הגולם: כיצד הוא בא לעולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגולם: כיצד הוא בא לעולם
Der Golem, wie er in die Welt kam
מבוסס על "הגולם" מאת גוסטב מירינק
בימוי פאול וגנר, קרל בואזה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פאול דווידסון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט הנריק גאלין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים פאול וגנר
לידיה סלמונובה
מוזיקה Hans Landsberger עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קארל פרוינד
גידו זיבר
מדינה רפובליקת ויימאר
חברת הפקה PAGU
חברה מפיצה UFA
סרטי פרמאונט
הקרנת בכורה 29 באוקטובר 1920
משך הקרנה 85 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אילם, סרט אימה, סרטי מפלצות, סרט פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט קודם הגולם והרקדנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סרטים בסדרה הגולם
הגולם והנערה הרוקדת
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הגולם: כיצד הוא בא לעולם הוא סרט אימה אילם גרמני השייך לזרם הקולנועי של האקספרסיוניזם הגרמני, ומבוסס על האגדה אודות הגולם מפראג, שבה המהר"ל מפראג יוצר גולם שמטרתו להגן על היהודים. הסרט מבוסס על הרומן של גוסטב מיירינק משנת 1915 שמהווה אדפטציה לאגדה זאת.

פאול וגנר ביים את הסרט יחד עם קרל בואזה וכיכב בתור דמות הגולם. זהו הסרט השלישי והמוכר ביותר מתוך הטרילוגיה של וגנר העוסקת בדמותו של הגולם והיחידי מביניהם שנשמר בשלמותו. הוא מהווה פריקוול לסרט משנת 1915 בשם "הגולם"[1] שחלקים ממנו נשמרו, שבו דמותו של הגולם קמה לתחייה במאה ה-20 לאחר שמתגלה על ידי סוחר עתיקות יהודי וכן לסרט נוסף בשם "הגולם והרקדנית" שלא נשמר, שבו שחקן גרמני מתחפש לגולם על מנת להרשים רקדנית.

מבחינה סגנונית הסרט מהווה אב טיפוס לסרטי פרנקנשטיין (מפלצת) שעקבו לו ולדעת חוקרי קולנוע של התקופה הוא מהווה סרט אקספרסיוניסטי מובהק.[2]

מספר חוקרים הצביעו על כך, שהסרט הוא טקסט אנטישמי שבאמצעות המבע האקספרסיוניסטי שלו מציג את דמות היהודי כמעוות, כזר מאיים ומיטי,[דרושה הבהרה] וכמקור הרוע, תוך שהם מצביעים על כך שיוצר הסרט פאול וגנר השתתף בהמשך דרכו בסרטי תעמולה נאציים.[3] מיעוט של חוקרים אחרים טוענים, כי הסרט דווקא מציע אלטרנטיבה למאבק בין היהודים לנוצרים בדמות התנועה הציונית.[4][5]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגטו היהודי של פראג מימי הביניים, פותח בסצנה שבה הרב לאו (המהר"ל מפראג), ראש הקהילה היהודית בעיר, חוזה בכוכבים אסון שצפוי להתרחש לקהילה היהודית ומכנס את זקני הקהילה לתפילה לביטול הגזרה. למחרת קיסר רומא חותם על צו שמצהיר כי היהודים חייבים לעזוב את העיר ושולח את האביר פלוריאן למסור את הגזרה. לצד מסירת הגזרה, האביר מקיים רומן עם ביתו של הרב לאו, מרים.

לאחר שהרב לאו שוקד על גולם מחימר, בעזרת השוליה שלו הוא מפיח בו חיים בטקס שמכיל מאגיה שחורה, קסמים ובמרכזו זימון השדה עשתורת ויצירת הכשף תוך שימוש במילה "אמת"[5]. לאחר יצירתו מוצג הגולם כמשרתו של הרב לאו: חוטב עצים, שואב מים וזה שעושה עבורו קניות.

הרב לאו יוצא לארמונו של הקיסר על מנת להציג את הגולם בפניו ובמקביל האביר פלוריאן מתגנב אל ביתו שם הוא שוכב עם ביתו מרים.

בארמון, הקיסר ואנשי המלוכה מבועתים מהגולם אך מתלהבים מיכולתיו של הרב. הם מבקשים מהרב להציג להם עוד מיכולתיו והוא מסכים אך מזהיר אותם שלא יצחקו. הרב מציג לאנשי המלוכה חיזיון שבו נצפית דמות המתוארת כ"אחשוורוש היהודי הנודד", הקהל צוחק למראה דמותו ובעקבות כך מתחיל הארמון לקרוס. המלך מבקש מהרב להציל את האנשים שבקהל בתמורה לחנינה ליהודים ואכן הגולם מונע את קריסת הארמון מעל ראשם.

בחזרה בגטו היהודי, הגולם מנסה לתקוף את הרב והאחרון בתגובה משבית אותו ומתכנן לנתץ אותו. כאשר הרב יוצא יחד עם היהודים לחגוג במקדש, בליווי שופרות וארון הברית, שוליית הרב שנשארת מאחור מחייה את הגולם מחדש על מנת שהגולם יבדוק מי הגבר הזר אצל בת הרב.

הגולם קם לתחייה אגרסיבי, לוחם באביר פלוריאן והורג אותו לאחר שזורק אותו מצריח. לאחר מכן הוא חוטף את בת הרב ומצית את הגטו היהודי באש. הרב והיהודים חוזרים מהפסטיבל למשמע השריפה ובגטו הרב מטיל כשף שעוצר את השריפה ומונע מהגולם לפגוע בביתו.

בסצנה האחרונה של הסרט, הגולם יוצא מחוץ לשער הגטו שם הוא נתקל בקבוצת ילדים וילדה קטנה בעלת חזות ארית[5] משביתה אותו מתפקוד. לאחר מכן הרב והיהודים מוציאים את הגולם המושבת ומודים לאלוהים על שהציל אותם ממנו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קטעים מהסרט "הגולם" מ-1915, באתר יוטיוב
  2. ^ עופר אשכנזי, הליכה אל עבר הלילה רציונליות וזהות בקולנוע הגרמני לפני עליית הנאציזם, עם עובד, 2010
  3. ^ עומר ברטוב, היהודי בקולנוע: מ״הגולם״ ל״אל תיגעו לי בשואה״, עם עובד, 2011
  4. ^ Maya Barzilai, The Golem, How He Came into the World, Boydell & Brewer, Camden House, 2020
  5. ^ 1 2 3 לילי יודינסקי, גילגוליו של הגולם חלק ג: הגולם בקולנוע העולמי, באתר המולטי יקום של אלי אשד, ‏2008