הוברפוניק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוברפוניק
Hooverphonic
הוברפוניק (עם גייקה ארנרט) בהופעה בפריז, 2008
הוברפוניק (עם גייקה ארנרט) בהופעה בפריז, 2008
מקום הקמה סיינט ניקלאס, Flemish Region עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995
סוגה טריפ הופ, אינדי-פופ, אלקטרופופ
חברת תקליטים Play It Again Sam עריכת הנתון בוויקינתונים
hooverphonic.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
אלכס קאלייר, ריימונד גירטס, גייקה ארנרט
חברים לשעבר
אסתר לייבירט, ליזייה סדוניוס, קיוקו בארטסואן, פרנק דושנה, נואמי וולפס, לוקה קרויסברגס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוּברפוֹניק (Hooverphonic) היא להקה בלגית שהוקמה באוקטובר 1995. אף על פי שסווגה בהתחלה כהרכב טריפ הופ, היא הרחיבה במהרה את המנעד המוזיקלי שלה, הכולל רוק אלטרנטיבי, אלקטרוניקה, אלקטרופופרוק ואחרים.

חברי הלהקה קראו לה במקור "הובר" (Hoover), אולם מאוחר יותר שינו את שמה ל"הוברפוניק", לאחר שגילו שלהקות אחרות כבר השתמשו בשם "הובר", וגם משום שרצו להימנע מבעיות משפטיות עם חברת הובר, יצרנית שואבי האבק.

תולדות הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברים המקוריים בלהקה היו: הסולנית אסתר לייבירט (Esther Lybeert), הקלידן פרנק דושנה (Frank Duchêne), הבסיסט אלכס קאלייר (Alex Callier) (אנ'), והגיטריסט ריימונד גירטס (Raymond Geerts). לייבירט הקליטה מספר הקלטות דמו עם הלהקה, אולם עזבה אותה ביום בו הייתה אמורה הלהקה לחתום על חוזה עם חברת "סוני מיוזיק". הלהקה הביאה אז במקומה את ליזייה סדוניוס (Liesje Sadonius) (אנ') להקליט את האלבום "A New Stereophonic Sound Spectacular" (אנ'). זמן קצר לאחר יציאת האלבום, עזבה סדוניוס את הלהקה. קיוקו בארטסואן (Kyoko Baertsoen), זמרת להקת הטריפ-הופ הבלגית "Lunascape", מילאה את מקומה למשך 3 חודשי סיבוב ההופעות האירופי ב-1997. בתחילת 1998 הפכה גייקה ארנרט (Geike Arnaert) (אנ') לזמרת הקבועה של הלהקה, עד שנת 2008.

הלהקה השיגה הכרה בינלאומית לאחר שהשיר "2Wicky" נכלל בפסקול הסרט "Stealing Beauty"‏ (1996) של ברנרדו ברטולוצ'י. השיר הופיע גם בפסקולי הסרטים אני יודע מה עשית בקיץ האחרון ו-"Heights" (אנ'). הריף העיקרי של השיר סומפל מלהיטו של אייזק הייז משנות ה-60, "Walk On By" (אנ').

בשנת 1998 תרמה הוברפוניק לאלבום המחווה לדפש מוד, "For the Masses" (אנ'), את גרסת הכיסוי שלהם לשיר "Shake the Disease" (אנ').

לאחר סיבוב הופעות ארוך עם אמנים כגון Massive Attack, מורצ'יבה (Morcheeba) (אנ') ו-"Apollo 440", וסיבוב הופעות בארצות הברית ב-1997 כחימום לפיונה אפל, הלהקה הוציאה בשנת 1998 את האלבום "Blue Wonder Power Milk" (אנ'), עם הזמרת גייקה ארנרט בת ה-18.

השירים "Renaissance Affair", "This Strange Effect" (אנ') ו-"Eden" (אנ') הושמעו בפרסומות של החברות פולקסווגן ומוטורולה. בשיר "Eden" נעשה שימוש גם בסרט אני עדיין יודע מה עשית בקיץ האחרון. השירים "This Strange Effect" ו-"Eden" הושמעו גם בשני פרקים שונים בעונה השלישית של הסדרה ניקיטה. זמן קצר לאחר מכן, שרה ברייטמן הקליטה גרסת כיסוי ל-"Eden" באלבומה משנת 1998, "Eden" (אנ').

לקראת סוף שנת 1998, עזב פרנק דושנה את הלהקה.

בשנת 2000 יצא האלבום "The Magnificent Tree" (אנ'). השירים הבולטים מתוכו הם "Out Of Sight", "Mad About You" (אנ'), ושיר הנושא של האלבום.

