הבולים של בסיס הצי האיטלקי בבורדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בספטמבר 1943, לאחר כניעת איטליה הפשיסטית לכוחות בעלות הברית, הצהירו רבים מחיילי הצי האיטלקי שהיו מוצבים בבסיס הצוללות בעיר בורדו שבצרפת אמונים לרפובליקה הסוציאלית האיטלקית, והמשיכו להילחם לצד גרמניה הנאצית. עבור החיילים האיטלקים הונפקו בבסיס בולים מיוחדים, אשר היו בשימוש עד כניעת בסיס הצוללות לכוחות בעלות הברית בשנת 1944.

בול מן ההנפקה של שנת 1943. הדפס הרכב הוטבע מן הגלופה שהכילה אותיות ללא תגים.
בול מן ההנפקה של שנת 1943. הדפס הרכב הוטבע מן הגלופה שהכילה אותיות עם תגים.
בול מן ההנפקה של שנת 1944.

הרקע להנפקת הבולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברית הפלדה, שנחתמה במאי 1939 בין גרמניה הנאצית ואיטליה הפשיסטית, יצרה את הבסיס לשיתוף פעולה צבאי בין שתי המדינות. בחודש יוני 1940 הצטרפה איטליה למלחמת העולם השנייה, ופלשה לשטחה של צרפת (אנ'). עם כניעתה של צרפת הצטרף הצי המלכותי האיטלקי ללחימת הצוללות בזירת האוקיינוס האטלנטי (אנ').

בסיס הצוללות האיטלקי בעיר בורדו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות דרישת הגרמנים שהצי האיטלקי ישלח צוללות לאוקיינוס האטלנטי, סיירה משלחת צבאית איטלקית בנמלי החוף האטלנטי, באזור שנשלט על ידי המנהל הצבאי הגרמני בצרפת הכבושה (אנ'), וחיפשה נמל מתאים להקמת בסיס הפעולה של הצוללות. הבחירה נפלה על נמל בורדו, ובחודש אוגוסט 1940 הקים הצי האיטלקי את בסיס הצוללות במקום. ספינת נוסעים צרפתית בשם א/ק דה גראס (אנ') עגנה בנמל ושימשה כמרכז מנהלי שכלל בין היתר בית חולים שדה, מגורים לצוות המלחים ומשרד רדיו טלגרף באמצעותו נשמר הקשר עם מפקדת הצי באיטליה. מפקדי בסיס הצי, שנדרשו לבחור שם קוד שיזהה את הבסיס ברשת הטלגרף, בחרו את הכינוי BETASOM (אנ')[1][2].

ב-30 באפריל 1940 נחנך באופן רשמי בסיס הצוללות האיטלקי בבורדו. הוא הכיל מקומות עגינה ל-30 צוללות ושירתו בו כ-1600 חיילים איטלקיים, כולל צוללנים, טכנאים, שומרים ואנשי מנהלה[2].

כניעת איטליה הפאשיסטית לכוחות בעלות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 בספטמבר 1943 נחתם באי סיציליה הסכם שביתת נשק בין איטליה ובעלות הברית, אשר היווה למעשה את כניעתה המוחלטת של איטליה. עם פרסום ההסכם ב-8 בספטמבר 1943, פלשו הגרמנים לצפונה של איטליה, סיפחו לגרמניה מספר מחוזות, ובשטח שנותר הקימו ממשלת בובות בראשות בניטו מוסוליני אשר נקראה בשם הרפובליקה הסוציאלית האיטלקית.

אזרחים וחיילים איטלקיים ששהו באותה עת מחוץ לאיטליה נאלצו להחליט למי עליהם לשמור אמונים. האם לציית להסכם הכניעה שחתמה ממשלתו חסרת ההשפעה של פייטרו באדוליו, אשר שלטה לכאורה על דרום איטליה והייתה נתונה תחת משטר צבאי של בעלות הברית, או לציית לממשלת הבובות של בניטו מוסוליני אשר שלטה לכאורה על צפון איטליה ונשלטה בפועל על ידי גרמניה הנאצית.

באותה עת היו תחת פיקוד בסיס הצי האיטלקי בבורדו שלוש צוללות בלבד:

  • מפקד הצוללת קגני (אי'), שהיה באותה עת בהפלגה באוקיינוס ההודי, החליט לציית לפקודת הממשלה האיטלקית ולהיכנע לבעלות הברית. הוא הפליג לנמל דרבן שבדרום אפריקה וב-20 בספטמבר 1943 הסגיר את הצוללת לידי הכוחות הבריטיים[3].
  • שתי הצוללות האחרות, האלפינו בגנוליני (אי') והג'יוזפה פינצי (אי'), אשר שהו בנמל בורדו בזמן כניעת איטליה, נלכדו על ידי הגרמנים וצורפו לקריגסמרינה. רבים מאנשי הצוות של הצוללות האלו בחרו להמשיך ולהילחם לצד הגרמנים, והצוללות אוישו בצוותים מעורבים של גרמנים ואיטלקים[4][5].

