ההיסטוריה של ויקיפדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ויקיפדיה החלה לפעול ב-15 בינואר 2001, יומיים לאחר שהדומיין של האתר נרשם על ידי ג'ימי ויילס ולארי סנגר.

הקונספט החדשני שעל פיו נוצרה ויקיפדיה היה ששום ארגון מרכזי לא ישלוט בעריכה של התוכן. מאפיין זה מנוגד במידה רבה לאופן בו פותח התוכן עד אותו זמן באנציקלופדיות, בהן אנכרטא, בריטניקה, ואפילו נופדיה (הידועה כיום כקודמתה של ויקיפדיה). בשנת 2001 שונה הרישיון של נופדיה ל-GFDL כאשר ויילס וסנגר השיקו את ויקיפדיה, תוך שימוש בטכנולוגיית ויקי, אשר הומצאה ב-1995 על ידי וורד קנינגהם. נופדיה יצרה את ויקיפדיה כפרויקט צדדי, שמטרתו הייתה יצירת טיוטות לערכים פוטנציאליים עבור נופדיה לפני שהם עוברים את תהליך ביקורת העמיתים בנופדיה. ויקיפדיה גדלה בקצב מהיר יחסית, משכה תרומות רבות, פיתחה עד מהרה חיים משלה, והחלה לפעול בנפרד מנופדיה. לאורך השנים הפכה ויקיפדיה למיזם רב-לשוני, והיוותה השראה למגוון רחב של אתרי ויקי מקוונים אחרים.

לפי SimilarWeb, ב-1 במאי 2023 הייתה ויקיפדיה האתר השביעי ברשימת אתרי האינטרנט הפופולריים ביותר בעולם מבחינת התנועה הכוללת של המבקרים.[1] נכון למאי 2019, מספר הקוראים הממוצע בוויקיפדיה מדי חודש הוא כ-495 מיליון.

סקירה היסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון של יצירת מקור המידע של העולם במקום אחד הוא רעיון עתיק שהחל עוד עם הספריות הקדומות של אלכסנדריה ופרגמון. הקונספט המודרני של אנציקלופדיה כללית, אשר תודפס בתפוצה רחבה מקורו במאה ה-18 בצרפת עם האנציקלופדיה הגדולה של דני דידרו.

ההתקדמות של טכנולוגיית המידע בסוף המאה ה-20 הובילה לשינויים בתחום האנציקלופדיות. בעוד שהאנציקלופדיות המסורתיות, ובעיקר אנציקלופדיית בריטניקה, היו קיימות רק כספרים, עם הפרסום של אנציקלופדיית אנכרטא של מיקרוסופט ב-1993 היא הפכה לאנציקלופדיה הראשונה שהייתה זמינה בתקליטור והכילה קישורים פנימיים רבים בין ערכיה. עם הפיתוח של ה-World Wide Web בשנות ה-90 נעשו ניסיונות רבים לפיתוח אנציקלופדיות מקוונות. הצעה מוקדמת לאנציקלופדיה מקוונת הייתה "אינטרפדיה" ב-1993 שפותחה על ידי ריק גייטס.[2] מיזם זה מעולם לא זכה להצלחה. מקים מיזם GNU ריצ'רד סטולמן תיאר בשנת 1999 את התועלת שתהיה ביצירת אנציקלופדיה ומשאבים למידה חופשיים. ביום רביעי, 17 בינואר 2001, יומיים לאחר השקתה של ויקיפדיה, האתר GNUPedia מבית המוסד לתוכנה חופשית הושק.

גיבוש הקונספט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפדיה תוכננה בתחילה כאתר בו יפותחו טיוטות עבור האנציקלופדיה נופדיה, ונוצרה על ידי חברת הפרסום בומיס שבבעלות ג'ימי ויילס, טים של, ומייקל דייוויס. נופדיה נוסדה באמצעות מתנדבים מוסמכים, ותכניה היו אמורים לעבור תהליך ביקורת עמיתים רב-שלבית. על אף שבמקור הייתה לאתר רשימת הדיוור גדולה יחסית, עם עורכים שמעוניינים לסייע בפיתוח התוכן, ועל אף שבומיס שכרה את שירותיו של עורך ראשי במשרה מלאה (לארי סנגר), פיתוח התוכן עבור נופדיה היה איטי במיוחד, ורק 12 ערכים פותחו במהלך השנה הראשונה.

ויילס וסאנגר דנו בדרכים שונות להפקת תוכן באופן מזורז יותר. באופן זה, במהלך שיחה בין לארי סאנגר לבן קוביץ עלה לראשונה הרעיון להסתייע באתר ויקי ליצירת התוכן. בן קוביץ היה מתכנת מחשבים והקונספט של פלטפורמת ה-"WikiWikiWeb" שפיתח וורד קנינגהאם הייתה מוכרת לו היטב. במהלך ארוחת ערב שנערכה ב-2 בינואר 2001 הוא הסביר לסאנגר לראשונה מה הם אתרי ויקי, קונספט אשר באותה העת לא היה מוכר היטב. באוקטובר 2001 ויילס הכריז לראשונה ש"לארי העלה את הרעיון להשתמש בתוכנת ויקי", אם כי בשלב מאוחר יותר, במהלך דצמבר 2005, הוא ציין שהיה זה ג'רמי רוזנפלד, עובד בחברת בומיס, שהציג בפניו את הרעיון. סאנגר היה סבור שאתר ויקי תהיה פלטפורמה טובה לפיתוח תוכן עבור נופדיה, והציע להשתמש ברשימת הדיוור של נופדיה שיוקם אתר מבוסס ויקי באמצעות UseModWiki אשר בו יפותחו הטיוטות עבור נופדיה. מתחת לכותרת "בואו נקים ויקי" הוא כתב:

