היה היה - האדם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היה היה - האדם
Il était une fois... l'homme
צילום מסך מתוך אחד מפרקי הסדרה
צילום מסך מתוך אחד מפרקי הסדרה
שיר הנושא "טוקטה ופוגה ברה מינור" מאת יוהאן סבסטיאן באך
סוגה הנפשה, חינוכי, קומדיה, ילדים
יוצרים אלבר בארייה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אלבר בארייה עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור צרפתצרפת צרפת
שפות צרפתית (הסדרה דובבה לשפות נוספות, ביניהן עברית)
מספר עונות 1
מספר פרקים 26
תוכנית המשך היה היה - החלל, היה היה - הממציאים, היה היה - ההרפתקנים, Once Upon a Time... The Americas, היה היה - החיים, היה היה - כדור הארץ עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה פרוסידיס
טאצונוקו הפקות
מוזיקה מישל לגראן
אורך פרק כ-26 דקות
שידור
רשת שידור France 3
רשת שידור בישראל הטלוויזיה החינוכית
ערוץ לוגי (שידורים חוזרים)
תקופת שידור מקורית 30 בספטמבר 1978 – 14 באפריל 1979
תקופת שידור בישראל 5 בדצמבר 1979 [1]1982
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הָיֹה הָיָה - האדםצרפתית: Il était une fois... l'homme) או בשם ההפצה בישראל, הָיֹה הָיָה, היא סדרת הנפשה צרפתית לילדים, אשר הופקה על ידי חברת ההפקות הצרפתית "פרוסידיס" שבבעלות אלבר בארייה, יוצר ובמאי הסדרה. הסדרה מלמדת היסטוריה באמצעות הומור, כאשר היא הראשונה מתוך שמונה סדרות בזיכיון "היה היה".

הסדרה שודרה לראשונה בצרפת בערוץ France 3 החל מ-30 בספטמבר 1978 עד 14 באפריל 1979. בישראל הסדרה שודרה לראשונה בדיבוב עברי בטלוויזיה החינוכית בדצמבר 1979 עד 1982, ושודרה לאחר מכן בשידורים חוזרים. לסדרה הופקה עונה אחת בלבד הכוללת 26 פרקים באורך 26 דקות.

נעימת הפתיחה של הסדרה היא הטוקטה ופוגה ברה מינור של יוהאן סבסטיאן באך.

תוכן ועלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה היה היה - האדם עקבה אחר ההיסטוריה של העולם המערבי מהמפץ הגדול ועד למלחמת העולם השנייה. פרקה האחרון של הסדרה אף סיפר על העתיד - כיצד ייראה העולם בעוד שנים רבות: כמה אנשים יחיו בו[2] וכמה משאבים יישארו בו. הסיפור החינוכי מלווה לרוב בקטעים משעשעים שמבוצעים על ידי הדמויות.

כל המאורעות סופרו באמצעות מעקב אחר הדורות השונים של דמויות קבועות. אחת הדמויות הייתה השעון שהופיע מדי פעם בפינת המסך וסימן את השנה עליה מסופר. לשעון היו עיניים והבעות פנים ולעיתים הוא אפילו השתתף באופן פעיל בהתרחשות. בעוד שכל פרק מספר על תקופה אחרת, בכל תקופה מופיעות אותן דמויות כשהן מתואמות לאנשים הנוכחים באותה התקופה. לדוגמה: הזקן החכם היה תמיד בכל פרק ממציא, גאון, פילוסוף או רופא. כמה מהדמויות הראשיות הופיעו גם בתפקיד דמויות היסטוריות בסדרה. למשל, הבריון הרע הופיע בתפקיד גוליית, הנער הטוב בתפקיד דוד, הזקן החכם בתפקיד שלמה המלך וכדומה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה "היה היה" מציגה את ההיסטוריה של האנושות מנקודת מבט של חבורה/משפחה/שבט המורכבת ממספר דמויות המייצגות טיפוסי אנשים שונים:

