האל רוג'רס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האל רוג'רס
Hal Rogers
לידה 31 בדצמבר 1937 (בן 86)
בארייר, קנטקי, ארצות הברית
שם מלא הרולד דאלאס רוג'רס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת קנטקי
עיסוק פוליטיקאי, משפטן
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת נצרות בפטיסטית[1]
halrogers.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של קנטקי
3 בינואר 1981 – מכהן
(43 שנים)
→ טומי לי קרטר

הרולד דאלאס רוג'רסאנגלית: Harold Dallas Rogers; נולד ב-31 בדצמבר 1937) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של קהיליית קנטקי, ברציפות מאז תחילת 1981. מטעם המפלגה הרפובליקנית, הוא מכהן בקונגרס ה-118 את תקופת כהונתו העשרים ושתיים.

לאחר מותו של חבר בית הנבחרים הוותיק ביותר ,דון יאנג, במרץ 2022, משמש רוג'רס כחבר בית הנבחרים הוותיק ביותר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוג'רס נולד בעיירה בארייר שבדרום קנטקי. הוא השלים לימודי תואר ראשון באוניברסיטת קנטקי המערבית השוכנת בעיר באולינג גרין, ואחר כך קיבל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת קנטקי שבלקסינגטון. רוג'רס שירת במשמר הלאומי של קנטקי ובמשמר הלאומי של קרוליינה הצפונית[2]. לאחר תום לימודיו הגבוהים, היה רוג'רס עורך דין פרטי ונבחר לכהן כתובע המחוזי במחוזות פולאסקי ורוקאסטל, החל מ-1969 ועד היבחרו לקונגרס 11 שנה מאוחר יותר. ב-1979 היה רוג'רס מועמד המפלגה הרפובליקנית לתפקיד סגן המושל, כעמיתו למירוץ של מושל קנטקי לואי נון. הצמד הפסיד למועמדת המפלגה הדמוקרטית מרתה ליין קולינס.

ב-1980 החליט חבר הקונגרס הרפובליקני המכהן טים לי קרטר, נציג המחוז החמישי של קנטקי בבית הנבחרים, לפרוש מהחיים הפוליטיים. רוג'רס זכה בבחירות המקדימות שנערכו במפלגה הרפובליקנית ברוב של 23% מהקולות, וביום הבחירות הכלליות גבר על יריבו הדמוקרטי ונבחר לראשונה לקונגרס של ארצות הברית. מאז הוא ניצח בכל הבחירות לקונגרס שנערכו אחת לשנתיים עם רוב גדול של מעל 70% באופן עקבי , כשהאחרונות בהן ב-2022, עם תמיכה של לפחות 82% מקולות הבוחרים, למעט ב-1992, כאשר גבר על חבר הסנאט של קנטקי כשקיבל 55% מהקולות. רוג'רס הוא בעל התפקיד הפדרלי בעל הכהונה הארוכה ביותר המייצג את קהיליית קנטקי. הוא מייצג את אחד ממחוזות הקונגרס הנחשבים לרפובליקניים מבחינה שורשית השוכנים דרומית לנהר אוהיו. דרום-מרכז קנטקי, לבו של המחוז, דומה מאוד מבחינה דמוגרפית למזרח מדינת טנסי. בוחריו הזדהו עם הרפובליקנים לאחר מלחמת האזרחים האמריקנית ותמכו במפלגה הרפובליקנית מאז ועד ההווה. רוג'רס היה ציר במספר כינוסים של הוועדה הרפובליקנית הלאומית.

בבית הנבחרים, רוג'רס מפגין עמדות שמרניות רבות. למשל, הוא בעד המאמצים להחלת השפה האנגלית כשפה הלאומית של ארצות הברית, ובעד הפסקת המימון הפדרלי לתחנת הרדיו הלאומית NPR. הוא תומך בגדר ההפרדה בין ארצות הברית למקסיקו ובהרחבת מערכת בתי המשפט לנוער, מתנגד לנייטרליות הרשת ולהפלות מלאכתיות[3]. מבחינת זכויות אזרח, הוא מתנגד להעדפה מתקנת, והאיגוד הלאומי לקידום אנשים צבעוניים העניק לו דירוג בן 28% לאור היסטוריית ההצבעות שלו. הוא מתנגד בולט לנישואים חד מיניים, ולראייה הוא קיבל דירוג בן 0% מהקמפיין לזכויות אדם על עמדותיו בנוגע לזכויות להט"ב. רוג'רס תומך בעונש מוות ומתנגד למחקר בתאי גזע עובריים.

בשנים 2011–2017 כיהן רוג'רס כיושב ראש ועדת ההקצבות, מהוועדות המשפיעות ביותר בבית הנבחרים של ארצות הברית. כיו"ר הוועדה, שם לו כיעד את צמצום גודל והיקף הממשל הפדרלי תוך ריסון הוצאות כלכליות פדרליות, ניהול פיקוח קפדני על סוכנויות ממשלתיות, ופעילות להשבת "המשמעת הפיסקלית" והשקיפות בתהליך קביעת תקציב המדינה. רוג'רס הוביל את הקונגרס לצמצם את ההוצאות הפדרליות באמצעות קיצוץ של 126 מיליארד דולר אמריקני מאז 2010. במהלך כהונתו, ניהל רוג'רס 650 שימועים בנושא פיקוח ולמעלה מ-2,000 תיקונים להצעות חוק בנושא הקצבות ממשלתיות במליאת בית הנבחרים. בשל עמדתו הבכירה בבית הנבחרים ועמדותיו השמרניות, רוג'רס נתון לביקורות רבות מצד חוגים ליברליים ופרוגרסיביים כאחד בשל סדרי העדיפויות שלו בכל הקשור לביטחון לאומי. כתב העת "National Review" כינה אותו "ביזיון לאומי", והמגזין רולינג סטון מנה אותו בין "עשרת חברי הקונגרס הגרועים באמריקה", והגדירו כ"החבר הטוב ביותר של אוסאמה בן לאדן" בגין הכוונת כספי ביטחון המולדת הפדרליים הרחק מערים גדולות אל יישובים במחוז הקונגרס שלו, אשר מבקריו טוענים כי מחוזו הוא אחד מיעדי הטרור הפחות סבירים באמריקה בגלל היעדר במונומנטים ייחודים או במרכזי אוכלוסייה בולטים[4].

לרוג'רס שלושה ילדים מאשתו הראשונה, שירלי מקדוול, לה היה נשוי מ-1958 עד למותה כתוצאה ממחלת הסרטן ב-1995. ארבע שנים מאוחר יותר נישא בשנית לסינת'יה דוייל[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האל רוג'רס בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של האל רוג'רס בבית הנבחרים (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ A-5th Selects Rogers As Soldier of the Year, בעיתון The Kentucky Guardsman, ינואר 1961, עמ' 6 (באנגלית)
  3. ^ דפוס הצבעותיו של רוג'רס בתחום ההפלות, באתר On The Issues (באנגלית)
  4. ^ טים דיקינסון, The 10 Worst Congressmen, מאמר של רולינג סטון מאורכב באתר Wayback Machine‏, 17 באוקטובר 2006 (באנגלית)
  5. ^ ביל מארדיס, Long-serving Hal Rogers pauses to be honored, באתר Commonwealth Journal‏, 26 בספטמבר 2017 (באנגלית)