הזהב של נורמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הזהב של נורמן
Da 5 Bloods
סמליל הסרט
סמליל הסרט
מבוסס על סיפור מאת ספייק לי
בימוי ספייק לי
הופק בידי ספייק לי
ג'ון קיליק
ביאטריז לוין
לויד לוין
תסריט ספייק לי
דני בליסון
קווין וילמוט
פול דה מיאו
עריכה אדם גוץ'
שחקנים ראשיים צ'דוויק בוזמן
דלרוי לינדו
ז'אן רנו
ג'ונתן מג'ורס
קלרק פיטרס
נורם לואיס
מוזיקה טרנס בלנשרד
צילום ניוטון תומאס סיגל
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה
חברה מפיצה נטפליקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 ביוני 2020
משך הקרנה 154 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מלחמה
סרט הרפתקאות
סרט דרמה
תקציב 40 מיליון דולר
פרסים פרס מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית לסרט הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
תרגום לעברית נטפליקס
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הזהב של נורמןאנגלית: Da 5 Bloods; בתרגום מילולי לעברית; 5 הדמים) הוא סרט דרמת הרפתקאות מלחמה אמריקאי משנת 2020, בבימויו ובהפקתו של ספייק לי. בהפקה השתתפו גם ג'ון קיליק, ביאטריז לוין ולויד לוין בזמן שאת התסריט כתב לי ביחד עם דני בליסון ,פול דה-מיאו וקווין ווילמוט לפי סיפור מקורי של לי. בסרט מככבים דלרוי לינדו, ג'ונתן מג'ורס, קלארק פיטרס, נורם לואיס, איסיה וויטלוק ג'וניור, מלאני תיירי, פול וולטר האוזר, יספר פאקונן, ז'אן רנו וצ'דוויק בוזמן. העלילה עוקבת אחר קבוצה של בוגרי מלחמת וייטנאם שחורים שחוזרים לווייטנאם כדי לחפש אוצר של מטילי זהב שהחביאו בעת ששירתו שם.

במקור נכתב התסריט על ידי דני בילסון ופול דה מאו בשנת 2013, אך הוא עובד מחדש על ידי לי וקווין וילמוט לאחר שעבדו על סרטו הקודם של לי, "שחור על לבן" (2018). צוות השחקנים לוהק בפברואר 2019 והצילומים החלו כחודש לאחר מכן, נמשכו עד יוני והתקיימו בדרום מזרח אסיה. תקציב ההפקה היה 35–45 מיליון דולר, מהסרטים היקרים ביותר של לי.

נטפליקס שחררה את הסרט לצפייה ישירה ב-12 ביוני 2020.[1] באתר Rotten Tomatoes תיארו את הסרט כאפוף "אנרגיה ושאפתנות עזה" וכאחד הסרטים "הדחופים והמשפיעים ביותר של ספייק לי", זאת על רקע מחאות ג'ורג' פלויד.[2] הסרט דן בגזענות נגד שחורים וכולל אזכורים לאישים ואירועים מההיסטוריה של ארצות הברית, שהייתה להם השפעה שלילית על השחורים, אך גם על אישים ואירועים מתקופת מלחמת וייטנאם.

הסרט היה סרטו האחרון של צ'דוויק בוזמן לשנת 2020 ובכלל ,בעקבות מותו כחודשיים לאחר מכן.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת וייטנאם כיתת חיילים שכללה חמישה גברים אפרו-אמריקנים, פול, אוטיס, אדי, מלווין ומנהיג החוליה שלהם נורמן, שקוראים לעצמם "הדמים", מאבטחים אתר של התרסקות מטוס של ה-CIA ובו תיבה עם מטילי זהב המיועדת לתשלום עבור התושבים הילידים על עזרתם במלחמה בוייטקונג. בהשראת נאומו של נורמן על הטיפול הגרוע באפרו-אמריקאים על ידי ממשלת ארצות הברית לאורך ההיסטוריה, הם מחליטים לקחת לעצמם את הזהב ולקבור אותו כדי שיוכלו לאסוף אותו אחר כך. עם זאת, בהתקפת נגד ווייטנאמית, נורמן נהרג והחיילים מגלים אחר כך שאתר הזהב הקבור אבד אחרי שנפילת נפאלם שיבשה את כל ציוני הדרך המזהים.