לא, זו לא הצעה שאיננה במקום. זה רעיון להוספת פיצ'ר קטן לנופדיה. ג'ימי ויילס חושב שאנשים רבים עשויים להתנגד לרעיון, אבל אני לא חושב כך... באשר לכך שנופדיה תסתייע באתר ויקי, זה הפורמט ה"פתוח" והפשוט האולטימטיבי לפיתוח תוכן. אנו מעלים מדי פעם רעיונות פשוטים, לפרויקטים פתוחים יותר שיחליפו או ישלימו את נופדיה. אני סבור שניתן להריץ אתרי ויקי כמעט באופן מיידי, וכי הם זקוקים למעט תחזוקה, ובאופן כללי הרצתם מהווה סיכון נמוך. הם גם מקור מצוין לפיתוח תוכן. משום כך לפי הבנתי ישנם מעט חסרונות לכך.

בעקבות זאת, ויילס הקים אתר ויקי והחלה להריץ אותו ביום רביעי, 10 בינואר 2001.

הקמת ויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה עלתה התנגדות ניכרת מצד עורכי נופדיה לקונספט של שיוך נופדיה עם אתר ויקי לפיתוח טיוטות. סאנגר הציע להעניק למיזם החדש את השם "ויקיפדיה". ויקיפדיה הושקה בדומיין wikipedia.com ב-15 בינואר 2001. רוחב הפס והשרת (אשר היה ממוקם בסן דייגו) אשר שימשו עבור הפרויקטים הללו היה במימון בומיס. רבים מעובדי בומיס פיתחו בשלב הזה את התוכן לאנציקלופדיה - במיוחד טים של, המייסד והמנכ"ל של בומיס, וכמו גם המתכנת ג'ייסון ריצ'י.

ויילס הצהיר בדצמבר 2008 שהוא ביצע את העריכה הראשונה של ויקיפדיה כאשר הוסיף את הטקסט "Hello, World!", אך ייתכן שעריכה זו הייתה לגרסה ישנה של ויקיפדיה, אשר זמן קצר לאחר מכן נמחקה והוחלפה בגרסה מוקדמת יותר. הערך המוקדם ביותר שנוצר באותה העת וקיים עד היום הוא הערך UuU, אשר נוצר ביום שלישי, 16 ינואר 2001, בשעה 21:08 UTC. קיומו של המיזם הוכרז רשמית וכמו כן ב-17 בינואר 2001 פורסמה פנייה למתנדבים ברשימת הדיור של נופדיה להתחיל לעסוק ביצירת תוכן עבור נופדיה דרך ויקיפדיה.

עריכה בערך "UuU", אשר הייתה העריכה המתועדת ראשונה בוויקיפדיה

משתתפים רבים הצטרפו בהמשך למיזם לאחר שהוא הוזכר באתר האינטרנט של סלאשדוט ביולי 2001. לאחר מכן הוא הוזכר באתר הטכנולוגיה והתרבות הפופולרי Kuro5hin ב-25 ביולי. בעקבות הפרסומים הללו החלו להגיע משתמשים רבים לאתר אשר במקביל הגיעו אליו גם גולשים ממקורות אחרים, ובייחוד מגוגל, אשר לבדה שלחה מאות מבקרים חדשים לאתר מדי יום.

ההתייחסות התקשורתית המרכזית הראשונה לוויקיפדיה הייתה בניו יורק טיימס ב-20 בספטמבר 2001.

ב-12 בפברואר 2001 נכתב הערך האלף באתר, ועד 7 בספטמבר נכתבו באתר 10,000 ערכים. בשנה הראשונה לקיומו נוצרו למעלה מ-20,000 ערכים באתר (למעלה מ-1,500 ערכים בחודש). ב-30 באוגוסט 2002 הגיע מספר הערכים באתר ל-40 אלף.

הפקת מהדורות בשפות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בתחילת הדרך ויקיפדיה החלה הפקה של מהדורות בשפות נוספות. תת-הדומיין הראשון שנוצר עבור ויקיפדיה שאינה אנגלית היה deutsche.wikipedia.com (נוצר ב-16 במרץ 2001, בשעה 01:38 UTC), ולאחר מספר שעות נוצר תת-הדומיין Catalan.wikipedia.com (בשעה 13:07 UTC). ויקיפדיה היפנית שנוצרה בתת-הדומיין nihongo.wikipedia.com נוצרה באותה הזמן גם כן. במשך כחודשיים הוויקיפדיה הקטלאנית הכילה הכי הרבה ערכים לאחר ויקיפדיה האנגלית, אף על פי שהנתונים הסטטיסטיים הקיימים עבור התקופה המוקדמת אינם מדויקים. ויקיפדיה הצרפתית נוצרה ב-11 במאי 2001. בספטמבר 2001 פורסמה הודעה רב לשונית לכל מהדורות ויקיפדיה שקראה לתרגם את ערכי הליבה לאתרי הויקי החדשים. בסוף אותה השנה הושקו גם המהדורה האפריקאנית, הנורווגית והסרבית.

בינואר 2002 90% מכל הערכים בוויקיפדיה היו בשפה האנגלית. בינואר 2004 פחות מ-50% מהערכים בוויקיפדיה היו באנגלית, וכמות הערכים בשפות הנוספות המשך לגדול בהתמדה מאז ואילך. נכון לשנת 2014 כ-85.5% מכלל הערכים בוויקיפדיה אינם באנגלית.

