האמנה האולימפית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדגל האולימפי, מסמלי התנועה האולימפית

האמנה האולימפית היא מקבץ של חוקים והנחיות המגדירים את עקרונות היסוד עבור ארגון המשחקים האולימפיים וניהול התנועה האולימפית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמנה פורסמה לראשונה בשנת 1908, בשם "מדריך לוועד האולימפי הבינלאומי" (Annuaire du Comité International Olympique), אם כי חלק מן הכללים נכתבו על ידי פייר דה קוברטן עוד בשנת 1898[1]. היא ידועה בשמה הנוכחי משנת 1978, והעדכון האחרון שלה פורסם ביוני 2019[2].

מטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיקרו של דבר, ישנן שלוש מטרות מרכזיות לאמנה האולימפית, כפי שמפורט בחלק המבוא של האמנה[3]:

  1. לקבוע את עקרונות וערכי היסוד של האולימפיזם (Olympism)
  2. להוות את הבסיס החוקי של הוועד האולימפי הבינלאומי
  3. להגדיר את הזכויות והחובות של שלושת הגופים המרכזיים של התנועה האולימפית:

תוכן האמנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמנה האולימפית מורכבת מ-6 פרקים ומ-61 סעיפים.

הפרק הראשון מגדיר את התנועה האולימפית ואת התפקיד והמשימה של הוועד האולימפי הבינלאומי. בפרט, בסעיף 2 נקבע כי על הוועד האולימפי לשמור על ההגינות בספורט, לעודד השתתפות בספורט ולוודא שהמשחקים האולימפיים יתקיימו כל תקופה קבועה. בנוסף, הפרק מגדיר את היחסים בין הוועד האולימפי הבינלאומי, הוועדים האולימפיים הלאומיים, והפדרציות הבינלאומיות. כמו כן מפורטים בפרק הסמלים הרשמיים של התנועה האולימפית.

בפרק השני מתוארים החוקים וההנחיות של הוועד האולימפי הבינלאומי הנוגעים לחברי הוועד וניהולו, בפרק השלישי מתוארים החוקים עבור הפדרציות הבינלאומיות, ובפרק הרביעי – עבור הוועדים האולימפיים הלאומיים.

הפרק החמישי נוגע לחוקים של המשחקים האולימפיים. בין השאר, הוא מכיל את הנהלים עבור בחירת העיר המארחת ועבור הוועדה המארגנת של המשחקים, וקובע אילו ענפי ספורט נכללים במשחקים האולימפיים.

הפרק האחרון מכיל עונשים וסנקציות במקרה של הפרת כללי האמנה או הפרת כללי הקוד של הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמנה האולימפית (אנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]