באותה שנה נתבקשה הוברפוניק לכתוב שיר במיוחד לטקס פתיחת יורו 2000 שהתקיים בבריסל, בלגיה. השיר בן 12 הדקות, "Visions", הפך לשיר האליפות והופעתה של הוברפוניק בטקס הפתיחה נראתה ונשמעה על ידי למעלה ממיליארד איש.

בשנת 2002 יצא אלבום הקונספט "Hooverphonic Presents Jackie Cane" (אנ'). האלבום מספר את סיפורה של הדמות הבדיונית ג'קי קיין, ידוענית וזמרת ההופכת לכוכבת על חשבון יחסיה עם אחותה התאומה. עם הגעתה לסף אי השפיות על ידי לחצי התהילה, ג'קי עוזבת את עסקי השעשועים וחוזרת הביתה כדי לנסות להתפייס, שם אחותה הורגת את שתיהן עם ארוחה אחרונה מורעלת.

בשנת 2003, הלהקה הוציאה אלבום שהוקלט חי בליווי תזמורת (ללא קהל) בשם "Sit Down and Listen to Hooverphonic" (אנ'), ובו מבחר משירי הלהקה הישנים, כמו גם השירים החדשים "Antarctica", "The Last Thing I Need Is You" וגרסת כיסוי לשירו של לי הייזלווד, "My Autumn's Done Come".

בדצמבר 2005 הוציאה הלהקה את אלבום האולפן החמישי שלה, אלבום כפול בשם "No More Sweet Music/More Sweet Music" (אנ'). שני הדיסקים כוללים את אותם 11 השירים, אולם הם כולם גרסאות שונות.

בשנת 2006 עזבה הלהקה את חברת סוני/BMG. לסיום הקשר, יצא אלבום אוסף בשם "Singles '96–'06" (אנ').

באוקטובר 2007 יצא בבלגיה ובהולנד האלבום "The President of the LSD Golf Club" (אנ'). במרץ 2008 האלבום יצא באירופה. ב-10 באוקטובר 2008, גייקה ארנרט הודיעה על עזיבתה את הלהקה לטובת קריירת סולו. ההופעה האחרונה שלה עם הלהקה הייתה ב-13 בדצמבר 2008 ברוסיה.

ב-26 בנובמבר 2010 יצא האלבום "The Night Before", עם הזמרת החדשה, נואמי וולפס (Noémie Wolfs).

ב-26 במרץ 2015 הוברפוניק הודיעה על עזיבתה של וולפס את הלהקה.

באוקטובר 2019 הוכרז שהלהקה תייצג את בלגיה באירוויזיון 2020 ברוטרדם שבהולנד עם השיר "Release Me",[1] אך ב-18 במרץ 2020 בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בעולם, הוחלט לבטל את אירוויזיון 2020.[2] עם ביטול התחרות הוחלט בבלגיה להציע ללהקה לייצג את בלגיה גם באירוויזיון 2021 עם השיר "The Wrong Place".[3] ב-16 במאי, הוברפוניק היו היחידים שלא השתתפו בקליפ המשותף של שאר משתתפי האירוויזיון שבוטל לשיר Love Shine a Light ששודר בתום המשדר החלופי אירוויזיון: Europe Shine a Light. כאמור, מטרת הקליפ הייתה להראות מסר של אחדות ואהבה בין מדינות אירופה בזמן משבר הקורונה. הסיבה להיעדרות הלהקה מהקליפ הייתה התנגדותו הנחרצת של קאלייר שנבעה משנאתו לשיר. מעשה זה גרר ביקורות שליליות וגינויים רבים בעולם, ובייחוד בבלגיה.

ב-18 במאי 2021, ביצעה הלהקה את "The Wrong Place" בחצי הגמר של התחרות. בתום ההצבעות, הגיעה למקום התשיעי עם 117 נקודות.[4] ב-22 במאי, בגמר התחרות, הגיעה הלהקה למקום ה-19 עם 74 נקודות.[5]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסולנית גייקה ארנרט, 2008
  • 1996 - A New Stereophonic Sound Spectacular
  • 1998 - Blue Wonder Power Milk
  • 1998 - (Battersea (EP
  • 2000 - The Magnificent Tree
  • 2002 - Hooverphonic Presents Jackie Cane
  • 2003 - Sit Down and Listen to Hooverphonic (אלבום חי)
  • 2005 - No More Sweet Music/More Sweet Music
  • 2006 - Singles '96-'06 (הדָרָה)
  • 2007 - The President of the LSD Golf Club
  • 2010 - The Night Before
  • 2012 - Hooverphonic with Orchestra (הדָרָה)
  • 2012 - Hooverphonic with Orchestra Live (אלבום חי)
  • 2013 - Reflection
  • 2016 - In Wonderland
  • 2016 - The Best of Hooverphonic (הדָרָה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוברפוניק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]