החבר'ה הטובים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החבר'ה הטובים
GoodFellas
מבוסס על Wiseguy עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי מרטין סקורסזה
הופק בידי אירוין וינקלר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ניקולאס פילאג'י, מרטין סקורסזה עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה תלמה סקונמייקר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ריי ליוטה
רוברט דה נירו
ג'ו פשי
לוריין בראקו
מייקל אימפריולי
פול סורבינו
מוזיקה פיט טאונסנד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מיכאל בלהאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר, Warner Bros. Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 בספטמבר 1990
משך הקרנה 145 דקות
שפת הסרט אנגלית
איטלקית
סוגה סרט ביוגרפי, סרט דרמה, סרט פשע, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו goodfellas
פרסים פרס אוסקר לשחקן המשנה ג'ו פשי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החבר'ה הטוביםאנגלית: GoodFellas) הוא סרט מאפיה אמריקאי משנת 1990 בבימויו של מרטין סקורסזה המבוסס על ספרו של ניקולאס פילאג'י ("Wiseguy" – סלנג לגנגסטר) שכתב את התסריט יחד עם סקורסזה. הסרט היה מועמד לשישה פרסי אוסקר (הסרט הטוב ביותר, הבמאי, העריכה, שחקנית המשנה, תסריט מעובד ושחקן המשנה), מתוכם זכייה אחת של ג'ו פשי בפרס שחקן המשנה. הסרט נחשב לאחד משלושת סרטיו הגדולים של סקורסזה יחד עם "השור הזועם" ו"נהג מונית".

בהתחלה הסרט נקרא "Wise Guy" אך מרטין סקורסזה החליט לשנות את השם. בתקופת הסרט הנרי היל(אנ') הודח מתוכנית להגנת עדים, לכן שוחח עם שחקני הסרט ונתן להם דוגמה כיצד ג'ימי ברק (ג'ימי קונוואי) היה הולך או כיצד דיבר ד'סימונה (טומי דה ויטו).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה סוקרת את עלייתה ונפילתה של קריירת הפשע של הנרי היל. מגיל צעיר בצוות של פול סיסרו באחת השכונות של ברוקלין בשנות ה-50, דרך התמכרותו לסמים, תקופות המאסר שריצה והפיכתו לעד מדינה שמעיד נגד חבריו ג'ימי ופולי. הסרט מציג מאורעות אמיתיים כמו ההתנקשות של ג'ימי ברק (ג'ימי קונוואי) ותומאס דה סימון (טומי דה ויטו) בחבר במשפחת הפשע גמבינו והשוד הגדול בנמל התעופה JFK.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מבוסס על מאורעות אמיתיים והדמויות בסרט מבוססות על גנגסטרים שפעלו במציאות. רובם כחברים בארגון הפשע של משפחת לוקזי, אחת "מחמש משפחות הפשע" שפעלו בניו יורק.

  • הנרי הילריי ליוטה (מבוסס על דמותו של הגנגסטר בעל אותו השם): המספר והדמות הראשית בסרט. הנרי התפתח מגיל צעיר כמאפיונר בצוות של פול סיסרו. הנרי היה ממוצא חצי איטלקי וחצי אירי ולכן לא היה יכול להגיע לדרגות הגבוהות במאפיה (בניגוד לחברו טומי שהיה ממוצא איטלקי מלא). הנרי טוען ש"כל חייו רצה להיות גנגסטר" בגלל שראה את החיים הטובים והכבוד להם זוכים המאפיונרים. הנרי גדל במשפחה ענייה מאוד ולא רצה לעבוד בעבודה קשה ותנאים גרועים כמו הוריו.
  • טומי דה ויטוג'ו פשי (מבוסס על דמותו של תומאס דה סימון): חברו הקרוב של הנרי. התפקיד זיכה את ג'ו פשי באוסקר. בסרט הדמות מוצגת כחסרת אחריות, יהירה, שיכור מכוח ומטורף בייחוד באחת הסצנות המפורסמות של הסרט בה הוא יורה במלצר צעיר ללא סיבה (מייקל אימפריולי). פשי היה רחוק מאוד מדמותו הפיזית של דה סימון שהיה גבוה מאוד, שרירי וצעיר יותר מאשר בסרט. הדמות של פשי הייתה הכי פחות מדויקת מבחינה היסטורית, ולמרות זאת הנרי היל טען בראיונות מאוחרים יותר שפשי היה מדויק מאוד.
  • ג'ימי קונוואירוברט דה נירו (מבוסס על דמותו של הגנגסטר ג'ימי ברק): ג'ימי ברק היה אחד הגנגסטרים האכזריים ביותר בהיסטוריה, מחסל מטעם המאפיה מגיל צעיר, ידוע בכך שהיה רוצח גם את משפחות קורבנותיו. בסרט הוא מוצג כבעל השפעה, חכם, יהיר אך לא אכזרי וסדיסט במידה בה היה במציאות.
  • פול סיסרופול סרבינו (מבוסס על דמותו של פול וריו): פול וריו היה "קאפו" (מעין בוס שכונתי) של משפחת לוקאסי. בסרט מוצג כדמות בעלת השפעה, חבר קרוב של ג'ימי קונואי, משפחתי ולבבי. הוא מטפח את קריירת הפשע של הדמות הראשית, הנרי היל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא החבר'ה הטובים בוויקישיתוף

ביקורות