הנפקת בולי הדואר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילי בסיס הצי, אשר ביקשו להדגיש את נאמנותם לשלטון החדש בראשות מוסוליני, בחרו לטשטש את המוטיבים שהופיעו על בולי הדואר האיטלקיים, ובמיוחד את דמותו של מלך איטליה ויטוריו אמנואלה השלישי שברח אל השטח שבשליטת בעלות הברית.

התאמת חותמת הדואר של בסיס הצוללות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השינוי הראשון בוצע בחותמת הדואר ששימשה את בסיס הצי האיטלקי בבורדו. סמל איטליה הפאשיסטית (אנ'), אשר שולב במקור בחלקה העליון של החותמת, הוסר ממנה[6].

ההנפקה של שנת 1943[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-11 באוקטובר[6] הונפקו הבולים החדשים של בסיס הצי. על הבולים הקיימים של איטליה הפאשיסטית התווסף הדפס רכב אשר כלל את המילים איטליה הרפובליקנית הפאשיסטית - הבסיס האטלנטי (Italia Repubblicana Fascista - Base Atlantica).

לצורך ייצור הגלופות ששימשו להוספת הדפס הרכב, השתמשו אנשי הצי האיטלקי בערכה של אותיות שנלקחה מבית הדפוס שהיה על סיפון הספינה הצרפתית א/ק דה גראס (אנ')[6]. הגלופות הורכבו משתי ערכות שונות של אותיות, ועוצבו בשתי מתכונות:

  • במתכונת האחת נעשה שימוש באותיות מודרניות, ללא תגים (אנ'). המילים המרכיבות את הדפס הרכב אורגנו בארבע שורות, כך שהמילים Base Atlantica הוצגו באותה שורה. הדפס הרכב הוטבע על חמישה בולים שונים, והמהדורה כללה 200 סדרות בלבד[6].
  • במתכונת האחרת נעשה שימוש באותיות מסורתיות, עם תגים (אנ'). המילים המרכיבות את הדפס הרכב אורגנו בחמש שורות, כך שהמילים Base Atlantica הוצגו בשתי שורות. הדפס הרכב הוטבע על שישה בולים שונים, אשר מרביתם הודפסו בכמות גדולה. אחד מבולי הסדרה הזו, שערכו הנקוב 15 סנטים, הודפס באופן חריג בכמות של 50 עותקים בלבד[6].

בבולים שהודפסו במתכונת השנייה ידועים מקרים בהם נעשתה טעות בהרכבת האותיות הכלולות בכתובת, והמילה Repubblicana נרשמה כ-Republicana, עם "b" אחת בלבד[7].

ההנפקה של שנת 1944[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1944 בוצעה הדפסה נוספת של בולי בסיס הצי האיטלקי בבורדו, והפעם התווסף על הבולים הדפס רכב אשר כלל את המילים הרפובליקה הסוציאלית האיטלקית - הבסיס האטלנטי (Repubblica sociale Italiana - Base Atlantica). לצורך הכנת הגלופה נעשה שימוש באותיות מודרניות ללא תגים, והמילים המרכיבות את הדפס הרכב אורגנו בחמש שורות, כך שהמילים Base Atlantica הוצגו בשתי שורות. הדפס הרכב הוטבע על שישה בולים שונים, והמהדורה כללה 200 סדרות בלבד.

הפסקת השימוש בבולי בסיס הצי האיטלקי בבורדו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז כניעתה של איטליה והצטרפותה לכוחות בעלות הברית במלחמה כנגד גרמניה, נשלט הבסיס על ידי הצי הגרמני. הבולים נועדו לשמש את החיילים האיטלקים שבחרו להישאר בבסיס ולהילחם לצד הגרמנים. מצב זה נותר על כנו עד 25 באוגוסט 1944, כאשר בסיס הצי בבורדו נכבש על ידי כוחות בעלות הברית.

ערך הבולים בקרב האספנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעמד הבולים של בסיס הצי האיטלקי בבורדו אינו מוסכם על כל אספני הבולים, וחלק מן הקטלוגים העולמיים (דוגמת קטלוג סקוט האמריקאי) מתעלמים מהם. עם זאת, נדירותם של מרבית הבולים שהונפקו ב-200 עותקים בלבד הובילה למחירם הגבוה של הבולים[8][9].

פריטי המפתח של בולי בסיס הצי האיטלקי בבורדו הם:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראשי תיבות של המילים BETA (מילת הקוד בקשר הצבאי האיטלקי לאות B, שנועדה לסמל את העיר בורדו) ו-SOM (קיצור של המילה האיטלקית Sommergibile שמשמעותה "צוללת").
  2. ^ 1 2 The Italian submarine base in Bordeaux, France
  3. ^ Regio Sommergibile CAGNI
  4. ^ UIT-22
  5. ^ Regio Sommergibile Finzi
  6. ^ 1 2 3 4 5 The Atlantic Base
  7. ^ Stamps from the Atlantic Ocean Italian U-boat base
  8. ^ Cherrystone Auctions - September 2018
  9. ^ Cherrystone Auctions - January 2017