הוועדה לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים של הסנאט של ארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוועדה לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים של הסנאט
United States Senate Committee on Homeland Security and Governmental Affairs
הוועדה מתכנסת לשימוע, 2019
הוועדה מתכנסת לשימוע, 2019
גוף פרלמנטרי ארצות הבריתארצות הברית הסנאט של ארצות הברית
ייסוד הוועדה 1816
יו"ר גרי פיטרס (המפלגה הדמוקרטית)
כהונה מ-20 בינואר 2021
חבר בכיר ראנד פול (המפלגה הרפובליקנית)
תחומי שיפוט פיקוח על הממשלה הפדרלית של ארצות הברית בכלל ועל המחלקה לביטחון המולדת בפרט, לשכת מפקד האוכלוסין, שירות הדואר של ארצות הברית, ארגון הרשות המבצעת, קבלנות ממשלתית, שירות המדינה הפדרלי וענייני מחוז קולומביה
חברים
נכון ל הקונגרס ה-118 של ארצות הברית

דמוקרטים: טום קרפר, מגי האסן, קירסטן סינמה, ג'קי רוזן, אלכס פדייה, ג'ון אוסוף, ריצ'רד בלומנטל

רפובליקנים: רון ג'ונסון, ג'יימס לנקפורד, מיט רומני, ריק סקוט, ג'וש האולי, רוג'ר מרשל
אתר האינטרנט הרשמי של הוועדה לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים של הסנאט של ארצות הברית

הוועדה לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים של הסנאט של ארצות הבריתאנגלית: United States Senate Committee on Homeland Security and Governmental Affairs) היא ועדת הפיקוח הראשית של הסנאט של ארצות הברית. לוועדה תחום שיפוט וסמכויות בנושאים הקשורים אל המחלקה לביטחון המולדת ולסוגיות אחרות הנוגעות לביטחון המולדת של ארצות הברית, כמו גם לתפקוד הממשלה הפדרלית, כולל הארכיון הלאומי; אמצעי תקציב וחשבונאות פרט להקצבות; לשכת מפקד האוכלוסין; השירות הציבורי הפדרלי; ענייני מחוז קולומביה ושירות הדואר של ארצות הברית[1]. בעבר נקראה "הוועדה לעניינים ממשלתיים של הסנאט" בטרם ענייני ביטחון המולדת נוספו לתחום סמכויותיה בשנת 2004.

נוסף על כך, מתפקדת הוועדה כמנגנון הפיקוח והחקירה הראשי של הסנאט. יושב הראש של הוועדה הוא היחיד מבין ראשי הוועדות בסנאט שביכולתו להמציא זימונים ללא הצבעה של כלל חברי הוועדה. יו"ר הוועדה הנוכחי הוא גרי פיטרס.

תולדות הוועדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שניתן לתארך חלק מיסודות הוועדה אל המאה התשע עשרה, מקורותיה המודרניים נטועים בייסוד "הוועדה להוצאות במחלקות הביצועיות" ב-18 באפריל 1921. שֶם הוועדה להוצאות במחלקות הביצועיות שונה ל"הוועדה לתפעול ממשלתי" בשנת 1952, שאורגנה מחדש כ"וועדה לענייני ממשל" במהלך 1978. לאחר העברת חוק הרפורמה במודיעין ומניעת הטרור 2004 (אנ'), הפכה הוועדה ב-2004 ל"וועדה לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים", תוך סיפוח סוגיות ביטחון המולדת אל סמכויותיה.

מבין חמש ועדות המשנה הנוכחיות של הוועדה, ועדת המשנה הקבועה לחקירות היא הוותיקה ביותר הן בשנים והן מבחינת פעילות והיסטוריה, שהוקמה במקביל אל "הוועדה לתפעול ממשלתי" ב-1952. לאחר הארגון מחדש של הוועדה ב-1978, הוקמה ועדת המשנה לפיקוח לפיקוח על הניהול הממשלתית, כוח העבודה הפדרלי ומחוז קולומביה. ועדת משנה נוספת, לניהול פיננסי פרלי, מידע ממשלתי וביטחון בין-לאומי, נוסדה ב-2003. לצד שלוש ועדת משנה אלה, בינואר 2007 הוקמו שתי ועדות-משנה אד הוק במטרה לשקף את סמכות השיפוט המורחבת של הוועדה לביטחון המולדת. היו אלה ועדות המשנה לשיקום אסונות טבע ו-ועדת המשנה למוכנות ושילוב של המגזר הארצי, המקומי והפרטי.

במרוצת השנים, הוועדה לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים וגלגוליה הקודמים דנה בסוגיות חשובות שונות, כולל אחריות ממשלתית, אתיקה בקונגרס, ענייני אסדרה ואבטחת מערכות מידע. ב-2003, לאחר שחוק ביטחון המולדת משנת 2002 ייסד את המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית, אימצה הוועדה פיקוח ראשוני על יצירת המדיניות, הפעולות והמבצעים של המחלקה.

בעשור הראשון של המאה ה-21 התמקדה הוועדה במיוחד ביכולתה של המחלקה לביטחון המולדת להגיב לאסונות גדולים כמו הוריקן קתרינה, עליית הטרור החקלאי בארצות הברית, ועיסוק בנקודות תורפה במערכות תשתיות של ארצות הברית כגון סכרים, מתקני מים, רשויות חשמל וכיוצא באלה. בפברואר 2014, הסגל של החבר הבכיר בוועדה טום קובורן פרסם דו"ח שהעלה חשש כי סיסמאות מסוימות המגנות על נתונים ממשלתיים רגישים מאוד "לא יתקבלו אפילו לחשבון הדוא"ל האזרחי הבסיסי ביותר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של הוועדה לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים של הסנאט (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תחומי השיפוט של הוועדה, באתר הרשמי של הוועדה לביטחון המולדת ועניינים ממשלתיים של הסנאט (באנגלית)