הפיתוח של ויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מסך של הדף הראשי של ויקיפדיה ב-28 בספטמבר 2002

במהלך מרץ 2002, לאחר שמקורות המימון של חברת בומיס הפכו דלים בעקבות התנפצות בועת הדוט-קום, לארי סאנגר עזב את נופדיה וויקיפדיה. ב-2002 התגלה כי ישנם חילוקי דעות בין סאנגר לוויילס לגבי הדרך הטובה ביותר לנהל אנציקלופדיות פתוחות. בעוד ששניהם תמכו בכך שהערכים צריכים להיות מפותחים במסגרת שיתוף הפעולה ובאופן פתוח, השניים לא הסכימו על איך להתמודד עם עורכים בעייתיים, מה יהיו התפקידים הספציפיים של המומחים שמעורבים בתהליך פיתוח התוכן, ומה תהיה הדרך הטובה ביותר להמשיך הלאה.

סאנגר ציין בעבר שהוא "מכלילן" ושהוא פתוח כמעט לכל דבר. הוא ציין גם שהוא סבור שלמומחים עדיין יש מקום בעולם של ה-Web 2.0. בשנת 2006 סאנגר ייסד את Citizendium, אנציקלופדיה פתוחה אשר בה עורכים תרמו בשמותיהם האמיתיים במאמץ להפחית את העריכות הבעיתיות והוא סבר שבאופן זה התוכן יהיה מדויק ואיכותי יותר.

לאורך השנים ויקיפדיה צמחה באופן מואץ יחסית, בכמה רמות. התוכן גדל באופן אורגני כאשר התווספה כמות עצומה של ערכים, נוספו מהדורות בכמות גדולה של שפות נוספות, ובמקביל קרן ויקימדיה פיתחה גם מיזמי אחות לוויקיפדיה אשר "שכפלו" את השיטות שפותחו בוויקיפדיה לפיתוח תוכן בתחומים אחרים (חדשות, ציטוטים, מילון, וכדומה).

התפתחות סמליל האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקירה לפי שנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העשור הראשון: 2000–2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

2000

במרץ 2000 הושק האתר נופדיה. הכוונה המקורית הייתה שבאתר יתפרסמו ערכים שנכתבו על ידי מומחים אשר יתפרסמו תחת רישיון חופשי. נופדיה נוסדה על ידי ג'ימי ויילס יחד עם לארי סנגר כעורך ראשי, ובמימון חברת הפרסום בומיס. במהלך אותה העת סאנגר ביצע את עיקר הפעולות היומיות וניסח את רוב דרכי העבודה, הכללים והנהלים הראשונים.

2001
צוות העובדים בחברת האינטרנט של ויילס בומיס בתקופה בה ויילס וסנגר פיתחו לראשונה את ויקיפדיה, קיץ 2000

בינואר 2001 הוחלט ליצור את ויקיפדיה כמיזם משלים של נופדיה בו יפותחו טיוטות לערכי נופדיה לפני שהם יעברו את תהליך ביקורת העמיתים.

השם "ויקיפדיה" הוצע על ידי סנגר ב-11 בינואר 2001.

שם המתחם "Wikipedia.com" נוצר ב-12 בינואר 2001 והדומיין "Wikipedia.org" נרכש ב-13 בינואר 2001.

ויקיפדיה הושקה באופן רשמי ב-15 בינואר ("יום ויקיפדיה").

בין החודשים מרץ למאי נוצרו המהדורות הבינלאומיות הראשונות של ויקיפדיה בשפות גרמנית, צרפתית, שוודית וקטלאנית ומדיניות נקודת המבט הנייטרלית (NPOV) נוסחה באופן רשמי.

2002

עד ינואר 2002 הועסק סאנגר כעורך אחראי של "נופדיה" והמוביל הלא רשמי של "ויקיפדיה", אולם המימון אזל וסאנגר התפטר משתי המשרות במרץ 2002.

במהלך 2002 מבוצע ה"פורקינג" (פיצול) הראשון של תוכן מוויקיפדיה - התוכן המועתק של ויקיפדיה הספרדית נערך מחדש כאנציקלופדיה נפרדת בשם "Enciclopedia Libre".

ב-25 בינואר 2002 נוצרת הגרסה הניידת הראשונה של תוכנת המדיה-ויקי.

במהלך 2002 מועלית לראשונה האפשרות להקמת מועצה נפרדת של מנהלים אשר יפקחו על המיזם, דבר אשר נידון בהרחבה במטא-ויקי.

עד 2002 לא הייתה אפשרות לנעול ערכים מסוימים מעריכה, אך בעקבות השחתה חוזרת של העמוד הראשי הוא ננעל כך שיוכל להיערך רק על ידי מפעילי מערכת, ומכאן נסללה הדרך לנעילת ערכים המועדים להשחתה.

באוגוסט 2002, זמן קצר לאחר שג'ימי ויילס הכריז שלעולם לא יציג פרסומות מסחריות בוויקיפדיה, הסיומת של ויקיפדיה השתנתה מ-.com ל-‎.org. באותו קיץ הובהרו ענייני מדיניות וסגנון עם יצירת "המדריך לעיצוב" ומגוון כללים וקווים מנחים.

באוקטובר 2002, בעקבות צורך להוסיף מידע אודות כל ערי ארצות הברית ממאגרי המידע הממשלתיים, יצר דרק רמסי בוט שהכין את הערכים הדרושים ממאגר המידע הפדרלי. לאחר מכן נוצרו בוטים רבים בוויקיפדיה, ולאחר מספר שנים גם בוויקיפדיה העברית נוצר בוט שהוסיף מידע על כל ערי ישראל ממאגרי המידע של ממשלת ישראל.

