החלקת קראטין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

החלקת קראטין או החלקה ברזילאית היא שם כולל למספר פורמולות המשמשות בעיצוב שיער להחלקה ארעית בלבד[1] של השיער, שהרכיב העיקרי בהן אמור להיות חלבון הקרטין. החלקת קראטין נבדלת מהחלקה יפנית בכך שהיא ארעית, כלומר, מחזיקה רק זמן מועט של עד חודש וחצי/חודשיים (בסוגי שיער מסוימים אף ייתכן וההחלקה לא תחזיק יותר מחודש). ישנן החלקות אשר חתמו את שמן כהחלקות שיער מומלצות כמו החלקת שיער פראדה ביתית לאחר החלקה זאת ניתן להשתמש בכל שמפו או מסיכה לשיער החלקה זאת לא מכילה חומר הנקרא פורמלהיד לאחר החלקת קראטין נהוג להמליץ לחפוף את השיער עם שמפו המכיל קראטין (אלא אם חפיפה בשמפו ללא קראטין מתבקשת מתוקף מחלת עור מסוימת בקרקפת, כגון פסוריאזיס או סבוראה).

קיימות החלקות שיער כגון פראדה "החלקת קראטין" אם כי בפועל כמות הקראטין בהן מעטה והחומר העיקרי בהן הוא פורמלין או חומר אחר ההופך לפורמלין בטמפרטורה גבוהה. ריכוזים שונים של פורמלין נחשבים למסרטנים ומסוכנים לנחשף אליהם. מספר תחקירים דוקומנטריים העידו כי רבות מהחלקות הפורמלין הן מסוכנות, ורק חלק מההחלקות הנקראות "החלקת קראטין" באמת מכילות כמות מספקת של קראטין וכמות מותרת של פורמלין.

אופן החלקת השיער בהחלקת קראטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכניזם של החלקות קראטין הוא יצירת שכבה העשויה רובה ככולה מקראטין (זאת בתנאי שאכן מדובר בתכשיר המכיל קרטין ולא תחליפים זולים, אשר חלק מסוכנים). שכבת קראטין זו מקבעת את השערה לטווח ארוך יחסית כמתואר לעיל. במקרים של שיער חלק יחסית השכבה הזו תחזיק עד שלושה חודשים לכל היותר (מיום ההחלקה תתחיל השכבה לדעוך).

שלבי החלקת קראטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלקות קראטין נעשות על פי סדר השלבים הבא, ואורכות לרוב, עד שעה וחצי:

  1. חפיפה ושטיפה של השיער, ולאחר מכן ייבוש בפן.
  2. מריחה הדרגתית של חומר ההחלקה מבוסס הקרטין, על כל חלק (Section) של השיער, לפי הסדר (במקרים של שיער עבה ועקשן במיוחד ייתכן ומעצב השיער ימרח מעט יותר חומר אך קיימים מקרים בהם החלקה זו חלשה מדי לשיער).
  3. השארת החומר על השיער למשך שעה שלמה. השיער חייב להיות פזור וניתן לסרק מעט את השיער לעיתים בשלב זה שכן רצוי לשמור עליו פזור אך גם בעל מראה "חלק".
  4. שטיפה במים בלבד של השיער
  5. ייבוש השיער בפן או במחליק שיער.

החלקת קראטין כהחלקה משקמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלקת קראטין נקראת לעיתים "החלקה משקמת", משום שמשתמשים בה, בין היתר, גם כשיקום לשיער שכבר עבר החלקה אחרת (כמו החלקה יפנית שהיא קבועה). אם בוצעה החלקה יפנית לא כשורה, ונגרם נזק לשיער, לא ניתן לחזור על ההחלקה היפנית מחשש לקריעה חלקית או קטיעה ממשית של קטעי שיער. במקרים כאלה עשוי מעצב השיער להמליץ על החלקה עדינה שאינה עובדת על פנים השערה אלא על החלק החיצוני שלה, ולמעשה יכולה רק לחזק אותה ולהקטין הסיכוי לקריעתה. החלקה כזו יכולה להיות החלקת קרטין (אם כי קיימות גם החלקות משקמות אחרות ואין הכרח לכך).

בטיחות ואתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2012 משרד הבריאות טרם גיבש החלטה לגבי הבטיחות של טיפולי קרטין באופן כללי.[2] להרחבה בנושא זה ראו בטיחות ואתיקה בהחלקת שיער באופן כללי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כלומר, בשום מצב אינה קבועה, והיא דועכת עם הזמן.
  2. ^ אמיתי גזית, יפנית או ברזילאית - איזו החלקת שיער בטוחה?, באתר ynet, 5 בנובמבר 2012