  • הזקן החכם (Maestro) - משמש כראש השבט, ככהן דת, כיועץ לשליט, כממציא וכמדען, פילוסוף או רופא. הזקן הוא בעל זקן לבן ארוך שמכסה את כל גופו ולפעמים הוא בעל נטיות לפיזור וישנוניות. הוא מתואר כחכם וטוב לב. לכל פרק בתוכנית יש את ה'זקן החכם' של אותה התקופה והוא מייצג במידה רבה את החכמה, הקדמה, ואת התבונה האנושית. בדרך כלל כשנפטר הזקן החכם הדבר מביא לצער ולכאב של הדמויות המבכות את פטירתו.
  • הנער הטוב, האמיץ והיפה, פייר (Pierre) - מייצג את הדמות של האדם הטוב, בדרך כלל מתוארת התבגרותו מילדות עד להיותו אדם בוגר אך צעיר (הוא בדרך כלל מוצג החל מילד ועד לסביבות שנות ה-20 לחייו).
  • השמנמן (le Gros) - חברו של הנער הטוב. אדם גדל-גוף, בעל שיער ג'ינג'י וכוח פיזי רב. הוא לעיתים קצת מגושם, אך הוא חזק מאוד. לרוב כוחו מוגזם מאוד, למשל: כאשר מכים אותו בחרב הוא לא נפגע. הוא בדרך כלל מגן על חברו, הנער הטוב, ועל חברותיהם, מפני צמד הבריונים הרעים.
  • האשה הטובה, פיירט (Pierrette) - אשה בלונדינית, שמשמשת מושא אהבתו/אשתו של הנער הטוב.
  • הילד הטוב, דוֹדוֹ - בנם של פייר ופיירט.
  • הרשע הגדול (le Teigneux) - בריון גדל גוף שנהנה להציק לאחרים ולתקוף אותם. הוא חזק, אך השמנמן הג'ינג'י חזק ממנו. לעיתים קרובות הוא בעל סמכות או תפקיד פיקודי: קפטן, מפקד, אדון, אציל או מלך.
  • הרשע הקטן (le Nabot) - חברו של הבריון הגדול, חלש וקטן, אך תככן וערמומי. בעל צחקוק זדוני. ידוע בישראל גם בכינוי "הגמד הרשע" ו"הג'ינג'י הקטן". שתי דמויות הרשעים מייצגות את הצדדים האנושיים הרעים כמו אכזריות, רודנות, תאוות כוח ותאוות בצע, ומגלמים דמויות כמו רודנים, ברונים ואצילים אכזריים, נוכלים, או חלק מהמון ראקציונרי (למשל בהמצאת הרכבת בפרק 23). לעיתים קרובות הרשע הקטן יהיה שווה או נחות לרשע הגדול: יועץ, חבר, משרת או עוזר.
  • השעון - מציג את התאריך (שנה, חודש) בו האירועים מתרחשים. לעיתים בעל אופי משל עצמו ומגיב בהתאם למתרחש. לדוגמה, הוא לעיתים מתלונן, כאשר הזמן מואץ שנים רבות מדי קדימה או שהוא בוהה במסך כאשר משהו מעניין מתרחש.

מדבבים בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימוי הדיבוב העברי נעשה על ידי מוטי ברכאן וסימון דוויק.

  • עזרא הס - איש חכם
  • בני הנדל - קריינות / שעון / שמן
  • מאיר שטיין - פייר
  • יעקב בוך - "הבריון"
  • יצחק נוי - "הגמד"
  • בלה גולדברג - פיירט / פסי / דמויות נשיות / דודו / ילדים
  • מוטי ברכאן - דמויות שונות

שידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה שודרה במקור ב-1978 בערוץ הצרפתי France 3. בישראל שודרה הסדרה לראשונה בדיבוב לעברית בטלוויזיה החינוכית מדצמבר 1979 עד 1982, כאשר זאת הסדרה הראשונה ששודרה בצבע בערוץ. לאחר מכן הסדרה שודרה בשידורים חוזרים בערוץ, ובהמשך היא שודרה בערוץ לוגי ב-HOT. ביולי 2014 החלה הסדרה להיות משודרת בעיבוד דיגיטלי מחודש בחינוכית.

בנוסף לצרפת וישראל, הסדרה שודרה במדינות נוספות בעיקר באירופה, ביניהן בריטניה, בלגיה, קנדה, ספרד, איטליה, יפן, נורווגיה, הולנד, שוודיה ושווייץ. כמו כן היא הופצה ב-DVD. אך בארצות הברית הסדרה לא הופצה והיא אינה מוכרת שם כלל[3].

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. בריאת העולם (מעידן האדן עד לתקופת הפליסטוקן התיכונה)
  2. האדם הניאנדרטלי
  3. הקרו-מניון
  4. הסהר הפורההתקופה הנאוליתית עד תקופת הברזל)
  5. הקיסרות הראשונהתקופת הברונזה עד לתקופה ההלניסטית)
  6. תקופתו של פריקלס (יוון העתיקה)
  7. שלום נוסח רומי (רומא העתיקה)
  8. עליית האסלאם (235732)
  9. בית קרל (235843)
  10. תקופת הוויקינגים (7901096)
  11. בוני הקתדרלות (10901291)
  12. מסעות מרקו פולו (11901298)
  13. מלחמת מאה השנים (13001452)
  14. המאה ה-15
  15. תור הזהב של ספרד (14501588)
  16. אנגליה בימי אליזבת' (15301620)
  17. תור הזהב במחוזות המאוחדים (15661620)
  18. תקופתו של לואי ה-14 (16801789)
  19. תקופתו של פטר הגדול (המאה ה-18)
  20. המאה של המאורות הגדולים (המאה ה-18)
  21. אמריקה (16201861)
  22. המהפכה הצרפתית (17891812)
  23. אביב העמים (המאה ה-19)
  24. התקופה היפה בצרפת (La belle époque)‏ (18941920)
  25. השנים העליזות (19091945)
  26. היה יהיה...

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://www.nli.org.il/he/newspapers/dav/1979/12/05/01/article/116
  2. ^ הסדרה הצליחה "לנחש" שב-2010 יהיו כ-7 מיליארד בני אדם בכדור הארץ, אך נכשלה בלחזות במיתון בגידול האוכלוסייה בעולם בכלל ובאירופה בפרט.
  3. ^ יצאו DVD בשיטת שידור אירופאית עם דיבוב לשפות רבות כולל אנגלית, אולם DVD בשיטת השידור האמריקנית מכיל רק פסקול צרפתי ומצוי בספריות ציבוריות בקנדה בלבד.