בדצמבר 2002 נוצר מיזם הבת הראשון של ויקיפדיה, ויקימילון, שמטרתו ליצור מילון ואגרון בכל השפות.

2003
ב-13 באוקטובר 2003 נבחר לראשונה סמליל הפאזל הנודע של ויקיפדיה

במהלך 2003 הוצגו לראשונה נוסחאות מתמטיות אשר השתמשו ב-TeX.

ויקיפדיה האנגלית עברה את רף 100,000 הערכים (גרסת ויקיפדיה השנייה בגודלה, ויקיפדיה הגרמנית, עברה את 10,000 הערכים)

במהלך 2003 הוקמה קרן ויקימדיה.

ב-13 באוקטובר 2003 נבחר לראשונה לוגו הפאזל הנודע של ויקיפדיה.

במהלך 2003 נערך מפגש הוויקיפדים הראשון.

עקרונות היסוד של מערכת הבוררות של ויקיפדיה גובשו בעיקר על ידי פלורנס ניבאר-דבואר, פרד באודר וויקיפדים נוספים.

2004

במהלך 2004 מאגר המידע העולמי של ויקיפדיה ממשיך לגדול במהירות רבה ומכפיל את גודלו פי שניים כל 12 חודשים - מפחות מ-500,000 ערכים למעל למיליון ערכים, אשר נמצאים במעל למאה מהדורות ויקיפדיה בשפות שונות.

בינואר 2004 עברה ויקיפדיה האנגלית את רף ה-200,000 הערכים

חוות השרתים של ויקיפדיה מועברת מקליפורניה לפלורידה.

במהלך 2004 הוצג לראשונה פיצ'ר הקטגוריות ו-CSS.

ביוני 2004 בוצע הניסיון הראשון לחסום את ויקיפדיה בסין למשך שבועיים.

ב-20 בספטמבר 2004 חצה מספר הערכים המשולב את רף המיליון.

2005

ברבעון הראשון גיוס התרומות הרשמי הצליח לגייס קרוב ל-100,000 דולר אשר נועדו לשיפור התשתיות כדי שיוכלו לטפל בדרישה הגדלה בשימוש בוויקיפדיה.

במהלך 2005 ויקיפדיה הופכת לאתר העיון הפופולרי ביותר באינטרנט לפי Hitwise.

באוקטובר 2005 סין חוסמת שוב את ויקיפדיה.

ב-18 במרץ 2005 חצתה ויקיפדיה האנגלית את רף חצי מיליון הערכים ובהמשך השנה היא עוברת את רף ה-750,000 ערכים.

במהלך שנה זו מתרחשת השערורייה הראשונה של ויקיפדיה כאשר הביוגרפיה של אישיות ידועה הושחתה ללא שאף אחד מהעורכים שם לב לכך במשך חודשים רבים. לאור מקרה זה גובשה מדיניות משודרגת ונערכו שינויים במערכת כדי להגיב בצורה יעילה יותר להשחתות מסוג זה. שינויים אלו כללו שיטה חדשה אשר עוזרת לחשוף "בובות קש", תכונה חדשה נוספת היא האפשרות להגדיר דף כ"מוגן באופן חלקי", חלה מדיניות קפדנית יותר על ביוגרפיות של אנשים חיים והוספת תגיות לערכים מסוג זה לשם ביקורת קפדנית יותר, וההגבלה של יצירת ערכים חדשים למשתמשים רשומים בלבד.

2006

ב-1 במרץ 2006 הגיעה ויקיפדיה האנגלית למיליון ערכים. בהמשך השנה הוויקיפדיה האנגלית עוברת את רף ה-1.5 מיליון ערכים.

במהלך 2006 מאגר ראשוני אשר מכיל קומץ של הערכים הנבחרים מוויקיפדיה מאושר לראשונה וניתן להורדה חופשית.

ויקיפדיה נרשמת כסימן רשום של קרן ויקימדיה.

נחשף לראשונה כי בחלק הביוגרפיה של ערכים של המועמדים לקונגרס נעשו עריכות רבות מטעם הצוותים של הקונגרס ומנהל מסע הבחירות אשר נועדו כל אחד לפאר את המועמד מטעמו ולהכפיש את המועמד היריב. בעקבות החשיפה מתפטר מנהל מסע הבחירות.

ג'ימי ויילס, מבשר בכנס ויקימניה 2006 שמיזם ויקיפדיה צבר נפח מספק ועל כן יש כעת לשים דגש על איכות החומר, דבר אשר בא לידי ביטוי בהחלטה להתמקד ב-100,000 ערכים נבחרים אשר יהיו איכותיים.

אפשרות מיוחדת חדשה נפתחת בפני מפעילי המערכת ומאפשרת להם לגרום לדפים ספציפיים בעלי תוכן אשר איננו הולם ואשר מאוחסן בחלק מהגרסאות הקודמות, לחדול להיות זמין לצפייה על ידי כלל המשתמשים.

הכלים אשר מאפשרים הגנה נוספת מפני ונדליזם מצד משתמשים אנונימיים אשר הוצגו לראשונה ב-2005 מוכחים כמוצלחים מעל למצופה

ויילס עוזב את התפקיד הרשמי שלו כדי להתמקד במיזם ויקיה ובמיזמים נוספים.

במהלך 2006 ויילס ולארי סאנגר התעמתו לראשונה בפומבי לגבי תפיסת העולם מאחורי המיזם ולגבי השותפות שלהם. סאנגר האשים את ויילס בכך שהוא נתן במה ל"טרולים" ועל כך שהוא כזה בעצמו. ויילס לעומתו טוען שהאנשים אותם סאנגר מכנה "טרולים" הם האחראים להצלחת המיזם ולכך שסאנגר טוען כעת כי יש לו עדיין בעלות חלקית על האתר, תביעה אשר ויילס דחה בתוקף.

