הבולים של מרידה (ונצואלה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בול מקומי, מֶרִידָה, 1881
עמוד ההנצחה לסִימוֹן בּוֹלִיבָר, שהוקם במֶרִידָה

בעיר מֶרִידָה, בירת מדינת מֶרִידָה שבמערב ונצואלה, הונפק בשנת 1881 בול דואר מקומי, אשר נועד לשלם עבור שירות דואר מקומי, שחיבר את תושבי העיר עם נתיבי שירות הדואר הממלכתי של ונצואלה.

הרקע להנפקת הבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1881, החליטו חברי "אגודת בּוֹלִיבָר" ("La Sociedad Bolivar") בעיר מֶרִידָה להתארגן לקראת ציון יובל המאה להולדתו של סִימוֹן בּוֹלִיבָר[1], אשר נודע בכינויו: "המשחרר" ("El Libertador"), בשל פועלו לשחרור רבות ממדינות דרום אמריקה מעול השלטון הספרדי. אנשי "אגודת בּוֹלִיבָר" החליטו לשפץ את עמוד ההנצחה שהוקם בעיר, כארבעים שנה קודם לכן, והתבלה עם הזמן.[2] בּוֹלִיבָר נולד בשנת 1783, כך שלרשות חברי האגודה עמדו שנתיים על מנת לגייס את הכספים הדרושים למימון הפעילות.

באותה העת לא פעל שירות דואר בעיר מֶרִידָה. אחד מנתיבי שירות הדואר הממלכתי של ונצואלה עבר בצומת דרכים, שהיה ממוקם במרחק מה מן העיר. כל אדם, אשר היה חפץ לשלוח מכתב, נאלץ ללכת אל הצומת ולהמתין לשליחי הדואר שיעברו במקום.[3] חברי האגודה החליטו לנצל מצב זה לטובתם, ולייסד שירות דואר מקומי, אשר יוביל באמצעות שליח מיוחד את דברי הדואר מן העיר אל הצומת הקרוב. מהצומת עתיד היה הדואר לעבור לטיפול שירות הדואר הממלכתי.[3] תמורת שירות זה, גבו אנשי "אגודת בּוֹלִיבָר" סכום של סֶנְטִימוֹ אחד עבור כל מכתב.

כדי לאפשר את התשלום, ולפרסם בעת ובעונה אחת את מטרת האגודה: ציון יובל המאה להולדת בּוֹלִיבָר, החליטו חברי האגודה להדפיס בול דואר מקומי מיוחד עבור השירות.

הנפקת הבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז הבול שעיצבו חברי האגודה שובץ כוכב בן שישה חודים, אשר קיבל את הכינוי "כוכב היובל" ("Estrella del Centenario"). מימינו ומשמאלו של הכוכב נרשם הערך הנקוב: "סֶנְטִימוֹ אחד" ("Un Centimo"). מעל הכוכב נרשמה מטרת ההנפקה: "יובל המאה" ("Centenario"), ומתחתיו נרשם שמה של העיר "מֶרִידָה" ("Mérida").[3]

הבול הודפס בשיטת דפוס אבן, בבית הדפוס של חוּאַן דֶה דְיוֹס פִּיקוֹן גְרִייֶה ("Juan de Dios Picón Grillet"), אשר נמנה עם חברי האגודה.[2] מרבית הבולים הודפסו על נייר לבן, אם כי שרדו גם שני עותקים של הבול אשר הודפסו על נייר חום.[1]

החתמת הבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת השימוש בבולים אלו, הם הוחתמו בחותמת ביטול עגולה. הדיו בה נעשה שימוש דאז הכילה חומר מאכל; עובדה זו גרמה לכך, שכל הבולים המשומשים ששרדו עד ימינו אלה נחשבים פגומים במונחי בולאות.[3]

פעילות הדואר המקומי של מֶרִידָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט מאוד ידוע על היקף הפעילות של הדואר המקומי במֶרִידָה. השירות פעל מספר חודשים, וקיימות עדויות אודות בולים משומשים, מהן ניתן ללמוד כי אכן נעשה שימוש בשירות המקומי הזה. כמו כן, ידוע כי חברי "אגודת בּוֹלִיבָר" הצליחו לשפץ את עמוד הזיכרון, לשם הנצחת זכרו של סִימוֹן בּוֹלִיבָר, אולם לא ידוע איזה אחוז מהתקציב, אשר הוקצה לביצוע השיפוץ הושג באמצעות הפעלת שירות הדואר המקומי.

מעמד בול מֶרִידָה בקרב האספנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבול, שהונפק בעיר מֶרִידָה, נחשב בול דואר מקומי. ככזה, הוא אינו מקובל על מרבית אספני הבולים, המתמקדים באיסוף בולים אשר הונפקו עבור שירותי הדואר הממלכתיים בלבד. הבול אינו מופיע בקטלוגים העולמיים הרגילים, אלא רק בקטלוגים המתמחים בבולים מקומיים.

העובדה שעל הבול רשומה המילה "יובל המאה" הופכת אותו, לדעת חלק מן האספנים, לאחד מבולי הזיכרון המוקדמים ביותר שהונפקו בעולם.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Mackay Robin(Ed), Merida, International Encyclopedia of Stamps, IPC, 1970, p. 1222

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 דף תצוגה של בולי מֶרִידָה
  2. ^ 1 2 Juan de Dios Picón Grillet
  3. ^ 1 2 3 4 International Encyclopedia of Stamps, p. 1222