פארא הוקי קרח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הוקי מזחלות)
מזחלת פארא הוקי קרח
שחקן פארא הוקי קרח שולט בדיסקית
קנדה נגד ארצות הברית באתגר ההוקי מזחלות 2015

פארא הוקי קרחאנגלית: Para Ice Hockey; נקרא בעבר הוקי מזחלות, ובאנגלית Sledge hockey או Sled Hockey) הוא משחק קבוצתי שפותח על מנת לאפשר לאנשים בעלי לקות פיזית לשחק הוקי קרח. פארא הוקי קרח הומצא בתחילת שנות ה-60 בסטוקהולם, שוודיה, במרכז שיקום ונחשב לאחד המשחקים הפופולרים ביותר במשחקים הפאראלימפיים.

הוועד הפאראלימפי הבינלאומי משמש גם כגוף העליון שמנהל את הענף בעולם, ומארגן, בנוסף לטורניר הפאראלימפי, גם את אליפויות העולם שלו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-60, זוג שוודי פיתח מזחלת עבור הוקי קרח על מנת שיוכלו להמשיך לשחק הוקי קרח למרות לקותם הפיזית. העיצוב כלל שני להבי מחליקיים על מסגרת מתכת שאפשרה לדיסקית המשחק לעבור תחתיה. העיצוב הושלם על ידי הרכבת מוטות מעוגלים על ידיות אופניים כתחליף למקלות ההוקי הסטנדרטיים. למרות הקפדה על מדידות הציוד במשחקים הפאראלימפיים, העיצוב כיום דומה לעיצוב המקורי.

למרות חוסר העניין הראשוני בענף, החלה תחרות שכללה 5 קבוצות באירופה בשנת 1971. בשנת 1981 הוקמה הקבוצה הראשונה בבריטניה, זמן קצר לאחר מכן, בשנת 1982 הוקמה הקבוצה הראשונה בקנדה, לעומתן, בארצות הברית הוקמה קבוצת הוקי המזחלות הראשונה רק בשנת 1990. הוקי המזחלות המשיך להתפתח באסטוניה ויפן ובשנת 1994 נכלל כענף במשחקים הפאראלימפיים בלילהאמר שבנורווגיה, בהם זכתה שוודיה במדליית הזהב. בשנת 2010, במשחקים הפאראלימפיים בוונקובר שבקנדה התקיימה לראשונה תחרות לקבוצות מעורבות, בהן הורשו להשתתף גברים ונשים יחד.

חוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקי המשחק מאוד דומים לחוקים הרגילים של הוקי קרח כשההבדל העיקרי הוא חוקים לגבי המזחלות עצמן והשחקנים. קובץ החוקים הבינלאומי הראשון נערך בשנת 1990 על בסיס החוקים הקנדים להוקי קרח. החוק הייחודי היחיד לפארא הוקי קרח הוא זה האוסר על התנגשות חזיתית באמצעות המזחלת בשחקן יריב.

ספסל השחקנים וספסל העונשין נמצאים בגובה הקרח על מנת לאפשר כניסה ויציאת שחקנים ללא צורך בעזרה ממאמן או אדם אחר ואף רצפתם עשויה קרח או קרח סינתטי על מנת למנוע נזק ללהבי המזחלות.

כל ציוד השחקנים חייב להיות מאושר על ידי הוועדה לאישור ציוד הוקי, כולל המזחלות, המקלות, הקסדות וכל ציוד מגן אחר.

המקלות בנויים מלהבי מקלות הוקי רגילים אך בזווית גדולה יותר על מנת לאפשר לשחקנים שליטה נוחה בדיסקית. בקצה המקל יש 6 עד 8 שיני מתכת לצורך תנועה, המתבצעת על ידי דחיפת הקרח באמצעות חלקו המשונן של המקל. על שיני המתכת להיות באורך של עד סנטימטר אחד על מנת למנוע נזק לקרח או פציעה לשחקנים אחרים.

מקל פארא הוקי קרח עשוי סיבי פחמן

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארא הוקי קרח בוויקישיתוף