2007

במהלך 2007 ויקיפדיה הכילה מעל לחמישה מיליון עורכים רשומים וכלל מהדורות ויקיפדיה בשפות השונות הכילו 1.74 מיליארד מילים ב-7.5 מיליון ערכים במעל ל-250 מהדורות שונות. במהלך 2007 התווספו לוויקיפדיה האנגלית בכל יום כ-1,700 ערכים.

במהלך 2007 שם התחום Wikipedia.org מדורג כאחד מעשרת שמות התחום העסוקים ביותר ברשת האינטרנט.

ויקיפדיה ממשיכה לצבור פופולריות בתקשורת ולאט לאט הופכת למקור משני גם לצורך לקיחת החלטות רציניות וגם כמקור מידע על אירועים עכשוויים.

בדצמבר 2007 מוחלט על כך שוויקיפדיה והחברה הגרמנית PediaPress יפעלו בשיתוף פעולה על מנת לספק למשתמשי ויקיפדיה את האפשרות ליצור ספרים המכילים ערכים מהמגוון הקיים באנציקלופדיה. את הספרים יכולים המשתמשים להזמין לביתם כשהם מודפסים וכרוכים.

2008

במרץ עברה ויקיפדיה בכל השפות יחד את מחסום 10 מיליון הערכים.

2009

ב-15 ביוני 2009 ויקיפדיה אימצה רישיון חדש יחד עם יתר מיזמי האחות של קרן ויקימדיה. החל מתאריך זה, כל התוכן הטקסטואלי של ויקיפדיה מוגש תחת רישיון Creative Commons מסוג CC-BY-SA, במקום רישיון GFDL שהיה נהוג עד לתאריך זה.

העשור השני: 2010–2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

2010

ב-24 במרץ שרתי ויקיפדיה באירופה הפכו לא זמינים בשל בעיה של התחממות יתר. כמו כן במהלך 2010 אירעה גם בעיה בשרתים של ויקיפדיה בפלורידה אשר הקשתה על כניסה לוויקיפדיה מכל רחבי העולם. הבעיה נפתרה במהירות.

ב-13 במאי הושק ממשק חדש לוויקיפדיה. תכונות חדשות כללו לוגו מעודכן, כלי ניווט חדשים ואשף קישורים. עם זאת, ממשק הקלאסי נשאר זמין עבור אלה שהעדיפו להשתמש בו במקום זאת. ב-12 בדצמבר ויקיפדיה האנגלית עברה את מחסום ה-3.5 מיליון הערכים, בעוד שהערך המיליון בוויקיפדיה הצרפתית נוצר ב-21 בספטמבר.

העריכה המיליארד באתרי ויקיפדיה בוצעה ב-16 באפריל.[3]

2011

בשנה זו נחגג יום השנה העשירי של ויקיפדיה ב-15 בינואר. ויקיפדיה האנגלית עברה את מחסום ה-3.6 מיליון הערכים ב-3 באפריל, ואת מחסום ה-3.8 מיליון ערכים ב-18 בנובמבר. ב-7 בנובמבר 2011 ויקיפדיה הגרמנית עברה את מחסום ה-100 מיליון עריכות, ובכך הפכה למהדורה השנייה שעשתה זאת מלבד הוויקיפדיה האנגלית אשר עברה את ה-500 מיליון עריכות ב-24 בנובמבר 2011. ויקיפדיה ההולנדית עברה את מחסום מיליון ערכים ב-17 בדצמבר 2011 ובכך הפכה למהדורה הרביעית של ויקיפדיה שעשתה זאת.

בין 4 ל-6 באוקטובר 2011 הוחשכה הוויקיפדיה האיטלקית במכוון בעקבות הצעת חוק של הפרלמנט האיטלקי (אנ') אשר הייתה אמורה לאפשר לכל אדם לאלץ אתרי אינטרנט להסיר מידע שנחשב בעיניו כבלתי נכון או פוגע, מבלי שיצטרך לספק ראיות לכך.[4]

באוקטובר 2011 השיקה ויקימדיה את "Wikipedia Zero" (אנ') - יוזמה המאפשרת גישה חופשית לוויקיפדיה במדינות מתפתחות באמצעות שותפויות עם מפעילים סלולריים באותן המדינות.[5][6]

2012
ג'סטין קנאפ היה לוויקיפד הראשון שחצה את רף מיליון העריכות בוויקיפדיה
צוות המפתחים של ויקינתונים, 2 באפריל 2012

ב-16 בינואר הודיע מייסד ויקיפדיה ג'ימי ויילס שוויקיפדיה האנגלית תוחשך ל-24 שעות ב-18 בינואר (אנ') כחלק ממחאה שנועדה להפנות את תשומת הלב הציבורית להצעת החוק המוצעת SOPA ולהצעת החוק המוצעת PIPA שהוגשו בסנאט האמריקני. לטענת ווילס ההחשכה של האתר הייתה נחוצה על מנת להדגיש כי הצעות החוק מהוות סכנה לקיומו של חופש הביטוי וליצרתם של חידושים שונים באינטרנט. ב-10 ביולי נערכה החשכה של הוויקיפדיה הרוסית במחאה על חוק שנועד לבצע רגולציה לאינטרנט ברוסיה.

