החברה הלאומית הממלכתית לטלוויזיה ורדיו (בלארוס)

החברה הלאומית הממלכתית לטלוויזיה ורדיו של בלארוס
Нацыянальная дзяржаўная тэлерадыёкампанія Рэспублікі Беларусь
Beltelelogo.png
Мінск. Вуліца Макаёнка. Белтэлерадыёкампанія (01).jpg
נתונים כלליים
סוג חברה ממשלתית
גוף סטטוטורי
שידור ציבורי
מייסדים בלארוסבלארוס ממשלת בלארוס
תקופת הפעילות 1 בינואר 1956 – הווה (66 שנים)
מיקום המטה מינסק עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי מקאיונקה 9, מינסק
ענפי תעשייה תעשיית הטלקומוניקציה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים שידורי רדיו, טלוויזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
יו"ר Ivan Eismant עריכת הנתון בוויקינתונים
 
tvr.by
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg
מגדל השידור של החברה ברחוב קאמוסטישצ'נאיה 6 במינסק.

החברה הלאומית הממלכתית לטלוויזיה ורדיו של הרפובליקה של בלארוסבלארוסית: Нацыянальная дзяржаўная тэлерадыёкампанія Рэспублікі Беларусь) היא רשת השידור הממלכתית לטלוויזיה ורדיו של בלארוס. מאז 1993 מהווה חברה פעיל באיגוד השידור האירופי תחת השם הטלוויזיה והרדיו הבלארוסי (BTRC).[1]

החברה הוקמה בשנת 1956 כשירות הטלוויזיה והרדיו של הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הבלארוסית.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה מפעילה שישה ערוצי טלוויזיה, מתוכם חמישה בעלי תפוצה ארצית וערוץ בינלאומי:[2][3]

  • בלארוס 1 – חדשות, אקטואליה
  • בלארוס 2 – בידור וספורט
  • בלארוס 3 – תרבות. משדרת לרוב בבלארוסית
  • בלארוס 4 – חדשות, בידור ותרבות אזורית. שידורים נפרדים לברסט, ויטבסק, גומל, גרודנו, מינסק ומוהילב
  • בלארוס 5 – ערוץ ספורט
  • בלארוס 24 – ערוץ בינלאומי לצופים מחוץ לבלארוס
  • NTV בלארוס – גרסה בלארוסית של NTV רוסיה; כולל תוכן מתוך NTV רוסיה וערוצים רוסיים אחרים[4]

רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה מפעילה 2 שירותי רדיו ארציים ושלושה שירותי FM אזוריים:[5]

  • הערוץ הראשון – ערוץ הרדיו הארצי הגדול ביותר בבלארוס
  • תחנת הרדיו "בלארוס" – שירות לאומי ובינלאומי עם תוכניות בשבע שפות (בלארוסית, אנגלית, צרפתית, גרמנית, פולנית, רוסית וספרדית)[6]
  • ערוץ "תרבות" – שירות FM אזורי, תרבות ומוזיקה.
  • רדיו "סטוליצה" – שירות FM אזורי, תוכניות מקומיות.
  • Radius-FM – שירות FM אזורי, מוזיקה המוכוונת לנוער.

צנזורה ותעמולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מסורתי, מומחים בינלאומיים והאופוזיציה בבלארוס מכנים את הטלוויזיה הממלכתית כאחד מכלי התעמולה העיקריים של המשטר הסמכותי של אלכסנדר לוקשנקו. היא מואשמת במתן מידע שגוי, תומכת בדיכוי פוליטי ובקידום בחירות והסתרת מבקרי המשטר.[7][8] בזמן המהומות במדינה, בעקבות הבחירות לנשיאות בלארוס 2020, חלק גדול מעובדי החברה הודיעו על התפטרותם כהבעת סולידריות עם המפגינים.

עובדים ומנהלים מובילים של ערוצי טלוויזיה ממלכתיים, היו פעמים רבות נתונים לסנקציות מצד האיחוד האירופי ומארצות הברית.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "EBU-UER / Active Members". European Broadcasting Union. נבדק ב-11 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "TV Channels >> Television >> Belteleradiocompany". Belteleradiocompany. אורכב מ-המקור ב-15 באפריל 2014. נבדק ב-11 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Тэлеканалы >> Тэлебачанне >> Белтэлерадыекампанiя" (בבלארוסית). Belteleradiocompany. אורכב מ-המקור ב-28 במאי 2013. נבדק ב-11 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "NTV-Belarus >> Television >> Belteleradiocompany". Belteleradiocompany. אורכב מ-המקור ב-15 באפריל 2014. נבדק ב-11 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Radio Channels >> Belteleradiocompany". Belteleradiocompany. נבדק ב-11 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "About Radio | Radio Belarus". Belteleradiocompany. אורכב מ-המקור ב-11 באוקטובר 2014. נבדק ב-11 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Посол Польщі Генрик Літвін: Втратити добрий час – це великий ризик для України - СЕРГІЙ ЛЕЩЕНКО, Ukrayinska Pravda, 8 November 2011. Henryk Litwin, former ambassador of Poland to Belarus: "Television in Belarus is exclusively state propaganda"
  8. ^ Edward Lucas Podcast: Belarus propaganda - 20.01.2017. Edward Lucas, editor at The Economist: “in Belarus the state television maintains Soviet levels of venom and mendacity.“
  9. ^ Поўны спіс 208 беларускіх чыноўнікаў, якім забаронены ўезд у ЕС [Full list of 208 Belarusian officials banned from entering the EU] - Nasha Niva, 11 October 2011