הדוקטור המטורף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדוקטור המטורף
The Mad Doctor
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי דייוויד הנד
הופק בידי וולט דיסני
מדבבים וולט דיסני, פינטו קולביג, בילי בלטשר
מוזיקה ברט לואיס
אנימטור ארט באביט, לס קלארק, בן שרפסטין, ג'ק קינג
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה וולט דיסני הפקות
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
הקרנת בכורה 21 בינואר 1933[1]
משך הקרנה 7 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קצר, סרט הנפשה, סרט לכל המשפחה, סרט מוזיקלי, אימה
דף הסרט ב־IMDb

הדוקטור המטורףאנגלית: The Mad Doctor) הוא סרט הנפשה קצר אמריקאי של מיקי מאוס שיצא לאקרנים בשנת 1933. הוא ידוע כהופעתו הראשונה של דמות משם הכותרת הדוקטור המטורף, או ד"ר XXX. זהו הסרט הקצר ה-52 בסדרת סרטי "מיקי מאוס" והשני שיצא באותה השנה.[2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתמקדת בדמות הכותרת, מדען מטורף שחוטף את הכלב של מיקי, פלוטו. מיקי מנסה לחלץ אותו לפני שהרופא יוכל לבצע את הניסוי שלו: השתלת ראשו של פלוטו לגוף של תרנגולת כדי לראות אם גור יבקע מביצה (כלומר אם התוצאה הסופית "תנבח או תקרא או תקרקר") . מיקי נאבק בדרכו בין מלכודות ושלדים מואנשים לפני שבסופו של דבר נתפס ונקשר לשולחן כדי להיחתך על ידי מסור ענק, מה שמאלץ את מיקי לכווץ את בטנו מפחד. לאחר מכן, הסצנה מתפוגגת למיקי ישן במיטה ולפתע התעורר מיתוש, שזמזומיו מזכירים את זמזום המסור. עדיין לא הבין שהאירועים שקרו היו רק סיוט, מיקי קורא לפלוטו, שמזנק בהתלהבות למיטתו של מיקי כשהמלונה והשרשרת שלו עדיין מחוברים לקולר שלו.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזכורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט משתמש בכמה בדיחות שהופיעו ב"הבית הרדוף", ביניהן הדלת שנועלת את עצמה לאחר שמיקי נכנס לטירתו של הדוקטור המטורף, העטלפים שמגיחים בין הסדקים, עכביש ענק (אך הפעם הוא מופיע כשלד), צלליות מאיימות, כיבוי אורות פתאומי וידית הדלת שנהפכת לזרוע שלד.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמיזות של ז'אנר האימה בסרט הפכו אותו ליוצא דופן עבור סרט מצויר של מיקי מאוס. כמה בתי קולנוע סירבו להציג אותו, והאמינו שהוא מפחיד מדי עבור ילדים. פעם אחת, מסיבה זו, הוא נאסר לחלוטין בבריטניה,[3] כמו גם בגרמניה הנאצית.[4]

ב-10 בפברואר 1933 עיתון חדשות הקולנוע "The Film Daily" פרסם: "אחד מסרטי ההנפשה התוססים ביותר שהגיעו אלינו, עם הרבה בידור".[5]

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדמות מכותרת הסרט היה קמאו בסרט קצר של רוג'ר רביט משנת 1989, "Tummy Trouble", שבו הוא נראה בתמונה על הקיר בחדר בית החולים.

הסרט משמש גם כבסיס וככותרת של הרמה השנייה במשחק הווידאו "Mickey Mania: The Timeless Adventures of Mickey Mouse" שיצא בשנת 1994 לסופר נינטנדו, סגה ג'נסיס, Sega CD ופלייסטיישן (בשם "Mickey's Wild Adventure"); תיאור של רמת הדוקטור המטורף משמש כעטיפה של המשחק. בנוסף הוא גם מופיע כדמות מרכזית במשחק "Epic Mickey" מ-2010 ובהמשך שלו "Epic Mickey 2: The Power of Two" מ-2012.

משחק הווידאו "Kingdom Hearts III" כולל מיני משחק המבוסס על הסרט, כאשר הדוקטור המטורף מופיע כאויב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הדוקטור המטורף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kaufman, J.B.; Gerstein, David (2018). Walt Disney's Mickey Mouse: The Ultimate History. Cologne: Taschen. ISBN 978-3-8365-5284-4.
  2. ^ Lenburg, Jeff (1999). The Encyclopedia of Animated Cartoons. Checkmark Books. pp. 108–109. ISBN 0-8160-3831-7. נבדק ב-6 ביוני 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ "3 Classic Walt Disney World Rides Darker Than Anything at Universal Orlando Resort". 28 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Leslie, Esther (11 ביולי 2018). Hollywood Flatlands: Animation, Critical Theory and the Avant-garde. Verso. ISBN 9781844675043 – via Google Books. {{cite book}}: (עזרה)
  5. ^ "Short Subjects". The Film Daily. 10 פבר' 1933. נבדק ב-16 בפברואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)