בסוף מרץ 2012 ויקימדיה גרמניה הכריזה לראשונה על ויקינתונים - פלטפורמה אוניברסלית לשיתוף נתונים בין כל המהדורות של ויקיפדיה בשפות השונות. ההקמה של ויקינתונים עלתה כ-1.7 מיליון דולרים והיא מומנה בחלקה על ידי גוגל, קרן גורדון ובטי מור, ומכון אלן לבינה מלאכותית. ויקימדיה גרמניה נטלה על עצמה את האחריות להשקת השלב הראשון של ויקינתונים, והתכנון המקורי היה שהפלטפורמה תהפוך זמינה לעורכים עד דצמבר 2012. בפועל ויקינתונים הפך זמין באופן מלא במרץ 2013.[7][8]

באפריל 2012 הוויקיפד האמריקני ג'סטין קנאפ הפך לוויקיפד הראשון שעבר את רף מיליון העריכות בוויקיפדיה.[9][10] מייסד ויקיפדיה ג'ימי ויילס בירך את קנאפ על הישגו והעניק לו "פרס" מיוחד על פועלו – 20 באפריל הוכרז על ידו כיום "ג'סטין קנאפ".[11]

ב-13 ביולי 2012 נכתב בוויקיפדיה האנגלית הערך ה-4 מיליון. באוקטובר 2012 העריך ההיסטוריון והויקיפד ריצ'רד ג'ינסן ציין כי להערכתו הוויקיפדיה האנגלית "מתקרבת לסיום" בשל העובדה שמספר העורכים הפעילים צנח באופן קבוע מאז 2007, זאת על אף הצמיחה העצומה בכמות הקוראים.

לפי אלכסה ויקיפדיה הייתה האתר השישי הנצפה ביותר בעולם נכון לנובמבר 2012.[12]

2013

ב-22 בינואר 2013 הפכה ויקיפדיה האיטלקית למהדורה החמישית של ויקיפדיה בה נכתבו מעל למיליון ערכים, בעוד שהוויקיפדיה הרוסית והספרדית עברו את רף המיליון ערכים ב-11 וב-16 במאי בהתאמה. ב־15 ביולי הוויקיפדיה השוודית עברה את רף המיליון ערכים וב־24 בספטמבר הוויקיפדיה הפולנית עברה את רף המיליון ערכים ובכך הם הפכו למהדורות השמינית והתשיעית של ויקיפדיה שהגיעו להישג זה.

במרץ 2013 הושק שלב ההרצה הראשון של ויקינתונים אשר סיפק באופן אוטומטי קישורי בינויקי ונתונים אחרים בכל מהדורות ויקיפדיה.[8]

באפריל 2013 השירות החשאי בצרפת הואשם בניסיון לצנזר את ויקיפדיה באמצעות איום על ויקיפד בעל הרשאות מפעיל שנעצר ואולץ למחוק ערך על תחנת רדיו צבאית שהכיל לטענת השירות החשאי הצרפתי "מידע מסווג".[13]

ביולי הושק העורך החזותי של אתרי קרן ויקימדיה (אנ') אשר אפשר לראשונה לעורכים לערוך את ערכי ויקיפדיה בממשק דמוי מעבד תמלילים. בנוסף, במהלך 2013 הושק גם עורך שתוכנן במיוחד עבור טלפונים חכמים והתקנים ניידים אחרים.[14]

2014

בפברואר 2014 הושק על ידי ויקיפדים גרמנים מיזם ראשון מסוגו ליצירת מהדורה מודפסת של הוויקיפדיה האנגלית אשר תכלול 1,000 כרכים ומעל ל-1,100,000 דפים. הפרויקט התבסס על מימון מאתר מימון ההמונים Indiegogo.

ב־8 ביוני, ב־15 ביוני וב־16 ביולי 2014, הוויקיפדיה הווארית, הוויקיפדיה הווייטנאמית והוויקיפדיה בסבואנו עברו את רף מיליון הערכים. בכך הם הפכו למהדורות העשירית, האחת-עשרה והשתים-עשרה שהגיעו לאבן דרך זו. למרות שיש מעט מאוד משתמשים פעילים בוויקיפדיה הווארית בוויקיפדיה בסבואנו, מספר הערכים הגבוה נבע מכך שהעורכים באתרים הללו משתמשים בבוטים אוטומטים שמסייעים ליצור כמות גדולה במיוחד של ערכים התחלתיים.

2015

באמצע 2015 ויקיפדיה הפכה לאתר השביעי הנצפה ביותר בעולם לפי אלכסה.[15] בתחילת שנת 2015 הכילה ויקיפדיה בסך הכל מעל ל-36 מיליון ערכים במרחב הראשי של כל 291 המהדורות השונות של ויקיפדיה. בשלב הזה מדי חודש ישנם בסך הכל כ-10 מיליארד צפיות בערכי ויקיפדיה מדי חודש מ-495 מיליון מבקרים ייחודיים, אשר מתוכם 85 מיליון מבקרים ייחודיים הם מארצות הברית. בהמשך של 2015 הפכה ויקיפדיה לאתר השישי הנצפה ביותר בעולם.

במהלך 2015 הושק "מיזם אמנותי" ליצירת מהדורה מודפסת של חלק ניכר מהוויקיפדיה האנגלית אשר במסגרתו נוצרו 7,473 כרכים כאשר כל כרך הכיל 700 עמודים.[16]

ב-1 בנובמבר 2015 ויקיפדיה האנגלית עברה את רף ה-5 מיליון ערכים.

2016

ב-15 בינואר הושק פרויקט 1Lib1Ref שמאז מתקיים כל שנה.

ב-19 בינואר 2016 ויקיפדיה היפנית עברה את רף המיליון ערכים ובכך הפכה לוויקיפדיה ה-13 שמגיעה לאבן דרך זו.

באוקטובר 2016 הגרסה הניידת של ויקיפדיה קיבלה מראה חדש.

