החיים, היקום וכל השאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החיים, היקום וכל השאר
Life, the Universe and Everything
כריכת הספר בגרסתו העברית
כריכת הספר בגרסתו העברית
מידע כללי
מאת דאגלס אדמס
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני, קומדיה
מקום התרחשות כדור הארץ, Places in The Hitchhiker's Guide to the Galaxy עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Pan Books, Harmony Books עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור Pan Books
תאריך הוצאה 1982 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 151
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כתר
סדרה
סדרת ספרים מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
ספר קודם המסעדה שבסוף היקום
הספר הבא היו שלום ותודה על הדגים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003242811, 001024799
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החיים, היקום וכל השאר (אנגלית: Life, the Universe and Everything) הוא הספר השלישי בסדרה בת חמשת החלקים מדריך הטרמפיסט לגלקסיה שנכתבה על ידי דאגלס אדמס. הספר ראה אור בבריטניה בשנת 1982, בהמשך, תורגם והופץ בשאר העולם.

מקור הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר התבסס על תסריט לסדרת הטלוויזיה דוקטור הו, שנדחה על ידי ה-BBC, ולא על בסיס תסכיתי הרדיו של הסדרה, כשני הספרים הראשונים.

זהו הספר היחידי בסדרה שגרסתו האמריקנית צונזרה. ההבדל המפורסם ביותר בין הגרסאות נמצא בפרק 21: בעוד שבמקור נכתב שרורי הוא הפרס לשימוש הנדיב ביותר במילה 'Fuck', בגרסה המצונזרת המילה השערורייתית היא בלגיה[1]. הגרסה העברית היא תרגום של הגרסה המצונזרת.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבורי הסדרה נאספים בעל כורחם כדי לעצור בעד רובוטים לבנים הלבושים כשחקני קריקט השואפים להשמיד את היקום.

פתיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחיל במפגש מחודש של ארתור דנט ופורד פרפקט על פני כדור הארץ הפרה היסטורי, עליו התרסקו בסוף הספר הקודם. פורד עוקב אחרי הפרעה בזמן-חלל המתבטאת בספה חוצת ממדים. השניים עולים עליה ומגיעים אתה למגרש הקריקט לורדס, יומיים לפני השמדת כדור הארץ על ידי הווגונים. במהלך המשחק מופיעה חללית שצוותה מורכב מרובוטים לבנים. תוך כדי טבח בצופים, הם חוטפים צנצנת אפר של שער קריקט מסוים במה שנראה כמו אקט של טרור. סלארטיברטפאסט מגיע למקום מאוחר מדי ומבקש את עזרת פורד וארתור בהצלת היקום. השלושה עולים לחלליתו שפועלת על כוח הינע ביסטרומאטי שמבוסס על המספרים שתלויים בתנועתך במסעדות.

אימפריית קריקיט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלארטיברטפאסט מספר להם את הסיפור אודות קריקיט: מדובר בכוכב לכת שהיה מכוסה במעטה עבה של אבק שמנע מהתושבים להיות מודעים לקיום שאר היקום. נפילת חללית לתוך הכוכב, גירתה את סקרנותם והביאה לפיתוח מהיר של מדעי החלל בכוכב. תוך שנה סיימו לבנות חללית ושלושה קריקיטים שכל הזמן שרים שירים שהיו מזכים את פול מקרטני בפרסים המריאו ליקום. כעת, כשבפעם הראשונה הבינו את גודלו, עלתה תובנה בראשם: הם ישמידו אותו! לשם כך נבנה צבא רובוטים רצחניים חמושים מחבטי קריקט, שהצליח להשמיד חלק גדול מאוכלוסיית היקום. לבסוף, נבלמו הקריקיטים ובמשפט שנערך הוחלט לסגור את כוכבם במעטה האט-עת כך שאף אחד לא יוכל להיכנס, לא לצאת, מקריקיט, וכן למנוע מהקריקיטים לראות את שאר היקום. מסביב לכוכב מסתובב אסטרואיד וכדי לשחרר את המעטה שייפתח רק בסוף היקום (שלא יקרה כיוון שזה רק המצאה של מסעדן ממולח) יש להכניס מפתח מיוחד, שער וויקיט, המייצג את הגלקסיה בה אנו חיים. הוא מורכב מעמוד פרספקס, עמוד פלדה, עמוד עץ המחוברים בפרסת זהב ופרסת כסף. כשננעלה מעטפת האט-עת, נותרה חללית קריקיטית בחוץ. זו תקפה וניסתה לקחת את המפתח, אך בסופו של דבר נכשלה. המפתח פוצץ ואבד, יחד עם הרובוטים, ברצף הזמן-חלל.

