ההטמאנות הקוזאקית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל ההטמאנות הקוזאקית

ההטמאנות הקוזאקיתאוקראינית: Військо Запорозьке, Гетьманщина) הייתה ישות מדינית של קוזאקים, שבראשה עמד הטמאן. הישות הוקמה במסגרת מרד חמלניצקי בשנת 1648 ובראשה עמד עד מותו בוגדן חמלניצקי. ההטמאן האחרון היה קיריל רזומובסקי וכהונתו הסתיימה בשנת 1764. שטח המדינה כלל את השטח המרכזי של אוקראינה של כיום וגם שטחים שכיום נמצאים ברוסיה ובבלארוס.

הישות הוקמה על ידי בוגדן חמלניצקי בזמן מרד נגד האיחוד הפולני-ליטאי. בעקבות בקשת בוגדן חמלניצקי להסתפח לרוסיה הצארית החלה מלחמת רוסיה–פולין (1654–1667) שהסתיימה בהסכם אנדרוסובו. בוגדן חמלניצקי רצה שלאחר מותו בנו יורי יהיה יורשו והוא התמנה להיטמאן עוד כאשר אביו היה בחיים. בסתיו 1657 במקומו נבחר איוואן ויגובסקי. לא כל המנהגים הצבאיים של המדינה קיבלו את השינוי והחל מאבק מזוין. בשנת 1659 ויגודסקי סיים את הכהוה ויורי חמלניצקי התמנה מחדש. בהתאם להסכם אנדרוסובו השטח חולק לאזורים בשליטה רוסית ולאזורים בשליטה פולנית ובכל אזור היה הטמאן משלו. בשנת 1668 פטרו דורושנקו הצליח לאחד את כל החלקים לתקופה מסוימת. בתיווך של יוסיף שומליאנסקי מיכל הראשון ניסה לשכנע את פורושנקו להחזיר את האזור לשליטה של האיחוד הפולני-ליטאי. ניסיון זה לא הצליח וגרם למאבק מזוין פנימי בתוך ההטמאנות. בסופו של דבר איוואן סמוילוביץ' ניצח את צבא פורושנקו ואילץ אותו להעביר את התפקיד אליו.

מנהיג בולט של ההטמאנות הקוזאקית היה איוואן מזפה שכיהן בתפקיד משנת 1687 ועד 1708. במהלך מלחמת הצפון הגדולה הוא הצטרף לכוחות של קארל השנים עשר. בעקבות כך להתמאן מונה איוון סקורופאדסקי שסיים את הכהונה בשנת 1722. קיריל רזומובסקי מונה לתפקיד בשנת 1750. בשנת 1764 יקטרינה הגדולה ביטלה את תפקיד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ההטמאנות הקוזאקית בוויקישיתוף