הפרלמנט של בחריין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפרלמנט של בחרייןערבית: المجلس الوطني البحريني) הוא שמו הרשמי של הפרלמנט של מדינת בחריין. בפרלמנט 80 מושבים. הוא מורכב משני בתים, שבכל אחד מהם מכהנים 40 חברים. הפרלמנט מכהן מכוח חוקת המדינה שנתקבלה בשנת 2002.(אנ')

יושב ראש מועצת הנציגים (הבית התחתון) משמש גם כיושב ראש הפרלמנט כולו, ובהיעדרו יושב בראשו יושב ראש המועצה המייעצת (הבית העליון). יושבת הראש המכהנת מאז 2018 היא פאוזיה עבדאללה יוסוף זאינל (אנ').

הפרלמנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם לחוקת 1973 של בחריין כלל הפרלמנט בית יחיד שבו 40 נציגים. הם נבחרו בקולות כלל האזרחים במדינה, ללא השתתפותן של נשים, אשר נאסרה על ידי שליט המדינה, האמיר עיסא בן סלמאן אאל ח'ליפה (אנ').

הבחירות לפרלמנט החד-ביתי נערכו פעם אחת בלבד, בשנת 1973. כעבור שנתיים פיזר שליט המדינה את הפרלמנט לאחר שזה סירב לחוקק לפי דרישת הממשלה חוק סמכויות ביטחון. לאחר מכן מנע האמיר עד לתום חייו ב-1999 את כינוס הפרלמנט וקיום בחירות לאיושו.

יורשו של האמיר ומלך בחריין הנוכחי, חמד בן עיסא אָאל ח'ליפה, כונן את חוקת 2002, שבמסגרתה הפכה המדינה למונרכיה והוא הפך מאמיר המדינה למלך. החוקה יצרה פרלמנט בן שני בתים. מכוחה נערכו ב-2002 בחירות לאיוש מועצת הנציגים. המלך הוא הממנה את חברי מועצת היועצים. הוא מוסמך להורות על פיזור הבית התחתון.[1]

בהתאם לחוקה, ניתנה זכות בחירה לפרלמנט גם לנשים.[2] הבחירות לאיוש הבית התחתון נערכות במחוזות בחירה. אם מועמד מסוים לא משיג רוב של הקולות במחוז בחירה, נערך בו סיבוב שני של בחירות בין שני המועמדים שזכות למספר הקולות הגבוה ביותר. הבחירות בבחריין אינן נחשבות לחופשיות בשל הגבלות שמטילים המלך והממשלה על התארגנות מפלגות חופשית במדינה.

קבלת חוק בפרלמנט מותנית באישורו על ידי שני בתי הפרלמנט.[3]

הבחירות האחרונות לבית התחתון של הפרלמנט נערכו בשנת 2018.(אנ')

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סעיף 42 לחוקת 2002.
  2. ^ סעיף 1 לחוקת 2002.
  3. ^ סעיף 70 לחוקת 2002.