ההתקוממות הצבאית נגד המשטר בחוף השנהב (מאי 2017)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מורדים מסתובבים ברחובות בונדוקו (צולם ב-13/5/2017)

ההתקוממות הצבאית בחוף השנהב היא מרי צבאי שהחל ב- 12 במאי 2017, והתבצע על ידי יחידות של צבא חוף השנהב, להן סכסוך כספי וחילוקי דעות, עם שלטונות חוף השנהב באשר למשכורות החיילים. ההתקוממות כללה חסימת רחובות בעזרת רכבים צבאיים, ויריות לכל עבר במספר ערים בחוף השנהב, בתוכן הבירה המסחרית אביג'אן[1].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 20022011 שרר סכסוך אזרחי בחוף השנהב. סכסוך זה החל בהפיכה שלא צלחה, לאחריה חולקה המדינה, לשניים בחלק הצפוני המוסלמי, שלטו המורדים שלא קיבלו עליהם את שלטונו של הנשיא דאז, (לוראן גבאבו) ובדרום המדינה נמצא השלטון הרשמי של המדינה.

בנובמבר 2010 התקיימו במדינה בחירות, בהן ניצח אלאסן ואטארה, את הנשיא המכהן גבאגבו, אך האחרון סירב לפנות את כסאו. ואטארה זכה לתמיכת מיליציית המורדים המוסלמים ששלטו בצפון המדינה, ואילו גבאבו קיבל את תמיכת הדרום, בו מרוכזת עיקר הפעילות הכלכלית של רפובליקת חוף השנהב. במהרה הפך המשבר הפוליטי לסכסוך מזוין, בעל אופי אתני, שתבע את חייהם של 3,248 בני אדם. במהלך הקרבות, הבטיח ואטארה למורדים, סכומי כסף גבוהים בתמורה לתמיכתם בו. המלחמה הוכרעה בהתערבות צבאית של צרפת, ובעקבותיה עלה לשלטון הנשיא המכהן אלאסן ואטארה. מאז נמשכים בחוף השנהב חילוקי דעות עמוקים המקבלים ביטוי במיוחד בצבא המדינה המורכב מצבא המורדים, ומנאמניו של הנשיא הקודם גבאבו.

ב- 6 בינואר 2017, פרשו מן הצבא הרפובליקני, חיילים שהיו שייכים בעבר לצבא המורדים, ובאופן מאורגן פתחו ביריות מנשק קל במספר ערים במדינה. לטענתם, כספים אשר הובטחו להם על ידי אלאסן ואטארה, עם סיום המלחמה ב-2011, טרם שולמו עד היום. לדבריהם ל-8,400 חיילים, מגיעים סכומים של עד 17 מיליון CFA, כל אחד.

המהומות שכחו לאחר שבדיונים עם המתקוממים, הובטחו להם התשלומים, ואף נקבעו מועדי תשלום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בחוף השנהב שתי ערי בירה, מסחרית (אביג'אן), ופוליטית (יאמוסוקרו)