ההשראות לסדרת בבילון 5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סדרת המדע בדיוני בבילון 5 שואבת מספר אלמנטים ממיתולוגיות והשפעות תרבותיות שעוזרות לפתח את העלילה ואת הדמויות הקיימות בה. ג'יי מייקל סטרזינסקי, יוצר הסדרה, שב והדגיש כי הסיפור של "בבילון 5" מושפע לרוב מיצירות ספרותיות ואירועים היסטוריים שקדמו לו, ואין הוא מבוסס עליהם בלבד[1].

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההשפעה החזקה ביותר מבוטאת בשם הסדרה עצמו.

בחרתי בשם 'בבילון' לתחנה, משום שרוב מה שקורה בעלילה מגיע ממיתולוגיית הבריאה הבבלית, שאומרת שהיקום נברא מתוך קונפליקט שבין הסדר לכאוס.

ג'יי מייקל סטרזינסקי[2]

שני הכוחות המשלימים זה את זה, הוורלונים והצללים ביקום "בבילון 5" מייצגים כל אחד את הסדר ואת הכאוס, בהתאמה.

שר הטבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים מהאלמנטים אשר נמצאים בסדרה נראים כאילו הם לקוחים מסדרת ספריו של ג'.ר.ר. טולקין, "שר הטבעות"[3]. כך למשל, בחלק הראשון "אחוות הטבעת", רפאי הטבעת מופיעים לראשונה כיחידים ולאחר מכן כקבוצה; כך הדבר קורה ב"בבילון 5" עם "הצללים", וסטרזינסקי עצמו אישר זאת[4]. בנוסף, המסתורין האופף את הכוח האפל שקרוי "הצללים" מוזכר ביראה ובפחד, בדיוק כשם ששמו של סאורון מוזכר כך.

ההתייחסות המובהקת ביותר לספרו של טולקין היא הסיירים, ששמם ומשימתם דומים לאלה של שומרי היערות של הדונאדין. שניהם מתפקדים כמסדרים סודיים שמטרתם שמירת הסדר, ושניהם מונהגים בידי דמויות בין-גזעיות - אראגורן בעל דם של בני אנוש, עלפים והמיאר; ודלן - חצי בת-אנוש וחצי מינברית. כשם שחתונתם של אראגורן וארוון איחדה בין בני האדם לבני הלילית, אשר בשניהם זרם דם בעורקיהם, כך גם חתונתם של ג'ון שרידן ודלן איחדה בין בני האדם למינברים, שחלקו בנשמותיהם.

הקוד המוסרי לפיו חיים הסיירים ביקום "בבילון 5":

אנו הולכים במקומות חשוכים שאף אחד אחר לא יכנס בהם. אנו עומדים על הגשר, ואף אחד לא יעבור.

מרקוס קול, "בבילון 5", פרק 19 בעונה 3, "Grey 17 Is Missing"[5]

We walk in the dark places that no one else will enter. We stand on the bridge, and no one may pass.

קוד זה מתייחס לשני מקורות מ"שר הטבעות". הראשון הוא תיאור הסיירים מפיו של אראגורן בפני מועצת אלרונד:

אנשים בודדים אנחנו, סיירי הצפון, ציידים. אך לתמיד נהיה ציידים של משרתי האויב.

אראגורן

Lonely men are we, Rangers of the North, hunters - but hunters ever of the servants of the Enemy

השני מתייחס לעימות שבין גנדלף לבין הבאלרוג בגשר ממלכת מוריה, לפני שגרם להתמוטטות הגשר:

עבור לא תעבור!

גנדאלף

You shall not pass!

בנוסף, אראגורן התריע בפני גנדאלף כי ימות אם יכנס למוריה (שידועה גם בשם קהזד-דום); ב"בבילון 5", שגריר הוורלונים קוש מתריע בפני ג'ון שרידן כי ימות אם ילך לכוכב הצללים, שידוע בשם זאהדום. שניהם נופלים לתהום ומאוחר יותר חוזרים לחיים כדי לאחד את כוחות הטוב כנגד כוחות הרוע - גנדאלף האפור חוזר כגנדאלף הלבן, ושרידן חוזר כשבתוכו שריד מישותו של קוש הוורלוני. לקוש גם מספר הקבלות לגנדאלף, כאשר שניהם ישויות בעלות כוח שמאגדות חזרה את הכוחות, ושניהם מתפקדים כמורי דרך לשני הגיבורים הראשיים, אראגורן ושרידן.

יתרה מזאת, הבסת הצללים מסמנת את תחילת "העידן השלישי של בני האדם", ואילו הבסתו של סאורון מביאה לסוף העידן השלישי של הארץ התיכונה.

