הוריה בונצ'יו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוריה בונצ'יו
Horia Bonciu
לידה 19 במאי 1893
יאשי ממלכת רומניה
פטירה 27 באפריל 1970 (בגיל 76)
בוקרשט, הרפובליקה הסוציאליסטית של רומניה
שם לידה בנימין חיימוביץ'
מדינה רומניה רומניהרומניה
לאום יהודי
שם עט Sigismund Absurdul
עיסוק משורר, סופר, מתרגם
מקום לימודים אוניברסיטת הומבולדט של ברלין
שפות היצירה רומנית
תחום כתיבה שירה, פרוזה, תרגום
תקופת הפעילות 1912–1970 (כ־58 שנים)
הושפע מ לואי פרדינאן סלין, אורמוז

הוריה בונצ'יו או ה. בונצ'יו הם שמות העט של בנימין חיימוביץ', משורר וסופר יהודי שפעל ברומניה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. שם עט נוסף בו השתמש היה סיגיסמונד האבסורדי (Sigismund Absurdul)

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנימין חיימוביץ' נולד ב-19 במאי 1893 בעיר יאשי שברומניה לקרול ולגיזלה חיימוביץ'. הוא סיים בית ספר יסודי ובית ספר תיכון בבוקרשט והמשיך את לימודיו באוניברסיטה ויליאם פרדריק בברלין. בתקופת לימודיו באוניברסיטה הצטרף לחוגים האומנותיים בווינה ובברלין ככתב העיתון רמפה (Rampa) שם עשה הכרה מעמיקה עם המגמות הספרותיות של התקופה (נאו-רומנטיקה, סימבוליזם, אקספרסיוניזם). הוא לא סיים את לימודיו באוניברסיטה.

יצירותיו הספרותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 1912 פרסם בעיתונים Rampa, Viata Literară, Scena ו-Vremea סונטות, מסות, קונטרסים ופרוזה. בשנת 1932 יצא לאור ספר השירים הראשון שלו תחת הכותרת "תיבת האשליות" (Lada cu năluci) ולאחר מכן, ספרי השירים "אני והמערב" (Eu și orientul) בשנת 1933, "ברום" (Brom ) בשנת 1934 ו"רקוויאם" (Requiem) בשנת 1945.[1]

תרגום ספר השירים Die Sonette an Ead של המשורר האוסטרי אנטון וילדגנס תחת השם "שירים לאעד"(Poeme către Ead)), שפורסם בשנת 1933, זכה לשבחים רבים.

בשנת 1934 הופיע הרומן "כבודה, או וידויו של אדם על ארבע" (Bagaj, sau confesiunile unui om în patru labe) ושנה לאחר מכן רומן המשך בשם "הפנסיון של גברת פיפרסברג" (Pensiunea doamnei Pipersberg). בשני רומנים אלה אפשר למצוא פרטים אוטוביוגרפיים רבים.

הרומנים הנחש במשקפיים (Șarpele cu ochelari ) ותהלוכת הפילים (Parada Elefanților ) שנכתבו בשנת 1945 לא פורסמו, וכתב היד של ספר השירים קונצרט לקונטרבס (Concert la contrabas ) אבד.

הוריה בנצ'יו היה מתרגם מוכשר שתרגם גם מיצירותיהם של ריינר מריה רילקה, אלפרד הנשקה (קלבונד) ושרל בודלר.

סגנונו ותוכן יצירותיו של ה. בונצ'יו זכו ברומניה לביקורות חיוביות אך גם לביקורות מאוד שליליות .

בנובמבר 1942 נכלל ברשימת הסופרים היהודים שנאסרו לפרסום ברומניה תחת משטר אנטונסקו ובתקופת המשטר הקומוניסטי יצירותיו עברו צנזורה.

הוריה בונצ'יו נפטר ב-27 באפריל 1970.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוריה בונצ'יו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ovidiu Moraru, Avangardismul romanesc, Editie digitala, ‏2011