הז'נדרמריה הרומנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הז'נדרמריה הרומנית
הז'נדרמריה הרומנית
LEX ET ORDO
חוק וסדר
מידע כללי
מדינה רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט רומניהרומניה רומניה
סוכנות אם משרד הפנים
ממשלת רומניה
תאריך הקמה 3 באפריל 1850
סוכנות קודמת סקוריטטה
מטה מרכזי בוקרשט
http://www.jandarmeriaromana.ro/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הז'נדרמריה הרומניתרומנית: Jandarmeria Română) הוא כוח הז'נדרמריה הלאומי של רומניה, אשר ממונה על תפקידי אכיפת חוק בסיכון גבוה. זהו אחד משני כוחות המשטרה העיקריים ברומניה (השני הוא המשטרה האזרחית). הז'נדרמריה כפופה למשרד הפנים הרומני ויש לה סמכויות על האוכלוסייה האזרחית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוח הז'נדרמריה הרומני הראשון נוצר בנסיכות מולדביה ב-3 באפריל 1850 בידי הנסיך גריגורה אלכסנדרו גיקה. לאחר איחוד מולדביה וולאכיה ב-1859 החליט הנסיך אלכסנדרו יואן קוזה להכפיף את הז'נדרמריה למשרד המלחמה ולהפוך אותה למשטרה צבאית. הז'נדרמריה השתתפה במלחמת העצמאות הרומנית, בעיקר ככוח שיטור צבאי, אך גם ככוח לוחם. ב-1893 הוקם מחדש כוח ז'נדרמריה אזרחית שזכה לשם "הז'נדרמריה הכפרית" (Jandarmeria Rurală). הז'נדרמריה החדשה הייתה כפופה בו זמנית למשרד המשפטים ולמשרד הפנים. לנוכח הכישלון המוחלט של הז'נדרמריה בטיפול במרד האיכרים של 1907, פורקה הז'נדרמריה הכפרית וסמכויותיה הועברו לידי הסיגורנצה.

הז'נדרמריה הצבאית המשיכה לשמש כמשטרה הצבאית של הכוחות המזוינים הרומניים, ומילאה תפקיד במלחמת הבלקן השנייה. במהלך מלחמת העולם הראשונה אף הוכנסו כוחות הז'נדרמריה לקרב כנגד צבא הקיסרות הגרמנית. לאחר הסכם שביתת הנשק של פוקשאן פיקחה הז'נדרמריה על פירוז הצבא הרומני, ובאוקטובר 1918 ניהלה את הגיוס מחדש שלו. במהלך מלחמת העולם השנייה שימשה הז'נדרמריה ככוח משטרה צבאית בלבד, אולם לקחה חלק חשוב בשואת יהודי רומניה.

לאחר המלחמה פורקה הז'נדרמריה בהוראת המפלגה הקומוניסטית הרומנית, וסמכויותיה הועברו לידי הסקוריטטה. לאחר מהפכת דצמבר 1989 הוקמה הז'נדרמריה מחדש, ושימשה בו זמנית כיחידת משטרה צבאית וכיחידת שיטור אזרחי. ב-2006 פוצלו תפקידי הז'נדרמריה, ובעוד שהמשטרה הצבאית של רומניה הפכה ליחידה צבאית לכל דבר, הז'נדרמריה עצמה הפכה ליחידת שיטור מקצועית רגילה הכפופה למשרד הפנים.

ארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיקוד על הז'נדרמריה נמצא בידי מפקח כללי הממונה בידי שר הפנים. למפקח הכללי ישנם שלושה סגנים האחראים על ניהולה השוטף של הז'נדרמריה. הז'נדרמריה מחולקת ל-41 יחידות מחוזיות, בנוסף לשמונה קבוצות ניידות שמיועדות לפעול בכל המחוזות במצבי חירום. בנוסף לכך, לז'נדרמריה כפופה גם בריגדה של כוחות מיוחדים בשם בריגדת המבצעים המיוחדים של הז'נדרמריה, אשר נועדה לסיכול פעולות טרור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הז'נדרמריה הרומנית בוויקישיתוף