הארי פוטר וגביע האש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הארי פוטר וגביע האש
Harry Potter and the Goblet of Fire
כריכת המהדורה העברית של הספר
כריכת המהדורה העברית של הספר
מידע כללי
מאת ג'יי קיי רולינג עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תורגם לשפות יותר מ-67 שפות
סוגה פנטזיה
מקום התרחשות אדמות הוגוורטס, Little Whinging, הנגלטון הקטנה, סקוטלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות 1994, 1995 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 8 ביולי 2000
הוצאה בעברית
הוצאה פרוזה
תרגום גילי בר-הלל
מספר עמודים 660
פרסים
פרס הוגו לרומן הטוב ביותר (2001) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם הארי פוטר והאסיר מאזקבאן
הספר הבא הארי פוטר ומסדר עוף החול
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003447534, 002115263
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הארי פוטר וגביע האשאנגלית: Harry Potter and the Goblet of Fire) הוא הספר הרביעי בסדרת ספרי "הארי פוטר" של הסופרת ג'יי קיי רולינג. הספר יצא לאור בשנת 2000 וגרסתו בתרגום לעברית מאת גילי בר-הלל, יצאה לאור באפריל 2001. על ספר זה מבוסס סרט באותו השם שיצא לאקרנים בשנת 2005. הספר זכה בפרס הוגו לשנת 2001.

על כריכת הספר בעברית מצוירים ארבעת משתתפי טורניר הקסמים המשולש: סדריק דיגורי, הארי פוטר, ויקטור קרום ופלר דלאקור. בנוסף, נראים בציור גם דרקון, סוהרסן וכלב שחור (סיריוס).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רצח פרנק ברייס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל בבית רידל, חמישים שנים לפני זמן הסיפור, כאשר טום ואנדרולו רידל הצעיר (לורד וולדמורט לעתיד) רוצח את אביו, טום רידל, ואת סבו וסבתו, הורי אביו, שכולם היו מוגלגים. הסיפור חוזר להווה בו וולדמורט חוזר לבית אביו עם זנב תולע (פיטר פטיגרו) ומשוחח איתו על תוכניותיו להרוג את הארי ועל מעשיו לברטה ג'ורקינס. במשך שיחתם מצותת מאחורי דלת החדר מוגל בשם פרנק ברייס, גנן הבית, אך חשאיותו מופרת כאשר נגיני, נחשית המחמד של וולדמורט, עוברת בפתח. נגיני מספרת על כך לאדונה הלחשנן, אשר מזמין את פרנק פנימה ורוצח אותו. באותה העת, במרחק של שלוש מאות קילומטרים מתעורר הארי פוטר בבהלה לאחר שראה את כל המתרחש בחלומו.

משחק הגמר העולמי בקווידיץ'[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה חוזרת לדרך פריווט בביקור פתע רועש של הוויזלים בבית הדרסלים. הוויזלים לוקחים את הארי אליהם הביתה בעזרת אבקת פלו. בבית הוויזלים הוא נפגש גם עם ידידתו הרמיוני גריינג'ר ולראשונה הוא פוגש את ביל וצ'ארלי, שני אחיו הבוגרים של רון. ארתור, אביו של רון, יוצא לעזור לעין-הזעם, הילאי (צייד קוסמי אופל) לשעבר, אחרי שהלה מזעיק אותם וטוען שהייתה לו פריצה בבית (עין-הזעם הוא פרנואיד קיצוני ולכן הם לא מייחסים לתקיפה חשיבות). מהמחילה הולכים הארי, הוויזלים והרמיוני לגמר אליפות העולם בקווידיץ' יחד עם איימוס דיגורי ובנו סדריק, תלמיד בוגר בהוגוורטס (בית הפלפאף). באליפות העולם מכיר הארי את ברטי קראוץ', ראש המחלקה לשיתוף פעולה בינלאומי בקסמים (פרסי, אחיו של רון, עובד בתור עוזרו האישי של קראוץ׳ ומעריץ אותו), אדם שומר-חוק ורציני, ואת לודו בגמן, שחקן קווידיץ' בעברו שעובד כראש מחלקת אירועי הספורט במשרד הקסמים. החבורה יושבת בתא העליון של האצטדיון יחד עם שר הקסמים, משפחת מאלפוי ומספר שגרירים מבולגריה ומאירלנד (הקבוצות המתחרות). בגמן מפסיד לפרד ולג'ורג', אחיו התאומים של רון (שחוסכים כסף על מנת לפתוח חנות תעלולים) כסף רב בהימור על המשחק. בסיום המשחק מתחילה התפרעות של אוכלי מוות, שפוגעים בבעל חניון הלילה המוגלגי ומשפחתו. שרביטו של הארי נעלם, ולפתע מופיע בשמיים האות האפל, הסימן של וולדמורט, ואוכלי המוות בורחים. ווינקי, גמדונת הבית של קראוץ', נתפסת כששרביטו של הארי ברשותה, מתגלה שהשרביט שבידה הוא שהזמין את האות האפל. (אך הזימון היה כנראה מעשה של אחד מאוכלי המוות שגנב להארי את השרביט). קראוץ' מפטר את ווינקי, שמתחננת בפניו בדמעות שיסלח לה וייתן לה להמשיך לשרת אותו. הרמיוני מזדעזעת מהיחס של קראוץ' לגמדונת הבית שלו.