מלחמת הצללים שבעונתה השלישית של הסדרה היא המקבילה למלחמת הטבעת. הצללים, כסאורון, כבר הובסו בעבר, אך עם הזמן השיבו את כוחם וחזרו לפתוח במלחמה חדשה. גזעי הראשונים עזבו את שולי הגלקסיה, בדיוק כשם שהעלפים עזבו את הארץ התיכונה בדרך לוולינור.

אראגורן היה היורש החוקי לממלכות ארנור וגונדור. ארנור נחרבה ושושלת גונדור הסתיימה. עוצר גונדור - דנתור - תיעב את אראגורן וחשש פן יגזול ממנו את כסאו. במקביל, שרידן הכריז על ריבונותה של בבילון 5 מפני ממשל כדור הארץ, והוכרז כבוגד על ידי הנשיא קלארק. הן קלארק והן דנתור התאבדו לבסוף.

לצללים, כמו לסאורון, היו בני ברית שעבדו למענם, ושניהם תיפעלו שליטים: ב"בבילון 5" היו אלה הקיסר הסנטאורי קתרג'יה והנשיא קלארק, ואילו בשר הטבעות היו אלה סארומן ובתחילה גם תאודן מלך רוהאן. מר מורדן הוא שותפם חד הלשון של הצללים, בעוד גרימה לשון-נחש היה יועצו הבוגדני של תאודן שנשלח על ידי סארומן.

ניתן לייחס הקבלה נוספת בין "שר הטבעות" לבין "בבילון 5", והיא בין ג'ון שרידן לפרודו בגינס. בסוף "שיבת המלך", פרודו אינו יכול לשאת יותר את עולה של הטבעת, ולכן מציעים לו העלפים לנדוד עמם לוולינור. בסוף העונה החמישית של "בבילון 5", עורך שרידן מסע אחרון לצביר כוכבים "קוריאנה 6" ומוזמן על ידי לוריין להצטרף אל "הראשונים" במסעם אל מחוץ לשולי הגלקסיה.

שמותיהם של הנארנים כנראה לקוחים מספרו של ק.ס. לואיס, "דברי ימי נרניה", או מהשם "Narn i Chîn Húrin" שבספר "הסילמריליון" של טולקין. בנוסף, שמו של לוריין הוולארי (וגם ממלכת לות'לוריין של בני הלילית), הוא שמו של אחד "הראשונים" ב"בבילון 5".

לבסוף, הנרטיב המרכזי בין שתי היצירות שעוסק בעידן השלישי. דוגמה לכך ניתנת בדו-שיח שבין שרידן ודלן בפרק העונה הרביעית "Into The Fire", שמקביל לדבריו של גנדאלף לאראגורן בפרק "The Steward and the King" שבחלק החותם את ספרי "שר הטבעות"[6][7].

הסילמריליון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור אהבתם של שרידן ודלן מהדהד לסיפור אהבתם של ברן ולות'יאן, שהתרחש בעידן הראשון של הארץ התיכונה, בנוסף לאלמנטים החוזרים בסיפור האהבה שבין אראגורן וארוון בעידן השלישי. אולם, היה זה סיפורם של ברן ולות'יאן שבו בן אנוש חזר מהמתים עם תוחלת חיים מועטה ואשר מתחתן עם אישה מגזע אחר שנהפכת לחצי בת-אנוש כדי להישאר עמו (כשם שקרה לשרידן)[8].

השם "ויילן", שניתן לג'פרי סינקלייר לאחר שינוי הצורה שלו לחצי בן אנוש-חצי מינברי בידי "שילוש האור", היה מחווה[9] ל"ולא" (היחיד לוולאר), המלאכים השומרים שהגיעו לעצב את עולמו של טולקין. הוורלונים, הצללים ו"הראשונים" הם מבין הגזעים העתיקים ביקום "בבילון 5", והם מקביליהם של הוולאר והמיאר בעולמו של טולקין. הן "הראשונים"/הוורלונים והן הוולאר/מיאר מסוגלים להציג את עצמם בדמויות ובצורות שונות המזוהות עם בני האדם.

שמו של האל הסנטאורי ששלט בעולם התחתון, לפי לונדו מולארי בפרק "The Parliament of Dreams", הוא מוגאת'. מקבילו הוא בבירור מורגות', שר האופל הראשון שמוצג בסילמריליון, שגם מלך על חלקים נרחבים של העולם התחתון. בסיומו של הסילמריליון, מורגות' הוגלה אל מעבר ל"דלת הלילה" (או "הריק")[10] - מקום בחלל שהוא מחוץ לגבולות הזמן. אלמנט דומה קיים בשולי הגלקסיה של "בבילון 5": מקום של גלות לכוחות המושחתים של היקום - מורגות' והצללים/וורלונים.