בהווה נפגשים פול, אוטיס, אדי ומלווין בהו צ'י מין סיטי. הם שוכרים את וין, מדריך שייקח אותם לאזור לאחר שמפולת בוץ חשפה את זנבו של המטוס שהתרסק ועם המידע החדש הזה הם מתכננים למצוא את הזהב ואת גופתו של נורמן. אוטיס מתאחד מחדש עם חברתו הווייטנאמית הוותיקה טיין שעוזרת לו ליצור קשר דה רוש, איש עסקים צרפתי שמעוניין לקנות מהם את הזהב. אוטיס גם מגלה שיש לו בת עם טיין שלא ידע עליה, שהציקו לה בילדותה בשל צבע עורה הכהה. פול מגלה גם שבנו דייוויד הלך אחריו לווייטנאם, מה שמעמיד את מערכת היחסים השברירית שלהם במבחן. הם מסכימים לתת לדייוויד להצטרף אליהם, אך אסור לו לקבל חלק מהזהב.

וין מוביל את הקבוצה אל וייטנאם הכפרית, שם מפגש עם סוחר מקומי מכריח את פול להודות שיש לו הפרעת דחק פוסט-טראומטית וכי הוא מאשים את עצמו באופן במותו של נורמן. בבר במלון דייוויד פוגש את הדי, מייסדת ארגון המוקדש לפינוי מוקשים בשם LAMB ומפלרטט איתה. למחרת, וין נוטש את הקבוצה ואומר להם שהוא יאסוף אותם בעוד כמה ימים. במהלך הלילה הראשון שלהם, פול מחרים את האקדח שאוטיס קיבל בחשאי מטיין והחברים חושדים במניעיו. הוא מנסה לתקן את מערכת היחסים שלו עם דייוויד. בסופו של דבר, החיילים מוצאים את מטילי הזהב הפזורים לצד גבעה. הם מוצאים גם את שרידיו של נורמן ומתפללים עליו.

בדרכם חזרה, הקבוצה מתחילה להתווכח על חלוקת הזהב, כשפול מתעקש שדייוויד יקבל נתח. באדי מנסה להרגיע אותם ועולה בטעות על מוקש, שהורג אותו. בתוהו ובוהו, דייוויד צועד על מוקש נעל בעצמו אך לא מפעיל אותו כאשר הדי ושני מתנדבים אחרים מ-LAMB, סיימון וספו, מופיעים. בהשראת חוויה דומה במהלך המלחמה, פול ממציא תוכנית להוציא את דייוויד מהמוקש בבטחה, אך כמעט מיד אחר כך מחזיק את שלושת הזרים כבני ערובה עם אקדחו של אוטיס, מתוך פרנויה שהם ידווחו לרשויות על תוכניתם לקחת את הזהב. פול מאלץ את דייוויד לקשור את הדי ומשאיר אותה מאוכזבת. במהלך הלילה ספו בורח בזמן שדייוויד והאחרים לוקחים בכוח את האקדח מידיו של פול.

לאחר שפוגש את וין במקום המפגש המוסכם, קבוצת חמושים מופיעה בדרישה לקבל את הזהב בתמורה לספו. קרב יריות שמתפתח גורם לכך שספו נהרג על ידי מוקש בעת שניסה להימלט ודייוויד נורה ברגלו. בהנחה שדה-רושה בגד בהם, וין מציע לחזור למקדש נטוש סמוך כדי להגן על עצמם מפני תגבורת שעלולה להגיע, ואילו אוטיס מציע להתקשר לטיין לעזרה, מה שמביא את פול להאשים אותה במצב. כשהוא מרגיש נבגד ולא מוכן לסמוך על אף אחד, פול לוקח את חלקו בזהב ופונה אל הג'ונגל לבדו. עד מהרה הוא מאבד את הזהב שלו לאחר שננשך על ידי נחש ונופל במורד הגבעה. שאר החבורה מציעה לווין, הדי וסיימון לקחת חלק מהזהב שנותר.