טורניר הקוסמים המשולש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי חוזר לבית הספר, שם ילמד אותם הילאי בשם עין הזעם מודי התגוננות מפני כוחות האופל.

בהוגוורטס, נערך הטורניר עתיק היומין - "טורניר הקוסמים המשולש".

טורניר הקוסמים המשולש הוא טורניר אשר בו מתחרים שלושה מתחרים, מבתי ספר שונים (הוגוורטס, בובאטון שבצרפת ודורמשטרנג שבצפון אירופה) ועליהם לעבור 3 משימות מכשילות, בלתי-ידועות מראש, שבהן המתחרים מבצעים את המשימה והשופטים נותנים להם ניקוד על הביצוע. היות שהמשימות עלולות להוביל למותם, ועקב תקלות קטלניות שהיו בטורנירים קודמים, הוחלט לאפשר השתתפות מגיל 17 בלבד, ורמת הבטיחות גברה. בחירת המתחרים מתבצעת על ידי גביע האש: מכניסים לתוכו פתק עם שם התלמיד ושם בית הספר. אך קרה מקרה מוזר מהגביע שהוציא את השמות של המשתתפים בתחרות: פלר דלאקור מבובאטון, סדריק דיגורי מהוגוורטס וויקטור קרום מדורמשטרנג, יצא פתק נוסף - ושמו של הארי פוטר נכתב עליו. אף שהוחלט לא לשתף בטורניר תלמידים צעירים, אומר קראוץ' (האחראי מטעם משרד הקסמים) כי אין זו אלא מגבלת בטיחות ומאחר ששמו של הארי יצא מהגביע הוא ישתתף בתחרות וימלא אחר המשימות.

שלוש המשימות בהתחלה לא ידועות ועל המתחרים לנסות להסתגל. רוב התלמידים בהוגוורטס בטוחים שהארי הכניס את שמו לגביע ובזים לו. הארי מתיידד עם סדריק ומגלה לו שבמשימה הראשונה המתחרים יצטרכו להילחם בדרקונים, לאחר שהאגריד גילה לו זאת. סדריק, מצדו, משיב להארי טובה ונותן לו רמז על המשימה השנייה, שבה על המתמודדים להשיב אדם היקר להם ממעמקי האגם. בסוף המשימה השנייה הארי היה תיקו עם סדריק בניקוד.

שובו של וולדמורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיומה של המשימה השלישית הארי וסדריק מגיעים לגביע יחדיו ומחליטים לקחת אותו ביחד כיוון שכל אחד מהם עזר לשני במהלך המשימות, מתברר שהגביע היה מפתח-מעבר ושניהם משוגרים לבית קברות, בו ממתינים הלורד וולדמורט ומשרתו פיטר פטיגרו. פטיגרו רוצח את סדריק בעזרת קללת אבדה קדברה וקושר את הארי למצבת הקבר של טום רידל האב. בעזרת שיקוי המורכב מעצם מקבר אביו של וולדמורט הנמצא בבית הקברות, דמו של הארי וידו הימנית הכרותה של פטיגרו, חוזר וולדמורט לחיים בצורתו השלמה ומזמן את אוכלי המוות.

הוא כועס על אייברי, שטען להגנתו בזמנו שאולץ על ידי קללת אימפריוס. הוא סלח ללוציוס מאלפוי, וולדן מקנייר, קראב, גויל, ונוט. הוא שיבח את שלושת הלסטריינג'ים שבאזקבאן, והזכיר שלושה אוכלי מוות שנהרגו תחת פיקודו (כנראה אוון רוזייר, ווילקס[1] ורגולוס[2]), אחד שהיה "מוג לב מכדי לחזור... הוא ישלם על כך"[3], אחד ש"כנראה נטש אותי לנצח... הוא ייהרג, כמובן"[4] ואחד שנותר משרתו הנאמן ביותר, ונמצא כעת בהוגוורטס[5]. לקהל הנוכחים הוא מספר לאוכלי המוות את קורותיו מאז היעלמותו, מסע ההישרדות שלו, וכיצד הנסיבות הובילו אותו למצוא את זנב-תולע, את ברטה ג'ורקינס שאולצה בעינויים למסור מידע על הטורניר ממשרד הקסמים, ועל פעילותו של אוכל המוות הנאמן בהוגוורטס שהביא אליו את הארי.