הורגי הכוכבים (או "ענני המוות") של הצללים ביקום "בבילון 5"[11][12] דומים לכוח העלטה השחורה[13]. העלטה השחורה הייתה הכוח בו השתמשה אונגוליאנט, רוח אפלה שנראה בדמות עכביש ענק והמסווה עצמו בצורת ענן בסילמריליון (ראו אבתר). צורת חלליות הצללים עצמן היא כעכבישים, והן מחווה לאונגוליאנט (כולל את שילוב העכבישה שב"שר הטבעות").

לבסוף, שמם של סרטי האנתולוגיה המתוכננים של סטרזינסקי, "Babylon 5: The Lost Tales", לקוח מתוך ספרי המקבץ המרכיבים את "הסילמריליון", "The Book of Lost Tales".

אגדות המלך ארתור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר פרקים מחדדים את השפעתה של אגדת המלך ארתור ואבירי השולחן העגול על "בבילון 5". "הקרב על הקו" (שתואר בסרט "בבילון 5: בהתחלה") זוהי אנלוגיה לקרב האחרון של המלך ארתור; דלן נמשלת לגבירת האגם אשר מחזיקה באקסקליבר (בפרק העונה השלישית "A Late Delivery from Avalon")[14]; שרידן נמשל לארתור עצמו; ולניר (עוזרה של דלן) נמשל ללנסלוט, האביר הנאמן ביותר אשר בסופו של דבר בוגד באדונו, ארתור (בפרק העונה החמישית "Objects at Rest")[15].

האקסקליבר מופיעה בסדרת הספין אוף של "בבילון 5", "קרוסייד", כספינת חלל הנשלחת למצוא תרופה להצלת כדור הארץ מכליון לאחר שפוזר וירוס מתוצרת "הדראק" על פני הכוכב.

מיתולוגיה יוונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר רב של ספינות חלל ביקום "בבילון 5" נושאות שמות מהמיתולוגיה היוונית, למשל ספינתו הקודמת של שרידן האגממנון, וכן הספינה הראשונה שהחלה ב"קרב על הקו", הפרומתאוס. סטרזינסקי אף ציין כי דמותו של ג'קאר נמשלת לדמותה של קסנדרה מטרויה, הנביאה שאיש לא שעה לנבואותיה.

קץ הילדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונספט של "הגזעים הצעירים" שמתפתחים מעבר לרמות הפרימיטיביות שלהם ומתעלים למישור הבא של הקיום מהדהד לספרו של ארתור סי. קלארק, "קץ הילדות". שני פרקים בסדרה נוגעים בדבר התעלותם של הגזעים השונים לישויות אנרגיה: פרק העונה הראשונה "Mind War" ופרק הסיום של העונה הרביעית. הספר הוא מהמועדפים על סטרזינסקי[16].

אלפרד בסטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופר המדע בדיוני אלפרד בסטר סיפק את ההשראה לדמותו של מנהיג "חיל הטלפתים" (שגולם על ידי וולטר קניג) בספרו משנת 1953 "האדם המושמד". בסיפור, טלפתים מאוגדים יחדיו תחת שליטתה של "גילדת אספר", שדומה מאוד ל"חיל הטלפתים", בהבדל טיבם.

חולית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרזינסקי ציין כי אחד מספריו המועדפים היה "חולית" של הסופר פרנק הרברט. קיימות מספר אנלוגיות בין קיסרות הפדישאח לרפובליקה הסנטאורית, בין בנות גשרית ל"חיל הטלפתים", בין גילדת החלל לוורלונים, ובין הדררים לנארנים.

השפעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעות היסטוריות ופוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'רצ'יל ומלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבריי הטובים, בפעם השנייה בהיסטוריה, ראש ממשלה בריטי חזר מגרמניה והביא שלום בכבוד. אני מאמין כי זהו זמן של שלום בימינו.

נוויל צ'מברלין, בעת קבלת פנים בנמל התעופה "הסטון" בשנת 1938

ב"בבילון 5" נאמר חלקה של הערה זו ("זהו זמן של שלום בימינו") על ידי דיפלומט לאחר חתימת הסכם השלום עם הסנטאורים, שמאוחר יותר פלשו לכוכבי לכת רבים שסבבו את תחומי שליטתם.

שרידן דן בדילמה שניצבה בפני צ'רצ'יל בנוגע לקובנטרי, בטרם הבליץ על העיירה, דילמה בסגנון "האם אני מציל חיי אדם עכשיו, ביודעי שאחשף בפני אויביי ושפיצחנו את הקוד ושהצבנו מרגלים, ונשלם על כך בעתיד". הייתה זו משחתת כדור הארץ USS Churchill שהפסידה במלחמת האזרחים של ברית הארץ כשהיא מגנה על תחנת בבילון 5.

