החי ברוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כבשי מושק בערבות הטונדרה הרוסית.
טיגריס סיבירי גדול החתוליים בעולם, ביערות סיביר.
דוב חום קמצ'טקה בחבל קמצ'טקה הוולקני והשופע.
פוסה באיקלית, כלב הים היחיד החי במים המתוקים של אגם באיקל.

הפאונה של רוסיה היא מגוונת ומתפרסת לאורך המדינה הגדולה בעולם, בה 12 אזורי זמן שונים בין הטונדרות המזרחיות של קמצ'טקה ומערבה עד ליערות הרי הקווקז שעל הגבול עם מדינות אירופה. היערות של רוסיה גדולים ביותר, מכילים מעל 70% מהמדינה וכוללים 33% מהיערות הממוזגים בעולם ו-22% מכלל היערות בעולם. עם זאת הם ממוזגים ומכילים מעט יחסית מינים ביחס לגודלם.

רוסיה נמצאת כולה בתוך האזור הפלארקטי ומכילה בעיקר מינים ממוצא אסייתי או מינים המותאמים לאקלים ממוזג/קר וכמה מהמינים אף מתאימים לאקלים קוטבי הנפוץ בצפון.

מרבית שטח רוסיה כולל אדמת טונדרה הנפוצה מחופי האוקיינוס הארקטי בצפון וככל שמדרימים נפוצות יערות טייגה עצומים הנפוצים בעיקר בסיביר כשישנם גם מספר נהרות כמו הוולגה ואדמים גדולים כמו אגם באיקל ובדרום ישנם גם ערבות רחבות (סטפה) של עצים סמוך לגדות מים. ישנם שלושה בתי גידול ייחודיים ברוסיה: הקווקז בדרום רוסיה, חבל קמצ'טקה העשיר באזורים וולקניים ופרימוריה שבדרום-מזרח, בה מינים הדומים לאלה של דרום-מזרח אסיה הטרופית יותר מאשר לסיביר.

שטחי רוסיה כוללים מעל 13 אזורים ביולוגים ובהם 101 שמורות טבע (Zapovednik) ועוד 38 פארקים לאומיים בגודל 82.7 מיליון דונם. עדיין ישנם חיות רבות בסכנת הכחדה ברוסיה הכוללות 266 מיני יונקים ו-780 מיני עופות המצויות תחת הגנה.

פלורה ופאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצמחייה ברוסיה נדירה באזור הטונדרה, מאחר שהקרקע חשופה וקפואה במשך תשעה חודשים מהשנה והיא כוללת בעיקר טחבים, חזזיות ועשבים הפורחים בקיץ. בטייגה ישנם מחטניים ובעיקר עצי אשוח, אשוחית, אורן וארזית כשעל הקרקעית צומחים עשבים, חזזיות, פירות יער ופטריות כשבערבות צומחים עשבים וגידולים שונים ובגדת הוולגה פורחים פרחים רבים כמו לוטוס. אזור הקווקז הדרומי יותר מכיל מעל 6,000 מיני צמחים.

רוב בעלי החיים ברוסיה מותאמים לאקלים קוטבי או ממוזג וחלקם חיים בטונדרה ובקוטב הצפוני, ביניהם ישנם את דוב הקוטב, אייל הצפון, כבש המושק וכן זאבים ארקטים, שועל לבן ובחופים ישנם ניבתנים ושאר טורפים ימיים ולווייתנים. ישנה גם כמות רבה של למינגים ושל עופות ימיים על החופים.

ביערות הטייגה הדרומיים יותר ישנו גיוון בבעלי החיים כשנראים שם זאבים, אייל אציל וקנדי, דוב חום, שונר, גרגרן, דלק סיבירי ושועלים. בערבות הסטפה ישנם גם חזירי בר, ביזון אירופי, איילים והסאיגה הנדירה וכן עזי בר כמו המופלון ויעל סיבירי. בקווקז ישנם חיות הרריות כמו יעל קווקזי מזרחי ויעל קווקזי מערבי, נמר פרסי, דובים ופרסים. בקמצ'טקה ישנם יערות פוריים מאוד עקב ההתפרצויות הוולקניות ונהירת דגי סלמון מושכת דובים חומים ליערותיה וכן את עיטם שטלר, הגדול שבעיטמים. החבל פרימוריה מכיל מינים ממוצא אינדומלאי הדומים למינים מדרום-מזרח אסיה, ביניהם נראים טיגריס סיבירי ונמר אמור - שני טורפי-על של המדינה המצויים בסכנת הכחדה גדולה.

מימי רוסיה גם מכילים מינים רבים, לרוב בדרום כשישנם סביב החופים לוטרות ים, לווייתנים שונים ומיני דגים כמו חדקניים (שהגדול מביניהם הוא הבלוגה, מהגדולים שבדגי הגרם) וישנן פסיפי וכן עופות ים שונים כמו אלקיים ושחפיים ומיני ברווזיים וברבורים. כמה אגמים כמו באיקל מכילים פאונה ייחודית הכוללת את כלב הים היחיד של מים מתוקים - פוסה באיקלית ומיני דגים אנדמיים ואף ספוגיים הנפוצים לרוב בים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא החי ברוסיה בוויקישיתוף