וולדמורט מציין כי הוא התכוון להשתמש בדמו של אויבו המושבע, הארי פוטר, כדי להפוך לחסין מכל, ולפגוע בו מבלי להפגע בעצמו (כפי שקרה בספר הראשון). הוא מוכיח זאת באמצעות כך שהוא מענה את הארי בעזרת קללת קרושיאטוס.

וולדמורט פונה לחסל את הארי, אבל נותן לו הזדמנות להילחם "בדומה לאביו". הארי וולדמורט נלחמים זה בזה, אך כאשר נלחמים מתחברים השרביטים של הארי ווולדמורט ומן החיבור הזה יצאו הדים, מעין ישויות רוחניות של קרבנותיו האחרונים של וולדמורט: סדריק המבקש מהארי להחזיר את גופתו, ברטה ג'ורקינס ופרנק ברייס שמעודדים אותו, והוריו. הדי קורבנותיו מסיחים את דעתו של וולדמורט והארי מצליח לחמוק ולחזור להוגוורטס יחד עם גופתו של סדריק דיגורי.

סוף השנה בהוגוורטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עין הזעם מודי לוקח את הארי למשרדו ומגלה לו שהוא בעצם קראוץ' הבן (אוכל מוות שברח מאזקבאן), ובעזרת שיקוי פולימיצי התחזה כל השנה למודי. קראוץ' מגלה לו גם שהוא הכניס את שמו של הארי לגביע האש ועזר לו במשימות, כדי להוביל אותו לוולדמורט. לפני שקראוץ' מספיק להרוג את הארי, דמבלדור מגיע ומציל אותו, ויחד עם מינרווה מקגונגל, סנייפ וסיריוס בלק הם מתחקרים אותו תחת השפעת שיקוי ה"וריטסרום", שיקוי שגורם לשותה אותו לדבר רק אמת. לפני שהם מספיקים להסגיר אותו למשרד הקסמים, הם שולחים מצידם סוהרסנים כדי לשאוב את נשמתו. שר הקסמים, קורנליוס פאדג', מסרב להאמין שוולדמורט חזר, ועוזב את הטירה לאחר ריב עם דמבלדור.

הרמיוני מגלה כי ריטה סקיטר, עיתונאית שסיקרה את הטורניר תוך השמצת אנשי הוגוורטס, היא אנימאגית לא-רשומה ויכולה להפוך לחיפושית, וכך יכולה הייתה לצותת להארי, הרמיוני סוחטת אותה להפסיק או שתדווח עליה למשרד הקסמים, תוך שהיא לוכדת אותה בצנצנת.

לאחר סיום שנת הלימודים הארי נפרד מחבריו ומביא לפרד וג'ורג' את כל כספי הזכייה בהם זכה בטורניר.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר דורג במקום ה-97 ברשימת 100 הספרים הטובים ביותר של המאה ה-21 של הגרדיאן.[6]

דמויות המתות בספר זה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סדריק דיגורי - מת בעקבות שנגע בגביע האש ביחד עם הארי והגביע היה מפתח מעבר לבית קברות, שם וולדמורט ציווה על זנב-תולע, משרתו, להרוג את סדריק בהוראה: "הרוג את המיותר".
  • ברטי קראוץ' הבן - בסוף הספר מגלים כי השתמש בשיקוי פולימיצי והתחזה לעין הזעם מודי, עד שהשיקוי נגמר לו והוא חזר להיות ברטי קראוץ' הבן. נשלח לאזקבאן, לא ידוע מאז מה הסוהרסנים עשו איתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיריוס בלק סיפר להארי מוקדם יותר כי שניהם נהרגו על ידי הילאים בזמן מלחמת הקוסמים הראשונה.
  2. ^ אחיו הצעיר של סיריוס בלאק שנהרג בעת שירותו כאוכל מוות, ופרטים על נסיבות מותו נחשפים בספר השביעי.
  3. ^ נראה שכאן הכוונה היא לאיגור קרקרוף, שמסר מידע מפליל רב על אוכלי המוות בתמורה לשחרורו. מותו נחשף בספר השישי
  4. ^ נראה שהכוונה היא לסוורוס סנייפ, מרגל בשירותו של דמבלדור. עם זאת, בספר השישי מתגלה כי הוא אכן חזר לוולדמורט וסיפק לו מידע, ובכך הציל את עצמו מזעמו של וולדמורט
  5. ^ זהו ברטי קראוץ' הבן, כפי שייתגלה בהמשך הספר
  6. ^ Guardian staff reporter, The 100 best books of the 21st century, The Guardian, ‏6 באוגוסט 2019