המשך הסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארתור מופיע פתאום במקדש לא מוכר ופוגש שם את אגרג'אג. זה טוען כי הרג אותו בכל אחד מגלגוליו בין היתר גם בכוכב סתאברומולה בטא. ארתור מתעקש שמעולם לא ביקר שם ואגרג'אג מתחיל להבין שהוא הביא אותו למקדש מוקדם מדי. המקדש נמצא בלב הר ואג'ראג' גורם להתמוטטותו בניסיון נואש להרוג את ארתור, ונותר מאחור, למות, בפעם האחרונה. ארתור מצליח להימלט ובריצתו על מדרון ההר מועד. בעת הנפילה הוא מבחין בתיק שאיבד באתונה ודעתו מוסחת. הוא מתחיל לעוף. לפי מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, כדי לעוף יש צורך ליפול ולהחטיא את הקרקע וזאת ללא כוונה מודעת. משהו צריך להסיח את דעת הנופל באופן פתאומי. ככל שעפים יותר פעמים כך קל יותר בעתיד להסיח את הדעת בזמן הנפילה. במעופו מגיע ארתור לבית מעופף. בבית זה מתנהלת מסיבה מזה מספר דורות. המשתתפים בה טסים מעל כוכבים ומאיימים עליהם ובכך משיגים למסיבה שתייה, אוכל וכיוצא בזה. ארתור מוצא בכניסה את פורד וסלארטיברטפאסט. הם מצליחים להיכנס בעזרת ארתור ובקבוק האוזו שלו. גם הניסיון להשיג את פרסת הכסף לפני הרובוטים נכשל - הרובוטים מתפרצים למסיבה ולוקחים אותה. ארתור מתעמת עם תור - אל הרעם הנורדי. כעת מצטרפת אליהם טריליאן ועולה על ספינתו של סלארטיברטפאסט. לפני כן, לקחו הרובוטים את פרסת הזהב שהיא ליבת הזהב של הספינה ליבת הזהב ואת רגלו של מרווין שהיא עמוד המתכת.

המאבק על החיים היקום וכל השאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיבורים כעת מנסים למנוע מהרובוטים, שברשותם כל חלקי שער וויקיט, לשים אותו במקומו באסטרואיד ולשחרר את מעטפת האט-עת. גם זאת ללא הצלחה. הם מחליטים להיכנס לכוכב קריקיט ומגלים כי האנשים שם הזדקנו בחמש שנים בלבד על אף שמאז אותה מלחמה חלפו כמה מיליוני שנים. בנוסף, מסתבר להם שלקריקיטים כבר לא כל כך אכפת מהשמדת היקום. מעל הכוכב, עף לו מבנה שהוא מפקדת צבא הרובוטים. אפילו בו השמדת היקום, או עשיית כל דבר אחר, לצורך העניין, מאבדת את חנה. מאוחר יותר מתברר שזוהי תוצאת חיבורו של מרווין למחשב המרכזי. כעת, טריליאן מבינה את המקור לטירוף הקריקיטי אך הסבריה נדחים, כאשר התוכנית להשמדת היקום נמשכת. לרובוטים ניתנת הוראה לחבוט בכדור קריקט שהוא פצצה האמורה להשמיד את כל היקום, אך זו אינה מתפוצצת. הגורם לכל הוא האקטאר, מחשב שנבנה על יד אימפריה קודמת במטרה להשמיד את היקום. משפקפק בשיקול דעת יוצריו רוסק למולוקלות. לאחר מיליוני שנים הצליח להרכיב עצמו מחדש והוא נחוש למלא את המשימה לה נבנה מלכתחילה. הוא זה שמצא את כוכב קריקיט, ריסק עליו את החללית והפכם, ללא ידיעתם, לאימפריה הרוצה ויכולה להשמיד את היקום. מעטפת האט-עת ניתקה את הקשר ביניהם ובלעדיה לא היו מסוגלים לבנות את הפצצה הנדרשת למטרה זו. למרות ניסיונם של ארתור וטרליאן לשנות את דעתו הוא מודיע להם כי את הנעשה אין להשיב והוא מילא את יעודו. עם חזרתם למגרש הקריקט לורדס, קצת לאחר ההרס, כדי להשיב את האפר שנגנב, רוצה ארתור להגשים חלום ילדות ולזרוק שם כדור קריקט. הוא לוקח כדור שנפל לתוך תיקו באופן מפתיע בפעם הקודמת שהיו במגרש. בעת הזריקה הוא מבין שהכדור המהבהב הוא בעצם הפצצה שאמורה הייתה להשמיד את היקום וזורק אותה לעבר רובוט קריקיטי. הוא לא מצליח לעצור את הזריקה אך למזלו השאיר את תיקו על המגרש והוא מועד. הוא לא שם לב לכך ולכן מתחיל לעוף. הוא מצליח להרוס את הרובוט והפצצה לא מתפוצצת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רשימה מקיפה של הבדלים, אם כי לא מלאה (וכוללת ספוילרים), ניתן למצוא בדף זה