הוליתריום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהוליתריום
תקופה
פליסטוקן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: קנגוראים
תת־סדרה: דמויי-וומבט
משפחה: דיפרודונטיים
סוג: הוליתריום
מין: Hulitherium tomasetti
שם מדעי
Hulitherium
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוליתריום (שם מדעי: Hulitherium; מילולית: "הבהמה של שבט ההולי (אנ')" - שבט ילידים בגינאה החדשה) הוא סוג נכחד של יונק כיס גדול שהשתייך למשפחת הדיפרוטודוניים וחי בגינאה החדשה בתקופת הפליסטוקן. בסוג זה נכלל מין אחד - Hulitherium tomasetti, על שם הכומר ברארד תומסטי שהביא את מאובני היונק למדענים. מאובניו הוגדרו ב-1986.

ההוליתריום נראה כמו וומבט, אך היה גדול הרבה יותר מקנגורו אדום - חיית הכיס הגדולה ביותר כיום, והגיע לגובה של מטר בכתפיו, לאורך של 2 מטרים ולמשקל 75–200 קילוגרם בממוצע. המאובנים שנחשפו של עצמות היונק כוללים בעיקר שרידי גולגולת עדינים, שיניים חזקות, לסת תחתונה, כמה חוליות צוואר ורוב עצם הזרוע, אך כמעט ללא עצמות גפיים אחוריות. מבנה הגפיים העליונות היה גמיש וארוך ונראה שהם יכלו להזדקף כדי לאחוז בענפים.

ההוליתריום היה דומה לזיגומטורוס האוסטרלי. ככל הנראה הסוג הקרוב אליו ביותר היה המאוקופיה (Maokopia), גם הוא מגינאה החדשה ושניהם היו קרובים לסוג קולופסיס (Kolopsis) שגם חלק ממיניו חיו בגינאה החדשה.

נראה שאורח חייו היה דומה לאורח החיים של הפנדה הענקית וניזון כמוהו מעלי וקני חזרן שצמחו ביערות הגשם ההרריים של גינאה החדשה. מכיוון שאורח החיים בגינאה החדשה לא השתנה כמעט נראה שהיונק נכחד עקב הגעת האדם לאוסטרליה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוליתריום בוויקישיתוף