היסטוריה רומית ואני, קלאודיוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיסר הסנטאורי קתרג'יה האמין עצמו לאל. מותו הביא לעלייתו של לונדו מולארי לשלטון, ואולי אף לעלייתו של ויר קוטו לשלטון בסופו של דבר. הסיפור מהדהד לעלייתו לשלטון של קלאודיוס לאחר שהקיסר המטורף קליגולה מת. קלאודיוס עצמו לא נחשב בכלל למועמד עקב נכותו, במקביל ללונדו שקיבל את המעמד בעל כורחו וש"שותק" בידי יצור הדראק הזדוני, "השומר".

קליגולה היה מקור ההשוואה הברור ביותר, ולכן רציתי שהשם (קתרג'יה) ישקף זאת במעט. רציתי מישהו שיפחדו ממנו רבות - לא משום שנהג לצרוח כל הזמן, אלא משום שהיה מוזר לחלוטין.

ג'יי מייקל סטרזינסקי[17]

הסנטאורים גם השתמשו ברצח (במיוחד באמצעות רעל) כמכשיר פוליטי, כשם שמתואר בספר "אני קלאודיוס" מאת רוברט גרייבס.

השפעות היסטוריות ופוליטיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אחד מחברי "משמר הלילה" ב"בבילון 5" מצטט מדברי תומאס ג'פרסון: "Eternal vigilance is the price of freedom" ("דריכות אינסופית היא מחיר החופש"). בעוד אמרה זו נועדה לתמוך במעשי משמר הלילה, ג'פרסון התכוון לכך כאזהרה בפני הרעיון.
  • המודל הדיפלומטי לפיו בנויה תחנת בבילון 5 דומה למבנה האומות המאוחדות, כאשר חמשת חברי המועצה המייעצת דומים למועצת הביטחון, וליגת האומות הבלתי מאוחדות דומה לעצרת הכללית.
  • התייחסות היסטורית נוספת היא להתנקשות בנשיא ג'ון פיצג'רלד קנדי, כאשר התנקשו בחייו של נשיא "ברית הארץ" לואיס סנטיאגו בסוף העונה הראשונה של הסדרה. בהמשך, שבועתו של סגן הנשיא מורגן קלארק לתפקיד מהדהדת לשבועתו של סגן הנשיא לינדון ג'ונסון על מטוס אייר פורס 1.

השפעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרל סייגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק הרביעי בעונה השנייה של הסדרה, מסבירה דלן כי כל יצור חי מורכב מאותם אלמנטים המרכיבים את תחנת בבילון 5 ואת הכוכבים (חנקן, ברזל, מימן וכיוצא בזה). היא אומרת שאנו עשוים מ"חומר כוכבים". אנו היקום עצמו, שמקבלים תודעה ומנסים להבין את עצמנו. דברים אלה נראה שלקוחים מספרו של קרל סייגן, "הקשר הקוסמי" (פרק 1).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Usenet postings by JMS, Tolkien References, March 19 1995
  2. ^ הערות לפרק "Chrysalis", מארז ה-DVD של עונה ראשונה, דיסק 6
  3. ^ JMSnews.com, What was the spark that ignited your desire to create B5?, January 24th 1995
  4. ^ Usenet Postings by JMS, Trekkers and Babylon 5, March 15 1994
  5. ^ The Lurker's Guide to Babylon 5, Grey 17 Is Missing
  6. ^ Sheridan and Delenn Quotes, www.bakers-place.co.uk
  7. ^ Odyssey's Homepage, JRR Tolkien Quotes, The Return of the King
  8. ^ A Note on Tolkien, Sinclair, Sheridan and Delenn, By Frieda Landan, April 22 1997
  9. ^ The B5JMS Mailing List, A LOTR Question, October 30 2004
  10. ^ The Encyclopedia of Arda, An Interactive Guide to the works of J.R.R Tolkien, Void - The Emptiness beyond the world, Mark Fisher, 2002
  11. ^ Hyperspace - A Guide to the Ships of Babylon 5 and Crusade, The Shadows
  12. ^ BabTech on the Net, Shadow Planet Killer
  13. ^ The Encyclopedia of Arda, An Interactive Guide to the works of J.R.R Tolkien, Unlight - The darkness of Ungoliant, Mark Fisher, 2007
  14. ^ The Lurker's Guide to Babylon 5, A Late Delivery from Avalon
  15. ^ The Lurker's Guide to Babylon 5, Objects At Rest
  16. ^ Pioneering a new frontier in television production, The making of Babylon 5
  17. ^ ציטוט מתוך החומר המתועד של ג'יין קיליק, "Babylon 5: No Surrender, No Retreat", הוצאת ניו יורק 1998, עמוד 36