2017
חסימת הגישה לוויקיפדיה בטורקיה: גרף העריכות בוויקיפדיה הטורקית מפברואר עד למאי 2017 מראה נפילה של מספר העריכות בכ-80%

באמצע 2017 ויקיפדיה הפכה לאתר החמישי הנצפה ביותר בעולם לפי אלכסה.[17] בשנת 2017 יוזמת "Wikipedia Zero" הפכה זמינה בעיראק ובאפגניסטן.

החל מ-29 באפריל 2017, נחסמה האפשרות לגלוש בוויקיפדיה בכל השפות בכל רחבי טורקיה, בהוראת רשות טכנולוגיות המידע והתקשורת הטורקית.

2018

פיתוח בולט שיושם במהלך 2018 היה השימוש בבינה מלאכותית על מנת לסרוק כ-500 מיליון מסמכים בכלי התקשורת בשביל לגלות מי הם האישים שמוזכרים הכי הרבה פעמים אשר עדיין לא זכו לערכים בוויקיפדיה האנגלית, כאשר התוכנה מסוגלת ליצור בעצמה ערכים התחלתיים עבור אותם האישים. נכון לאוגוסט 2018 התוכנה זיהתה מעל ל-40,000 מדענים בולטים שחסרים ויצרה בסך הכל 100 ערכים התחלתיים בעצמה.[18]

ב-13 באפריל 2018 הוויקיפדיה הסינית עברה את רף המיליון ערכים, והפכה בכך לוויקיפדיה ה-14 שמגיעה לאבן דרך זו. מאוחר יותר באותה השנה, ב-26 ביוני, ויקיפדיה הפורטוגזית עברה את רף המיליון ערכים והפכה בכך לוויקיפדיה ה-15 שמגיעה לאבן דרך זו.

2019

החל מאפריל 2019 נחסמה האפשרות לגלוש בוויקיפדיה בכל השפות בכל רחבי הרפובליקה העממית של סין.[19]

העשור השלישי: 2020 ואילך[עריכת קוד מקור | עריכה]

2020

ב-23 בינואר 2020 נוצר הערך ה-6 מיליון בוויקיפדיה האנגלית על מריה אליז טרנר לאודר (אנ').

במהלך שנת 2020 הסיקור הנרחב בוויקיפדיה אודות מגפת הקורונה, הדיונים הרבים שהתקיימו אודות התוכן של הערכים הללו בדפי השיחה, ואפילו המחיקות של הערכים שעוסקים בנושא, יהיו משאב שימושי עבור היסטוריונים עתידיים שירצו לקבל מידע רב יותר אודות אותה התקופה.[20] ארגון הבריאות העולמי לקח חלק בשיתוף פעולה עם ויקיפדיה כמשאב מרכזי להפצת מידע הקשור למגפת הקורונה במטרה לסייע במאבק בהפצת מידע מוטעה.[21][22]

2021

בינואר 2021 צוין בתקשורת יום השנה ה-20 לוויקיפדיה.[23][24][25][26]

ב-13 בינואר 2021 ויקיפדיה האנגלית הגיעה למיליארד עריכות, כאשר העריכה המיליארד בוצעה על ידי העורך סטיבן פרואיט.[27]

2022

ב-6 בדצמבר 2022 הוויקיפד ריצ'רד קניפל יצר את הערך Artwork title(אנ'), שהגרסה הראשונה שלו הייתה טיוטה שנוצרה באמצעות ChatGPT, כאשר קניפל לאחר מכן ביצע עריכות קטנות על מנת להתאים את התוכן לסטנדרטים של ויקיפדיה. קניפל הצהיר בדף שיחה שהוא מאמין שזו הפעם הראשונה בה עורך כולשהו בוויקיפדיה השתמש ב-ChatGPT על מנת ליצור ערך בוויקיפדיה. הערך זכה לביקורת מצד עורכים אחרים ועורר מחלוקת בתוך קהילת ויקיפדיה, מה שהוביל לדיון נרחב בשאלה האם יש להשתמש ב-ChatGPT ובמודלים דומים לכתיבת תוכן עבור ויקיפדיה ואם כן, באיזו מידה.[28]

2023

בינואר 2023 הממשק של ויקיפדיה בתצוגת המחשבים אשר מוגדר כברירת מחדל שונה לראשונה מאז 2010, ל-Vector 2022.‏[29]

היסטוריה לפי נושא[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיוס כספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי שנה מפעילה קרן ויקימדיה קמפיין לגיוס תרומות לתמיכה בפעילותיה.

