאי הוא האי הסקוטי השני בגודלו, לאחר לואיס והאריס (המהווים בעצם אי אחד). פני הקרקע ההרריים של האי הם מהמאתגרים והדרמטיים ביותר בסקוטלנד. באי ישנה מורשת עשירה של מונומנטים עתיקים, טירות ומצבות זיכרון.

קו החוף של סקאי מורכב מסדרה של חצאי-איים, כמו סליט בדרום וטרוטרניש בצפון. האיים הסובבים כוללים את סוי וראזיי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האיים ההברידיים#ההיסטוריה של האיים

בסקאי ישנם אתרי התיישבות של ציידים-לקטים מהתקופה המזוליתית.

האי סבל מרעב והגירות מסיביות בסוף המאה ה-18 ואוכלוסייתו הידלדלה דרסטית.

ממשל ופוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקאי הוא חלק מאזור ממועצת הרמה, המבוססת באינוורנס. מ-1975 ועד 1996 סקאי ומחוז לוכאלש, שנמצא על האי הסקוטי הראשי, היוו מחוז בממשלה מקומית של סקוטלנד, אולם ב-1996 הם הוכנסו ל"רשות הרמה המאוחדת". בשל גודלה של המועצה סקאי ולוכלאש מרכיבים את אחד מהוועדות האזוריות שלה, המורכבת משישה אזורים. כל אזור בוחר חבר מועצה כנציג והוועדות המקומיות מפקחות על שירותי הרשות באותו אזור.

סקאי מהווה חלק ממחוז הבחירות של "רוס, סקאי ומערב אינוורנס" הבוחר חבר אחד לייצג אותו בפרלמנט הסקוטי. בנוסף האי שייך למחוז הבחירות הגדול יותר של "רוב, בקאי ולוכאבאר" הבוחר חבר אחד לייצג אותו בבית הנבחרים הבריטי.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכל האיים ההברידיים הפנימיים לאי סקאי יש הכי הרבה במשותף עם האיים ההברידיים החיצוניים, משום שיותר מחצי מאוכלוסיית האי דוברת גאלית ורבים מהתושבים שייכים לכנסייה החופשית של סקוטלנד.

ענף הספורט שינטי (מעין אב קדמון של הוקי קרח) הוא פופולרי מאוד באי למרות שגם כדורגל משוחק בו די הרבה.

מזקקת טאליסקר המייצרת ויסקי סינגל מאלט ויסקי נמצאת ליד "לוך הארפוט" בחוף המערבי של האי.

טירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירת ארמדייל (Armadale)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריסות טירת ארמדייל

בית כפר הרוס בכפר ארמדייל שבחצי האי סליט. זהו ביתו לשעבר של שבט מקדונלד. בית אחוזה נבנה שם לראשונה בסביבות 1790. ב-1815 נבנתה לידו "טירה מדומה" בסגנון הסקוטי הברוניאלי שנועדה יותר ליופי מאשר להגנה. מאז 1925 הטירה, שננטשה על ידי השבט, הידרדרה להריסות. הגנים שמסביב לטירה נשמרו והם ביתו של מרכז השבט.

טירת דונסקה (Dunscaith)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבט צדדי על טירת דונסקה

נמצאת על סלע שנמצא 6 מטר מול החוף וגובהו כ-12 מטר מעל פני הים. מעל הרווח שבין הטירה ליבשה היה פעם גשר אבן עם חומה שהוביל לגשר מתרומם. חלק מהחומה החיצונית, שעובייה היה כ-1.5 מטר, נשארה על קצה הצוק אולם רוב המבנים הפנימיים לא שרדו. בחצר הפנימית נותרו שרידים של באר ושל מדרגות שהובילו אל מגדל.

במקור הטירה הייתה בבעלות שבט מקדונלד, אולם במאה ה-14 היא נכבשה על ידי שבט מקלוד. במאה ה-15 היא נכבשה שוב על ידי שבט מקדונלד ואז על ידי ג'יימס הראשון, מלך סקוטלנד. שבט מקדונלד המשיך לשלוט בטירה באישור המלך, אולם נטשו אותה במאה ה-17.

טירת דונטולם (Duntulm)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבט מטירת דונטולם לכיוון האי האריס

גם היא הייתה שייכת לשבט מקדונלד, נמצאת בחופו הצפוני של האי. המבנה המרכזי של הטירה שגודלו כ-25 מטר על 4.5 מטר נבנה במאות ה-14 וה-15. למבנה זה התווסף מגדל במאה ה-17 ומאוחר יותר בית נוסף. הטירה ננטשה בשנות השלושים של המאה ה-18. לפי אגדה מקומית הנטישה ארעה לאחר שבנו של הצ'יף שהתגורר שם נפל מהחלון והתנפץ על הסלעים שמתחתיו. האומנת שהייתה אחראית עליו נענשה בכך שנדחפה בסירה קטנה אל האוקיינוס האטלנטי.

טירת נוק (Knock)[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירת נוק

נקראת גם "טירת קאמוס" והייתה מעוזם של שבט מקדונלד בעבר. הריסות הטירה נמצאות בחוף המערבי של חצי האי סליט, כ-8 ק"מ מצפון לטירת ארמדייל. הטירה נבנתה על ידי שבט מקלוד אך נכבשה על ידי שבט מקדונלד במאה ה-15. הטירה החליפה ידיים בין שני השבטים הללו מספר פעמים לאחר מכן. בשנת 1596 שבט מקדונלד עיצב אותה מחדש וב-1689 היא ננטשה. רוב אבני הטירה נלקחו למען בניינים אחרים באזור. לפי המסורת הטירה רדופה על ידי "גברת ירוקה" שנראית שמחה כשעומדות להגיע חדשות טובות ובוכה כשהחדשות יהיו רעות. בנוסף מסופר כי בטירה שוכנת רוח הדואגת לחיות המשק.

טירת מאול (Maol)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריסות טירת מאול

טירה הרוסה שהייתה שייכת לשבט מקינון. הטירה נמצאת ליד הנמל של הכפר קיילאקין בחוף המזרחי של האי. הטירה מתוארכת למאה ה-10 אז היא שימשה כעמדת תצפית וכמבצר מעל המיצר הצר והחשוב שבין האי לסקאי לסקוטלנד. הצ'יף של שבט מקינון נהג למתוח שרשרת עבה לאורך המיצר ולגבות מס מכל הספינות שעברו בו. המלך האקון הרביעי מנורווגיה אסף את כל ספינותיו מתחת לטירה ב-1263 לפני קרב לארגס, בו איבדה נורווגיה את השליטה באיים ההברידיים.

טירת דנוייגאן (Dunvegan)[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירת דנוייגאן

טירה פעילה המשמשת למגורי הצ'יף של שבט מקלוד מאז המאה ה-13, והיא הטירה המיושבת ברציפות העתיקה ביותר בסקוטלנד.[1] בניגוד לטירות סקוטיות רבות השייכות ל"נאמנות הלאומית של סקוטלנד", דנוויגאן נמצאת בבעלות הפרטית של משפחת מקלוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סקאי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]