כשהוא כועס על עצמו, לפול יש חזיון של נורמן שמזכיר לו שהוא זה שהרג אותו, לאחר שירה בו במקרה במהלך מארב. נורמן אומר לו שעליו להרפות מאשמתו. אנשיו של דֶה-רוש מוצאים את פול ומאלצים אותו לחפור את קברו שלו. כשהוא לא מוכן לומר להם איפה הזהב, הוא נהרג על ידם. דה-רוש מגיע למקדש. הוא אומר לאוטיס כי לטיין לא היה שום קשר לבגידה שלו. אוטיס והדי הושיטו לו תיק כבד שמתגלה כמלא בסלעים. אוטיס, מלווין ו-ווין מתחילים לירות, כשהם הורגים את כל אנשיו של דה-רושה, שפוצע את אוטיס ומנסה לחסל אותו ברימון יד, אך מלווין מקריב את עצמו בכך שהוא מזנק עליו. דֶה-רושה מתכונן להוציא להורג את אוטיס, אך דייוויד יורה והורג אותו באקדחו של אוטיס.

וינה עוזר לאלה מהחבורה שנשארים בחיים לחלץ את הזהב. אלמנתו של מלווין מקבלת את חלקה, וחלקו של אדי ניתן לארגון "Black Lives Matter". הדי וסיימון תורמים את חלקם ל-LAMB על שמו של ספו. שרידיו של נורמן מובאים לביתו על ידי הצבא למשפחתו. אוטיס מבקר אצל טיין ומתחיל מערכת יחסים עם בתו. דייוויד קורא מכתב מפול, שאומר לו שהוא תמיד יאהב אותו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דלרוי לינדו בתפקיד פול
  • ג'ונתן מג'ורס בתפקיד דייוויד, בנו של פול, בוגר מורהאוס קולג'.
  • קלארק פיטרס בתפקיד אוטיס
  • נורם לואיס בתפקיד אדי
  • איסיה ויטלוק ג'וניור בתפקיד מלווין
  • צ'אדוויק בוזמן בתפקיד נורמן ארל "סטורמין נורם" הולוואי
  • ג'וני טרי נגיני בתפקיד וין
  • מלאני תיירי בתפקיד הדי בובייה
  • פול וולטר האוזר בתפקיד סיימון
  • ג'ספר פאקונן בתפקיד ספו האובלין
  • ז'אן רנו בתפקיד דה-רוש
  • ורוניקה נגו בתפקיד האנוי חנה
  • לה אי. לאן בתפקיד טיין
  • נגוין נגוק לאם בתפקיד קואן
  • סנדי האנג פם בתפקיד מיצ'ון

אישים ואירועים המוזכרים בסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים החלו ב-23 במרץ 2019.[3] שלב הצילומים נמשך שלושה חודשים, לרוב צילומים נערכו בהו צ'י מין סיטי, בנגקוק וצ'יאנג מאי.[4]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט שוחרר ב-12 ביוני 2020 על ידי נטפליקס.[5][6] לפני מגפת COVID-19, הסרט אמור היה להיות מוקרן בבכורה מחוץ לתחרות בפסטיבל קאן 2020 ואז להיות מוקרן בבתי קולנוע נבחרים במאי או ביוני לפני שישוחררו לצפייה בנטפליקס.[4] אך הסגר העולמי שהוטל בעקבות התפרצות הנגיף אילצה לשחרר את הסרט ישירות לצפייה דיגיטלית.

עם שחרורו, זה היה הסרט הפופולרי ביותר בסוף השבוע הראשון שלו בנטפליקס.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Keegan, Rebecca (11 ביוני 2020). "Spike Lee on the Challenge of Bringing Netflix's 'Da 5 Bloods' to the Screen". The Hollywood Reporter. נבדק ב-11 ביוני 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Da 5 Bloods (2020)". Rotten Tomatoes. נבדק ב-14 ביוני 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Russell, Scott (13 בפברואר 2019). "Chadwick Boseman to Star in Spike Lee's New Movie, Vietnam Veteran Drama Da 5 Bloods". Paste Magazine. נבדק ב-27 ביולי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Brown, Lane (9 ביוני 2020). "Spike Lee's Forever War: How the Vietnam War epic Da 5 Bloods became one of the most ambitious films of his career". Vulture. נבדק ב-10 ביוני 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Sharf, Zack (7 במאי 2020). "Spike Lee's 'Da 5 Bloods' to Stream on Netflix in June, but It's Still Eligible for Oscars". IndieWire. נבדק ב-8 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Shafer, Ellise (18 במאי 2020). "Netflix Debuts Trailer for Spike Lee's 'Da 5 Bloods'". Variety. נבדק ב-20 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Roweles, Dustin (14 ביוני 2020). "Box Office: 'The King of Staten Island' & The Most-Watched Movies At Home This Weekend". Uproxx. נבדק ב-14 ביוני 2020. {{cite web}}: (עזרה)