  • אחד מהקפיין הראשונים לגיוס תרומות נערך בין 18 בפברואר 2005 ל-1 במרץ 2005 כאשר במהלכו גויסו כ-94 אלף דולרים אשר היו כ-19 אלף דולרים יותר ממה שקרן ויקימדיה ציפתה לגייס.
  • ב-6 בינואר 2006 במהלך קמפיין גיוס התרומות של הרבעון הרביעי של 2005 גויס מעט מעל ל-390 אלף דולר.
  • במסגרת קמפיין גיוס התרומות לשנת 2007 נתרמו מעל ל-1.5 מיליון דולרים מ-44,188 תורמים.
  • במסגרת קמפיין גיוס התרומות לשנת 2008 נתרמו מעל ל-6 מיליון דולרים.
  • במסגרת קמפיין גיוס התרומות לשנת 2010 נתרמו מעל ל-16 מיליון דולרים.
  • במסגרת קמפיין גיוס התרומות לשנת 2011 נתרמו מעל ל-20 מיליון דולרים ממיליון תורמים.
  • במסגרת קמפיין גיוס התרומות לשנת 2012 נתרמו מעל ל-25 מיליון דולרים מ-1.2 מיליון תורמים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top Websites Ranking for all categories in the world, באתר SimilarWeb
  2. ^ "Wikipedia of Jimmy Wales and Larry Sanger". History Computer. 2010. אורכב מ-המקור ב-2012-04-15. נבדק ב-9 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Total edits in Wikimedia projects – 1 billionth edit screenshot. Retrieved 19 November 2011.
  4. ^ "Italian Wikipedia Hidden To Protest WireTap Law" (אורכב 04.03.2016 בארכיון Wayback Machine). PC Magazine. Retrieved 6 October 2011.
  5. ^ Kapoor, Amit (26 באוקטובר 2011). "Wikipedia seeks global operator partners to enable free access". Wikimedia blog. ארכיון מ-17 ביולי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Wikipedia Zero". MediaWiki. ארכיון מ-29 במאי 2012. נבדק ב-27 במאי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Perez, Sarah (30 במרץ 2012). "Wikipedia's Next Big Thing: Wikidata, A Machine-Readable, User-Editable Database Funded By Google, Paul Allen And Others". TechCrunch. ארכיון מ-11 בספטמבר 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ 1 2 Pintscher, Lydia (13 בפברואר 2013). "Wikidata live on the English Wikipedia". Wikimedia Deutschland. אורכב מ-המקור ב-2013-02-19. נבדק ב-15 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ אתר למנויים בלבד James Titcomb, ‏First man to make 1 million Wikipedia edits, The Telegraph, 20 April 2012
  10. ^ "Wikipedia Volunteer Editor Reaches 1 Million Edits" (אורכב 19.11.2015 בארכיון Wayback Machine). Mashable. 24 April 2012. Retrieved 14 February 2013.
  11. ^ Skelton, Alissa (23 באפריל 2012). "Wikipedia Volunteer Editor Reaches 1 Million Edits". Mashable. ארכיון מ-19 בנובמבר 2015. נבדק ב-24 באוקטובר 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  12. ^ Wikipedia.org Site Info (אורכב 29.02.2012 בארכיון Wayback Machine). Alexa.com. Retrieved 8 November 2012.
  13. ^ Willsher, Kim (7 באפריל 2013). "French secret service accused of censorship over Wikipedia page". The Guardian. London. ארכיון מ-30 בספטמבר 2013. נבדק ב-9 באפריל 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ "Edit Wikipedia on the go" (אורכב 11.03.2016 בארכיון Wayback Machine). Wikimedia.org. 25 July 2013. Retrieved 2 April 2014.
  15. ^ "Wikipedia.org Site Info". Alexa Internet. ארכיון מ-9 באוקטובר 2017. נבדק ב-9 באוקטובר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ Schuessler, Jennifer (16 ביוני 2015). "Moving Wikipedia From Computer to Many, Many Bookshelves". The New York Times. ארכיון מ-2 בדצמבר 2016. נבדק ב-24 בדצמבר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  17. ^ "Wikipedia.org Site Info". Alexa Internet. ארכיון מ-4 ביולי 2017. נבדק ב-4 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "AI spots 40,000 prominent scientists overlooked by Wikipedia". The Verge. נבדק ב-2018-10-28.
  19. ^ "Wikipedia blocked in China in all languages". BBC News (באנגלית בריטית). 2019-05-14. נבדק ב-2021-10-24.
  20. ^ Harrison, Stephen (27 במאי 2020). "Future Historians Will Need Access to Coronavirus Misinformation". Slate. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ Matt, Chase (9 בינואר 2021). "Wikipedia is 20, and its reputation has never been higher". The Economist. נבדק ב-9 בינואר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  22. ^ McNeil, Donald G. (22 באוקטובר 2020). "Wikipedia and W.H.O. Join to Combat Covid-19 Misinformation". The New York Times. ארכיון מ-27 בדצמבר 2020. נבדק ב-25 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ Kelly, Heather (15 בינואר 2021). "Technology: On its 20th birthday, Wikipedia might be the safest place online". The Washington Post. The world's largest online encyclopedia has learned lessons from fighting misinformation for two decades {{cite news}}: (עזרה)
  24. ^ Kent, German (15 בינואר 2021). "In a post-truth world, we need Wikipedia more than ever". CNET. Commentary: Wikipedia celebrated its 20th anniversary today. The free encyclopedia may not be exciting, but its neutral, volunteer-driven content is incredibly valuable. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "World in Progress: 20 years of Wikipedia" (Audio). Deutsche Welle. The year marks the 20th anniversary of Wikipedia. Every month, more than 1.7 billion people visit the open-source website in search of information about, well, just about anything! We speak with Dr. Bernie Hogan from the Oxford Internet Institute about Wikipedia's successes, where it fits into the discrimination crisis, and the website's future.
  26. ^ Wales, Jimmy (14 בינואר 2021). "As Wikipedia turns 20 it aims to reach more readers" – via Yahoo!. Wikipedia is the web's seventh-most visited site {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ "The English Language Wikipedia Just Had Its Billionth Edit". Vice (באנגלית). 15 בינואר 2021. ארכיון מ-15 בינואר 2021. נבדק ב-26 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ Harrison, Stephen (12 בינואר 2023). "Should ChatGPT Be Used to Write Wikipedia Articles?". Slate (באנגלית). נבדק ב-30 בינואר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  29. ^ "Wikipedia Gets a Fresh New Look: First Desktop Update in a Decade Puts Usability at the Forefront". Wikimedia Foundation (באנגלית אמריקאית). 18 בינואר 2023. נבדק ב-20 בינואר 2023. {{cite web}}: (עזרה)