ההשבעה הראשונה של בוריס ילצין לנשיאות רוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילצין בשנת 1991.

השבעה הראשונה של בוריס ילצין למשרת הנשיא הראשון של רוסיה התקיימה ביום רביעי, 10 ביולי 1991. הטקס נערך בארמון הקרמלין הממלכתי והוא ארך כשלושים דקות. היה זה טקס ההשבעה הראשון בהיסטוריה של טקסי ההשבעה לנשיאות רוסיה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – הבחירות לנשיאות רוסיה 1991

כתוצאה ממשאל עם ארצי על כינון משרת נשיא רוסיה, נערכו הבחירות לנשיאות. בוריס ילצין ניצח בבחירות וזכה ליותר מ-58% מהקולות. הוא נכנס לתפקיד חודש לאחר הבחירות.

אירועי ההשבעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 נשיא רוסיה, כמו בארצות הברית, נבחר יחד עם סגן הנשיא. עם זאת, בניגוד למסורת האמריקאית, סגן הנשיא אלכסנדר רוצקוי לא הושבע, אלא נכח בטקס כאורח.

הטקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוריס ילצין הוזמן לדוכן השבועה. ילצין נשבע את שבועת הנשיא תוך הצמדת יד ימין על ליבו, במקביל, עותקים של החוקה של הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הרוסית וברית המועצות, כמו גם הצהרת ריבונות המדינה של רוסיה הונחו מולו. לאחר שנשבעו, התזמורת הנשיאותית התחילה לנגן את ההמנון הרוסי.

לאחר השלמת ההמנון הלאומי ניגש בוריס ילצין לשולחן שמאחוריו ישב רוסלן חסבולטוב. בישיבה לשולחן ילצין וחסבולאטוב הקשיבו לנאומו של פטריארך מוסקבה ורוסיה כולה אלכסיי השני. לאחר נאום הפטריארך, נשא בוריס ילצין את נאומו הראשון כנשיא רוסיה ואז נשא נאום ברכה, נשיא ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב.[1][2]

השבועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לטקסי ההשבעה שלאחר מכן, בוריס ילצין הקריא שבועה נוספת.

אני נשבע למלא את סמכויותיו של נשיא הרפובליקה הסובייטית הרוסית הסוציאליסטית לשמור על החוקה והחוקים של הרפובליקה, להגן על ריבונותה, לכבד ולהגן על זכויות וחירויות האדם והאזרח, זכות העמים של הרפובליקה הסובייטית הרוסית הסוציאליסטית ולמלא במצפון את המשמימות שהופקדו על ידי העם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]